Dragomino – domino ze sma(o)czkiem – recenzja

Dragomino od Wydawnictwa FoxGames to nic innego jak prostszy wariant Kingdomino. Prostszy celowo, gdyż grupą docelową są tu młodsze dzieci. Samo Kingdomino nie jest jakoś bardzo skomplikowane, ale tutaj obniżono próg wejścia prawie do piwnicy. Dzieci będą się dobrze bawić, a dorośli?

Informacje o grze


Autor: Bruno Cathala, Marie Fort, Wilfried Fort
Wydawnictwo: FoxGames
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 15-20 min.
Wiek: 5+
Cena: 65

Co w środku?

To gra o założeniach podobnych co we Wsiąść do Pociągu: Pierwsza Podróż – czyli z prostej gry zrobić jeszcze prostszą, dla najmłodszego odbiorcy. Oryginalne Kingdomino doczekało się trudniejszej wersji, czyli Queendomino, co pokazuje, że pierwowzór był już prostą grą sam w sobie. Wiadomo, że dalej wymagał strategicznego myślenia i planowania, ale niczym skomplikowanym nie był.

Dragomino spłyca więc rozgrywkę maksymalnie, ale ciągle zachowuje założenia gry bazującej na dominie. Samo wykonanie jest ładne i przypomina poprzedników. Znajdziemy w środku kolorowe płytki domina, żetony jaj w różnych kolorach oraz figurkę Smoczej Mamy, czyli znacznik pierwszego gracza. Skoro grupą docelową są dzieci, to na pewno przypadnie im do gustu estetyka, jakie dziecko nie lubi smoków?

Mechanika Dragomino

W grze ścigać się będziemy o znalezienie jak największej liczby smoczątek z jaj, które odkrywać będziemy w trakcie budowania własnej wyspy. Zaczynamy od dobrania kafelka startowego, a następnie najmłodszy gracz dostaje Smoczą Mamę, która oznacza pierwszego gracza.

Spośród kafelków domina wybiera on jedno i dołącza do swojej wyspy. Nic nas nie ogranicza. W przeciwieństwie do oryginału nie musimy nawet niczego dopasowywać. Gdy jednak połączysz jeden lub więcej obszarów, możesz dobrać zakryte jajo smoka z puli. Każdy teren ma swoją pulę jaj, a przy jednym ruchu możemy zyskać nawet więcej niż jedno jajo. Zdobywając jajo odkrywamy je, by sprawdzić, czy jest tam smoczątko (czyli punkt zwycięstwa), czy tylko skorupka. Skorupka nie jest powodem do smutku, gdyż przejmujemy znacznik Smoczej Mamy i od następnej tury to my będziemy zaczynać… no chyba, że ktoś inny dobierze skorupkę.

Gra toczy się tak do momentu, gdy zostaną wykorzystane wszystkie kafelki terenu. Na koniec zliczamy ile smoków mamy, a właściciel Smoczej Mamy dolicza sobie dodatkowy punkt.

Istnieje wariant dodatkowy: Spragnione Smoki, w którym sprawdzamy, czy dobrany kafelek terenu posiada wodopój. Wodopój sprawia, że ciągniemy dodatkowe jajo smoka i wybieramy, które zachowamy, a które odrzucimy.

Kafelkiem i smokiem

Dragomino to pozycja dla najmłodszych graczy. I to takich naprawdę najmłodszych. Skoro samo Kingdomino wcale nie jest skomplikowanym tytułem i ma na pudełku informację o wieku 8+, a na BGG społeczność zmniejszyła to nawet do 6+, to naprawdę nie mamy tu jakiegoś dużego pola manewru. Sam wiem jak szybko dzieci dorastają i jak chłoną gry, chcąc więcej. Mimo swojej prostoty, gra oferuje podstawy nowoczesnych gier – mamy planowanie, mamy wybory, a także odrobinę taktyki. Na pewno nie jest to gra która gra się sama, albo gdzie o wszystkim zadecyduje rzut kością.

Tak wykonanie, które jest kolorowe, jak i sama rozgrywka, która w niczym prawie nie ogranicza, będą się podobać dzieciakom. To naprawdę fajny wstęp do gier zaawansowanych. Dragomino idealnie sprawdzi się również jako prezent dla tych rodzin, które nie są zaznajomione z nowoczesnymi planszówkami. Jeżeli jednak macie już większe dzieciaki, chyba warto rozważyć grę oryginalną, która nie tylko im sprawi przyjemność.

Plusy
  • ładne wykonanie, które zachwyci dzieciaki
  • proste zasady, które nie odstraszą nawet laików
  • idealny prezent dla niegrających rodzin
  • mimo prostoty, ciągle są wybory i decyzje
Plusy / minusy
  • to gra dla naprawdę najmłodszych dzieci (5-7 lat)
Minusy
  • starsze dzieci, jak i rodzice, szybko się znudzą

Ocena: 4 out of 5 stars (4 / 5) (jako gra dla najmłodszych dzieci)

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za przekazanie gry do recenzji.

 

Game Details
NameDragomino (2020)
ComplexityLight [1.15]
BGG Rank [User Rating]2907 [7.20]
Player Count2-4
Designer(s)Bruno Cathala, Marie Fort and Wilfried Fort
Artists(s)Maëva da Silva and Christine Deschamps
Publisher(s)Blue Orange (EU), Blue Orange Games, FoxGames, Gém Klub Kft., Lautapelit.fi, Pegasus Spiele and Swan Panasia Co., Ltd.
Mechanism(s)Pattern Building
Sebastian Lamch