4mation – kolorowe łamanie głowy – recenzja

4mation od Wydawnictwa Piatnik to naprawdę prosta w zasadach gra logiczna, która jednak została wydana na tyle atrakcyjnie, że od razu do siebie przyciąga, a wygrana w niej wcale nie jest oczywistością.

Informacje o grze


Autor: Melanie Haumer
Wydawnictwo:   Piatnik
Liczba graczy: 2
Czas gry: 15 min.
Wiek: 6+
Cena: 70

Elegancko!

Bardzo kupuje mnie estetyka 4mation, która pomimo prostych barw oraz wykonania, ma w sobie coś eleganckiego i uniwersalnego. W pudełku oprócz instrukcji znajdziemy plastikową wypraskę, która stanowi jednocześnie pole do grania, oraz 24 sześciany w kolorze różowym i 24 w kolorze niebieskim. Tyle. Kostki są wykonane bardzo starannie, a pastelowe kolory cieszą oko.

Mechanika 4mation

W tym pojedynku umysłów bierze udział dwóch graczy, a sama mechanika przypomina wiele prostych gier pokroju Connect4. W swojej turze, na zmianę, gracze umieszczają na planszy swój sześcian sześcian, a jedyną wytyczną jest to, żeby sąsiadował brzegiem lub narożnikiem z ostatnią kostką położoną przez przeciwnika. Proste, nie? Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, w której po prostu nie ma możliwości dołożenia tak sześcianu, wtedy można go położyć w dowolnym miejscu.

Gracze dokładać będą tak swoje sześciany do momentu, aż jeden z nich ustawi swoje cztery na kolejnych polach pionowo, poziomo lub na ukos. Jeżeli nie można tego zrobić, gra kończy się remisem. I na tym kończą się zasady.

Ładnie i logicznie

Nie jestem fanem gier z hipermarketów, pokroju wspomnianego Connect4, czy innych jego wariacji. Bardzo często dochodzi w nich do sytuacji rodem z kółka i krzyżyk – spora część gier kończy się po prostu remisem, albo wygrywa ten, który pierwszy zaczął i wie gdzie i jak położyć pierwszy znacznik. Spodziewałem się podobnych odczuć tutaj, jednak 4mation zaskoczyło mnie na plus.

Najważniejszym plusem jest brak regularnych remisów. Tutaj większy nacisk położony jest na umiejętne lawirowanie przeciwnikiem w celu doprowadzenia go do rogu, gdzie nie będzie mógł uciec, a tym samym da nam ruch łamiący zasady, czyli możliwość dołożenia kostki w dowolnym miejscu. W bardzo wielu przypadkach właśnie to decydowało o wygranej. W grze budujemy sobie ostrożnie sytuację, a nie pędzimy na złamanie karku, próbując złożyć cztery kości po kolei. Tak, by na końcu móc zamknąć drugiego gracza, zmusić do błędu i wygrać.

Po bardzo licznych grach ciągle z chęcią wracam do 4mation i ciągle nie czuję ani znużenia samą rozgrywką, ani mistrzostwa w moich rozgrywkach. To idealna gra do zabrania ze sobą w podróż, dzięki wyprasce będącej jednocześnie planszą do gry. Szybka, 10-15 minutowa rozgrywka i chcemy kolejną.

Plusy
  • estetyka wykonania i jakość produkcji
  • przemyślana rozgrywka, która nie sprowadza się do prostego dokładania
  • wyeliminowanie sytuacji remisowych, znanych z większości takich gier
  • szybka i regrywalna
  • idealna do grania z dziećmi
Plusy / minusy
  • prosta gra, która będzie tylko przerywnikiem
Minusy
  • mogłaby być tańsza

Ocena: 4 out of 5 stars (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Piatnik za przekazanie gry do recenzji.

 

Game Details
Name4Mation (2021)
ComplexityLight [1.00]
BGG Rank [User Rating]0 [6.71]
Player Count2
Designer(s)Melanie Haumer
Artists(s)Uncredited
Publisher(s)Piatnik
Mechanism(s)Pattern Building and Square Grid
Sebastian Lamch