Paleo – między nami jaskiniowcami. Recenzja

[WSPÓŁPRACA REKLAMOWA] Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Lucky Duck Games. Wydawnictwo Lucky Duck Games nie miało wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.

Paleo to kooperacyjna gra, która definiuje na nowo pojęcie regrywalności. Jeżeli miałbym określić tę grę jednym słowem, byłoby to “niespodzianka” – na każdym kroku czeka nas tutaj jakieś odkrycie.

Informacje o grze


Autor: Peter Rustemeyer
Wydawnictwo: Lucky Duck Games
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 60 min.
Wiek: 8+
Cena: 155

Epoka kamienia i kartonu

W dużym pudełku dostajemy generalnie karciankę, co nie oznacza, że jest to pudło pełne powietrza. Dostajemy 3 duże plansze, które służą głównie do organizacji żetonów i kart, oraz budowany duży stojak, który wypełnimy kartami odkryć i żetonami do nich przynależnymi.

Graficznie jest bardzo spójnie. Grafiki są ładne, z kreską trzymającą “klimat” czasów jaskiniowych. Kolejna rzecz budująca klimat w grze. Dostajemy sporo żetonów, dwie kości oraz znaczniki drewna, kamienia i jedzenia. To taki sposób wydania, który nie zachwyca na pierwszy rzut oka, ale doskonale spełnia swoje zadanie i po czasie pomaga w samej grze.

Paleo – mechanika

Instrukcja jest jasna i czytelna, z przykładami na każdym kroku, więc bardzo szybko można się gry nauczyć. Same zasady są wręcz banalne, a ikonografia bardzo czytelna. Przygotowanie gry jest proste i szybkie – rozkładamy żetony i karty na swoich miejscach i wybieramy jeden ze scenariuszy (lub stworzymy swój). Sam scenariusz zwykle określa które talie, oznaczone literami, ze sobą zmieszać. Bierzemy więc talię główną i dodajemy karty z symbolem A i B na przykład. Wśród tych kart są karty misji, które określają co się dzieje i jakie są warunki misji.

Każdy z graczy losuje dwóch jaskiniowców, dostajemy na początek 5 znaczników jedzenia, oraz rozdzielamy zbiorczą talię, tasując ją i rozdając każdemu z graczy zakryte karty. Tura przebiega zawsze w ten sam sposób – każdy z gracz ciągnie 3 górne karty stosu nie patrząc na ich awers i wybiera jedną z nich, którą zagra, a resztę odkłada w dowolnej kolejności na górę talii. W podjęciu decyzji pomagają nam rewersy kart, opatrzone symbolami, podpowiadającymi co nas czeka z drugiej strony. Następnie każdy odkrywa kartę i rozpatruje wydarzenie. Przeważnie będą to dobre rzeczy – zbieranie materiałów, polowanie, czy jakaś przygoda – ale są tam i złe rzeczy, nawet na kartach o dobrym rewersie.

Rozpatrywanie zwykle kosztuje czas, więc odrzucamy karty z góry naszej talii i jeżeli są to karty zagrożeń – otrzymujemy rany. Karty posiadają również wymagania w symbolach – włócznia, oko, narzędzia – jeżeli nie posiadamy ich na żetonach, czy swoich jaskiniowcach, inna grupa (inny gracz) może przyjść nam z pomocą.

Gdy skończą nam się karty, lub gdy sami spasujemy, widząc zagrożenia na rewersach kart, następuje faza nocy, w której musimy wyżywić każdą osobę oraz rozpatrzyć karty misji, które dyktuje scenariusz. Jeżeli nie możemy tego zrobić – otrzymujemy czaszkę, a gdy zbierzemy ich 5 przegrywamy. Jak wygrać? Karty pozwalają nam malować mamuta – zbierzemy 5 żetonów z malowidłem – i wygraliśmy!

Każda karta kryje niespodziankę

Przez każdym graczem leży zakryty stos kart, a na ich rewersach jedynie podpowiedź co się może tam znajdować. Las? Pewnie znajdziemy tam drzewo i jedzenie. Rzeka? Jedzenie najpewniej. Góry? Duża szansa na kamień. Tych rewersów jest masa i tutaj leży główna zabawa – wybierz kartę, ale nie wiesz co się tam znajduje. Każda karta to niespodzianka, a nawet dobre rewersy mogą kryć zagrożenie i niebezpieczeństwo.

Prostota tego systemu i możliwości pomocy innym graczom napędzają całą grę. Masz kartę z mamutem na rewersie? Pewnie dużo jedzenia, ok, to idziemy na to. Wezmę bezpieczną rzekę, żeby moi wojownicy mogli ci pomóc. Można zaplanować w pewnym stopniu akcje, ale tam wszędzie są niespodzianki, a nie sposób zapamiętać każdej możliwości! Kooperacja pełną gębą – wygrywamy tylko jak pracujemy razem i dbamy o siebie. Śmierć chociaż jednego członka grupy oznacza dołożenie czaszki do toru przegranej, więc nie można grać ignorując innych.

Podsumowując

Paleo to gra, która nie narzuca nam narracji, a raczej dzięki kartom i prostym mechanizmom pozwala samemu ją odnaleźć. Przygoda i historia tworzone są w trakcie gry i z odrobiną wyobraźni znajdziemy tam naprawdę bogatą fabułę.

Same scenariusze są też pełne zagadek i nawet przechodząc je drugi raz nigdy nie wiemy co nas czeka. Tak, kilka niespodzianek będzie już popsutych i będziemy znali rozwiązanie, ale wynagradza to wciągająca rozgrywka. Chce się odkryć nowe ścieżki – nie sposób zobaczyć wszystkiego w jednym podejściu. Mamy 7 scenariuszy w pudełku, ale talii 10, więc można samemu mieszać je do woli, by stworzyć kolejne.

Może teraz jakieś minusy… hmmm… Może chociaż jeden? Przepraszam, ale nie widzę żadnego. To solidna gra kooperacyjna, w którą zagramy nawet z dzieciakami, ale już sami dorośli będą się przy niej doskonale bawić. Gra pełna niespodzianek!

Plusy
  • dobrze oddany klimat jaskiniowy
  • bardzo czytelna i spójna szata graficzna
  • doskonała kooperacja
  • pełna niespodzianek na każdym kroku
  • proste i dobrze przedstawione zasady
Plusy / minusy
  • bardzo rzadko problem ze zrozumieniem jakiejś karty
Minusy
    • brak

Ocena:

Paleo to gra, która powinna zachwycić każdego. Bogata w niespodzianki i regrywalna kooperacja tak dla dorosłych jak i młodszych graczy. Jeszcze nigdy nie widziałem takiego zaangażowania w grę, która poza symbolami i kilkoma tekstami nie oferuje głębokiej fabuły – ta pojawia się sama podczas gry, jeżeli tylko dodamy szczyptę wyobraźni.

 

Sebastian Lamch

Dziękujemy wydawnictwu Lucky Duck Games za przekazanie gry do recenzji.

szukaj też na Planszeo!

Game Details
NamePaleo (2020)
ZłożonośćMedium [2.62]
BGG Ranking206 [7.77]
Liczba graczy1-4
Projektant/ProjektanciPeter Rustemeyer
GrafikaDominik Mayer and Ingram Schell
WydawcaHans im Glück, 999 Games, Arclight Games, Devir, Giochi Uniti, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames Co., Ltd., Lautapelit.fi, Lucky Duck Games, Oxygame, Spilbræt.dk, Swan Panasia Co., Ltd. and Z-Man Games
MechanizmyAction/Event, Cooperative Game, Memory, Scenario / Mission / Campaign Game, Simultaneous Action Selection and Variable Set-up
Sebastian Lamch