Fateforge Kroniki Kaan i Starcie Nieśmiertelnych – recenzja podstawki i dodatku

[WSPÓŁPRACA REKLAMOWA] Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Galakta. Wydawnictwo Galakta nie miało wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.

Fateforge Kroniki Kaan zostały wydane w naszym rodzimym języku przez Wydawnictwo Galakta. Tytuł doskonale wpisuje się w portfolio krakowskiego wydawnictwa – na równi z Trudvangiem, Podróżami przez Śródziemie itp. Mamy więc grę kooperacyjną, osadzoną w fantastycznym i unikalnym świecie, w której wcielimy się w bohaterów wysłanych z pradawnej puszczy, by uratować swoją mentorkę. 

Informacje o grze Fateforge Kroniki Kaan

Zawartość

Pomimo, że w pudełku znajdziemy jedynie figurki bohaterów, a przeciwnicy przedstawieni są za pomocą żetonów, to nie można tutaj narzekać na zawartość. Ciężkie pudło skrywa w środku naprawdę pokaźną zawartość. Piękna i duża mapa, która jest również kluczowym narzędziem w grze, organizery na żetony, kafelki terenu, mnóstwo kart – od wrogów, przez przedmioty, nowe umiejętności dla każdego bohatera – aż po kostki i tonę żetonów. Pomimo tego zatrzęsienia wszystko jest bardzo czytelne, a estetyka to najwyższa klasa.

Przez lata grania zacząłem doceniać minimalizm w oprawie graficznej, dzięki któremu łatwiej o czytelność. W przypadku Fateforge Kroniki Kaan twórcom udało się osiągnąć piękną równowagę. Gra jest bardzo czytelna, a jednocześnie pięknie ilustrowana. Dwuwarstwowe planszetki graczy, kolorowe kości czy grube i solidne żetony – wszystko jest na najwyższym poziomie. Cieszy mnie, że zamiast tony niepotrzebnego plastiku skupiono się na tym, co najważniejsze. W środku znajdziemy też gotowe do złożenia pudełka na różne żetony, karty umiejętności każdego z bohaterów, czy solidnie wykonane większe pudełko, które pomieści wszystkie karty opowieści. 

Fateforge Kroniki Kaan

Mechanika Fateforge: Kroniki Kaan

W grze Fateforge: Kroniki Kaan gracze wcielają się w bohaterów Pierwotnej Puszczy Undsenoin i ruszają do Easafiru, stolicy Cesarstwa Kartacol, by uwolnić swoją mentorkę i powstrzymać Cesarza przed jego zapędami. Rozgrywkę prowadzić będzie darmowa aplikacja (dostępna w pełni po polsku). To tam znajdziemy opisy fabularne, oraz informacje o walce. Jest ona kluczowa i nie da się grać bez jej udziału. Rozgrywka podzielona jest na trzy główne rodzaje scen:

  • Sceny Opowieści skupiają się na eksploracji obszaru Easafiru, wchodzeniu w interakcję z różnymi osobnikami, oraz podejmowaniu decyzji.
  • Sceny Walki to trzon gry, będziemy toczyć boje przy użyciu specjalnych kości na skonstruowanych z kafelków mapach. 
  • Sceny Odpoczynku pozwolą wyleczyć drużynę, zakupić ekwipunek czy się rozwinąć, a także wykonać zadania poboczne… o ile starczy nam czasu.

Fateforge Kroniki Kaan

Kampania w grze podzielona jest na 3 akty, w których przeplatane będą różne sceny z powyżej wymienionych. Aplikacja pokazuje nam na każdym etapie Aktu co będzie następne, dzięki paskowi postępu. Odpalając aplikację możemy rozpocząć nową kampanię. Wybieramy bohaterów, a gra dostosuje się do ich liczby. W podstawce możemy wybierać spośród kilku bohaterów: Strażnika Puszczy, Łotrzycy, Szlachcica, Szamana lub Najemniczki. Każdy bohater ma swoją zdolność specjalną i unikalną talię umiejętności. Każdy zaczyna również grę z czterema kośćmi z puli kości walki. 

W Scenach Opowieści odczytywać będziemy z aplikacji opis fabularny wydarzeń i reagować na nie, czy to przez zdawanie testów, czy dokonywanie wyborów. Aplikacja monitoruje naszą Reputację, więc wybory moralne będą miały swoje konsekwencje. W pewnym momencie Sceny Opowieści wyruszymy na eksplorację mapy i będziemy przesuwać figurkę drużyny po dużej mapie, a musimy to robić bazując na słyszanych opisach. Stąd musimy nieraz ślęczeć nad mapą, by odszukać przykładowo strzałę wbitą w drzewo, ponieważ spotkany wcześniej kupiec kazał nam skręcić za tym drzewem na północ. 

Fateforge Kroniki Kaan

W Scenach Walki, które nieuchronnie nadejdą, rozłożymy planszę tak jak pokaże nam aplikacja oraz wypełnimy ją żetonami wrogów. Każde starcie odbywa się według toru inicjatywy, który określa aplikacja – chociaż bohaterowie mają wpływ na tom w jakiej kolejności sami będą walczyć. Walka opiera się o rzuty kośćmi walki – zawsze czterema, nawet, jeżeli dysponujemy większą ich liczbą. Całym sednem walki są karty i umiejętności naszych bohaterów. Pozwalają zmieniać wyniki, przerzucać czy wykonywać spektakularne akcje. Wrogowie na mapie są reprezentowani przez żetony, a na kartach wystawionych obok planszy widzimy ich akcje aktywacji, zależne od odległości do bohaterów. Walka przypomina trochę logiczną układankę i nie zawiera, poza początkowym rzutem kośćmi, zbytniej losowości. Zadaniem bohaterów jest wypełnienie celu misji w ciągu określonej liczby tur. Możemy rozegrać dodatkową, ale będzie się to wiązać z karą w postaci kart Zepsucia.

Scena Odpoczynku odbywa się zwykle po kilku Scenach Opowieści i Walki. W czasie tej sceny gracze wspólnie muszą zdecydować o wydaniu Znaczników Czasu na dostępne aktywności. Zwykle możemy podleczyć zdrowie, kupić nowy sprzęt i rozwinąć swoją postać o nowe Umiejętności, a dodatkowo zdecydować się na zadania poboczne, które są takimi mini-aktami. 

Fateforge Kroniki Kaan

Dodatek – Starcie Nieśmiertelnych

Dodatek Fateforge: Kroniki Kaan – Starcie Nieśmiertelnych wprowadza nową bohaterkę – Zaklinaczkę, oraz więcej wszystkiego. Od dodatkowych kafelków mapy, przez nowe karty odkryć, po nowych wrogów. Najważniejsze jednak, co dodaje do samej gry, to większy poziom trudności. W podstawowej grze przegrana walka nie stanowi wielkiego problemu i sama kampania dostosuje się do wyniku walki, prowadząc nas na nowe ścieżki. W dodatku, niektóre walki muszą zostać zakończone sukcesem, lub ponownie rozegrane. Jeżeli nie dysponujemy już żetonami losu, to przegrywamy kampanię.

Zaskoczyło mnie, jak fajnym dodatkiem jest Starcie Nieśmiertelnych. Nowa bohaterka jest jedną z ciekawszych do prowadzenia, a utrudnienie kampanii jest potrzebne, jeżeli chcemy (a powinniśmy!) przechodzić ją jeszcze raz. Sama budowa Fateforge pozwala na kolejne przejścia kampanii i za każdym razem czeka nas coś nowego. Dzięki dodatkowi Starcie Nieśmiertelnych kolejne przejście będzie tym ciekawsze i inne. Zalecam jednak na początek przejść samą kampanię z podstawki bez używania elementów z tego dodatku. 

Podsumowując: świetnie zaprojektowany dodatek, który wzbogaca podstawkę na każdym kroku! Przykład idealnego dodatku do gry.

Fateforge Kroniki Kaan

Podsumowanie

Fateforge: Kroniki Kaan zabierze nas na fantastyczną przygodę, którą bez naciągania można porównać do sesji gry RPG, tyle, że bez Mistrza Gry. Aplikacja świetnie się sprawdza i jest ona jedną z najlepszych wśród podobnych gier. Same teksty i opisy fabularne są naprawdę dobrze napisane i ciężko tutaj o nudę. Poczucie uczestnictwa w grze fabularnej podbijają też wybory, które podejmujemy, a które naprawdę mogą wpłynąć na to, co się wydarzy w czasie kampanii. Przechodzenie drugi czy trzeci raz tej samej kampanii przynosi odświeżenie i sprawia, że nie jest to nudne brnięcie przez znane już fragmenty. Mimo wszystko pewne kluczowe wydarzenia i tak nastąpią, więc radziłbym odczekać pomiędzy takimi rozgrywkami.

Rozgrywka w Fateforge: Kroniki Kaan potrafi wciągnąć na długie godziny i zaabsorbować uwagę, co jest nie lada wyzwaniem w dzisiejszym zabieganym świecie. Świetnie działający zapis gry sprawia, że łatwo wrócić do porzuconej przygody, a możliwość zmiany liczby graczy pomiędzy aktami pomoże w utrzymaniu tempa nawet, jeżeli ktoś zdecyduje się dołączyć, czy odłączyć od drużyny. Gra jest też pięknie wykonana i ilustrowana, a jednocześnie bardzo czytelna.

Z minusów wspomniałbym o poruszaniu się po mapie. Ten fragment budził największą irytację. Raz, że wytrącał z rozgrywki i fabuły, a dwa, że nie raz zgubiliśmy się przez nie do końca oczywiste wybory w aplikacji – czasem nasz oczywisty wybór północy okazywał się północnym wschodem itp. Same naklejki dołączone do gry są również całkowicie zbędne i dodane na siłę. Pokazują one jedynie co znajduje się w danym punkcie i można to całkowicie zignorować.

Polecam Fateforge: Kroniki Kaan każdemu, kto szuka rozgrywki zbliżonej do gry RPG. Bogato przedstawiony świat, świetnie napisana linia fabularna oraz aplikacja, która pilnuje za nas wielu rzeczy, to tylko niektóre z wielu plusów gry. Taktyczna i mało losowa walka, w której bohaterowie mogą zabłysnąć i pokazać swoje możliwości, stanowi świetny wzór dla przyszłych gier. 

Fateforge Kroniki Kaan

Plusy
  • estetyczne i czytelne wykonanie
  • dopieszczenie elementów gry
  • najlepsza aplikacja na rynku!
  • proste zasady, które dają dużo możliwości
  • długość i regrywalność kampanii
  • prosty i szybki setup
  • taktyczna walka, skupiona na bohaterach
  • bardzo dobrze napisana fabuła
  • świetnie się skaluje 
Plusy / minusy
  • kampanię, pomimo regrywalności, lepiej rozgrywać z odstępem czasowym 
  • aplikacja nie przemówi do ludzi nielubiących cyfrowych dodatków
Minusy
  • chodzenie po mapie, które irytuje i odrywa od fabuły
  • niepotrzebnie dodane naklejki

Ocena:

Fateforge Kroniki Kaan to jedna z najlepszych gier typu dungeon-crawler na rynku. Szybka i taktyczna walka, pełna kombinacji i niesamowitych zagrań, świetnie napisana fabuła i najlepsza aplikacja do planszówki – wszystko to wpływa na wysoką jakość i gwrantuje świetną zabawę. Polecam!

 

Dziękujemy Wydawnictwu Galakta za obniżenie ceny gry, byśmy mogli przygotować recenzję.

 

Sebastian Lamch

Game Details
NameFateforge: Chronicles of Kaan (2024)
ZłożonośćMedium [2.70]
BGG Ranking2917 [8.33]
Liczba graczy1-4
Projektant/ProjektanciGordon Calleja
GrafikaYusuf Artun, Mark Casha, Max Kosek, Antonio Muntean, Yamandú Daniel Orce and Arjuna Susini
WydawcaMighty Boards, Broadway Toys LTD, Cranio Creations, Galakta, Hobby World and Studio Agate
MechanizmyAction Retrieval, Communication Limits, Cooperative Game, Dice Rolling, Events, Modular Board, Narrative Choice / Paragraph, Role Playing, Scenario / Mission / Campaign Game and Variable Player Powers
Sebastian Lamch