Planszowe Gram Prix 2025 – gry zgłoszone przez Albi, Black Monk Games, Czacha Games
Już 15 marca o godz. 10.00 rozpocznie się Plebiscyt Planszowe Gram Prix – jeden z największych plebiscytów w świecie gier planszowych w Polsce. Co roku przyciąga tysiące pasjonatów planszówek, dając im możliwość wyboru najlepszych gier, sklepów, inicjatyw, wydawnictw oraz mediów planszówkowej sceny. O dziś, codziennie będziecie mogli zapoznawać się z grami zgłoszonymi i zakwalifikowanymi do poszczególnych kategorii Planszowego Gram Prix.
Do każdej kategorii można było zgłosić do 5 gier wydanych w języku polskim w roku 2024. Jedna gra może wystąpić w maksymalnie 2 kategoriach – do tego limitu nie wlicza się kategoria Najlepsza Gra Planszowa, Najlepsza Gra Polskiego Autora, Najlepsza Kampania Crowdfundingowa.
Nie chcesz przegapić startu? Zapisz się do newslettera (kliknij)
Spis treści
Gry wydawnictwa Albi
Tytuł: Herbaciany ogród
Autor: Tomáš Holek
Kategoria: Gra Planszowa
Opis:
W prowincji Junnan strome górskie stoki zazieleniły się za sprawą osobliwej rośliny. Wkrótce rozeszły się pogłoski o jej wyjątkowych właściwościach: niezwykłej mocy uzdrawiania ciała i ożywiania duszy. Nic dziwnego, że niedługo uprawy herbaty, bo o niej mowa, zaczęły się pojawiać także w innych prowincjach.
W odpowiedzi na wezwanie cesarza do doliny rzeki Jangcy przybyli najzdolniejsi plantatorzy, aby założyć tu olbrzymie uprawy, zwane herbacianymi ogrodami. Na najlepszego z nich czeka wyjątkowa nagroda – ziemie w żyznej prowincji Junnan.
Podejmijcie wyzwanie i sprawcie, że ta niezwykła roślina stanie się znana także poza granicami Wielkiego Cesarstwa.
„Herbaciany ogród” łączy w sobie mechanizmy gry polegające na tworzeniu talii, zarządzaniu zasobami i wykonywaniu akcji. W różnych prowincjach będziecie zakładać herbaciane ogrody, badać, zbierać i fermentować herbatę, sprzedawać ją karawanom i żeglować z biegiem rzeki Jangcy.
Oryginalna tematyka, unikalny mechanizm dojrzewania zebranej herbaty, w którym liście świeżej herbaty tracą swoją jakość, a po sfermentowaniu ją zwiększają, oraz możliwość swobodnego łączenia akcji głównych i pobocznych sprawiają, że „Herbaciany ogród” wyróżnia się na tle innych gier strategicznych.
„Herbaciany ogród” to gra utalentowanego czeskiego projektanta Tomáša Holka.
Tytuł: Detektyw. Miasto Aniołów
Autor: Evan Derick
Ilustrator: Vincent Dutrait
Kategoria: Oprawa Graficzna
Opis:
Gra kryminalna „Detektyw. Miasto Aniołów” jest osadzona w mrocznym i brutalnym świecie Los Angeles lat czterdziestych XX wieku. Większość graczy wcieli się w role detektywów wydziału zabójstw policji LA. Gliniarzy żądnych poklasku, gotowych zrobić wszystko, aby zamknąć sprawę,
nawet jeśli wiąże się to z zastraszaniem podejrzanych, ukrywaniem dowodów czy dawaniem łapówek kapusiom. Jeden gracz wcieli się w rolę Krętacza, którego głównym celem jest manipulowanie faktami, podrzucanie mylnych tropów, a czasem skłanianie podejrzanych do kłamstwa. Podczas
przeszukiwania Los Angeles nieustępliwi śledczy będą znajdywać nowe dowody i świeże tropy, zanurzając się w porywającej historii Miasta Aniołów.
W grze znajdziecie 9 misternie skonstruowanych zagadek kryminalnych, o zróżnicowanym poziomie trudności (Żółtodziób, Stary Wyga, Zawodowiec). Detektywi oraz Krętacz korzystają z ksiąg ze szczegółowymi opisami spraw, do których rozwiązania prowadzą różne drogi. Dzięki zastosowaniu systemu adaptowalnej karty odpowiedzi gracze mają wrażenie, że naprawdę prowadzą przesłuchania podejrzanych. Detektywi mogą podważać prawdziwość otrzymanych odpowiedzi, ale wiąże się to z dużym ryzykiem: jeśli się pomylą, Krętacz zyska nad nimi przewagę, co znacznie utrudni im rozwiązanie sprawy. „Detektyw” ma różne tryby gry: klasyczny tryb rywalizacyjny (3–5 graczy) oraz alternatywne: śledczego (dla samotnego detektywa lub kilkorga detektywów w kooperacji) i jeden na jednego (1–5 graczy). Autor gry, Evan Derick, zainspirował się klasycznymi filmami gatunku noir, takimi jak „Wielki sen”, twórczością Jamesa Ellroya i grą wideo „LA Noir”. Klimatyczne ilustracje stworzył Vincent Dutrait.
Tytuł: Nutventure
Autor: Eliška Holubová, Marek Vejborný
Kategoria: Gra dla Dzieci
Opis:
Wiewiórki zebrały się u szczytu drzewa, aby wypatrywać miejsc, w których ukryte są najsmaczniejsze orzeszki. Teraz muszą je zebrać i zanieść do skrytek, uważając, aby nie wpaść przy tym na sowę albo lisa. W familijnej grze „Nutventure” wcielicie się w role wiewiórek, które jak najszybciej próbują zebrać zapasy orzeszków i schować je w skrytkach na drzewie. Będziecie się poruszać po kilkupoziomowej planszy 3D (drzewo). Waszą drogę po piętrach drzewa będą wyznaczały rzuty kostką. Podczas zabawy musicie uważać na sowę i lisa, które będą próbowały przeszkadzać wam w zbieraniu orzeszków. Gracze ścigają się, kto szybciej zdobędzie zapas orzeszków.
Gra jest przeznaczona dla 2–4 graczy w wieku 6+.
Gry wydawnictwa Black Monk Games
Tytuł: Opowieści Baśniomistrza: Księga Koszmarów: Transylwania
Autor: Oliver McNeil
Kategoria: Gra Książkowa
Opis:
Wśród górskich szczytów prastarych Karpat rozciąga się mroczna kraina, gdzie bestie żywią się ludzkim strachem, a blask księżyca odbija się w ostrych kłach hrabiego-wampira. Witajcie w Transylwanii: to właśnie tutaj legendy stają się prawdą. Co przywiodło was w te niegościnne strony? Polowanie na wygłodniałego wilkołaka, czy próba powstrzymania obłąkanego naukowca? Szaleńcy! Przetrwacie noc, czy już nigdy nie ujrzycie słońca?
Opowieści Baśniomistrza: Transylwania to drużynowa gra paragrafowa, dzięki której wyruszycie na mrożącą krew w żyłach przygodę. Ale uwaga! Przed wami prawdziwa księga grozy i koszmarów: z tego powodu gra jest przeznaczona dla nieco starszych odbiorców (14+).
Rolę Baśniomistrza lub Baśniomistrzyni może przyjąć każdy, kto potrafi czytać głośno i wyraźnie. Łatwe do opanowania zasady sprawiają, że rozgrywkę można rozpocząć niemal od razu.
Wybierzcie lub stwórzcie postacie, wybierzcie opowieść i wyruszcie na wyprawę do krainy wampirów! Sprawdźcie, czy w legendach kryje się choć ziarnko prawdy…
Chociaż powiadają, że przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę, w tej grze możesz rzucić wyzwanie przygodzie również w pojedynkę.
Tytuł: Choose Cthulhu 12: Cień spoza czasu
Autor: Giny Valrís
Kategoria: Gra Książkowa
Opis:
Jeszcze wczoraj byłeś Nathanielem Wingate Peasleyem, profesorem ekonomii politycznej na Uniwersytecie Miskatonic. Nagły atak amnezji zabrał ci pięć lat życia. Kiedy odzyskałeś pamięć, zaczęły nękać cię koszmary i niezrozumiała wiedza. Gdzie przebywał twój umysł przez ostatnie pięć lat? Czy istnieje sposób, aby udowodnić, że twoje sny i wizje były rzeczywistością? Gdzie – a może – kiedy zostałeś uwięziony? Czy odpowiedź na te pytania kryje się pod piaskami pustyni, nawiedzanymi cieniami spoza czasu?
Tytuł: Choose Cthulhu 13: Przypadek Charlesa Dextera Ward
Autor: Edward T. Riker
Kategoria: Gra Książkowa
Opis:
Twój najlepszy przyjaciel cię potrzebuje. Jego syna, zafascynowanego złowrogą historią Providence, pochłania niewyjaśniona choroba, która postarza ciało i niszczy umysł. Jako lekarz rodzinny nie wahasz się przyjść mu z pomocą. Ale to, co napotykasz, wydaje się wykraczać poza zakres medycyny. Czy zgłębianie otchłani zakazanej wiedzy odkrytej przez młodego Warda nie będzie zbyt niebezpieczne? Cóż to za dziwny proces degeneracji pochłania twojego chrześniaka i doprowadza jego rodzinę do rozpaczy? Czy będziesz w stanie rozwiązać dziwny przypadek Charlesa Dextera Warda?
Tytuł:Choose Cthulhu 14: Zakład psychiatryczny Arkham
Autor: Victor Conde, Giny Valrís i Edward T. Riker
Kategoria: Gra Książkowa
Opis:
Gry wydawnictwa Czacha Games
Tytuł: Endeavor Deep Sea
Autor: Carl de Visser, Jarratt Gray
Kategoria: Gra Planszowa
Opis:
W Endeavor: Deep Sea kierujesz niezależnym instytutem badawczym, którego celem jest opracowywanie zrównoważonych projektów i zachowanie kruchej równowagi życia morskiego. W trakcie gry będziesz rekrutować ekspertów terenowych i wykorzystywać ich umiejętności do eksploracji nowych lokalizacji, badania miejsc nurkowych, publikowania ważnych prac ekologicznych i podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska.
Tytuł: Hrabstwo Harrow
Autor: Jay Cormier, Shad
Kategoria: Gra Planszowa, Gra Dwuosobowa, Oprawa Graficzna
Opis:
Gra Hrabstwo Harrow została zaprojektowana przez Jaya Cormiera (MIND MGMT, In the Hall of the Mountain King, Belfort, Akrotiri) i Shada Millera (Partners in Crime). Za grafiki odpowiada Tyler Crook, nominowany do nagrody Eisnera za serię komiksową “Harrow County”.
Gra jest oparta na powieści obrazkowej o tej samej nazwie, stworzonej przez Cullena Bunna i Tylera Crooka, wydanej w Polsce przez wydawnictwo Mucha Comics.
Hrabstwo Harrow to asymetryczna gra 1 vs 1, w której gracze kontrolują jedną z 3 frakcji (Obrońcy, Rodzina i Kammi), z których każda ma swój własny styl gry i cele. Gra zawiera również wariant dla trzeciego gracza – martwą wiedźmę Hester Beck, która jest pochowana pod drzewem i bardzo chce wrócić, by dokonać zemsty na mieszkańcach.
Tytuł: The Breach
Autor: Michele Morosini
Kategoria: Gra Planszowa
Opis:
The Breach to rywalizacyjna gra Net Crawler dla 1-4 graczy, w której próbujesz włamać się do bazy danych Gene.sys w celu kradzieży tajnych informacji. Każdy gracz jest Breach’erem, czyli cyfrowym buntownikiem, kierującym się swoimi ideałami lub interesami Frakcji. Mapą gry jest Gene.sys, wirtualny wszechświat o tajemniczym pochodzeniu, obecnie kontrolowany przez Achab Corporation. Wewnątrz przechowuje i ukrywa niewyobrażalną wiedzę i technologie. Po włamaniu się do bazy danych, będziesz musiał stawić czoła kilku niebezpieczeństwom: nie tylko innym graczom, ale także ICE kontrolowanym przez ARM, który będzie próbował powstrzymać najazdy.
Tytuł: Black Rose Wars Odrodzenie
Autor: Andrea Colletti, Diego Fonseca, Marco Montanaro
Kategoria: Gra Planszowa, Oprawa Graficzna
Opis:
Black Rose Wars: Odrodzenie to rywalizacyjna gra strategiczna w klimacie fantasy oparta o mechanikę budowy talii, rozgrywająca się w niespokojnym uniwersum Nova Aetas we Włoszech dla 1-4 graczy.
Black Rose Wars to walka pomiędzy najpotężniejszymi magami na świecie o tytuł Wielkiego Mistrza, która odbywa się w tajemnych pokojach Loży. Ta próba sił ma miejsce, co 10 lat … jednak podczas ostatniej wydarzyło się coś niewyjaśnionego. Od tego wydarzenia, przez ostatnie 25 lat Róża zamilkła, skryta pod gruzami Loży oczekuje swojego wielkiego powrotu.
Każdy z graczy wciela się we wszechmocnego maga Zakonu Czarnej Róży, aspirującego do tytułu Wielkiego Mistrza i pozyskania olbrzymiej potęgi Artefaktu Czarnej Róży i Zapomnianej Magii. Czarodzieje muszą podjąć walkę, spełnić oczekiwania Zakonu i wzmocnić się za pomocą czarów, aż do momentu kiedy ich moc osiągnie poziom jaki posiada więzienie, do którego zostali wygnani. Pozwoli im to się z niego oswobodzić. Każdy mag ma do swojej dyspozycji sześć szkół magii, cechujących się unikalnym zestawem czarów służących do pokonania przeciwników. Czarodzieje walczą ze sobą na arenie stworzonej z sześciokątnych pokoi. Wzywają silne istoty, rzucają niszczycielskie czary lub opracowują mroczne podstępy.
Tytuł: Nova Aetas Renesans
Autor: Luca Bernardini, Andrea Colletti
Kategoria: Gra Planszowa, Oprawa Graficzna, Gra Przygodowa
Opis:
Nova Aetas: Renaissance to kooperacyjna taktyczna gra planszowa, osadzona w fantastycznym i mrocznym włoskim renesansie. Gra poprowadzi cię przez fantastyczną, mityczną kampanię opartą na historycznych wydarzeniach wojny między Rzymem a Wenecją na początku 1500 roku. Zainspirowany klasycznymi japońskimi taktycznymi grami RPG, takimi jak „Final Fantasy Tactics” czy „Tactics Ogre”, w Nova Aetas będziesz walczył z wrogami kontrolowanymi przez zaawansowaną sztuczną inteligencję. Z każdym wyzwaniem będziesz stawał przed istotnymi wyborami, które zmienią bieg wydarzeń w grze. Nova Aetas urzeknie cię wysoce szczegółowymi figurkami i wysokiej jakości komponentami.
Tytuł: Black Rose Wars Duel Void
Autor: Andrea Colletti, Marco Montanaro
Kategoria: Gra Dwuosobowa
Opis:
Obudź potęgę Wielkich Przedwiecznych i wykuj własne przeznaczenie w ostatecznym starciu magii i szaleństwa! Na Malcie skrywa się budowla, która została poświęcona Starym Bogom. Wraz ze zmianą faz księżyca budowla mutuje, lecz nigdy nie ulega zniszczeniu– pochłania ją morze, ale nigdy nie tonie, by po czasie ponownie się wynurzyć. Jej strażnik strzeże jej sekretów, które wraz z upływem czasu również zmieniają się, jakby żyjąc w symbiozie z tym pradawnym miejscem. Czarna Róża pożąda tej mocy i pragnie pozyskać te tajemnice… Alice i jej mroczny pasażer to jej wysłannicy… Czy jesteś gotowy na NOWĄ przygodę w sadze Black Rose Wars?
Black Rose Wars: Duel – Void rywalizacyjna, pojedynkowa gra osadzona w uniwersum Black Rose Wars. WYBIERZ, PO KTÓREJ STRONIE JESTEŚ! Sprzymierz się z Alice, sługą Czarnej Róży, lub stań po stronie Alhazreda, nieśmiertelnego strażnika oddanego Wielkim Przedwiecznym.
Tytuł: Middle Ages
Autor: Marc André
Kategoria: Gra Rodzinna, Oprawa Graficzna
Opis:
Jesteś właścicielem lenna i jego przyszłość leży w twoich rękach. Czy rozwiniesz rolnictwo? A może staniesz się pobożnym budowniczym kościołów lub wolisz ucztować w swoich wystawnych pałacach? Zagospodaruj swoje ziemie oraz zostań najbardziej wpływowym władcą w królestwie.
Gra toczy się przez 16 rund. Po kolei każdy gracz wybiera kafelek terenu z bieżącego rzędu, umieszczając na nim swój pionek lorda. Zgodnie z kolejnością w rzędzie, dodaje go do swojego królestwa, uruchamiając jego umiejętności i zdobywając punkty, w zależności od jego typu. 8 różnych kafelków reprezentuje elementy średniowiecznego miasta: pole, farmę, wioskę, wał, rynek, koszary, kościół i pałac. Gdy każdy z graczy zbierze swoje 16 kafelków, osoba z największą liczbą pieniędzy, wygrywa grę.
Tytuł: Nawiedzone Krainy
Autor: Leonardo Romano
Kategoria: Gra Rodzinna
Opis:
Nawiedzone Krainy to rywalizacyjna eurogra dla 2-4 graczy. Eksploruj nowe ziemie w poszukiwaniu nowych zasobów, które pomogą rozwinąć twoją społeczność. Ale uwaga: Widma starożytnych cywilizacji wciąż zamieszkują te miejsca, strasząc odkrywców i sprawiając, że budynki stają się bezużyteczne. Jako Perceivers jesteście jedynymi, którzy mogą komunikować się z tymi niespokojnymi duchami, aby spróbować wypędzić je z tych ziem i stać się bohaterami Kaleny!
Miasto Kalena, ze swoimi wysokimi murami, byłoby w stanie wytrzymać każdy atak. Ale co by się stało, gdyby Widma, przeciwko którym bariery stworzone przez człowieka są nieskuteczne, przybyły do miasta?
Już teraz wesprzyj Planszowe Gram Prix na Patronite
Przypominamy, że nasi Patroni:
- jako pierwsi poznają listy zgłoszonych gier i mogą wyrazić swoje zdanie odnośnie ich przypisania do poszczególnych kategorii;
- jako pierwsi dowiadują się o sytuacjach spornych i mają wpływ na sposób ich rozwiązania;
- jako jedyni (progi wsparcia od 29 zł wzwyż) poznają pełne wyniki Planszowego gram Prix (do wiadomości publicznej podajemy tylko 10 miejsc z każdej kategorii);
- biorą udział w konkursie dla Patronów podczas trwania Planszowego Gram Prix;
- dostają informacje odnośnie przebiegu PGP w trakcie jego trwania;
- otrzymują fajne planszowe benefity zależne od progu wsparcia.
Zapraszamy na https://patronite.pl/boardtimes
- Komentarze mediów do wyników Planszowego Gram Prix 2025 - 16 kwietnia 2025
- Wyniki Planszowego Gram Prix 2025 - 14 kwietnia 2025
- 10 konkursów na 10 edycję Planszowego Gram Prix – ostatni moment na zagłosowanie! - 31 marca 2025