Planszówkowe Bestsellery Tygodnia. Najlepsze gry planszowe 18-24.10.2021

Tak jak zapowiadałem w poprzednim odcinku w tym tygodniu dwa wydania Planszówkowych Bestsellerów Tygodnia, by zmniejszyć opóźnienie w ich publikacji. W ubiegłym tygodniu nastąpiło sporo przetasowań na listach, pojawiły się zupełnie nowe tytuły choć nie zabrakło stałych bywalców. Część tytułów z poprzedniej listy, pięknie poszybowała w górę.

A teraz krótkie subiektywne zestawienie trzech tytułów z list każdego ze sklepów, a następnie, pełne listy dziesięciu najlepiej sprzedających się gier w Aleplanszowki.plDragoneye.pl Grybezpradu.eu w okresie 18-24.10.2021. 

Aleplanszowki.pl

  • W ubiegłym tygodniu premierę miała gra Deep Madness (edycja polska) od Czacha Games. Jak widać część osób nie zdecydowała się na zakup w przedsprzedaży i czekało z decyzją do premiery.  Pierwsze miejsce zajmuje podstawka a trzecie pakiet dodatków, które rozszerzają bestiariusz gry o nowe potwory.
    Deep Madness to horror science-fiction, osadzony w mitologii Cthulhu i mocno inspirowany serią filmów Obcy. Jest to kooperacyjna gra planszowa dla 1-6 graczy, w której wcielamy się w grupę badaczy, udających się do podwodnej kopalni, aby dowiedzieć się co było przyczyną utraty kontaktu. Czeka na nas niewyobrażalna groza i wszechogarniające szaleństwo. Rozgrywka opiera się na 8 scenariuszach składających się na dużą kampanię fabularną. Każdy ze scenariuszy ma swoją własną, unikalną konfigurację planszy, zasady, efekty specjalne oraz cele. Będziemy musieli zarówno rozwiązywać pojawiające się problemy, jak również walczyć z potworami. W zadaniach ważne będzie podejmowanie strategicznych decyzji i skuteczna walka. Poszczególne scenariusze gry są rozgrywane w ograniczonej liczbie rund. Jeśli badaczom nie uda się osiągnąć celów przed końcem ostatniej rundy, gracze popadną w szaleństwo i przegrają.

  • Nowością jest też Sen – edycja jubileuszowa, czyli nowe wydanie bestsellerowej karcianki od Naszej Księgarni.  W skrócie: nowe ilustracje, nowe działania kart, nowe warianty rozgrywki! Możliwość łączenia edycji normalnej z jubileuszową! Gracze wybierają się w podróż do świata ze snów. Czekają na nich niezwykłe krainy: niektóre jak z bajki, inne z kolei mroczne i pełne kruków. Podglądaj i przejmuj sny rywali. Celem gry jest stworzenie snu z jak najmniejszą liczbą kruków. 
  • Warto też wspomnieć o drugiej karciance, która również jest nową edycją starego hitu – Spór o Bór od Muduko. Nadchodzi czas, kiedy ponownie trzeba ustalić, kto będzie władał Wielką Prapuszczą. Ta wiekowa kraina zamieszkiwana jest przez najodważniejsze i najbardziej waleczne zwierzęta na świecie. Co pięć lat wybierany jest jej Król. Mieszkańcy potrzebują mądrego i odważnego władcy. Kto nim będzie, zostanie ustalone w tradycyjnym Wielkim Pojedynku. Dwóch najwybitniejszych taktyków stoczy ze sobą bezkrwawy bój. W grze wcielacie się w dowódców prowadzących swoich poddanych w Wielkim Pojedynku. Waszym celem będzie zdobycie przewagi nad przeciwnikiem i uzyskanie kontroli nad polanami. Wygrany może być tylko jeden. Czy będziesz nim Ty, a może Twój przeciwnik? Czy poprowadzisz swoje oddziały do zwycięstwa?

Dragoneye.pl

  • Tutaj mala odmiana. Na pierwszym miejscu przedsprzedaż rodzinnej gry Kroniki zamku Avel od Rebela. Sam jestem jej ciekaw i mam nadzieję, że dzieci rzeczywiście będa mogły poczuć w niej przygodę. Witajcie w Avelu: świecie, na którego niebie dzień i noc wiszą dziesiątki księżyców. Te magiczne ciała niebieskie – podobno zamieszkane przez bogów – zsyłają na mieszkańców magiczne dary. Dzięki nim czarodzieje splatają magię, druidzi pomagają rolnikom zadbać o plony, a dzieci mogą bawić się w napowietrznych strumykach. Jednak teraz nie ma na to czasu, bowiem do Avelu zbliżył się Kurodar, Czarny Księżyc, a jego złowroga magia przebudziła siły zła. W lasach, grotach i innych mrocznych miejscach zawsze czaiły się niebezpieczne stwory, ale teraz wyległy gromadnie, a ich pełen nienawiści wzrok skupiony jest na zamku. To od Was zależy, czy uda się uratować krainę przed ich niszczycielskimi zapędami!

    Kroniki zamku Avel to oparta na współpracy gra planszowa dla całej rodziny, w której wcielamy się w bohaterów i bohaterki odpowiedzialnych za uratowanie magicznej krainy. Podczas rozgrywki stworzymy własne postacie o unikalnych imionach i specjalnym ekwipunku, a następnie będziemy eksplorować świat, poruszając się po modułowej planszy. W czasie podróży napotkamy wiele niebezpieczeństw, z którymi będzie trzeba walczyć, a każde zwycięstwo przyniesie nam określoną nagrodę: nową broń, zbroję, eliksiry i złoto. Zgromadzone dobra pozwolą nam przygotować się do finałowego starcia z Monstrum, które zagraża królestwu Avel.  

  • Również drugie miejsce zajmuje rodzinny tytuł od tego samego wydawnictwa. Architekci 7 Cudów świata to dynamiczna gra rodzinna, doskonała na początek przygody z planszówkami! Podczas rozgrywki staramy się wznieść własną budowlę, jak najlepiej wykorzystując efekty dostępnych kart. W swojej turze wybierasz 1 z 3 kart, na których znajdziesz różne postacie pomocne w zdobywaniu surowców do budowy cudów, dokonywaniu odkryć naukowych oraz toczeniu bitew z sąsiadami. 
  • Na trzecim miejscu również nowość, która pojawiła się z pewnym opóźnieniem. Clash of Cultures: Monumentalna Edycja od Portal Games to cywilizacyjna gra planszowa dla 2-4 graczy. Obok zaktualizowanej wersji gry z 2012 roku, w pudełku znajdziemy także dodatek, Cywilizacje. Łącznie to kilkadziesiąt żetonów, ponad setka kart i aż kilkaset figurek!  Stań na czele jednej z historycznych cywilizacji, takich jak Rzym, Grecja, Celtowie czy Kartagina. Postaw na jej czele wybitne jednostki, wśród których nie zabraknie Juliusza Cezara, Ramzesa II czy Aleksandra Wielkiego. Eksploruj kolejne obszary, buduj miasta i walcz o dominację.

Grybezpradu.eu

  • Na listę tego sklepu szturm przypuścili fani Bruno Cathali, którzy sprawili, że Pięć Klanów wraz z dodatkiem Pięć Klanów: Rzemieślnicy Naqali poszybowały w górę a na piętym miejscu znalazł się nowy dodatek. Rozszerzenie Pięć Klanów: Kaprysy Sułtana pozwala 5 graczom rywalizować o kontrolę nad 5 cudownymi miastami i spełniać życzenia sułtana.  Daje możliwość zaproszenia do stołu 5. gracza. W tym celu będziemy wykorzystywać nowy tor licytacji i tor kolejności oraz dodatkowe płytki – mogą pochodzić z rozszerzenia Kaprysy Sułtana lub Rzemieślnicy Naqali (szczegółowe zasady łączenia dodatków są podane w instrukcji). Wprowadza płytki wielkiego jeziora, które będzie pomnażało punkty za przyległe do niego palmy oraz 5 płytek cudownych miast. Przejęcie kontroli nad nimi (i uniemożliwienie tego pozostałym!) będzie stanowiło ważny cel dla wszystkich uczestników. Jeśli któremuś z graczy uda się przejąć wszystkie 5 miast, otrzyma aż 125 punktów! Karty kaprysów Sułtana, które otrzymujemy, gdy zakończymy swój ruch w którymś z cudownych miast. Jeśli spełnimy warunki, które postawił przed nami władca, zostaniemy obsypani złotem. 2 nowe karty dżinów ze specjalnymi umiejętnościami.
  • Niespodziewanym gościem jest Scythe od Phalanx, która wskoczyła od razu na czwarte miejsce. Jest to przedsprzedaż dodruku, który dotrze do graczy jeszcze w tym roku. Scythe to jedna z najlepszych strategicznych gier planszowych, której akcja osadzona jest w czasach alternatywnej rzeczywistości lat 20 ubiegłego stulecia. Niezwykłą wizję świata i połączenie mocnego klimatu historycznego z science-fiction zawdzięczamy utalentowanemu ilustratorowi Jakubowi Różalskiemu. Projektem przemyślanej mechaniki gry zajął się Jamey Stegmaier. Każda rozgrywka jest inna i daje nowe możliwości. Większość zależy od wyboru graczy, którzy mają niemal pełną kontrolę nad swoim losem. Głównym celem jest zbudowanie potężnej armii oraz zdobycie jak największego terenu państwa zwanego Fabryką. Jeśli szukasz intrygującej i głębokiej rozgrywki, Scythe powinna znaleźć się na Twojej półce.

     

  • I tutaj swoje miejsce znalazła przedsprzedaż Kroniki zamku Avel od Rebela.  Każda rozgrywka w Avel rozpoczyna się od tworzenia własnej postaci. Uniwersalną ilustrację bohatera możesz pokolorować i ozdobić według własnego uznania. Nie zapomnij o stworzeniu jej unikalnego herbu i wybraniu najbardziej bohaterskiego z bohaterskich imion! A gdy wszyscy uczestnicy będą gotowi, możecie rozpocząć zabawę. Celem gry jest odkrywanie kolejnych zakamarków krainy, walka z potworami i rozwijanie swojej postaci, by jak najlepiej przygotować się do ostatecznego starcia z Monstrum, które pojawi się po upływie określonej liczby rund. Avel jest grą kooperacyjną, co oznacza, że wszyscy uczestnicy współpracują jako drużyna, a sukcesy jednego z Was są sukcesem całej grupy.  Sama gra składa się z rund, podczas których uczestnicy rozgrywają swoje tury. W ramach akcji możesz poruszać się po planszy, korzystać ze specjalnych akcji odwiedzanych miejsc, odpoczywać lub walczyć z potworami, wykonując rzuty kośćmi i korzystając z posiadanego ekwipunku. W ten sposób zdobywasz nowe przedmioty, które będą pomocne w kolejnych zmaganiach. Każde podejmowane działanie ma znaczenie dla sytuacji całej drużyny i będzie miało wpływ na realizowanie strategii, którą wybierzecie.  Gdy minie określona liczba rund, w grze pojawia się Monstrum. Od tej pory Waszym głównym celem jest pokonanie go, a także jego pobratymców, zanim zdołają dotrzeć do zamku.

 

A teraz czas na pełne zestawienie dziesięciu najlepiej sprzedających się gier w każdym z trzech sklepów. 

 

Najlepsze gry planszowe 18-24.10.2021

 

 

Krzysztof Pilch