The Convicted – zapowiedź kooperacyjnej gry planszowej

Kooperacyjna gra planszowa The ConvictedChcieliśmy zaprosić wszystkich czytelników do zapoznania się z krótkim opisem naszej gry planszowej, która już niedługo zadebiutuje na serwisie Kickstarter. W miarę możliwości będziemy co jakiś czas publikować nowe, bardziej szczegółowe informacje dotyczące tego projektu. Najważniejszym elementem planszowego świata jest dla nas klimat, dzięki któremu możemy zaprosić wszystkich do wyimaginowanego świata, co z radością czynimy

Poniżej przedstawiamy krótki film, prezentujący preludium do wydarzeń będących tematem rozgrywki. Od każdego z Was zależą dalsze losy głównych bohaterów.

 

Kilka słów wstępu

The Convicted to nowa polska gra planszowa, tworzona przez grupę całkowitych debiutantów wśród twórców. Jest to gra kooperacyjna przeznaczona raczej dla doświadczonych graczy, zarówno ze względu na poziom skomplikowania zasad (instrukcja będzie liczyła około 25 stron) jak i czas rozgrywki. Ktoś kto szuka krótkiej, niezobowiązującej rozrywki przy planszy, powinien ostrożnie podchodzić do tej pozycji. Natomiast osoby lubiące średniomózgożerną rozgrywkę, podejmowanie wielu nieoczywistych wyborów, doprawione szczyptą losowości i mrocznym klimatem fantasy nie powinny czuć się zawiedzione. Gra toczy się w świecie stylizowanym na średniowiecze z domieszką zjawisk i istot nadprzyrodzonych.

Podstawowym trybem gry jest kampania, trwająca w sumie około 15 godzin. Zależnie od preferencji i możliwości, kampanię można rozegrać w 3 wieczory, ale można ją też podzielić na kilkanaście krótkich spotkań. Poza trybem kampanii dostępne też będą pojedyncze scenariusze, które planujemy opublikować w podstawowej wersji gry, a ich różnorodność sukcesywnie wzbogacać poprzez naszą stronę internetową.

 

Rozgrywka

Rozgrywka dzieli się na serię rund, z których każda składa się z dwóch zasadniczych elementów: rozbudowy naszego miasta oraz odpierania nadchodzących fal napastników.

W pierwszej części (rozbudowie), gracze dysponują 12 akcjami, które mogą dowolnie spożytkować zależnie od przyjętej taktyki. Można skupić się na wydobyciu surowców (potrzebnych do większości pozostałych akcji), odkrywaniu nowych technologii, szkoleniu jednostek, konstruowaniu machin, budowaniu fortyfikacji i zabudowy miasta. Dodatkowo istnieje możliwość kopania rowów i fos utrudniających wrogom przeprowadzenie skutecznego szturmu.
Koopearcyjna gra planszowa The Convicted

Druga część każdej rundy to walka z nadciągającymi przeciwnikami. Armie są dobierane losowo, z czterech podstawowych typów. Losowo również są wybierane kierunki nadchodzących ataków, co wprowadza zazwyczaj zamęt w szeregach mało doświadczonych obrońców. Podczas walki prowadzony jest wzajemny ostrzał za pomocą wszelakich pocisków, od strzał i bełtów, poprzez kamienie aż po kotły ze smołą i wielkie głazy miotane przez trebusze. Jednocześnie oddziały walczące wręcz próbują wedrzeć się na koronę murów. Do dyspozycji obrońców pozostają również zaklęcia i błogosławieństwa. Repertuar możliwości obronnych dopełniają specjalne cechy bohaterów, którymi kierują gracze.

 

Taktyka

Runda po rundzie, siły napastników rosną, zarówno liczebnie jak i jakościowo (pojawiają się nowe rodzaje jednostek i machin). W związku z tym sposób rozbudowy miasta musi być przemyślany i zrównoważony, trzeba myśleć zarówno o odparciu najbliższego ataku, jak i o przyszłych kierunkach rozwoju naszych posiadłości. Należy naprawiać uszkodzone fortyfikacje, rozwijać swoje zaplecze ekonomiczne, zwiększać możliwości używania mocy nadprzyrodzonych. Nie można oczywiście zapominać o treningu nowych, coraz mocniejszych jednostek, które są jedyną gwarancją przetrwania miasta.

taktyka

Podejmowanych decyzji jest na prawdę sporo i każdy powinien czuć się usatysfakcjonowany. Czy zaryzykować słabszą obroną, licząc na łut szczęścia podczas oblężenia, ale za to szybko rozwinąć możliwości wydobycia surowców? Czy skupić się na produkcji podstawowych jednostek w dużej ilości, a może lepiej postawić na elitę i wysoki poziom fortyfikacji? Czy lepiej sprawdzi się Kaplica z możliwościami używania potężnych błogosławieństw, czy też Warsztat z jego machinami bojowymi? Takich pytań jest sporo, a każda runda przynosi coraz więcej dostępnych ścieżek rozwoju.

 

Kampania

Ponieważ The Convicted składa się z serii spotkań, gra przewiduje możliwość przerwania rozgrywki po każdej rundzie i zapisania aktualnego stanu na specjalnie przygotowanej do tego Karcie Zapisu. Zapisany stan gry pozwala dodatkowo, gdyby ktoś doszedł do wniosku, że jego taktyka podąża prosto ku nieuchronnej zagładzie, powrót do stanu z przed kilku rund i kontynuowanie zabawy. Ten mechanizm pozwoli również na omijanie, dla doświadczonych graczy, początkowego fragmentu gry i optymalizację swoich działań w bardziej zaawansowanym stadium rozgrywki.

Zapraszamy do śledzenia kolejnych informacji dotyczących The Convicted, które mamy nadzieję będą ukazywać się regularnie. Na wszelkie pytania chętnie odpowiemy na forum.

 

Autorzy: Mateusz Albricht, Marek Sanecki, Paweł Puchniewicz

Wydawnictwo: własne

Data wydania: planowana 2014

Liczba graczy: 1-4

Język: Angielski

Od lat: 12

Czas gry: ~10x90minut

 Mateusz Albricht