Gry planszowe i mechanizmy. Część 7 – set collection
W tej części cyklu przyjrzymy się mechanizmowi set collection. Termin ten, w wolnym tłumaczeniu, oznacza zbieranie zestawów. Mechanizm ten używany jest w większości tradycyjnych gier karcianych (poker, remik, kanasta). W grach planszowych zachęca on graczy do zbierania konkretnych zestawów w celu:
-
uzyskania większej liczby punktów zwycięstwa (CV);
-
otrzymania specjalnej zdolności, do której nie ma dostępu inny gracz ( np. Miejsca w Abyss)
-
ułatwienia zdobycia kolejnych kart do zestawu (Splendor);
-
wykorzystania zdobytego zestawu, do innych mechanizmów w grze (Wsiąść o Pociągu).
Gry oparte wyłącznie na mechanizmie zbierania zestawów są zazwyczaj prostymi tytułami. Niemniej set collection jest stosowany w bardzo wielu grach planszowych, jako dodatkowy element, który urozmaica rozgrywkę. Poniżej przedstawię kilka gier, które bazują na tym mechanizmie lub go zawierają.
Abyss
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: Naszym zdaniem jest przejąć władzę w głębinach. Jeżeli zyskamy wielu sprzymierzeńców, to uda nam się za ich pośrednictwem namówić Lordów Otchłani. Oni umożliwią nam dostęp do wielu krańców podwodnego miasta. Skonstruowanie najbardziej wpływowych sojuszników przyniesie nam zwycięstwo.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo REBEL.pl)
Liczba dodatków: 1
Plusy:
+ strategiczna pozycja – różne możliwości zdobywania punktów
+ przepiękna oprawa graficzna
+ dobre wykonanie gry
Minusy:
– słabo skaluje się w dwuosobowym gronie – mniejsza interakcja i obieg kart
– większe szanse na wygraną mają osoby zaznajomione z umiejętnościami Lordów i Miejsc
Splendor
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: Wcielimy się w rolę handlarzy. Zwycięstwo przyniesie nam inwestowanie w kopalnie, udoskonalanie środków transportu, zatrudnianie wykwalifikowanego personelu. Z czasem sława i bogactwo przyjdą same, a u wizytę w Twoim imperium będą starać się najważniejsi ludzie tej epoki. W rzeczywistości to zbieramy różnokolorowe karty i żetony
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo REBEL.pl)
Liczba dodatków: 0
Plusy:
+ krótka, dynamiczna i wciągająca rozgrywka
+ dobra zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych graczy
+ proste zasady
+ dobre wykonanie gry
+ ładna grafika
+ / – rozgrywka dwuuosobowa jest bardziej strategiczna, a w wieloosobowej trudniej jest coś zaplanować, gdyż rotacja kart na stole jest znacznie większa
Minusy:
– przez to, że w każdej rozgrywce robimy to samo, może stać się ona zbyt schematyczna i monotonna dla zaawansowanych graczy. Będą oni do niej po prostu powracać rzadziej.
– brak klimatu – Splendor to raczej łamigłówka
Seria Wsiąść do Pociągu
Liczba graczy: różnie
Fabuła: Budujemy sieć połączeń kolejowych, w celu realizacji różnych misji.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo REBEL.pl)
Liczba dodatków: sporo
Plusy:
+ bardzo proste zasady
+ dobra gra dla każdego (mamy, wujka, siostry)
+ można blokować rywali
+ regrywalność
Minusy:
– z czasem może stać się schematyczna
Pandemia
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: Wcielacie się w jednego z członków zespołu, którego zadaniem będzie uratować świat przed zagładą. Musicie wynaleźć lekarstwo na cztery choroby oraz zapobiec ich rozprzestrzenianiu się.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Lacerta)
Liczba dodatków: 3
Plusy:
+ proste zasady
+ dobrze skaluje się bez względu na liczbę graczy w zespole
+ klimat powiązany z mechaniką w grze
Minusy:
– powtarzalność – w każdej rozgrywce robimy to samo, przez co gra z czasem może stać się zbyt monotonna dla zaawansowanych graczy
– duża losowość
Five Tribes
Liczba graczy: 1-4
Fabuła: W czasie podróży po krainie 1001 Nocy, Twoja karawana zatrzymuje się w Sułtanacie Nagala. Okazuje się, że Twoje przybycie było przepowiedziane. Masz zgromadzić głosy wszystkich Pięciu Klanów. Pozostaje pytanie, czy ci się to uda?
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: nie
Liczba dodatków: 1
Plusy:
+ proste zasady, które dają wiele możliwości
+ wymaga planowania, ale nie wprowadza paraliżu decyzyjnego
+ spora interakcja
+ ładne i niezwykle barwne wykonanie
+ dość ciekawy wariant dwuosobowy
Minusy:
– przy rozgrywce czteroosobowej jest spory downtime
W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe z mechanizmem draftu.
Sylwia, for2players.
Poprzednie części cyklu:
Część 1 – gry kooperacyjne
Część 2 – gry typu dungeon crawl
Część 3 – gry z mechanizmem area control
Część 4 – gry typu 4X
Część 5 – gry z mechanizmem worker placement
Część 6 – gry z mechanizmem deck building
Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tym tekście pochodzą ze stron wydawców gier lub z serwisu www.boardgamegeek.com.
Tę i wiele innych gier możesz kupić w dobrej cenie w sklepie naszego partnera – planszostrefa.pl.
- Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja - 4 września 2018
- Tavarua. Jazda na fali. Recenzja - 23 listopada 2017
- Przygoda z Afterglow Miniatures Game. Część 3: bardzo subiektywna opinia o systemie i uniwersum - 17 listopada 2017