Gry planszowe i mechanizmy. Część 1 – gry kooperacyjne.
Rozpoczynam cykl, w którym będę opisywać Wam rodzaje gier i mechanizmów. Kieruję go głównie do nowych osób w świecie gier planszowych, których przytłacza liczba pozycji na rynku, a chcieliby spróbować znaleźć coś dla siebie i obce są im takie pojęcia jak worker placement, area control, 4X czy dungeon crawl.
W każdym cyklu przedstawię Wam najpierw pokrótce czym są te pojęcia, jakie są ich cechy charakterystyczne, a potem opisze gry, które odnoszą się do tych pojęć. Dodatkowo, ażeby nieco ułatwić, podzielę gry na trzy poziomy złożoności: początkujący, średnio zaawansowany i zaawansowany.
Na pierwszy ogień idą gry kooperacyjne.
Gry kooperacyjne charakteryzują się:
– współpracą graczy ze sobą przeciwko mechanizmom w grze. Grupa ma jeden wspólny cel, którego osiągnięcie prowadzi do zwycięstwa;
– łatwością wprowadzenia nowych osób do gry – niezależnie od złożoności zasad wystarczy, iż jedna osoba je zna i umiejętnie poprowadzi początkujących;
– możliwością wykształcenia gracza alfa – lidera, który będzie narzucał swoje zdanie całej grupie;
– tym, że we większość z nich można zagrać samemu, poprzez wykonywanie czynności przypisanych do kilku graczy;
– zwycięstwem albo przegraną całej drużyny;
– przegraną całej drużyny, gdy jeden z uczestników ma odpaść z gry;
– brakiem albo minimalnym współzawodnictwem pomiędzy graczami;
– wysokim stopniem losowości, która wpływa na regrywalność pozycji, ale utrudnia tym samym wygraną.
Poniżej przedstawiam kilka wybranych tytułów gier kooperacyjnych:
Zakazana wyspa.
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: uczestnicy szukają czterech skarbów na wyspie. Muszą je znaleźć i uciec z wyspy, zanim ona zatonie.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)
Liczba dodatków: brak
Plusy:
+ proste zasady
+ szybka rozgrywka
+ ładne komponenty i oprawa graficzna
+ różne poziomy trudności
Minusy:
– wzrost losowości wraz ze wzrostem poziomu trudności
Ognisty Podmuch.
Liczba graczy: 1-6
Fabuła: gracze wcielają się w oddział strażaków ratujących ludzi z płonącego budynku.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)
Liczba dodatków: 5 (póki co brak wersji polskiej)
Plusy:
+ proste zasady
+ różne poziomy trudności
+ łatwo wczuć się w rolę nowym graczom: każdy wie, kim jest strażak i co robi
+ dynamiczna rozgrywka
Minusy:
– liczne rzuty kostkami spowalniają grę
– niektórym może szybko się znudzić
Ghost Stories.
Liczba graczy: 1-4
Fabuła: gracze wcielają się w kapłanów taoistycznych, którzy walczą z reinkarnacją piekielnego demona Wu-Fenga.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)
Liczba dodatków: 2 (póki co brak wersji polskiej)
Plusy:
+ ładna oprawa graficzna
+ wysoka jakość komponentów
+ różne poziomy trudności
Minusy:
– bardzo trudna do pokonania
Pandemia
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: gracze wcielają się w grupę naukowców, którzy starają się powstrzymać choroby rozprzestrzeniające się po świecie i zagrażające ludzkości.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Lacerta)
Liczba dodatków: 3 (w tym 1 w języku polskim i 1 planowany w wersji polskiej)
Plusy:
+ różne poziomy trudności
+ łatwo wczuć się w rolę nowym graczom
+ interesująca tematyka
Minusy:
– niska jakość wykonania kart
Eldritch Horror.
Liczba graczy: 1-8
Fabuła: gracze wcielają się w rolę badaczy starających się powstrzymać Przedwiecznych (uniwersum stworzone przez H.P. Lovecrafta) przed zniszczeniem świata.
Złożoność zasad: zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Galakta)
Liczba dodatków: 2 (1 wydany i 1 w planach w wersji polskiej)
Plusy:
+ klimat dla fanów Lovecrafta
+ dobre wykonanie
+ szybka i dynamiczna rozgrywka
+ różnorodność przeciwników
+ pomimo dużej liczby zasad gra z czasem staje się intuicyjna
Minusy:
– nie każdy wie kim był i co napisał H.P. Lovecraft, ale może się spodobać nawet takim osobom
– mroczny klimat nie przypadnie do gustu każdemu
– raczej nie dla więcej niż 6 osób
Robinson Crusoe: Przygoda na przeklętej wyspie.
Liczba graczy: 1-4
Fabuła: gracze wcielają się w rolę rozbitków na wyspie. Próbują na niej przetrwać lub osiągnąć inny cel, w zależności od scenariusza.
Złożoność zasad: zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Portal Games)
Liczba dodatków: 1 w wersji polskiej
Plusy:
+ dobra jakość elementów
+ tematyka gry przebija się przez mechanizmy
+ dobra z każdą liczbą graczy
Minusy:
– trudna do pokonania
W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe typu dungeon crawl.
Sylwia, for2players.
- Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja - 4 września 2018
- Tavarua. Jazda na fali. Recenzja - 23 listopada 2017
- Przygoda z Afterglow Miniatures Game. Część 3: bardzo subiektywna opinia o systemie i uniwersum - 17 listopada 2017