Gry planszowe i mechanizmy. Część 1 – gry kooperacyjne.

resource-token-fanRozpoczynam cykl, w którym będę opisywać Wam rodzaje gier i mechanizmów. Kieruję go głównie do nowych osób w świecie gier planszowych, których przytłacza liczba pozycji na rynku, a chcieliby spróbować znaleźć coś dla siebie i obce są im takie pojęcia jak worker placement, area control, 4X czy dungeon crawl.

W każdym cyklu przedstawię Wam najpierw pokrótce czym są te pojęcia, jakie są ich cechy charakterystyczne, a potem opisze gry, które odnoszą się do tych pojęć. Dodatkowo, ażeby nieco ułatwić, podzielę gry na trzy poziomy złożoności: początkujący, średnio zaawansowany i zaawansowany.

Na pierwszy ogień idą gry kooperacyjne.

Gry kooperacyjne charakteryzują się:

– współpracą graczy ze sobą przeciwko mechanizmom w grze. Grupa ma jeden wspólny cel, którego osiągnięcie prowadzi do zwycięstwa;

– łatwością wprowadzenia nowych osób do gry – niezależnie od złożoności zasad wystarczy, iż jedna osoba je zna i umiejętnie poprowadzi początkujących;

– możliwością wykształcenia gracza alfa – lidera, który będzie narzucał swoje zdanie całej grupie;

– tym, że we większość z nich można zagrać samemu, poprzez wykonywanie czynności przypisanych do kilku graczy;

– zwycięstwem albo przegraną całej drużyny;

– przegraną całej drużyny, gdy jeden z uczestników ma odpaść z gry;

– brakiem albo minimalnym współzawodnictwem pomiędzy graczami;

– wysokim stopniem losowości, która wpływa na regrywalność pozycji, ale utrudnia tym samym wygraną.

 

Poniżej przedstawiam kilka wybranych tytułów gier kooperacyjnych:

 

zakaz Zakazana wyspa.

Liczba graczy: 2-4

Fabuła: uczestnicy szukają czterech skarbów na wyspie. Muszą je znaleźć i uciec z wyspy, zanim ona zatonie.

Złożoność zasad: początkujący

Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)

Liczba dodatków: brak

Plusy:

+ proste zasady

+ szybka rozgrywka

+ ładne komponenty i oprawa graficzna

+ różne poziomy trudności

Minusy:

– wzrost losowości wraz ze wzrostem poziomu trudności

zakazana wyspa

 

ognistOgnisty Podmuch.

Liczba graczy: 1-6

Fabuła: gracze wcielają się w oddział strażaków ratujących ludzi z płonącego budynku.

Złożoność zasad: początkujący

Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)             

Liczba dodatków: 5 (póki co brak wersji polskiej)

Plusy:

+ proste zasady

+ różne poziomy trudności

+ łatwo wczuć się w rolę nowym graczom: każdy wie, kim jest strażak i co robi

+ dynamiczna rozgrywka

Minusy:

– liczne rzuty kostkami spowalniają grę

– niektórym może szybko się znudzić

Ognisty-Podmuch  

 

ghostGhost Stories.

Liczba graczy: 1-4

Fabuła: gracze wcielają się w kapłanów taoistycznych, którzy walczą z reinkarnacją piekielnego demona Wu-Fenga.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)

Liczba dodatków: 2 (póki co brak wersji polskiej)

Plusy:

+ ładna oprawa graficzna

+ wysoka jakość komponentów

+ różne poziomy trudności

Minusy:

– bardzo trudna do pokonania

ghost stories

 

pandemiaPandemia

Liczba graczy: 2-4

Fabuła: gracze wcielają się w grupę naukowców, którzy starają się powstrzymać choroby rozprzestrzeniające się po świecie i zagrażające ludzkości.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Lacerta)

Liczba dodatków: 3 (w tym 1 w języku polskim i 1 planowany w wersji polskiej)

Plusy:

+ różne poziomy trudności

+ łatwo wczuć się w rolę nowym graczom

+ interesująca tematyka

Minusy:

– niska jakość wykonania kart

pandemia

 

eldrEldritch Horror.

Liczba graczy: 1-8

Fabuła: gracze wcielają się w rolę badaczy starających się powstrzymać Przedwiecznych (uniwersum stworzone przez H.P. Lovecrafta) przed zniszczeniem świata.

Złożoność zasad: zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Galakta)        

Liczba dodatków: 2 (1 wydany i 1 w planach w wersji polskiej)

Plusy:

+ klimat dla fanów Lovecrafta

+ dobre wykonanie

+ szybka i dynamiczna rozgrywka

+ różnorodność przeciwników

+ pomimo dużej liczby zasad gra z czasem staje się intuicyjna

Minusy:

– nie każdy wie kim był i co napisał H.P. Lovecraft, ale może się spodobać nawet takim osobom

– mroczny klimat nie przypadnie do gustu każdemu

– raczej nie dla więcej niż 6 osób

eldritch

 

robinRobinson Crusoe: Przygoda na przeklętej wyspie.

Liczba graczy: 1-4

Fabuła: gracze wcielają się w rolę rozbitków na wyspie. Próbują na niej przetrwać lub osiągnąć inny cel, w zależności od scenariusza.

Złożoność zasad: zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Portal Games)

Liczba dodatków: 1 w wersji polskiej

Plusy:

+ dobra jakość elementów

+ tematyka gry przebija się przez mechanizmy

+ dobra z każdą liczbą graczy

Minusy:

– trudna do pokonania

robinson

W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe typu dungeon crawl.

 

Sylwia, for2players.

 

 

 

for2players