Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja
Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy różni się tym od większości rozszerzeń do tej gry, tym że jest samodzielną pozycją. W pudle więc znajdziecie wszystko, aby móc cieszyć się rozgrywką:
- mapę Krajów Północy (dla tych, którzy nie wiedzą Skandynawia to wyłącznie Dania, Szwecja i Norwegia)
- po 40 pociągów w trzech kolorach: fioletowym, białym i czarnym; ponadto po 5 dodatkowych, które są nieużywane na tej mapie, ale potrzebne do innych
- 110 kart Pociągów
- 14 kart Lokomotyw
- 46 kart Biletów
Ponadto przeznaczona jest dla dwojga albo trojga graczy. Jeżeli więc gracie w takim gronie, to możecie bezproblemowo dokupić mapę Holandii czy Afryki i cieszyć się grą. Nie potrzebujecie innej, podstawowej wersji.
Zasady specjalne:
- brak Dworców, ale są Tunele
- 10 punktów za największą liczbę zrealizowanych Biletów
- talia Biletów jest tylko jedna, nie ma podziału na krótkie i długie
- brak ograniczeń, co do liczby kart Lokomotyw, jakie gracz może dobrać w jednej turze
- karty Lokomotyw to nadal jokery. Jednak w tej wersji gry mogą być tylko użyte w Tunelach lub Promach
- trasa Murmańsk-Lieksa ma specjalne zasady. Zawodnik może użyć dowolnych czterech kart (nawet Lokomotyw), jako zamiennik karty jednego koloru
- promy łączą dwa sąsiadujące miasta przez wodę. Jeżeli zdecydujemy się zająć tego rodzaju trasę, to za każdy symbol lokomotywy na niej musimy zagrać kartę Lokomotywy. Ponadto zawodnik może zagrać dodatkową kartę Lokomotywy, jako zastępnik karty kolorowej. Kolejną specjalną zasadą dotyczącą Promów jest możliwość zagrania trzech dowolnych kart, jako Lokomotywy. Pamiętajcie, że te zasady dotyczą tylko Promów.
Pozostałe zasady pozostają bez zmian. Najdłuższa możliwa trasa pomiędzy Murmańskiem a Lieksą składa się z 9 wagonów i jest warta 27 punktów.
Ta wersja Wsiąść do Pociągu znalazła się w mojej i Tomasza kolekcji z jednego poważnego powodu. Dotychczas graliśmy we Wsiąść do Pociągu: Europa, lecz rozgrywka dwuosobowa była mało satysfakcjonująca i za lekka. Dlatego ta mapa wydawała się dla nas dobrym rozwiązaniem.
Granie na na tej mapie daje zdecydowanie więcej możliwości negatywnej interakcji. Gracze mają bardzo duże pole do popisu, jeśli chodzi o blokowanie rywali. Weźcie pod uwagę fakt, że w rozgrywkach dwuosobowych nie biorą udziału podwójne trasy, więc na mapie jest ciasno. Również karty biletów są tak skonstruowane, że zbudowanie optymalnej trasy przez każdego z grających jest wręcz niemożliwe. Czasami więc to blokowanie dostępu do miast jest niezaplanowane.
Dodatkowym utrudnieniem jest ograniczone znaczenie kart Lokomotyw. Wprawdzie możecie wziąć je dwie w jednej turze, ale miejsc, gdzie można ich użyć, jest mniej, bo nie wykorzystacie ich przy budowie tras “zwykłych”. Przestają one wiec być uniwersalnym jokerem.
Na tej mapie nie ma też szarych tuneli. W związku z tym ich zbudowanie jest trudniejsze i wymaga od graczy większej kontroli w doborze kart. Żeby zbudować tunel, musisz mieć zestaw kart określonego koloru (kolor na planszy je definiuje). W przypadku szarych tuneli we Wsiąść do Pociągu: Europa to osoba budująca decydowała, jakiego koloru użyje.
Całość zwieńcza zimowa, wręcz świąteczna oprawa graficzna. Na kartach śnieg przykrywa wierzchnie części Lokomotyw i Pociągów. Ponadto Tomasz ucieszył się, że mógł grać fioletowymi pionkami.
Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy polecam graczom troszkę bardziej zaawansowanym. Tym, którzy cenią familijność Wsiąść do Pociągu: Europa, może nie spodobać się ta agresywna mapa.
- świetna dla dwóch graczy
- trudniej zbudować tunele
- ciaśniejsza mapa
- negatywna interakcja
- niektórym może nie pasować ciasnota na planszy i blokowanie innych graczy
- mniej familijna rozgrywka
Ocena: (4 / 5)
Dziękujemy wydawnictwu Rebel za przekazanie gry do recenzji.
Sylwia, for2players
Game Details | |
---|---|
Name | Ticket to Ride: Nordic Countries (2007) |
Złożoność | Medium Light [1.97] |
BGG Ranking | 219 [7.63] |
Liczba graczy | 2-3 |
Projektant/Projektanci | Alan R. Moon |
Grafika | Cyrille Daujean and Julien Delval |
Wydawca | Days of Wonder, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Hobby Japan, Hobby World, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Nordic Games GmbH and Rebel Sp. z o.o. |
Mechanizmy | Hand Management, Network and Route Building, Open Drafting, Push Your Luck and Set Collection |
- Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja - 4 września 2018
- Tavarua. Jazda na fali. Recenzja - 23 listopada 2017
- Przygoda z Afterglow Miniatures Game. Część 3: bardzo subiektywna opinia o systemie i uniwersum - 17 listopada 2017