Gry planszowe i mechanizmy. Część 3 – mechanizm area control

resource-token-fanW trzecim odcinku cyklu przyjrzymy się bliżej grom, które opierają się na mechanice area control, czyli kontrolowaniem stref.

Mechanizm area control charakteryzuje się:

  • zdobywaniem i utrzymywaniem kontroli albo wpływów w określonych strefach na planszy;
  • zyskiwaniem punktów/nagród za utrzymanie wpływów/kontroli w określonych strefach na planszy;
  • możliwością posiadanie wpływów przez kilku zawodników w tym samym miejscu, jednak nagrodę zazwyczaj zdobywa tylko ten, co ma ich więcej. W związku z tym mechanizm area control można porównać z aukcją;
  • możliwością otrzymania nagrody unikalnej, do której żaden inny gracz nie będzie miał już dostępu przez całą rozgrywkę;
  • fabułą, która zostaje zazwyczaj zepchnięta na drugi plan – górę biorą mechanizmy. Uwidacznia się to raczej w prostych tytułach;
  • wysokim stopniem interakcji między graczami;
  • stosowaniem go w zaawansowanych grach wojennych. Jednak przybiera on inny wymiar oraz nazwę Zone of Control.

Poniżej znajdziecie przykłady gier, które bazującą lub zawierają elementy area control.

 

Carcassonne_pudlCarcassonne

Liczba graczy: 2-5

Fabuła: gracze budują infrastrukturę wokół miasta Carcassonne w południowej Francji, uładzając obok siebie płytki terenu i wysyłając tam swoich poddanych.

Złożoność zasad: początkujący

Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)

Liczba dodatków: bardzo, bardzo wiele

Plusy:

+ gra familijna

+ sami tworzymy planszę

+ proste zasady i dobra grywalność

+ gra jest oparta wyłącznie na kontroli stref

Minusy:

– staje się bardziej losowa z większą liczbą graczy

– niektórzy nowi gracze na początku nie zrozumieją o co chodzi z farmami

carcassonne2 in

 

smallwobocSmall World

Liczba graczy: 2-5

Fabuła: wcielamy się w rolę jednej z fantastycznych nacji i posyłamy swoje armię, aby zdobywać nowe lądy i podbijać inne plemiona.

Złożoność zasad: początkujący

Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)

Liczba dodatków: wiele, w większości są one małymi rozszerzeniami

Plusy:

+ barwne i dobrej jakości wykonanie

+ bajkowa i utrzymana w klimacie fantasy oprawa graficzna

+ losowe tworzenia zestawu bitewnego w każdej rozgrywce, czyli regrywalność

Minusy:

– niektórych może przytłoczyć zbytnia barwność planszy i elementów

– może być nudna w dwóch graczy, a powyżej czterech dłużyć się

– brak możliwości planowania, bo sytuacja bardzo szybka się zmienia na planszy

smallworldin

 

elgrandeboxEl Grande

Liczba graczy: 2-5

Fabuła: gracze wcielają się w rolę przywódców szlacheckich rodów w średniowiecznej Hiszpanii

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: nie

Liczba dodatków: 6

Plusy:

+ solidne wykonanie

+ im więcej graczy, tym rozgrywka bardziej satysfakcjonująca, ale bardziej chaotyczna

+ pomimo prostych zasad można sporo pogłówkować

+ gra stała się kanonem wśród gier planszowych – na mechanice w grze oparte jest wiele gier

Minusy:

– trzeba dobrze zapoznać się z kartami taktyki i mechanizmami El Grande, aby ją docenić

– gra lepiej sprawdza się w tym samym gronie osób

– póki co dostępna tylko na rynku wtórnym

– chwila nieuwagi albo błąd graczy może spowodować, iż bardzo szybko wykształci się lider, którego bardzo trudno dogonić

ElGrande-2in

 

Szogun boxSzogun

Liczba graczy: 3-5

Fabuła: gracze wcielają się w role dowódców wojsk w szesnastowiecznej Japonii. Ich celem jest zapewnienie dominacji własnemu rodowi. Muszą zdobyć nie tylko największe terytoria, lecz również zapewnić rozwój swoim lądom i wyżywienie ludziom.

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)

Liczba dodatków: 1 w wersji polskiej

Plusy:

+ ładna szata graficzna

+ dobra jakość komponentów

+ przykuwająca wzrok wieża bitewna

+ dużo strategicznych wyborów

+ interesujący mechanizm planowania akcji

Minusy:

– wbrew pozorom, nie jest to gra wojenna

shogun komplet

 

Zimna-Wojna-III-edpudłoZimna Wojna 1945-1989

Liczba graczy: 2

Fabuła: Gra traktuje o walce o wpływy dwóch supermocarstw (USA i ZSRR) w trakcie tytułowej Zimnej Wojny

Złożoność zasad: średnio zaawansowany

Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)

Liczba dodatków: 1 (wydanie międzynarodowe jest planowane na 2015 rok)

Plusy:

+ wyczuwalny klimat, zwłaszcza dla miłośników historii

+ wartości edukacyjne

+ wiele dróg do zwycięstwa

+ można ją uznać za wstęp do gier wojennych

Minusy:

– w starszych edycjach plansza nie leży prosto na stole

– niektórym może wydać się za długa

– aby być dobrym w Zimną Wojnę, należy zapoznać się ze wszystkimi kartami w grze

Zimna-Wojna-III-ed

 

fire in the lakeFire in the Lake

Liczba graczy: 1-4

Fabuła: gra opowiada o wojnie w Wietnamie. Gracze wcielają się w siły Wietnamu Północnego, Republiki Wietnamu, Wietkongu oraz Stanów Zjednoczonych. Każdy z nich stara się spełnić własne warunki zwycięstwa.

Złożoność zasad: zaawansowany

Wersja polska: nie

Liczba dodatków: brak

Plusy:

+ zobrazowanie wielowątkowości opisywanego konfliktu

+ głębia rozgrywki i regrywalność

+ wiele dróg do zwycięstwa

+ dobre odwzorowanie frakcji biorących udziału w konflikcie

+ staje się coraz bardziej satysfakcjonująca z każdą rozgrywką

+ wariant jednoosobowy

Minusy:

– gra jest trudna do opanowania

– jak każda zaawansowana gra wojenna, jest to pozycja raczej dla miłośników historii

fire in the lake2

W następnym odcinku dowiecie się, czym charakteryzują się gry 4X.

 Sylwia, for2players.

Poprzednie części cyklu:

Część 1 – gry kooperacyjne.

Część 2 – gry typu dungeon crawl.

 

Wszystkie zdjęcia w artykule pochodzą ze stron wydawców lub strony www.boardgamegeek.com.

 

for2players