Gry planszowe i mechanizmy. Część 3 – mechanizm area control
W trzecim odcinku cyklu przyjrzymy się bliżej grom, które opierają się na mechanice area control, czyli kontrolowaniem stref.
Mechanizm area control charakteryzuje się:
- zdobywaniem i utrzymywaniem kontroli albo wpływów w określonych strefach na planszy;
- zyskiwaniem punktów/nagród za utrzymanie wpływów/kontroli w określonych strefach na planszy;
- możliwością posiadanie wpływów przez kilku zawodników w tym samym miejscu, jednak nagrodę zazwyczaj zdobywa tylko ten, co ma ich więcej. W związku z tym mechanizm area control można porównać z aukcją;
- możliwością otrzymania nagrody unikalnej, do której żaden inny gracz nie będzie miał już dostępu przez całą rozgrywkę;
- fabułą, która zostaje zazwyczaj zepchnięta na drugi plan – górę biorą mechanizmy. Uwidacznia się to raczej w prostych tytułach;
- wysokim stopniem interakcji między graczami;
- stosowaniem go w zaawansowanych grach wojennych. Jednak przybiera on inny wymiar oraz nazwę Zone of Control.
Poniżej znajdziecie przykłady gier, które bazującą lub zawierają elementy area control.
Carcassonne
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: gracze budują infrastrukturę wokół miasta Carcassonne w południowej Francji, uładzając obok siebie płytki terenu i wysyłając tam swoich poddanych.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)
Liczba dodatków: bardzo, bardzo wiele
Plusy:
+ gra familijna
+ sami tworzymy planszę
+ proste zasady i dobra grywalność
+ gra jest oparta wyłącznie na kontroli stref
Minusy:
– staje się bardziej losowa z większą liczbą graczy
– niektórzy nowi gracze na początku nie zrozumieją o co chodzi z farmami
Small World
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: wcielamy się w rolę jednej z fantastycznych nacji i posyłamy swoje armię, aby zdobywać nowe lądy i podbijać inne plemiona.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)
Liczba dodatków: wiele, w większości są one małymi rozszerzeniami
Plusy:
+ barwne i dobrej jakości wykonanie
+ bajkowa i utrzymana w klimacie fantasy oprawa graficzna
+ losowe tworzenia zestawu bitewnego w każdej rozgrywce, czyli regrywalność
Minusy:
– niektórych może przytłoczyć zbytnia barwność planszy i elementów
– może być nudna w dwóch graczy, a powyżej czterech dłużyć się
– brak możliwości planowania, bo sytuacja bardzo szybka się zmienia na planszy
El Grande
Liczba graczy: 2-5
Fabuła: gracze wcielają się w rolę przywódców szlacheckich rodów w średniowiecznej Hiszpanii
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: nie
Liczba dodatków: 6
Plusy:
+ solidne wykonanie
+ im więcej graczy, tym rozgrywka bardziej satysfakcjonująca, ale bardziej chaotyczna
+ pomimo prostych zasad można sporo pogłówkować
+ gra stała się kanonem wśród gier planszowych – na mechanice w grze oparte jest wiele gier
Minusy:
– trzeba dobrze zapoznać się z kartami taktyki i mechanizmami El Grande, aby ją docenić
– gra lepiej sprawdza się w tym samym gronie osób
– póki co dostępna tylko na rynku wtórnym
– chwila nieuwagi albo błąd graczy może spowodować, iż bardzo szybko wykształci się lider, którego bardzo trudno dogonić
Szogun
Liczba graczy: 3-5
Fabuła: gracze wcielają się w role dowódców wojsk w szesnastowiecznej Japonii. Ich celem jest zapewnienie dominacji własnemu rodowi. Muszą zdobyć nie tylko największe terytoria, lecz również zapewnić rozwój swoim lądom i wyżywienie ludziom.
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel.pl)
Liczba dodatków: 1 w wersji polskiej
Plusy:
+ ładna szata graficzna
+ dobra jakość komponentów
+ przykuwająca wzrok wieża bitewna
+ dużo strategicznych wyborów
+ interesujący mechanizm planowania akcji
Minusy:
– wbrew pozorom, nie jest to gra wojenna
Zimna Wojna 1945-1989
Liczba graczy: 2
Fabuła: Gra traktuje o walce o wpływy dwóch supermocarstw (USA i ZSRR) w trakcie tytułowej Zimnej Wojny
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)
Liczba dodatków: 1 (wydanie międzynarodowe jest planowane na 2015 rok)
Plusy:
+ wyczuwalny klimat, zwłaszcza dla miłośników historii
+ wartości edukacyjne
+ wiele dróg do zwycięstwa
+ można ją uznać za wstęp do gier wojennych
Minusy:
– w starszych edycjach plansza nie leży prosto na stole
– niektórym może wydać się za długa
– aby być dobrym w Zimną Wojnę, należy zapoznać się ze wszystkimi kartami w grze
Fire in the Lake
Liczba graczy: 1-4
Fabuła: gra opowiada o wojnie w Wietnamie. Gracze wcielają się w siły Wietnamu Północnego, Republiki Wietnamu, Wietkongu oraz Stanów Zjednoczonych. Każdy z nich stara się spełnić własne warunki zwycięstwa.
Złożoność zasad: zaawansowany
Wersja polska: nie
Liczba dodatków: brak
Plusy:
+ zobrazowanie wielowątkowości opisywanego konfliktu
+ głębia rozgrywki i regrywalność
+ wiele dróg do zwycięstwa
+ dobre odwzorowanie frakcji biorących udziału w konflikcie
+ staje się coraz bardziej satysfakcjonująca z każdą rozgrywką
+ wariant jednoosobowy
Minusy:
– gra jest trudna do opanowania
– jak każda zaawansowana gra wojenna, jest to pozycja raczej dla miłośników historii
W następnym odcinku dowiecie się, czym charakteryzują się gry 4X.
Sylwia, for2players.
Poprzednie części cyklu:
Część 1 – gry kooperacyjne.
Część 2 – gry typu dungeon crawl.
Wszystkie zdjęcia w artykule pochodzą ze stron wydawców lub strony www.boardgamegeek.com.
- Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja - 4 września 2018
- Tavarua. Jazda na fali. Recenzja - 23 listopada 2017
- Przygoda z Afterglow Miniatures Game. Część 3: bardzo subiektywna opinia o systemie i uniwersum - 17 listopada 2017