Gry planszowe i mechanizmy. Część 5 – worker placement.
Przyszedł czas na piątą część cyklu o mechanizmach i grach planszowych. Dzisiaj postaram się Wam przybliżyć to, czym jest worker placement. W dosłownym tłumaczeniu znaczy to ‘ustawianie pracowników’. Jest to obecnie jeden z najbardziej rozpowszechnionych mechanizmów w nowoczesnych grach planszowych. Największy serwis poświęcony planszówkom (BoardGameGeek) twierdzi, że pierwszą grą z tym mechanizmem był tytuł Keydom wydany w 1998 roku. Według tej strony istnieje około 850 gier planszowych (wraz z dodatkami), które używają tego mechanizmu.
Worker placement charakteryzuje się:
- wyborem przez graczy akcji, które chcą wykonać według ustalonej wcześniej kolejności na daną rundę gry;
- zablokowaniem wykonanej czynności dla innych graczy. Blokowanie jest właśnie główną częścią interakcji między graczami w tego typu grach;
- przewidywaniem posunięć, które planują wykonać pozostali gracze;
- oznaczaniem na planszy swych akcji przez pionki własnego koloru. Pionki te zazwyczaj mają reprezentować jakiś pracowników, których wysyłamy do wykonania konkretnej czynności;
- limitem liczby akcji, które gracz może wykonać w trakcie danej rundy gry. W tego typu grach ma się określoną liczbę dostępnych pracowników. Liczba ta może, ale nie musi, ulec zmianie w trakcie rozgrywki;
- wymogiem planowania ruchów kilka rund na przód.
Poniżej przedstawiam Wam kilka tytułów, które wyróżniają się mechanizmem worker placement. Stopień złożoności starałam się dwojako połączyć. Zawiera on w sobie zarówno złożoność zasad oraz trudność opanowania gry. Przez to drugie rozumiem „bycie dobrym w daną grę”. Oczywiście nie jest to połączenie idealne.
Epoka Kamienia
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: gracze walczą o przetrwanie w epoce kamienia. Starają się zbierać surowce, hodować zwierzęta, czy też konstruować narzędzia. Wszystko po to, aby sprostać trudnemu życiu w czasach zalążków cywilizacji.
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)
Liczba dodatków: 1 (brak wersji polskiej)
Plusy:
+ proste zasady
+ wykonanie
+ wiele dróg do zwycięstwa
+ dobrze działa w dowolną liczbę graczy
Minusy:
– niektórzy uważają, że gra jest za losowa przez rzuty kośćmi
Dolina Królów
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: gracze starają się wznosić monumenty w starożytnym Egipcie
Złożoność zasad: początkujący plus
Wersja polska: tak (wydawnictwo Bard)
Liczba dodatków: 0
Plusy:
+ proste zasady
+ bardzo ładne wykonanie
+ regrywalność
+ wprowadzenie interesującego, dodatkowego ograniczenia do worker placement: robotnicy są wysyłani wzdłuż rzeki, ale nie mogą zostać użyci powyżej już wcześniej położonego przez nas pionka. W związku z tym mamy dylemat: czy wysłać większą liczbę robotników i wykonać więcej akcji, czy od razu przejść do akcji, które są nam bardziej potrzebne.
Minusy:
– nie działa za dobrze w dwie osoby
– błędy w polskiej instrukcji do gry
Agricola
Liczba graczy: 1-5
Fabuła: wcielamy się w rolę siedemnastowiecznego rolnika i prowadzimy gospodarstwo
Złożoność zasad: średnio zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Lacerta)
Liczba dodatków: 2 duże w polskiej wersji językowej
Plusy:
+ wiele dróg do zwycięstwa
+ wariant dla jednej osoby
+ regrywalność
+ mechanizmy całkiem dobrze współdziałają z fabułą
+ jest jedną z najbardziej popularnych gier z mechanizmem worker placement
Minusy:
– długie rozkładanie i składanie gry
– przy większej liczbie graczy trzeba długo czekać na swoją kolejkę
Tzolk’in: Kalendarz Majów
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: w grze wcielamy się w przywódcę jednego z plemienia Majów i staramy się pozyskać przychylność bogów
Złożoność zasad: zaawansowany
Wersja polska: tak (wydawnictwo Rebel)
Liczba dodatków: 1 duży w wersji polskiej
Plusy:
+ interesujące podejście do worker placement: gra poniekąd wymusza na nas bardzo dokładne planowanie przyszłych akcji. Jest to związane z elementem czasowym, który wprowadzają obracające się na planszy zębate koła.
+ wykonanie
+ interesująca tematyka
Minusy:
– niektórzy uważają, że ma tylko jedną i słuszną strategię prowadzącą do zwycięstwa
Kanban: Automotive Revolution
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: gracze pracują w fabryce samochodów i starają się zaimponować zarządowi
Złożoność zasad: zaawansowany plus
Wersja polska: nie
Liczba dodatków: brak
Plusy:
+ wiele mechanizmów połączonych z worker placement, która dobrze współgrają
+ regrywalność
+ interesująca tematyka
+ coś dla miłośników bardzo wymagających gier
Minusy:
– klimat fabryki samochodów może zostać pogrzebany pod mechanizmami gry
– niektórym może wydać się za długa
– przytłaczająca, pstrokata plansza
Mechanizm worker placement wytworzył też pewną podkategorię gier. Mam na myśli dice placement, czyli ustawianie kostek. Gry tego typu mają wszystkie wspomniane wyżej cechy charakterystyczne dla worker placement. Co je wyróżnia to fakt, że nie do końca wiemy, jakich pracowników będziemy mieli na początku każdej tury akcji. Jest to spowodowane tym, że najpierw musimy rzucić kośćmi i w zależności od wyniku na nich, każda z nich będzie mogła zostać wysłana w określone miejsce na planszy. Najbardziej popularną ostatnimi czasy grą tego typu jest Alien Frontiers. Przykładem prostszego tytułu jest:
Waggle Dance
Liczba graczy: 2-4
Fabuła: każdy z graczy prowadzi rój pszczół i produkuje miód w ulu
Złożoność zasad: początkujący
Wersja polska: tak (w grze jest zawarta polska wersja zasad)
Liczba dodatków: brak
Plusy:
+ interesująca tematyka
+ ładne kostki
+ specyficzna grafika
+ dobrze się w nią gra w dowolną liczbę osób
Minusy:
– gra mogłaby mieć planszę
– w większą liczbę osób może się zdarzyć, że długo będziemy czekać na swoją kolejkę
W następnym artykule przybliżę Wam gry planszowe z mechanizmem deck building.
Sylwia, for2players.
Poprzednie części cyklu:
Część 1 – gry kooperacyjne.
Część 2 – gry typu dungeon crawl.
Część 3 – gry z mechanizmem area control.
Część 4 – gry typu 4X.
Wszystkie zdjęcia zamieszczone w tym tekście pochodzą ze stron wydawców gier lub z serwisu www.boardgamegeek.com.
- Wsiąść do Pociągu: Kraje Północy. Recenzja - 4 września 2018
- Tavarua. Jazda na fali. Recenzja - 23 listopada 2017
- Przygoda z Afterglow Miniatures Game. Część 3: bardzo subiektywna opinia o systemie i uniwersum - 17 listopada 2017