Wieści z Westeros – Wolves of the North – zapowiedź dodatku

„Kiedy spada śnieg i wieje biały wiatr,
samotny wilk umiera, ale stado przeżyje.”
–Eddard Stark

George R.R. Martin musiał się świetnie bawić pisząc te słowa…

Zapraszam do zapoznania się z czwartym wpisem z cyklu Wieści z Westeros, w których z iście geriatrycznym refleksem omówię zapowiedziane w grudniu przez FFG pierwsze duże rozszerzenie do Gry o tron: Gra karciana – Druga edycja – Wilki Północy.

Z zapowiedzi wynika, że w dużym pudle dostaniemy masę Starków, którzy umożliwią dwa zupełnie różne podejście w tworzeniu talii tego stronnictwa. Z jednej strony dostaniemy skoncentrowaną na Wilkorach maszynę do zastraszania wrogów naszą skoncentrowaną siłą, a z drugiej nastawiony na szybkie zdobywanie żetonów władzy Ród Tullych. Nie zabraknie też kart czerpiących siłę z fabuł z cechą Zima. Ród Starków zasilą nowe wersje znanych już postaci, takich jak: Eddard Stark, Catelyn Stark, Jon Snow (!) i Arya Stark oraz zupełnie nowi: Blackfish, Kudłacz, czy Rickon Stark (Grabieżca :P).
Jako, że FFG ma w swoim drzewie genealogicznym solidną gałąź z pijawkami, możemy spodziewać się, że każdy z rodów dostanie parę kart i nie zabraknie też kilku neutralek, żeby każdy musiał kupić dodatek :P.

Poniżej to na co wszyscy czekamy, czyli spoilery kart z dołączonym dla ułatwienia nieoficjalnym tłumaczeniem:

gt08_catelyn-stark
“Catelyn Stark otrzymuje +1 SIŁY za każdy żeton
władzy, który posiada.
Reakcja: Po tym, jak postać Starków, którą kontrolujesz,
zostanie poświęcona lub zabita, Catelyn Stark zyskuje
1 żeton władzy. (Limit dwa razy na rundę.)”

Poza typowym dla gry uśmiercaniem naszych postaci w wyniku roszczeń militarnych i kilku efektów kart, FFG obiecuje dodać Starkom kilka nowych postaci, których efekty uruchamiać się będą po poświęceniu. Póki co mamy tylko Brana (ale co to za Bran!), więc dziś Catelyn kariery by pewnie nie zrobiła, ale wraz z dodatkiem pojawić się mają nowe możliwości. W dodatku postać z Intrygą i taką siłą w Starkach na pewno nie będzie bezużyteczna.

gt08_the-blackfish
“Renoma.
Dopóki Blackfish posiada 4 lub więcej żetonów władzy,
każda postać z cechą Ród Tullych, którą kontrolujesz,
nie klęka, kiedy jest deklarowana jako atakujący.
Reakcja: Po tym, jak wygrasz wyzwanie militarne jako
atakujący gracz, dobierz 1 kartę. (Limit raz na fazę.)”

Piękna karta. Trochę straszy niska (Dracarysolubna) siła, ale z zapowiadanymi miejscami dodającymi siłę, Lodem, czy kartą Za Północ! myślę że da radę. Jak na zapowiadany żetonowy rush  Tullych, wydaje się, że Blackfish będzie zdobywał władzę ciut wolno i dość późno odpali swoją najlepszą umiejkę (która przy odpowiedniej liczbie Tullych może być baaardzo solidna). Jeśli jednak znajdziemy wśród Starków karty żonglujące żetonami władzy, Blackfish będzie pierwszy, do ich przechwytywania. Na tego typu mechanizmy liczę. Nawet jeśli się przeliczę, dociąg karty za jedną wygraną militarkę (niezależnie od tego czy Blackfish w niej uczestniczył, czy nie) w rundzie wygląda bardzo kusząco. W końcu Starkowie jeśli wygrywają, to właśnie te wyzwania.

gt08_house-tully-septon
“Akcja Mobilizacji: Odrzuć 1 żeton władzy
z postaci, którą kontrolujesz, aby obniżyć
o 2 koszt następnej postaci z cechą Ród Tullych
lub Siedmiu, którą zmobilizujesz w tej fazie.
(Limit raz na fazę.)”

Kolega zwraca się po jednym użyciu, ale jego przydatność i tak będzie zależeć głównie od tego ilu Tullych przytulimy w najbliższym czasie i jak szybko faktycznie będziemy w stanie zbierać żetony władzy. Cały czas spora niewiadoma, choć pewnie miło będzie obniżyć koszt mobilizacji Catelyn.

gt08_winterfell
“Każda postać Starków, którą kontrolujesz,
otrzymuje +1 SIŁY.
Reakcja: Po tym, jak wyzwanie zostaje
zainicjowane, uklęknij Winterfell. Następnie
każdy gracz z odkrytą kartą fabuły z cechą
nie-Zima nie może aktywować zdolności kart
do końca tego wyzwania.”

MEGA karta porównywalna z Murem. Dodatkowa siła dla wszystkich Starków – coś pięknego. Razem z zapowiedzianym Zamkiem Winterfell z najnowszego rozszerzenia dodadzą nawet +3 do siły na postać. Możliwość blokowania aktywacji zdolności – bezcenna. Jeśli będziemy się obawiać użycia Dracarys na konkretnej postaci, wystarczy że przed jej wyzwaniem aktywujemy  Winterfell. Podobnie z Tronem z morskiego kamienia. Przy zwiększonej sile postaci nie powinniśmy mieć problemu z wygrywaniem wyzwań, nawet jeśli sami też jesteśmy przyblokowani. Póki co tylko fabuła Wichry Zimy dezaktywuje tę specjalną zdolność, choć zapowiedziano że Wilki Północy zapewnią nam więcej kart z cechą Zima. Wtedy zobaczymy, których faktycznie będziemy używać.

gt08_as-hard-as-winter
“Zagraj tylko, jeżeli w twoim stosie
wykorzystanych kart znajduje się karta
fabuły z cechą Zima.
Reakcja: Po tym, jak postać Starków którą
kontrolujesz, zostanie poświęcona lub
zabita, umieść w grze postać Starków z ręki
o wydrukowanym koszcie równym lub niższym.”

Karta nie za bardzo w moim typie. Głównie ze względu na warunek zimowego plota w stosie odrzuconych. Na dzień dzisiejszy jest jeden i nie zagram go raczej w pierwszej rundzie, co uprawniałoby w drugiej do zagrania Twardych jak zima. Wszystko znów zależy od tego jakie zimy zgotują nam przyszłe dodatki. Co do samej zaś zdolności, to idea jest fajna. Kiedy zginie nam ktoś w wyniku wycelowanego ataku, możemy go podmienić na kogoś z ręki i ta postać stoi niezależnie od stanu zabitego – ciekawa możliwość taktyczna, choć bardzo zależna od stanu ręki. Poza tym super będzie zastąpić poświęconego Brana jego nową kopią za zaledwie jeden zasób.

gt08_motley
“Tylko wrogie postacie.
Postać, do której dołączono tę kartę, zyskuje
cechę Błazen.
Reakcja: Po tym jak postać, do której
dołączono tę kartę, zostanie zadeklarowana
jako atakująca lub broniąca, odrzuć 1 losową
kartę z ręki jej właściciela.”

Nie wiem jak bardzo się sprawdzi, ale wyobrażacie sobie tę kartę przy postaci, która atakuje po kilka razy, jak Drogo, Asha lub Jamie? W połączeniu ze Stannisem, który wymusza wybór stojących postaci, ten dodatek zmusi przeciwnika do dodatkowego przemyślenia tematu. Powinno działać Jakby tego było mało Motley nie jest nietrwały, a zatem wróci do nas po śmierci postaci, do której był dołączony. The Neverending Motley ;D

gt08_stonesnake
“Podstęp.
Reakcja: Po tym, jak Kamienny Wąż ominie
postać za pomocą słowa kluczowego Podstęp,
wybierz jedno słowo kluczowe danej postaci.
Kamienny Wąż zyskuje dane słowo kluczowe
do końca tej fazy.”

Idea szczytna, bo faktycznie zazwyczaj podstępem omijamy silne postacie np. z Renomą. Niestety póki co Nocna Straż w wydaniu ofensywnym średnio się sprawdza, a w obronie Kamienny Wąż nie wykorzysta swojego potencjału. Oczywiście może się to zmienić z czasem, a już dziś zwiadowcę możemy dorzucić do jakiejś talii łączonej z Nocnikami.

gt08_to-the-rose-banner
“Akcja Mobilizacji: Wybierz postać ,
którą kontrolujesz. Zyskujesz X żetonów
złota. X to SIŁA danej postaci. Następnie
poświęć daną postać.”

– Jaka tragiczna karta…

– Chwila… przecież Kwiatki pompują swoją siłę! Może coś z tego wyciągniemy…

– Nie…. wszystkie pompki działają w fazie wyzwań. Kombosy odwołane. Lipa bez miodu.

Jedyne na co wpadłem, to kontra na Klęczysa (zwanego popularnie Stannisem) i inne efekty, które kładą nam karty na wczesnym etapie rundy/nie pozwalają im wstać albo inne kastratory typu Makowego Mleka. W takim wypadku można wymienić klęczącą/wyczyszczoną kopię na świeżynkę lub coś nowego, byle działało. To według mnie dalej za mało, żeby nie trafić do crapboxa, chyba że z czasem Martellowie i ich złodzieje ikonek staną się zbyt popularni.

 

Ochłapy:

  gt08_fan1

“Zamrożona bryła- Tylko miejsce bez słowa klucz Ograniczenie o wydrukowanym koszcie 3 lub mniejszym. Nietrwały.
Traktuj wydrukowane pole tekstowe miejsca,
do której dołączono tę kartę, jakby było puste
(z wyjątkiem Cech).” –

Kontrola miejsc poza Greyjoyami? W końcu! Do tego ogólnodostępna i Starkowie pną się coraz wyżej w hierarchii rodów. Zmarzlina jest nawet mocniejsza od mleka, bo postacie bez tekstu często będą coś robiły i tak, a miejsca stają się bezużyteczne choćby miały na sobie jeszcze ze dwa duplikaty. Konfiskata długo widzę utrzyma się w naszych taliach fabuły. Szkoda tylko, że nie wyczyścimy również dodatków (jak to miało miejsce w pierwszej edycji), ale jak już kiedyś mówiłem – nie można mieć wszystkiego, jeśli nie gra się Greyjoyami.

gt08_fan2     Tithe – dziesięcina –

FFG nie pokazuje wszystkiego, żeby dać wielbicielom Nocnej Straży złudną nadzieję na poprawę ekonomii, a potem ją zmiażdżyć

 

Tyle na dziś. Ja niecierpliwie czekam na dodatek, żeby w końcu konkretnie zabrać się za Starków.

 

 Grafiki pobraliśmy ze strony www.fantasyflightgames.com

 

Borys Wołkowiecki

Tę i wiele innych gier będziesz mógł kupić w dobrej cenie w sklepie naszego partnera – Planszostrefa.pl

Borys Wołkowiecki

Mąż, ojciec, wieczny student, kolekcjoner i wielbiciel gier planszowych, karcianych oraz figurkowych, weteran mistrzowania w Warhammera Fantasy Role Play. Z planszówkami miał styczność od wczesnego dzieciństwa, zaczynając od prostych gier typu grzybobranie. Szybko nudząc się jednak prostotą i losowością, modyfikował zasady tworząc coś, coś, co dziś można by było nazwać grami Talismanopodobnymi. Grał w RPG, zanim w ogóle wiedział co to jest, bawiąc się w opowiadane Pokemony z siostrą i kuzynostwem. W grach ceni najbardziej wspólną zabawę z rodziną i znajomymi, przyjacielską rywalizację i potrzebę ruszenia mózgownicy.
Borys Wołkowiecki