Tokaido – czyli o sztuce zwiedzania Japonii

DSCN0767Czy byliście kiedyś w Japonii? Czy znacie dobrze tamtejszą kulturę? Właśnie tam, do kraju Kwitnącej Wiśni zabiera nas gra Tokaido. Staniemy się turystami, którzy przemierzają wyspę Honsiu z Edo do Kioto – dawniejszej siedziby cesarza.

Antoine Bauza (autor takich hitów jak: 7 Cudów ŚwiataHanabi czy Mały Książę) przy niezwykle pięknej oprawie graficznej zabiera nas w niezwykłą podróż, dzięki której odkryjemy i posmakujemy Japonii.

Przepiękna oprawa graficzna

O Tokaido było już głośno jeszcze przed jej wydaniem. Wszystko dzięki niesamowitej oprawie graficznej. Odpowiada za nią Naïade (Xavier Gueniffey Durin) – autor ilustracji do Seasons (wydanej przez Rebel.pl). I rzeczywiście ilustracje zapierają dech w piersiach. Poza tym wszystko jest przejrzyste i na pozór skromne, jednak doskonale pozwala przenieść się w klimat spokojnej i niespiesznej podróży. Plansza, po której będziemy się poruszać, przedstawia całą drogę (53 stacje) i jest dobrze przemyślana, gdyż zawiera miejsce na karty wykorzystywane w grze.

Każda karta to właściwie małe dzieło sztuki: zaczynając od kart podróżników

a kończąc na niesamowitych panoramach (kolejne karty układają się w jeden spójny obraz).

Zasady

Tokaido to gra rodzinna (od 2 do 5 graczy w wieku od 8 lat, czas gry to ok. 45 min) i jako taka posiada odpowiednią dla takiej pozycji ilość reguł. Otóż prowadzony przez nas podróżnik zawsze w swoim ruchu porusza się naprzód. Do nas należy tylko decyzja, jak daleko się poruszy. Na drodze zaś spotkamy różne miejsca, które mniej lub bardziej przybliżają nas do wygranej (czyli oczywiście do uzbierania jak największej ilości punktów zwycięstwa). Jest jednak mały, maleńki haczyk: w danym momencie porusza się ten, kto jest ostatni. Innymi słowy: gdy ktoś za daleko pobiegnie do przodu, wówczas może “stracić” akcję w stosunku do innych. Proste? Niezmiernie. Oczywiście żeby było ciekawiej droga nie jest regularna i kolejne takie same miejsca nie znajdują się w takiej samej odległości.

Każde z miejsc daje nam jakiś bonus. W większości są to karty, które dają punkty. Punkty dostajemy od razu, więc raczej łatwo zorientować się, kto prowadzi i ile punktów będzie miał na koniec. Gdy podróż się zakończy doliczamy bowiem (zawsze te same) premie: ze świątyń i z różnych kart.

Będziemy więc odwiedzać wioski (nabywamy tam pamiątki), gorące źródła, będziemy oglądać panoramy, spotykać przyjaznych ludzi, modlić się (i składać datki) w świątyniach. Charakterystycznym miejscem są gospody, gdzie każdy z graczy musi się zatrzymać przed dalszą drogą (jest ich cztery). Nabywamy w nich posiłki (za które oczywiście otrzymujemy punkty), ale należy unikać zjedzenia tego samego w późniejszych etapach.

Do tego dodajmy, że nasz podróżnik ma zdolność specjalną (i przypisany do postaci budżet początkowy) i właściwie w ten sposób można by streścić zasady.

Idealna gra rodzinna


Dokładnie tak. Tokaido jest jak dla mnie idealną grą rodzinną.

  • Ma proste i zwięzłe zasady
  • Jest przepięknie zilustrowana
  • Bardzo dobrze się skaluje. To, że w grze dwuosobowej został dodany gracz neutralny, tylko dodaje takiej rozgrywce charakteru.
  • Ma także bardzo klarowny system punktacji – bez ukrytych celów
  • Interakcja jest dość umiarkowana – przeszkadzanie sobie może polegać jedynie na blokowaniu niektórych pól. Mimo to zawsze będziemy mieli jakiś wybór i najczęściej inne miejsce może okazać się tak samo atrakcyjne.
  • Losowość jest ukryta właściwie tylko w kartach. Nie mamy tu kostki, nie mamy losowania dodatkowych żetonów. W większości nasze działania dostosowujemy do akcji przeciwników.
  • Do tego dodajmy jeszcze dość sporą regrywalność zapewnioną przez: różnorodne umiejętności postaci i dodane na końcu instrukcji 4 warianty zmieniające delikatnie rozgrywkę (np. przez odbycie drogi powrotnej)

Czy trzeba coś dodawać? Jako gra rodzinna Tokaido na pewno sprawdzi się doskonale.

Plusy

+ wszystkie wyżej wymienione

Minusy

– właściwie jeden minusik: bardzo małe pionki do punktacji



Ocena gry: 5 out of 5 stars (5 / 5)


Łukasz Hapka

Dziękujemy wydawnictwu Hobbity.eu za udostępnienie gry do recenzji.
Game Details
NameTokaido (2012)
Accessibility ReportMeeple Like Us
ComplexityMedium Light [1.76]
BGG Rank [User Rating]488 [7.03]
Player Count2-5
Designer(s)Antoine Bauza
Artists(s)Xavier Gueniffey Durin
Publisher(s)Funforge, Asterion Press, Bergsala Enigma, Devir, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., hobbity.eu, Hobby World, Jolly Thinkers, MINDOK, Passport Game Studios, Pendragon Game Studio, Swan Panasia Co., Ltd. and Zhiyanjia
Mechanism(s)Point to Point Movement, Set Collection, Time Track and Variable Player Powers

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka