Planszowe Gram Prix 2022 – nominacje do kategorii: Gra z Klimatem

W ubiegłorocznej edycji Planszowego Gram Prix w kategorii Gra z Klimatem na podium znalazły się:

1 – Cthulhu: Death May Die – R. Daviau, E. M. Lang (Portal Games)
2 – Spirit Island – R. E. Reuss (Lacerta)
3 – Zaginiona Wyspa Arnak – E. Min (Rebel)

Jakie tytuły wygrają w tym roku? To zależy od Was!

Zapraszamy do zapoznania się ze wszystkimi tytułami gier nominowanych do kategorii: Gra z Klimatem w Planszowym Gram Prix 2022

Zgodnie z regulaminem plebiscytu, do tej kategorii mogły zostać zgłoszone gry wydane w ubiegłym roku, której tematyka znajduje odzwierciedlenie w mechanice rozgrywki i w wykonaniu gry;

Oto lista nominowanych gier:

Spis treści

Balada – J. Muřín, J. Pavlásek, P. Vojtěch (Albi Polska)


Gdzie byliby bohaterowie bez tych, którzy opowiadają o ich czynach? W grze Balada wcielisz się w rolę barda, który rejestruje odważne czyny wytrzymałych bohaterów. Zwycięzcą zostanie gracz z najbardziej wciągającą historią!

W ciągu dwunastu tur gracze wypełniają swoje mapy wydarzeniami, których uczestnikami byli ich bohaterowie. Każdy gracz losuje dwie karty wydarzeń, a następnie wybiera jedno z nich i rysuje jego symbol na swojej mapie. Jest jednak pewien haczyk… Trzecia karta dobierana w każdej turze jest kartą krajobrazu i ogranicza Twoje wybory.

Gracze muszą za każdym razem upewniać się, że bohater jest wypoczęty i otrzyma odpowiedni ekwipunek przed walką z bossem. Istnieje wiele wydarzeń, które gracze mogą wybrać, aby zmaksymalizować swoje punkty, takie jak magiczne portale, uratowanie księżniczki, łowienie ryb lub znalezienie skarbu.

Baladę można grać według dwóch poziomów trudności. Wariant łatwy pozwala na grę po jednej stronie mapy tylko jedną talią, w skład której wchodzi 12 kart wydarzeń bez konieczności wyboru jednego z dwóch wydarzeń w każdej rundzie. Natomiast w grze standardowej Twój bohater odbywa podróż w góry, a następnie wędruje na drugą stronę mapy. Im trudniejsza ścieżka, tym więcej punktów otrzymasz i masz większe szanse na zwycięstwo.

 

 

Gloomhaven: Szczęki Lwa – I. Childres (Albi Polska)


Gloomhaven to gra kooperacyjna, w której gracze będą walczyć z potworami i realizować swoje indywidualne cele. Gra toczy się w trybie kampanii, podczas której grupa graczy korzysta z ksiąg scenariuszy, przechodząc kolejne przygody i wraz z postępami odblokowując nowe elementy. Każdy poznany scenariusz może również posłużyć jako osobna misja rozgrywana poza kampanią.

Gloomhaven: Szczęki lwa to samodzielna gra, której akcja toczy się przed wydarzeniami z Gloomhaven. Gra zawiera cztery nowe postacie – Valrath Red Guard (czołg, kontrola tłumu), Inox Hatchet (obrażenia dystansowe), Human Voidwarden (wsparcie, kontrola umysłu) i Quatryl Demolitionist (obrażenia w zwarciu, manipulacja przeszkodami), które również mogą być używane w oryginalnej grze Gloomhaven.

Gra zawiera również 16 typów potworów (w tym siedem nowych standardowych potworów i trzech nowych bossów) oraz nową kampanię z 25 scenariuszami, która zaprasza bohaterów do zbadania sprawy tajemniczych zaginięć w mieście. Czy to dzieło Vermlingów, czy dzieje się coś o wiele bardziej złowrogiego?

 

 

Wahadło – T. P. Jones (Albi Polska)


Wahadło to gra, w której każdy gracz wciela się w potężnego szlachcica walczącego tytuł Wiecznego Króla jako prawdziwego władcy Dünyi. Gracze dowodzą swoimi robotnikami, stosują fortele i rozwijają prowincje w swojej domenie w czasie rzeczywistym, aby zdobywać zasoby i poruszać się po 4 torach zwycięstwa: władzy, prestiżu, popularności i legendarnych osiągnięć.

Gracze muszą wykorzystać rzeczywisty czas jako zasób w zarządzaniu swoją strategią, aby pokonać przeciwników, wykorzystując czas na różne typy akcji i równoważąc go z czasem spędzonym na planowaniu i analizowaniu. Zwycięzcą zostanie gracz, który najskuteczniej zarządza i inwestuje swój czas oraz buduje najlepszy silnik, a nie gracz, który działa najszybciej.

 

Pol’and’Rock – J. Owsiak (Phalanx)


Przenieś się w serce tętniącego wolnością, pokojem, miłością i przyjaźnią festiwalu! Stwórz unikatową planszę wykorzystując modularne kafle z kultowymi Miejscówkami. Przemieszczaj się po terenie Pol’and’Rocku, wykonuj różnorodne akcje, gromadź Gości i zdobywaj Wspomnienia! Kto z Was stworzy najpiękniejszą historię?

Gra Pol’and’Rock podzielona jest na szereg rund, w trakcie których każdy z Was będzie wykonywał swoje akcje. Podczas jednej rundy, zaczynając od pierwszego gracza, każdy gracz po kolei może wykonać do trzech akcji (może mniej, nie macie obowiązku wykorzystania wszystkich trzech jeśli nie chcecie). Gdy pierwszy gracz wykona wszystkie akcje, kończy turę, a swoje trzy akcje będzie wykonywał gracz po lewej stronie (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) itd. Gdy wszyscy gracze rozegrają swoje tury, runda się kończy i przechodzicie do rozegrania kolejnej.

Imperial Struggle – A. Gupta, J. Matthews (Phalanx)


Imperial Struggle to gra dla dwóch graczy przedstawiająca rywalizację pomiędzy Francją i Wielką Brytanią na przestrzeni XVIII wieku. Rozpoczyna się ona w 1697 roku, gdy oba królestwa czekają z zapałem aż król Hiszpanii wyznaczy swojego dziedzica, a kończy się w roku 1789, kiedy nowy porządek doprowadził do zburzenia Bastylii. Fabuła gry nie obraca się wyłącznie wokół wojny: zarówno Francja, jak i Wielka Brytania muszą budować podwaliny kolonialnego bogactwa, radzić sobie z innymi narodami Europy i konkurować o chwałę w całym zakresie ludzkich przedsięwzięć.

Imperial Struggle to gra o niskiej złożoności, która może zostać ukończona przez doświadczonych graczy w krótki wieczór. W tej grze karty nie decydują o całym zakresie działań gracza w każdej turze; gracze muszą raczej łączyć dostępne dla każdego z nich Inwestycje z Wydarzeniami trzymanymi w tajemnicy przed przeciwnikiem. Dodatkowo, w Imperial Struggle nie ma rzutów kośćmi. Losowość w grze pochodzi z trzech źródeł: tworzenia puli Inwestycji w każdej turze pokoju, początkowej siły militarnej w każdym teatrze działań wojennych, a także dobieranie Wydarzeń przez każdego z graczy.

 

Bliżej i Dalej – R. Laukat (Bard)


Za nieprzebytymi pustkowiami Arzium, głęboko w ukrytych krainach, wznoszą się Ostatnie Ruiny: miasto podług legend skrywające w sobie artefakt zdolny spełnić najgorętsze pragnienia serca. Utracona miłość, odkupienie, akceptacja, chwała, zjednoczenie rodziny – oto ognie rozpalające dusze tych, którzy poszukują tajemnego miasta. Ośmiu wędrowców wyruszyło, podróżując bliżej i dalej w poszukiwaniu wskazówek wiodących do starożytnych ruin. Ale czy zdołają przezwyciężyć własną chciwość i wewnętrzne demony?

 

 

Destinies – F. Miłuński, M. Gołębiowski (Lucky Duck Games)


Prorocy mówią o Aniele Śmierci, którego nadejście zwiastuje koniec dni. Głód, zaraza i wojna pustoszą ziemię, ale wciąż wydaje się, że jest nadzieja. Garstce wybranych dana będzie moc decydowania o ludzkich losach. To im przyjdzie wybierać między wybawieniem a potępieniem.

Wciel się w jednego z bohaterów i eksploruj fantastyczny świat inspirowany średniowieczem. Świat pełen mrocznych historii, przygód i niezwykłych postaci. Każda Twoja decyzja będzie miała znaczenie w tym dynamicznie zmieniającym się środowisku gry. Czy uda Ci się wypełnić swoje przeznaczenie, zanim zrobią to przeciwnicy?

Destinies to rywalizacyjna gra narracyjna łącząca zalety planszówki z możliwościami aplikacji. Przy bardzo przystępnych zasadach gra oferuje rozgrywkę w stylu RPG. Rolę mistrza gry przejmuje aplikacja, która dostosowuje świat gry w zależności od poczynań graczy.

W grę można grać w 1-3 osoby w różnych trybach. W podstawowej grze dostępnych będzie pięć scenariuszy, każdy oferujący rozgrywkę na około 2-2,5 godzin. Pudełko zawiera 67 dużych kafli mapy, 150 kart, kilkadziesiąt żetonów i aż 31 figurek, w tym figurkę Abaddona o wysokości 9 centymetrów.

 

Kroniki Zbrodni 2400 – D. Cicurel, W. Grajkowski (Lucky Duck Games)


Jest rok 2400. Nazywasz się Kalia Lavel. Jako świetnie wyszkolona cyberagentka chciałaś zajmować się zwalczaniem przestępczości, jednak szybko zrozumiałaś, że twoim przełożonym zależy wyłącznie na własnych korzyściach. Odeszłaś ze służby i nie należysz już do elitarnej jednostki BelCor. Nie masz teraz odznaki ani cybernetycznych implantów. Szukając sprawców zbrodni, możesz liczyć jedynie na siebie…

„Kroniki Zbrodni: 2400” to samodzielna gra dla 1-4 graczy. Akcja toczy się w futurystycznym świecie, pośród zatopionych w neonach uliczek, po których przechadzają się androidy i naszpikowani cyberwszczepami ludzie. Gracze będą eksplorować Paryż jak nigdy dotąd, od lepkich i dusznych slumsów, aż po nieskazitelne obszary korporacji zamknięte w olbrzymich półprzezroczystych kopułach.

W „Kronikach Zbrodni: 2400” bohaterka może używać cybernetycznych implantów oraz przenosić się do specjalnych lokacji w cyberprzestrzeni. Podczas rozmowy z awatarem, nigdy nie można być jednak pewnym kim jest ukrywająca się pod nim osoba. Akcje w wirtualnym świecie zużywają energię, którą bohaterka musi uzupełniać w lokacji startowej.

 

Diuna Imperium – P. Dennen (Lucky Duck Games)


Arrakis. Diuna. Pustynna planeta. Stań na czele jednego z wysokich rodów Landsraadu. Wznieś swój sztandar nad bezkresnym pustkowiem i wyślij swoich wojowników oraz szpiegów do akcji. Z kim nawiążesz sojusz, a kogo zdradzisz? Czekają na ciebie bezwzględny Imperator, tajemnicze Bene Gesserit, sprytna Gildia Kosmiczna oraz dzicy Fremeni. Władza nad imperium może być twoja, wojna zaś to nie jedyny sposób, aby ją zdobyć.

„Diuna: Imperium” to gra strategiczna, która łączy w sobie mechaniki budowani talii i rozmieszczania sił na planszy (worker placement). To od ciebie zależy, jak rozbudujesz swoją potęgę. Poszukasz politycznych sojuszy czy stworzysz militarną przewagę? Siła ekonomii czy subtelne intrygi? Miejsce w radzie… czy ostra klinga? Wybór należy do ciebie. Imperium czeka.

Gra wykorzystujące elementy i postaci zaczerpnięte z uniwersum „Diuny”, zarówno z najnowszego filmu wytwórni Legendary Pictures, jak i serii powieści autorstwa Franka Herberta, Briana Herberta oraz Kevina J. Andersona.

 

 

Crime Zoom – S. Anquetil (Lucky Duck Games)


Jesteście detektywami starającymi się rozwikłać tajemniczą sprawę morderstwa. Miejsce zbrodni złożone jest z kart tworzących jedną dużą ilustrację. Aby zbadać ślad, wystarczy odwrócić kartę i podążyć dalej tym tropem. W toku śledztwa będziecie odwiedzać różne miejsca, przesłuchiwać podejrzanych, gromadzić dowody i wyciągać wnioski.

Crime zoom to seria gier detektywistycznych przeznaczonych dla 1–6 graczy. Zasady tłumaczy się w 2 minuty, a sama rozgrywka zajmuje około godziny. Każda z części przenosi graczy w inne miejsce i epokę. „Ostatnia karta” rozgrywa się w Nowym Jorku w latach 80., a „Ptaki złej wróżby” zabiorą graczy do współczesnego Paryża.

 

 

Kieszonkowy detektyw – Y. Yamshchikov (Lucky Duck Games)


„Kieszonkowy detektyw” to kooperacyjna gra karciana, która sprawdzi twoją zdolność dedukcji. Gromadź wskazówki, przesłuchuj świadków i dopasuj do siebie fragmenty układanki, by wskazać mordercę. Talia kart przeprowadzi cię przez całe śledztwo. Po prostu otwórz pudełko i zacznij grać!

3 kryminalne sprawy do rozwiązania.

Morderstwo na uniwersytecie – Rozwikłaj sprawę morderstwa cenionego profesora. Czy uda ci się podążyć właściwym tropem i aresztować sprawcę?

Niebezpieczne związki – Z hotelowego okna wypada mężczyzna. Dla ciebie to szansa na dobry artykuł do gazety. Jak daleko się posuniesz, by osiągnąć swój cel?

Wyścig z czasem – W zakładzie chemicznych ktoś podłożył bombę. Czy uda ci się znaleźć zamachowca? Każdy błąd może spowodować katastrofę.

 

Bloodborne: Gra Planszowa – E. M. Lang, M. Shinall (Portal Games)


Bloodborne to kooperacyjna gra planszowa, oparta na kultowej grze wideo o tym samym tytule. Jej autorem jest Eric Lang, twórca takich dzieł jak Cthulhu: Death May Die, Marvel United, Rising Sun, Blood Rage czy Chaosu w Starym Świecie. W Bloodborne przeniesiemy się do mrocznego świata Yharnam, gdzie nieprzeniknione zło przemienia kolejnych mieszkańców w potwory. Wcielając się w Tropicieli, staniemy przed wyzwaniem pokonania tajemniczej plagi i odkrycia sekretów złowrogiego miasta. Bloodborne jest grą kampanijną — gracze będą przechodzić przez kolejne Kampanie, składające się na Rozdziały, po każdej z nich rozbudowując swoją talię i stając się silniejszym. W Bloodborne postacie graczy oraz wrogów będą przemieszczać się i walczyć ze sobą na mapie złożonej z kafli, co przypadnie do gustu wszystkim osobom preferującym gry typu Dungeon Crawler. W przeciwieństwie jednak do takich tytułów jak Zombicide tutaj kolejne fragmenty terenu pojawiają się w trakcie rozgrywki, a wrogowie aktywują się między turami graczy. Bloodborne jest tytułem ogromnym, na który składają się setki kart, dziesiątki żetonów i ponad czterdzieści szczegółowo wykonanych figurek.

 

Wiedeński Łącznik – J. Poczęty, P. Rymer, I. Trzewiczek, J. Łapot (Portal Games)


Jest styczeń 1977. Centrala CIA w Langley w Wirginii otrzymuje informacje o aktywności Sowietów w Austrii i musi interweniować. CIA decyduje się na wysłanie członków Działu Akcji Specjalnych (SAD). Gra się rozpoczyna.

Wiedeński łącznik to kooperacyjna gra szpiegowska. To doświadczenie, które pozwoli ci razem z przyjaciółmi wcielić się w rolę szpiegów prowadzących tajne operacje w historycznych czasach zimnej wojny! Gra zawiera cztery unikatowe misje, których akcja toczy się w Europie, w tym w Wiedniu, Pradze i Berlinie. Mechanika gry oparta na bestsellerze Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa i poszerzona o dodatkowe elementy odzwierciedlające pracę tajnego wywiadu.

Wiedeński łącznik to gra narracyjna. Nie oferuje wielu wyzwań dla fanów gier euro, ani szans na opanowanie konkretnej strategii w celu ulepszenia drogi do zwycięstwa. To narracyjne przeżycie, podobne do bycia częścią interaktywnego programu telewizyjnego. Jeśli w grach cenisz sobie strategiczne wyzwania, możesz ich tutaj nie znaleźć.

Wiedeński łącznik to kampania składająca się z czterech misji. Prezentuje się najlepiej jako całościowe doświadczenie. Pojedyncze rozgrywki są mniej interesujące, jeśli nie znasz, lub nie doświadczasz całej historii. Jeśli czujesz, że nie dasz rady poświęcić czterech wieczorów, aby zagrać w całą grę, możesz rozważyć pominięcie tej przedsprzedaży.

 

Dark Souls: gra karciana – D. Carl (Portal Games)


Dark Souls: Gra Karciana to kooperacyjna gra karciana Davida Carla (seria Warmachine) oparta na kultowym tytule wideo. Przeniesiemy się tutaj do świata Lordran, wcielając w cztery klasy nieumarłych, walczących z postępującym mrokiem. Dark Souls oparty jest na mechanice budowania talii — w czasie rozgrywki gracze będą kupować kolejne karty, płacąc za nie duszami zdobytymi na pokonanych wrogach. Podobnie jak w Bloodborne, tak i tutaj śmierć bohatera oznacza jedynie krótki odpoczynek i odsłonięcie jednej z kart Ogniska. Wszystko jednak ma swoją cenę. Kiedy limit tychże kart się wyczerpie, gracze przegrają. Co ważne, postaci graczy nie mają odgórnie przypisanych punktów życia, lecz są one uzależnione od liczby posiadanych kart. Bohater ginie, jeśli w którymkolwiek momencie nie będzie mógł uzupełnić ręki. W Dark Souls gracze wybiorą własną drogę rozgrywki, poruszając się na Planszy Eksploracji, zwieńczoną potężnymi Bossami. Każdy Boss ma inną siłę, inne umiejętności specjalne oraz własną talię, co spodoba się wszystkim wielbicielom takich gier jak Aeons End.

 

 

Escape Tales: Dzieci Żmijowego Lasu – J. Caban, B. Idzikowski (Portal Games)


Dzieci Żmijowego lasu to mroczna, pełna niespodziewanych zwrotów akcji historia młodzieńca, którego losem igrają tajemnicze siły i zła wola ludzi. Gilbert od zawsze mieszka w miasteczku ukrytym gdzieś w mrocznym zakątku świata i otoczonym przez złowrogą, mroczną puszczę. Puszczę, którą zamieszkują Wężopnącza, dziwaczne hybrydy roślin i zwierząt, ożywione mocą dawno zapomnianej, bluźnierczej magii.

Miasteczko zdaje się – póki co – bezpieczne. Gilbert nie znajduje w nim jednak ukojenia – bez rodziny, domu, bez własnego miejsca na świecie. Jedynym źródłem radości jest Sevilia, ta jedna osoba, dla której jest kimś więcej niż tylko kolejnym bezdomnym nędznikiem. Jednakże moce, których Gilbert jesteś niemal nieświadomy, czyhają na tę odrobinę szczęścia, której jeszcze nie utracił. To, co rozciąga się poza murami miasta, wzywa go, subtelnie, lecz nieodparcie pociągając za nici jego przeznaczenia…

Gracze muszą być przygotowani na liczne niespodzianki, zapierające dech w piersiach odkrycia, wymagające sprytu zagadki i bezlik wyborów, które mają rzeczywisty wpływ na bieg opowieści. Dzieci Żmijowego lasu czerpią garściami z gier rpg, wprowadzając rozwój postaci zależnie od podjętych wyborów, co ma niebagatelny wpływ na fabułę i zakończenie.

Escape Tales: Dzieci Żmijowego lasu jest kooperacyjną grą przeznaczoną 1 do 4 graczy, z mocnym naciskiem na fabułę i brakiem limitu czasowego na ukończenie rozgrywki. Skupia się nie tylko na wymagających zagadkach, lecz także na wciągającej historii, na której rozwój gracze mają wpływ. To samodzielna odsłona serii Escape Tales, w której twórcy postawili przy tym na nowe rozwiązania. W pudełku znajduje się pełna tajemnic mapa, a przedmioty znalezione w grze, będzie można ze sobą łączyć za pomocą aplikacji. Do rozwiązania zagadek nie potrzeba niczego poza sprytem i może jeszcze czymś do pisania.

 

Diuna: Sekrety Rodu – J. Poczęty, P. Rymer, I. Trzewiczek, W. Spyra (Portal Games)


Diuna: Sekrety rodu to kooperacyjna gra narracyjna, w której dołączacie do ruchu oporu walczącego z rodem Harkonnenów i poznajecie rozdziały historii osadzonej w świecie Diuny. Każdy Rozdział rozgrywacie poprzez rozpatrywanie serii spotkań, starając się wypełnić wskazane cele. Możliwość odbywania spotkań jest ograniczona czasem, dlatego nie ma możliwości, aby doświadczyć każdego z nich. Limit ten oznacza, że wiele tajemnic tej historii będziecie musieli wydedukować sami. Pod koniec każdego rozdziału będziecie musieli złożyć raport, składający się z pozyskanych przez Was informacji oraz propozycji dalszych działań. Raporty te mają wpływ na ogólny kierunek, w jakim będzie zmierzała Wasza historia.

Nie ma wygranych, ani przegranych. Zamiast tego, Wasze doświadczenia i decyzje tworzą jedyną w swoim rodzaju opowieść!

 

 

Wyprawa 1907: Zakazane kopalnie – K. Giorgios (Fox Games)


Druga z trzech części interaktywnych gier książkowych Dziennik: Wyprawa 1907. Ręcznie rysowane ilustracje, punkty fabularne i tajne kody dostępu pomagają graczom zrozumieć historię i cieszyć się wyjątkowymi wrażeniami z gry.

 

 

 

Kto za burtę? Towarzyska gra karciana – Jeff Siadek (Edgard Games)


Człowiek za burtą! Rzucisz mu koło ratunkowe czy zostawisz na pożarcie rekinom? To zależy jakim uczuciem go darzysz!

Kto za burtę? to towarzyska gra karciana, w której liczy się spryt, intuicja, umiejętność wyciągania wniosków i zimna krew!

Jako rozbitkowie w dryfującej po morzu szalupie staracie się przetrwać. Wśród was są osoby, które kochacie oraz wasi najwięksi wrogowie. W trakcie podróży zbieracie pieniądze i drogie obrazy oraz spiskujecie przeciwko sobie.

Mądrze wykorzystujcie przedmioty, starajcie się przeżyć i zawierać sojusze. Miejcie oczy z tyłu głowy i pamiętajcie, że ktoś życzy Wam śmierci. Wygra ten, kto nie wypadnie za burtę i dotrze do wyspy z największą ilością kosztowności.

 

Śledztwo w Białym Domu. Gra karciana – E. Norman, P.Zakaszewska (Edgard Games)


Kto porwał córkę Prezydenta? Czyje ciało znaleziono w kuchni Białego Domu? Czy ofiarę i sprawcę łączyły więzy krwi? Wejdź do świata kryminalnych zagadek, przeprowadź śledztwo i rozwiąż polityczne intrygi. Pamiętaj, wszyscy i wszystko jest ze sobą powiązane…

Śledztwo w Białym Domu to zabójczo wciągająca gra towarzyska, w której przyjmując rolę świadka, układamy historię zbrodni, lub jako śledczy rozwiązujemy kryminalne zagadki. Różnorodne sprawy, proste zasady, wysoka regrywalność i wciągająca fabuła zapewnią zabawę w gronie znajomych na wiele godzin.

Poczuj klimat politycznych i kryminalnych intryg podczas rozgrywek ze znajomymi.

 

Sprytni ogrodnicy. Gra rodzinna. – D. Devine (Edgard Games)


Wasz park słynie z niezwykłych roślinnych rzeźb i przyciąga mnóstwo odwiedzających. Poprowadź swoich gości przez najpiękniejsze zakątki parku i nie daj się przechytrzyć pozostałym ogrodnikom!

Sprytni Ogrodnicy to rodzinna gra, w której gracze starają się ustawić swoich gości tak, aby zapewnić im jak najlepszy widok na niezwykłe, roślinne rzeźby w ogrodzie. Gracze powoli wypełniają park, dokładając kafelki, aż wszyscy rozmieszczą swoich odwiedzających. Zwycięży ten gracz, który pokaże swoim gościom najwięcej rzeźb. Liczy się spryt i taktyka, gdyż pozostali ogrodnicy będą próbowali pokrzyżować sobie wzajemnie plany.

 

 

Tytani – Ł. Woźniak (Go on Board)


Wielkie bitwy przełomu XVI i XVII wieku zbierają śmiertelne żniwo na Starym Kontynencie. Europejskie mocarstwa po raz kolejny zaciągają ludzi do armii w wojnie o dominację, która zdaje się nie mieć końca. Zbierają się czarne chmury nad kontynentem i wiara w narodach podupada. Jesteś królem walczącym o swój naród, ale widzisz, że Twoi poddani nie widzą szansy na pokój, brakuje im nadziei.

Pośród tego marazmu powstają pradawne Duchy Narodu, które nie są w stanie dalej tolerować powszechnego cierpienia. Stają ramię w ramię z armią swojego narodu wzbudzając do walki potężnych wojowników zwanych Tytanami. Olbrzymi Tytani ruszają do walki pod przywództwem królów i sieją postrach we wrogiej armii, pokrzepiając i prowadząc swój lud, a Duch Narodu obdarowuje wojsko nadzwyczajną mocą do walki. Nowa nadzieja i nowa siła wzmaga się u twoich rodaków. Rozpoczyna się bitwa od której zależą losy kontynentu. Wzbudź na nowo ducha walki w narodzie, prowadź do bitwy swoją armię i zostań władcą Europy!

W grze Tytani stajesz się królem potężnego państwa i prowadzisz swoją armię do wojny. Powołując wojska i tocząc epickie bitwy poszerzysz swoją dominację w Europie. Cztery unikatowe Narody, Wariant Solo i wiele godzin emocjonujących rozgrywek… Czy jesteś gotowy do walki?

Do walki możesz stanąć jednym z 4 narodów. Każdy z nich posiada swoje własne klimatyczne ilustracje, które charakteryzują się wysoką szczegółowością oraz różnorodnością. Znajdziesz na nich bronie oraz ubiór z epoki. Element fantasy gry podkreślony jest przez specyficzną dla każdej nacji moc Ducha Narodu, która okala oręż armii i wspomaga ją w walce.

Piękną oprawę wizualną gry dopełniają figurki Tytanów oraz oddziałów, które posiadają bardzo szczegółowe detale.

 

Waste Knights: Druga edycja – M. Mydel, P. Szewc (Galakta)


Witajcie na Pustkowiu – zniszczonej Australii pełnej dzikich bestii, oszalałych konstruktów cybernetycznych, mutantów i bezlitosnych gangów przemierzających bezdroża. Wybiegamy w przyszłość o pół wieku i jedną globalną katastrofę zwaną Dopustem. W miejsce i czasy, w których każdy dzień jest walką o przetrwanie, a Ty należysz do osób, które mają największe szanse na zwycięstwo.

Jako jeden z Rycerzy Pustkowi (Waste Knights) odważnie rzucasz wyzwanie zagrożeniom szlaku, poszukując przygód, zasobów oraz sławy (lub niesławy). Nieustannie stawiasz czoła straszliwym niebezpieczeństwom i jesteś świadkiem cudów tej brutalnej rzeczywistości. Z popiołów starej cywilizacji wykuwa się nowy świat. Stań się jego częścią… lub giń!

Waste Knights: Druga Edycja to postapokaliptyczna gra o przygodach i przetrwaniu. Jest oparta o scenariusze, a każdy z nich rządzi się odmiennymi regułami i jest wypełniony setkami narracyjnych wyborów. Graj w kooperacji z innymi, aby pokonać potężnych złoczyńców lub rzuć wyzwanie przyjaciołom w przygodach rywalizacyjnych. Jednak przede wszystkim zanurz się w bogatym świecie, w którym przygoda, emocje, walka i strategia łączą się w unikatowe doświadczenie, które zadowoli każdego prawdziwego gracza.

 

 

 

Wampir: Maskarada – Dziedzictwo – B. Giannios (Galakta)


Ta historia rozpoczyna się w mroczniejszym odpowiedniku średniowiecznej Europy. Za kulisami planów śmiertelnych władców, prawdziwe potwory sprawują władzę z cieni, naginając bieg historii do własnych, nieznanych celów. To wy wcielicie się w te potwory. Stańcie na czele wampirycznych spisków, twórzcie swoje linie krwi i organizujcie koterie, aby zdominować teatry wojny nocnych istot. Czy uda wam się przetrwać wieki ciągłych zmagań? Czy też na koniec tysiąclecia wasi rywale wyszarpią zwycięstwo z waszych szponów?
Carpe Noctem.
Wampir: Maskarada – Dziedzictwo to rywalizacyjna gra typu legacy. Oznacza to, że będziecie grać w nią wielokrotnie, za każdym razem korzystając z nowych elementów, kart i naklejek, zależnych od decyzji graczy. Każdy rozdział rozgrywany jest osobno i ma swojego zwycięzcę, ale jednocześnie stanowi część większej całości, zwanej kronikami.

 

Władcy Nocy – N. Aslamov (Galakta)


Los waszej rodziny rozstrzygnie się w nadchodzących dniach. Czy uczynicie to miasto swą domeną, czy może stracicie je na rzecz żałosnych śmiertelników?
Zbudzony z bezsennego torporu miarowym stukotem pociągu, zdajesz sobie sprawę, że w końcu dotarłeś do nowego miejsca, które okaże się albo bezpieczną przystanią, albo ostatecznym grobowcem Twojej rodziny. Wasz obecny stan jest, delikatnie mówiąc, potworny –  zmuszeni do krycia się w przedziale bagażowym, zamknięci w pudłach pełnych ziemi. Upokorzenie niezbędne, by chronić Rodzinę, nim wreszcie wybudzą się ze swego snu. Wszyscy spędziliście stanowczo zbyt wiele czasu śpiąc – lata, być może dekady. Wreszcie nadszedł czas, by wziąć sprawy w swoje ręce.
Władcy Nocy to gra kooperacyjna, w której wszyscy gracze walczą po tej samej stronie i razem zwyciężą lub poniosą porażkę. Wcielicie się w rolę  członków wampirzego klanu, powoli odbudowującego swą minioną potęgę. Z pomocą swych sługusów będziecie walczyć przeciw agentom Inkwizycji, siać strach w ludzkich sercach urządzając polowania i tworzyć pieczęcie grozy w różnych dzielnicach miasta. A wszystko to w przygotowaniu do rytuału Krwawego Księżyca, który umocni wasze panowanie nad miastem i przypieczętuje jego los. Strzeżcie się jednak: im dłużej będziecie się przygotowywać do rytuału, tym trudniej będzie go przeprowadzić. Wrogowie depczą wam po piętach, a gdy już was znajdą, nawet wampiryczna magia ich nie powstrzyma.

 

 

 

Gutenberg – K. Cioch, W. Wiśniewski (Granna)


Technologia druku umożliwiła szerzenie się wiedzy, myśli i idei. Z tego powodu, w skali światowej, wynalezienie druku przyjmuje się za jedno z symbolicznych wydarzeń kończących średniowiecze. Patrząc zaś w mniejszej skali – przed utalentowanymi rzemieślnikami i sprawnymi przedsiębiorcami otwiera się wspaniała szansa na rozwinięcie dochodowego biznesu. Zapotrzebowanie na książki rośnie, konkurencja jest jeszcze niewielka, a możliwości rozwoju – nieograniczone…

Gutenberg to gra planszowa dla 1 do 4 graczy, w której wcielicie się w pionierów drukarstwa w XV wieku. Poprzez realizację zamówień będziecie budowali swoje bogactwo i sławę, a usprawniając swoje zakłady drukarskie i pozyskując wsparcie mecenasów będziecie rozwijali swoje zdolności produkcyjne. Rywalizację zwycięży drukarz szczycący się największym uznaniem.

 

Deep Madness – R. Ho (Czacha Games)


Deep Madness to horror science-fiction, osadzony w mitologii Cthulhu i mocno inspirowany serią filmów Obcy. Jest to kooperacyjna gra planszowa dla 1-6 graczy, w której wcielamy się w grupę badaczy, udających się do podwodnej kopalni, aby dowiedzieć się co było przyczyną utraty kontaktu. Czeka na nas niewyobrażalna groza i wszechogarniające szaleństwo.

Rozgrywka opiera się na 8 scenariuszach składających się na dużą kampanię fabularną. Każdy ze scenariuszy ma swoją własną, unikalną konfigurację planszy, zasady, efekty specjalne oraz cele. Będziemy musieli zarówno rozwiązywać pojawiające się problemy, jak również walczyć z potworami. W zadaniach ważne będzie podejmowanie strategicznych decyzji i skuteczna walka. Poszczególne scenariusze gry są rozgrywane w ograniczonej liczbie rund. Jeśli badaczom nie uda się osiągnąć celów przed końcem ostatniej rundy, gracze popadną w szaleństwo i przegrają.

 

Glory: Droga do chwały – D. Mucha, M. Wisthal (Strategos Games)


Jako świeżo pasowany rycerz zdobądź najlepszą zbroję, silnego wierzchowca oraz sojuszników, którzy pomogą ci zwyciężać w szrankach. Stań do turnieju i walcz ze znamienitymi rywalami czekającymi na Twe wyzwanie. Dołącz do elity, która sięgnie po sławę i chwałę! Zwyciężaj dzięki dobremu przygotowaniu i sprytnym manewrom taktycznym!

Czy minstrele ułożą pieśni o Twej waleczności? Czy zyskasz powszechny szacunek za swój honor lub pobożność? Czy Twe imię zapisze się w pamięci potomnych jak Zawiszy Czarnego lub Ulricha von Lichtensteina?
Stań do walki i znajdź swoją drogę do chwały!

Rallyman GT – J.C. Bouvier (Czacha Games)


Rallyman: GT to gra wyścigowa dla 1 do 6 graczy. Główna mechanika to roll and move (rzuć kośćmi i rusz się). Pięknie ilustrowana przez Loic Muzy i stworzona przez Jeana-Christophe’a Bouviera. Jest to współczesna wersja klasycznej gry Rallyman. Kompletna, z nowymi ilustracjami i dopracowanymi zasadami. Rallyman GT zmusi cię do podjęcia ryzyka, aby być pierwszym na linii mety!

Rzucaj kośćmi, aby jak najszybciej pokonać cały tor, ale uważaj – zbyt wiele zagrożeń i wykręcisz bączka!

Rallyman GT to uzależniająca, prosta mechanicznie gra wyścigowa wymagająca planowania i strategii. Musisz ostrożnie zaplanować swój tor jazdy, aby pokonać ostre zakręty i blokować innych kierowców, aż nie opuści cię szczęście…

Tory w Rallyman GT są wykonane z sześciokątnych kafelków, które możesz ustawić według własnego uznania. Możesz użyć jednego z 8 torów zawartych w Instrukcji lub wymyślić własny.
Z 32 dwustronnymi płytkami do wyboru, możliwości są nieograniczone!

Kafelki torów mają jedną stronę miejską z 2 torami i jedną stronę w obszarze niezabudowanym z 3 torami. Spróbuj ścigać się na obu i zobacz strategiczne możliwości, które się otwierają lub użyj kafelków w sposób mieszany, aby stworzyć wąskie gardła, szeroko otwarte proste i wiele więcej!

 

Masterchef: Włoska Uczta – Tactic Games (Tactic Games)


Widzisz siebie jako MasterChefa? Teraz możesz to udowodnić podczas pysznej włoskiej walki kucharskiej! Pokonaj innych graczy w kulinarnych miniwyzwaniach i wybierz najlepsze składniki. Wykorzystaj je do stworzenia niezapomnianego dania, zdobądź jak najwięcej punków i wygraj!

 

 

OMG świata – Tactic Games (Tactic Games)


Rozpoznawaj niespotykane zwyczaje, ciekawe tradycje i inne tajemnicze zachowania z całego świata i otrzymuj punkty za poprawne odpowiedzi na szczegółowe pytania na ich temat.

 

 

 

 

 

Odmęty Grozy – T. Fanchi (Rebel)


Odmęty grozy to rozbudowana, angażująca gra planszowa z motywem zdrajcy, gdzie uczestnicy nie mogą ufać sobie nawzajem, a mimo to muszą uparcie dążyć do wskazanego celu. Przesiąknięta klimatem rodem z twórczości H.P. Lovecrafta, pełna unikatowych postaci z ciekawymi historiami, rozgrywka zapewnia mnóstwo emocji i zmusza graczy do nieustannego analizowania sytuacji i podejmowania ryzyka. Choć dowodzą wspólnie, muszą zachować czujność i wykazać się dużym sprytem, aby uratować statek przed pójściem na dno.

 

 

Descent: Legendy Mroku – K. Centell-Dunk, N. I. Hajek (Rebel)


Odwieczny wróg powrócił i jest gotów do kolejnej konfrontacji! Zbierz drużynę i zmierz się z siłami ciemności w Descent: Legendy Mroku, przygodowej grze planszowej o przemierzaniu podziemi!
Dzięki zintegrowanej z grą aplikacji, która posłuży Wam jako przewodnik, będziecie mogli rozegrać pierwszy akt emocjonującej kampanii. Wspólnie wkroczycie do niezwykłej krainy pełnej mrocznych lasów, opuszczonych pól bitew i stworzeń, kryjących się pod osłoną mgieł. Z każdą kolejną misją będziecie rozwijać swoje umiejętności, by móc sprostać coraz trudniejszym wyzwaniom. Zarówno Wasze doświadczenia, jak i zebrany ekwipunek, zostaną z Wami na dłużej i będą miały znaczenie również w przygodach dostępnych w ramach kolejnych aktów.

Pandemic Legacy: sezon 0 – M. Leacock, R. Daviau (Rebel)


Pandemic Legacy: Sezon 0 to nowa odsłona znanej serii gier kooperacyjnych. Uczestnicy wcielają się w zespół tajnych agentów, będących jednocześnie naukowcami. Gracze wezmą udział w kampanii trwającej 12 miesięcy (jeden miesiąc to 1 albo 2 rozgrywki, w zależności od rozwoju wydarzeń), będą podróżowali po świecie korzystając z rozmaitych przykrywek, by poznać, przebadać, a ostatecznie zatrzymać niebezpieczny patogen. Gra w narracyjny sposób poprowadzi ich przez kolejne przygody, wprowadzając coraz to nowe zasady i elementy ze specjalnych skrytek. 

Pod wrogim niebem – T. Uhlíř (Rebel)


Pod wrogim niebem to strategiczna gra dla jednej osoby oparta na zarządzaniu kośćmi i podejmowaniu trudnych decyzji. Aby zwyciężyć, gracz musi obronić miasto i ukończyć badania, zanim obcy statek matka zniszczy bazę.

 

 

 

World of Warcraft: Wrath of the Lich King – J. Kemppainen, A. Ortloff, M. Sanfilippo (Rebel)


World of Warcraft: Wrath of the Lich King to gra bazująca na systemie Pandemic, w której zagracie legendarnymi bohaterami i poprowadzicie inwazję na Północną Grań. Wspólnymi siłami zgładźcie hordy nikczemnych nieumarłych, pokonajcie zagrożenia czyhające w tej krainie i w końcu sforsujcie bramy Cytadeli Lodowej Korony. Czy uda się Wam ocalić Azeroth przez bezlitosnym Królem Liszem, czy też Ostrze Mrozu, jego przeklęta broń, pochłonie kolejne dusze?

 

 

Tsukuyumi Full Moon Down – F. Mertikat (What The Frog)


Księżyc był więzieniem Białego Smoka Tsukuyumi. W wyniku ludzkiej pychy pękł i spadł na Ziemię, wywołując gigantyczny kataklizm. Oceany wyparowały, miasta legły w gruzach i jednego dnia cała ludzka cywilizacja przestała istnieć. Krew zranionego Smoka spłodziła demony Oni i zmutowała zwierzęta. Teraz ocaleli ludzie i dzikie bestie walczą o przetrwanie i dominację. Oto nadchodzi świt nowej ery a ty musisz ustalić nowy porządek świata.

Tsukuyumi: Full Moon Down to gra strategiczna opierająca się na zdobywaniu terenów, rozgrywaniu bitew i wypełnianiu specjalnych celów przypisanych frakcjom.

Asymetryczne frakcje występujące w grze to: Cybersamuraje, Żarłoczny Rój, Dzika Banda oraz Nomadzi. Każda z nich dysponuje specjalnym arsenałem i technologiami oraz zupełnie innym przekrojem armii. Granie każdą z nich to zupełnie inne doświadczenie, wymagające innej strategii. Oprócz podstawowych frakcji wydane zostały również cztery dodatkowe dostępne oddzielnie.

Pozbawiona losowości walka opiera się na zagrywaniu kart walki i kontrataku. Każda z frakcji dysponuje własnym zestawem kart wymagającym odmiennego stylu gry. Wybierając konkretny atak nastawiony na eliminację jednostek lub podbój obszaru zastanów się dobrze, jakie możliwości kontrataku dajesz przeciwnikowi.

Draft kart akcji stanowi jeden z najistotniejszych elementów strategii. Na początku każdej rundy gracze wybierają zestawy akcji, które będą wykonywać w kolejnych fazach. Te akcje muszą im wystarczyć do końca rundy, zatem należy wybierać ostrożnie.

Modularna plansza składająca się hexów przedstawia jałowe dno wyschniętego Pacyfiku. W instrukcji znajdują się proponowane układy kafelków, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, abyście puścili wodze wyobraźni i stworzyli własny scenariusz rozgrywki. Kafelki terenów są zróżnicowane i posiadają specjalne cechy (np. radioaktywność) a rozkład blokad jest niezwykle istotny dla ruchów wojsk. Ponadto kształt planszy i właściwości obszarów ulegają zmianie podczas gry.

Szalony klimat jakiego nie znajdziecie nigdzie indziej. Są tu orbitalne lasery sterowane przez sztuczną inteligencję. Ludzie-dziki maszerujący w zbrojach ze znaków drogowych. Gigantyczne modliszki szarżujące na strzelających z bazook marines. W tle tych wszystkich zmagań majaczy cień Białego Smoka i jego legionów Oni, demonów bez twarzy, jednakowo niebezpiecznych dla wszystkich.

 

 

 

Ważne informacje o Planszowym Gram Prix 2022

7 edycja Plebiscytu Planszowe Gram Prix startuje 15.02.2021. Jak zwykle towarzyszyć jej będzie kilka konkursów, w tym główny, w którym pula nagród składa się ze 111 gier planszowych!  Zachęcamy do zapisania się donaszego newsletterai dołączenia dowydarzenia na Facebooku, by niczego nie przegapić.

Już teraz przypominamy, że w każdej kategorii będziecie mogli oddać do trzech glosów na różne gry.
Aby Wasz glos został zapisany musicie potwierdzić go przez kliknięcie w link w mailu, wyslanym na podany przez Was adres.

Krzysztof Pilch