Planszowe Gram Prix 2022 – nominacje do kategorii: Gra Polskiego Autora
W ubiegłorocznej edycji Planszowego Gram Prix w kategorii Gra Polskiego Autora na podium znalazły się:
1 – Palec Boży – P. Stobiecki, J. Truchanowicz, Ł. Włodarczyk (Fox Games)
2 – Detektyw: Sezon Pierwszy – I. Trzewiczek, M. Trzewiczek, W. Spyra (Portal Games)
3 – Kroniki Zbrodni: 1400 – D. Cicurel, W. Grajkowski (Lucky Duck Games)
Jakie tytuły wygrają w tym roku? To zależy od Was!
Zapraszamy do zapoznania się ze wszystkimi tytułami gier nominowanych do kategorii: Gra Polskiego Autora w Planszowym Gram Prix 2022
Zgodnie z regulaminem plebiscytu, do tej kategorii mogły zostać zgłoszone gry wydane w ubiegłym roku, w której co najmniej jednym z autorów mechaniki jest osoba posiadająca obywatelstwo polskie.
Oto lista nominowanych gier:
Spis treści
Ostium – M. Buczyński, W. Szewczuk (Lacerta)
Ostium jest grą karcianą w klimacie mrocznego fantasy, w której gracze walczą ze sobą o panowanie nad nowym światem. Podczas gry wcielamy do naszej armii potężne kreatury budując swoje talie. Kluczem do zwycięstwa jest odkrycie kombinacji, umiejętne łączenie zdolności swojej armii, a także odpowiednio szybkie reagowanie na działania przeciwnika. Zniszczenie wrogich bram zapewni zwycięstwo.
W pudełku znajdują się elementy pozwalające na rozgrywkę w trzech trybach:
- dwuosobowym (główny tryb)
- trzyosobowym
- jednoosobowym
Pierniczki – A. Foland (Lucrum Games)
Cukiernia mistrza Karmela słynie z najpyszniejszych pierniczków. Spływa do niej tyle zamówień, że mistrz nie jest już w stanie ich samodzielnie zrealizować, więc poprosił Was o pomoc.To bardzo odpowiedzialne zadanie! Każdy pierniczek musi mieć odpowiedni kształt, dużo lukru i odpowiednią posypkę. To z Was, które najszybciej upora się ze swoimi zadaniami na pewno wkradnie się w łaski mistrza Karmela… i dostanie garnek lukru do wylizania! Zatem do dzieła!
Gra Pierniczki łączy w sobie element zapamiętywania, dopasowywania kształtów i kolorów dlatego idealnie sprawdzi się wśród najmłodszych dzieci.
Destinies – F. Miłuński, M. Gołębiowski (Lucky Duck Games)
Prorocy mówią o Aniele Śmierci, którego nadejście zwiastuje koniec dni. Głód, zaraza i wojna pustoszą ziemię, ale wciąż wydaje się, że jest nadzieja. Garstce wybranych dana będzie moc decydowania o ludzkich losach. To im przyjdzie wybierać między wybawieniem a potępieniem.
Wciel się w jednego z bohaterów i eksploruj fantastyczny świat inspirowany średniowieczem. Świat pełen mrocznych historii, przygód i niezwykłych postaci. Każda Twoja decyzja będzie miała znaczenie w tym dynamicznie zmieniającym się środowisku gry. Czy uda Ci się wypełnić swoje przeznaczenie, zanim zrobią to przeciwnicy?
Destinies to rywalizacyjna gra narracyjna łącząca zalety planszówki z możliwościami aplikacji. Przy bardzo przystępnych zasadach gra oferuje rozgrywkę w stylu RPG. Rolę mistrza gry przejmuje aplikacja, która dostosowuje świat gry w zależności od poczynań graczy.
W grę można grać w 1-3 osoby w różnych trybach. W podstawowej grze dostępnych będzie pięć scenariuszy, każdy oferujący rozgrywkę na około 2-2,5 godzin. Pudełko zawiera 67 dużych kafli mapy, 150 kart, kilkadziesiąt żetonów i aż 31 figurek, w tym figurkę Abaddona o wysokości 9 centymetrów.
Kroniki Zbrodni 2400 – D. Cicurel, W. Grajkowski (Lucky Duck Games)
Jest rok 2400. Nazywasz się Kalia Lavel. Jako świetnie wyszkolona cyberagentka chciałaś zajmować się zwalczaniem przestępczości, jednak szybko zrozumiałaś, że twoim przełożonym zależy wyłącznie na własnych korzyściach. Odeszłaś ze służby i nie należysz już do elitarnej jednostki BelCor. Nie masz teraz odznaki ani cybernetycznych implantów. Szukając sprawców zbrodni, możesz liczyć jedynie na siebie…
„Kroniki Zbrodni: 2400” to samodzielna gra dla 1-4 graczy. Akcja toczy się w futurystycznym świecie, pośród zatopionych w neonach uliczek, po których przechadzają się androidy i naszpikowani cyberwszczepami ludzie. Gracze będą eksplorować Paryż jak nigdy dotąd, od lepkich i dusznych slumsów, aż po nieskazitelne obszary korporacji zamknięte w olbrzymich półprzezroczystych kopułach.
W „Kronikach Zbrodni: 2400” bohaterka może używać cybernetycznych implantów oraz przenosić się do specjalnych lokacji w cyberprzestrzeni. Podczas rozmowy z awatarem, nigdy nie można być jednak pewnym kim jest ukrywająca się pod nim osoba. Akcje w wirtualnym świecie zużywają energię, którą bohaterka musi uzupełniać w lokacji startowej.
Kroniki Zbrodni 1900 – D. Cicurel, W. Grajkowski (Lucky Duck Games)
Nazywasz się Victor Lavel i jesteś młodym, ambitnym reporterem. Jest rok 1900. Już wkrótce o tych czasach będzie się mówić „La Belle Époque” – Paryż, stolica Francji, tętni życiem. Tyle tu się dzieje! Jednak Ciebie znacznie bardziej interesują morderstwa, porwania i spektakularne kradzieże. Twój stryj jest komisarzem policji, więc jako jedna z pierwszych osób dowiadujesz się o nowych zdarzeniach. Czy potrafisz wykorzystać swoje zdolności i wykryć sprawcę zbrodni?
Kroniki Zbrodni: 1900 to niezależna, kooperacyjna gra detektywistyczna. Zastosowana w niej technologia Scan & Play pozwala połączyć zalety gry planszowej i elektronicznej. Gracz może prowadzić wiele różnych dochodzeń, korzystając z tych samych elementów.
Wiedeński Łącznik – J. Poczęty, P. Rymer, I. Trzewiczek, J. Łapot (Portal Games)
Jest styczeń 1977. Centrala CIA w Langley w Wirginii otrzymuje informacje o aktywności Sowietów w Austrii i musi interweniować. CIA decyduje się na wysłanie członków Działu Akcji Specjalnych (SAD). Gra się rozpoczyna.
Wiedeński łącznik to kooperacyjna gra szpiegowska. To doświadczenie, które pozwoli ci razem z przyjaciółmi wcielić się w rolę szpiegów prowadzących tajne operacje w historycznych czasach zimnej wojny! Gra zawiera cztery unikatowe misje, których akcja toczy się w Europie, w tym w Wiedniu, Pradze i Berlinie. Mechanika gry oparta na bestsellerze Detektyw: Kryminalna Gra Planszowa i poszerzona o dodatkowe elementy odzwierciedlające pracę tajnego wywiadu.
Wiedeński łącznik to gra narracyjna. Nie oferuje wielu wyzwań dla fanów gier euro, ani szans na opanowanie konkretnej strategii w celu ulepszenia drogi do zwycięstwa. To narracyjne przeżycie, podobne do bycia częścią interaktywnego programu telewizyjnego. Jeśli w grach cenisz sobie strategiczne wyzwania, możesz ich tutaj nie znaleźć.
Wiedeński łącznik to kampania składająca się z czterech misji. Prezentuje się najlepiej jako całościowe doświadczenie. Pojedyncze rozgrywki są mniej interesujące, jeśli nie znasz, lub nie doświadczasz całej historii. Jeśli czujesz, że nie dasz rady poświęcić czterech wieczorów, aby zagrać w całą grę, możesz rozważyć pominięcie tej przedsprzedaży.
Stronghold Undead – I. Trzewiczek (Portal Games)
Stronghold: Undead to strategiczna rozgrywka dwuosobowa, w której jeden z Was poprowadzi siły ciemności do szturmu na Perłową Twierdzę, a drugi za wszelką cenę postara się ją obronić.
Ogromne siły Arkhton maszerują w kierunku Perłowej Twierdzy. Armie wampirów, szkieletów i upiorów przybędą tutaj za kilka dni, starcie jest nieuniknione. Obrońcy przygotowują się do rozpaczliwej obrony, a atakujący już świętują zwycięstwo. To moment, kiedy odwaga przeciwstawia się tyranii, światło przeciwstawia ciemności, a arogancja – desperacji. Czasu zostało niewiele. Po której staniesz stronie?
Escape Tales: Dzieci Żmijowego Lasu – J. Caban, B. Idzikowski (Portal Games)
Dzieci Żmijowego lasu to mroczna, pełna niespodziewanych zwrotów akcji historia młodzieńca, którego losem igrają tajemnicze siły i zła wola ludzi. Gilbert od zawsze mieszka w miasteczku ukrytym gdzieś w mrocznym zakątku świata i otoczonym przez złowrogą, mroczną puszczę. Puszczę, którą zamieszkują Wężopnącza, dziwaczne hybrydy roślin i zwierząt, ożywione mocą dawno zapomnianej, bluźnierczej magii.
Miasteczko zdaje się – póki co – bezpieczne. Gilbert nie znajduje w nim jednak ukojenia – bez rodziny, domu, bez własnego miejsca na świecie. Jedynym źródłem radości jest Sevilia, ta jedna osoba, dla której jest kimś więcej niż tylko kolejnym bezdomnym nędznikiem. Jednakże moce, których Gilbert jesteś niemal nieświadomy, czyhają na tę odrobinę szczęścia, której jeszcze nie utracił. To, co rozciąga się poza murami miasta, wzywa go, subtelnie, lecz nieodparcie pociągając za nici jego przeznaczenia…
Gracze muszą być przygotowani na liczne niespodzianki, zapierające dech w piersiach odkrycia, wymagające sprytu zagadki i bezlik wyborów, które mają rzeczywisty wpływ na bieg opowieści. Dzieci Żmijowego lasu czerpią garściami z gier rpg, wprowadzając rozwój postaci zależnie od podjętych wyborów, co ma niebagatelny wpływ na fabułę i zakończenie.
Escape Tales: Dzieci Żmijowego lasu jest kooperacyjną grą przeznaczoną 1 do 4 graczy, z mocnym naciskiem na fabułę i brakiem limitu czasowego na ukończenie rozgrywki. Skupia się nie tylko na wymagających zagadkach, lecz także na wciągającej historii, na której rozwój gracze mają wpływ. To samodzielna odsłona serii Escape Tales, w której twórcy postawili przy tym na nowe rozwiązania. W pudełku znajduje się pełna tajemnic mapa, a przedmioty znalezione w grze, będzie można ze sobą łączyć za pomocą aplikacji. Do rozwiązania zagadek nie potrzeba niczego poza sprytem i może jeszcze czymś do pisania.
Diuna: Sekrety Rodu – J. Poczęty, P. Rymer, I. Trzewiczek, W. Spyra (Portal Games)
Diuna: Sekrety rodu to kooperacyjna gra narracyjna, w której dołączacie do ruchu oporu walczącego z rodem Harkonnenów i poznajecie rozdziały historii osadzonej w świecie Diuny. Każdy Rozdział rozgrywacie poprzez rozpatrywanie serii spotkań, starając się wypełnić wskazane cele. Możliwość odbywania spotkań jest ograniczona czasem, dlatego nie ma możliwości, aby doświadczyć każdego z nich. Limit ten oznacza, że wiele tajemnic tej historii będziecie musieli wydedukować sami. Pod koniec każdego rozdziału będziecie musieli złożyć raport, składający się z pozyskanych przez Was informacji oraz propozycji dalszych działań. Raporty te mają wpływ na ogólny kierunek, w jakim będzie zmierzała Wasza historia.
Nie ma wygranych, ani przegranych. Zamiast tego, Wasze doświadczenia i decyzje tworzą jedyną w swoim rodzaju opowieść!
Dziennik: Zagadkowa podróż przez czas – M. Gołębiowski, W. Grajkowski (Fox Games)
Karolina, Kazik i wydra Hiacynta kontynuują swój pościg za tajemniczym porywaczem Zagadkobota. Tym razem podróżować będą nie tylko przez przestrzeń, lecz również przez czas! Odwiedzą 7 różnych epok, w których poznają więcej przyjaciół i stawią czoła jeszcze większej ilości zagadek.
Wyrusz w szaloną podróż przez przyszłość, przeszłość i 38 łamigłówek! Dołącz do Karoliny, Kazika oraz Hiacynty i baw się rozwiązując zagadki oraz tropiąc tajemniczego porywacza ich robota.
- Śledź przygody bohaterów.
- Rozwiązuj zagadki.
- Użyj dekodera, aby wskazać rozwiązanie lub skorzystać z podpowiedzi.
Dziennik: Zagadkowa podróż przez czas został stworzony specjalnie z myślą o dzieciach i młodzieży. Autorzy stworzyli zupełnie nowy mechanizm odczytywania odpowiedzi i podpowiedzi. Dzięki temu przy rozwiązywaniu zagadek nie musimy korzystać z pomocy smartfonów czy komputerów, tak jak robiliśmy to przy Dzienniku 29 czy Dzienniku: Wyprawie 1907!
Wtopa – J. Olton (Fox Games)
WTOPA to bardzo emocjonująca, karciana gra towarzysko-imprezowa.
Gracze wcielają się w odważnych kapitanów okrętów podwodnych walczących o tytuł Króla Oceanu. Manewrują w głębinach oceanu, ostrzeliwując się potężnymi torpedami, by zatopić okręty swoich przeciwników.
Planuj swoje ruchy, używaj umiejętności specjalnych i pozostań ostatnim na placu boju!
Urodzinki – M. Cebera (Trefl S.A.)
Rodzina Treflików organizuje huczne przyjęcie urodzinowe. Z tej okazji upieczono trzypiętrowy tort. Impreza już się zbliża, a ciasto jeszcze nieudekorowane. Pomóżcie Treflikom ozdobić tort, zanim psotnik kot popsuje Wam plany. Ale będzie zabawa!
Przeprowadzka – M. Szewczyk (Trefl S.A.)
Przeprowadzka z Rodziną Treflików to rodzinna gra zręcznościowa z 3 poziomami trudności. Kooperacja ucząca współpracy i integrująca wszystkich przy stole. Złóżcie samochód i meble i postarajcie się zmieścić je wszystkie na samochodzie. Drewniana kostka wskaże, który kolor mebla dokładacie jako kolejny. Uważajcie, aby nie strącić Małego Wujcia, który pomaga Wam zapakować wszystko jak należy. Gra przeznaczona jest dla dzieci powyżej 3 roku życia, ale z całą pewnością również starsi odnajdą się w tej wspaniałej rozgrywce.
Anonimo – M. Majchrowski (Trefl S.A.)
Zgadnij, kim jesteś! W grze Anonimo gracze próbują odgadnąć hasła umieszczone
w opaskach na ich głowach. Zakręć kołem i sprawdź, jakie dodatkowe zasady czekają na Was w tej rundzie.
Zig Zap! – L. Laskowska (Trefl S.A.)
Uszy na głowę i packi w ruch! Zig Zap to dynamiczna pełna śmiechu gra, która przeniesie Was do naprawdę szalonego świata. Łap zwierzaki i wygrywaj. Zamień się uszami z kolegą lub koleżanką i koniecznie zapamiętaj, co masz na głowie. W tej grze zasady zmieniają się nieustannie. Bądź szybki i uważny i przede wszystkim pacnji kartę jako pierwszy!
Boom Boom Harry Potter – S. Czuba, Wiktor Fabiański, P. Milewski, G. Traczykowski, A. Wróblewska, J. Zdybel (Trefl S.A.)
W nowej odsłonie gry Boom Boom Harry Potter gracze starają się zebrać identyczne karty z ulubionymi bohaterami z serii filmów o czarodziejach z Hogwartu. Wszyscy gracze w tym samym czasie wymieniają karty z ręki z kartami znajdującymi się na planszy. Po zebraniu zestawu 4 takich samych kart gracz uderza w dzwonek, sygnalizując innym wykonanie zadania. Gracze mogą polować na karty przeciwników – kto okaże się najszybszy? Gracz, który jako pierwszy zbierze odpowiednie stosy takich samych kart, zostaje zwycięzcą!
Postaw na klocka! – P. Świstek (Muduko)
Kto jest najlepszy w te klocki? Zmierzcie się z szalonymi wyzwaniami, które wystawią na próbę Waszą cierpliwość, precyzję i opanowanie! W tej zwariowanej grze zręcznościowej będziecie ze sobą ostro rywalizować, ale często zostaniecie zmuszeni do współpracy w zadaniach drużynowych. To karty zdecydują o tym, z kim będziecie w danej rundzie budować. Kto pierwszy, ten lepszy, a kto lepszy, ten wygrywa!
Postaw na klocka to wyjątkowa gra planszowa, w której gracze co rundę starają się jak najszybciej skonstruować ze swoich klocków budowlę ukazaną na karcie. Część z nich to wyzwania indywidualne, ale większość wymaga tymczasowego połączenia się w drużyny z wskazanymi przez kartę graczami. Należy wykazać się tutaj nie tylko zręcznością, ale dobrą komunikacją i spostrzegawczością, gdyż budowle muszą być postawione według wzoru i koloru. Najszybszy gracz lub drużyna otrzymują po jednym punkcie.
Gdy pionek gracza stanie na specjalnym polu musi on dobrać kartę trudności. Od tego momentu musi on grać daną techniką chwytu np. używając wyłącznie kciuków lub nie zginając łokcia.
Postaw na klocka sprawdzi się zarówno jako rodzinna gra planszowa, jak też jako główna atrakcja imprezy. To emocjonujący tytuł ćwiczący wyobraźnię przestrzenną i łączący całe pokolenia.
Tytani – Ł. Woźniak (Go on Board)
Wielkie bitwy przełomu XVI i XVII wieku zbierają śmiertelne żniwo na Starym Kontynencie. Europejskie mocarstwa po raz kolejny zaciągają ludzi do armii w wojnie o dominację, która zdaje się nie mieć końca. Zbierają się czarne chmury nad kontynentem i wiara w narodach podupada. Jesteś królem walczącym o swój naród, ale widzisz, że Twoi poddani nie widzą szansy na pokój, brakuje im nadziei.
Pośród tego marazmu powstają pradawne Duchy Narodu, które nie są w stanie dalej tolerować powszechnego cierpienia. Stają ramię w ramię z armią swojego narodu wzbudzając do walki potężnych wojowników zwanych Tytanami. Olbrzymi Tytani ruszają do walki pod przywództwem królów i sieją postrach we wrogiej armii, pokrzepiając i prowadząc swój lud, a Duch Narodu obdarowuje wojsko nadzwyczajną mocą do walki. Nowa nadzieja i nowa siła wzmaga się u twoich rodaków. Rozpoczyna się bitwa od której zależą losy kontynentu. Wzbudź na nowo ducha walki w narodzie, prowadź do bitwy swoją armię i zostań władcą Europy!
W grze Tytani stajesz się królem potężnego państwa i prowadzisz swoją armię do wojny. Powołując wojska i tocząc epickie bitwy poszerzysz swoją dominację w Europie. Cztery unikatowe Narody, Wariant Solo i wiele godzin emocjonujących rozgrywek… Czy jesteś gotowy do walki?
Do walki możesz stanąć jednym z 4 narodów. Każdy z nich posiada swoje własne klimatyczne ilustracje, które charakteryzują się wysoką szczegółowością oraz różnorodnością. Znajdziesz na nich bronie oraz ubiór z epoki. Element fantasy gry podkreślony jest przez specyficzną dla każdej nacji moc Ducha Narodu, która okala oręż armii i wspomaga ją w walce.
Piękną oprawę wizualną gry dopełniają figurki Tytanów oraz oddziałów, które posiadają bardzo szczegółowe detale.
Waste Knights: Druga edycja – M. Mydel, P. Szewc (Galakta)
Witajcie na Pustkowiu – zniszczonej Australii pełnej dzikich bestii, oszalałych konstruktów cybernetycznych, mutantów i bezlitosnych gangów przemierzających bezdroża. Wybiegamy w przyszłość o pół wieku i jedną globalną katastrofę zwaną Dopustem. W miejsce i czasy, w których każdy dzień jest walką o przetrwanie, a Ty należysz do osób, które mają największe szanse na zwycięstwo.
Jako jeden z Rycerzy Pustkowi (Waste Knights) odważnie rzucasz wyzwanie zagrożeniom szlaku, poszukując przygód, zasobów oraz sławy (lub niesławy). Nieustannie stawiasz czoła straszliwym niebezpieczeństwom i jesteś świadkiem cudów tej brutalnej rzeczywistości. Z popiołów starej cywilizacji wykuwa się nowy świat. Stań się jego częścią… lub giń!
Waste Knights: Druga Edycja to postapokaliptyczna gra o przygodach i przetrwaniu. Jest oparta o scenariusze, a każdy z nich rządzi się odmiennymi regułami i jest wypełniony setkami narracyjnych wyborów. Graj w kooperacji z innymi, aby pokonać potężnych złoczyńców lub rzuć wyzwanie przyjaciołom w przygodach rywalizacyjnych. Jednak przede wszystkim zanurz się w bogatym świecie, w którym przygoda, emocje, walka i strategia łączą się w unikatowe doświadczenie, które zadowoli każdego prawdziwego gracza.
Lumeria – J. Siedlecki (Cube Factory o Ideas)
Mówią, że wiara czyni cuda, to jednak nieprawda. Cuda czynią bogowie, a wiara umacnia ich siłę. Kiedy jednak dawne ludy wymierają, a cześć bogom oddaje coraz mniejsza grupa wyznawców, ich potęga maleje. Wyruszają więc – jeden po drugim – na poszukiwanie nowych akolitów, a ich wzrok kieruje się ku brzegom Lumerii…
Gracze wcielają się w bogów znanych z rozmaitych mitologii i prowadzą swoje armie, jednocześnie rywalizując na polu bitwy z przeciwnikiem. Celem rozgrywki jest zdobycie odpowiedniej liczby punktów za kontrolowanie celów oznaczonych na planszy. W trakcie rozgrywki gracze poruszają karty reprezentujące konkretne jednostki po siatce pól, ścierając się z armią przeciwnika w dynamicznej potyczce. Talie frakcji dostępne w grze reprezentują rozmaite cywilizacje znane z bogatych mitologii kultów politeistycznych. Gracze będą musieli zarządzać jednostkami poprzez wykonywanie zróżnicowanych akcji, pozwalających im na manewrowanie po polu bitwy i nękanie wroga. System stałej ekonomii nie tylko zapewnia wyrównaną rozgrywkę, ale też pozwala na naprawienie niektórych decyzji, czyniąc rozgrywkę bardziej angażującą. Szeroki wachlarz zdolności specjalnych jednostek i potężnych bogów tworzy niesamowitą kombinację, pozwalającą na realizację śmiałych zagrań na polu bitwy i zdobycie chwały dla swojej frakcji!
Słowianie – Alexander (Alexander)
W grze „Słowianie” zawodnicy muszą zbierać surowce leżące na planszy i za ich pomocą wznosić kolejne budowle, zgodnie z kartami, jakie mają przed sobą. Proste? Wcale nie! Interakcje z innymi graczami, karty Losu oraz niespodzianki ukryte na planszy mogą nieźle skomplikować to, z pozoru banalne, zadanie. Bez strategicznego myślenia i odrobiny sprytu nie da się osiągnąć wyznaczonego celu, który jest tylko jeden – zbudować jak największą słowiańską osadę! Szczypta szczęśliwego losu i przychylnego spojrzenia bogów też się przyda. Niewątpliwą atrakcją gry są drewniane elementy i ciekawa grafika, które jeszcze lepiej pozwolą wejść w świat pradawnych „Słowian”.
Gutenberg – K. Cioch, W. Wiśniewski (Granna)
Technologia druku umożliwiła szerzenie się wiedzy, myśli i idei. Z tego powodu, w skali światowej, wynalezienie druku przyjmuje się za jedno z symbolicznych wydarzeń kończących średniowiecze. Patrząc zaś w mniejszej skali – przed utalentowanymi rzemieślnikami i sprawnymi przedsiębiorcami otwiera się wspaniała szansa na rozwinięcie dochodowego biznesu. Zapotrzebowanie na książki rośnie, konkurencja jest jeszcze niewielka, a możliwości rozwoju – nieograniczone…
Gutenberg to gra planszowa dla 1 do 4 graczy, w której wcielicie się w pionierów drukarstwa w XV wieku. Poprzez realizację zamówień będziecie budowali swoje bogactwo i sławę, a usprawniając swoje zakłady drukarskie i pozyskując wsparcie mecenasów będziecie rozwijali swoje zdolności produkcyjne. Rywalizację zwycięży drukarz szczycący się największym uznaniem.
Widmo nad Arkham – B. Muszyński (Black Monk Games)
Ostrzeżenia zawarte na kartach prozy samotnika z Providence nie rozświetliły mroków skrywających Wielkich Przedwiecznych. Ich kulty, działając pod przykrywką legalnych organizacji religijnych, zrzeszają możnych tego świata, by za ich pieniądze realizować swe złowieszcze plany.
To właśnie Ty, wcielając się w rolę Eli Cartera, bibliotekarza z Arkham, otrzymasz szansę, by odkryć ich bluźnierczy spisek. Każda decyzja, krok po kroku, będzie Cię przybliżać do rozwiązania zagadki. Na Twej drodze staną dziesiątki zagrożeń, a każda, nawet z pozoru błaha decyzja może mieć katastrofalne skutki. Czas stanąć do walki ze sługami Wielkich Przedwiecznych. Chyba że wolisz się do nich przyłączyć… Wybór należy do Ciebie!
Widmo nad Arkham to największa polska gra paragrafowa, stworzona przez Beniamina Muszyńskiego, autora dziesiątek cieszących się uznaniem gamebooków. Przez ponad 1000 paragrafów będziesz poznawać historię, która może na zawsze zmienić oblicze świata. W dwóch tomach czeka na Ciebie ponad 100 możliwych zakończeń – do którego z nich doprowadzą Twoje decyzje?
Opowieść, w której Ty kierujesz losami bohatera!
Łąka – K. Kalicki (Rebel)
Doświadczeni obserwatorzy przyrody dzielnie przemierzają okolice w poszukiwaniu roślin, zwierząt i rozmaitych ciekawostek. Chętnie wykorzystują swoją wiedzę – na łąkach, wśród traw są w stanie wypatrzeć małe gryzonie, a skoro tu są, być może za chwilę pojawi się myszołów, lis albo nawet żmija!
Łąka to gra planszowa, w której wcielamy się w wędrowców obserwujących naturę. Wyposażeni w mapę, spacerujemy po malowniczej okolicy, szukając inspiracji i uwieczniając zapierające dech w piersiach widoki. Kierujemy się pasją i ciekawością świata, ale też rywalizacją o tytuł najwprawniejszego obserwatora przyrody! Przypadnie on temu, kto zdobędzie najwięcej punktów z zaobserwowanych gatunków zwierząt i roślin, krajobrazów oraz pamiątek zebranych z wędrówki. Zmagania toczą się także przy ognisku, gdzie gracze prześcigają się w realizowaniu celów swoich wypraw.
Kroniki zamku Avel – P. Wojtkowiak (Rebel)
Witajcie w Avelu: świecie, na którego niebie dzień i noc wiszą dziesiątki księżyców. Te magiczne ciała niebieskie – podobno zamieszkane przez bogów – zsyłają na mieszkańców magiczne dary. Dzięki nim czarodzieje splatają magię, druidzi pomagają rolnikom zadbać o plony, a dzieci mogą bawić się w napowietrznych strumykach. Jednak teraz nie ma na to czasu, bowiem do Avelu zbliżył się Kurodar, Czarny Księżyc, a jego złowroga magia przebudziła siły zła. W lasach, grotach i innych mrocznych miejscach zawsze czaiły się niebezpieczne stwory, ale teraz wyległy gromadnie, a ich pełen nienawiści wzrok skupiony jest na zamku. To od Was zależy, czy uda się uratować krainę przed ich niszczycielskimi zapędami!
Kroniki zamku Avel to oparta na współpracy gra planszowa dla całej rodziny, w której wcielamy się w bohaterów i bohaterki odpowiedzialnych za uratowanie magicznej krainy. Podczas rozgrywki stworzymy własne postacie o unikalnych imionach i specjalnym ekwipunku, a następnie będziemy eksplorować świat, poruszając się po modułowej planszy. W czasie podróży napotkamy wiele niebezpieczeństw, z którymi będzie trzeba walczyć, a każde zwycięstwo przyniesie nam określoną nagrodę: nową broń, zbroję, eliksiry i złoto. Zgromadzone dobra pozwolą nam przygotować się do finałowego starcia z Monstrum, które zagraża królestwu Avel.
Glory: Droga do chwały – D. Ducha, M. Wisthal (Strategos Games)
Jako świeżo pasowany rycerz zdobądź najlepszą zbroję, silnego wierzchowca oraz sojuszników, którzy pomogą ci zwyciężać w szrankach. Stań do turnieju i walcz ze znamienitymi rywalami czekającymi na Twe wyzwanie. Dołącz do elity, która sięgnie po sławę i chwałę! Zwyciężaj dzięki dobremu przygotowaniu i sprytnym manewrom taktycznym! Czy minstrele ułożą pieśni o Twej waleczności? Czy zyskasz powszechny szacunek za swój honor lub pobożność? Czy Twe imię zapisze się w pamięci potomnych jak Zawiszy Czarnego lub Ulricha von Lichtensteina? Stań do walki i znajdź swoją drogę do chwały!
Gra oferuje: 2 tryby turniejowe: Joust á Plaisance Gracze stają do walki przeciwko sobie oraz innym rycerzom występującym w grze.
Pas d’Armes Gracze wyzywają na pojedynki rycerzy w trzech miastach Europy. Gracze nie walczą bezpośrednio ze sobą. 3 pełne turnieje w każdej rozgrywce. Wielu sławnych 15-wiecznych rycerzy jako przeciwników. Każdy pojedynek to okazja do wykorzystania zgromadzonych zasobów, pomocników i wyposażenia, aby maksymalnie zwiększyć szanse w rzutach kośćmi lub użyć zdolności modyfikujących wyniki rzutu. Faza przygotowań w formie odwiedzania lokacji na planszy, aby pozyskać wszystko co niezbędne w walce o mistrzowski tytuł. Równy start lub indywidualne zdolności dla każdego rycerza. Dodatkowe źródła punktów Chwały, które także poza turniejowymi szrankami pomogą graczom sięgnąć po zwycięstwo. Tryb solo zapewniający wiele różnorodnych celów i poziomów trudności.
Tkacze Burz – P. Dziemski (Other Worlds Gamebooks)
Tkacze Burz to unikalne połączenie klasycznej gry paragrafowej z elementem walki taktycznej odbywającej się na planszy. Jesteś miłośnikiem mitologii i literatury fantasy? Uwielbiasz przeżywać niebezpieczne przygody w grach, w których klimat i fabuła stoją na pierwszym miejscu? Nie boisz się samotnego przemierzania fantastycznych krain i starć z czyhającymi w nich bestiami? Tkacze Burz to dla Ciebie pozycja obowiązkowa!
Gra Książkowa
Tkacze Burz to jednoosobowa gra w formie książki, w której to ty decydujesz o tym, co stanie się za chwilę. Każdy jej paragraf (jest ich ponad 400) na końcu odsyła cię do kolejnego, oznaczonego innym numerem. Często do wyboru masz kilka opcji dalszego rozwoju historii i w zależności od tego, jaką decyzję podejmiesz, tak dalej potoczy się fabuła.
Czasem na twojej drodze staną żądni krwi przeciwnicy: dzikie zwierzęta, tajemniczy Fomorianie, orkowie czy nawet demony. Wówczas rozpoczyna się konfrontacja, będąca taktyczną częścią rozgrywki i przeprowadzana na planszy, z udziałem figurek i kości.
Świat Gry
Świat Tkaczy Burz to kraina, w której każdy miłośnik fantastyki i mitologii poczuje się jak u siebie. Znajdą się tu elementy znane z wierzeń nordyckich i celtyckich oraz z klasyki literatury, od Beowulfa poprzez Eddę Poetycką, aż po Władcę Pierścieni. To alternatywna wersja naszego świata, w której jednak kult starych bogów nie zanikł, magia jest żywa, a leśne ostępy przemierzają trolle, orkowie oraz inne, znacznie starsze istoty.
Ważne informacje o Planszowym Gram Prix 2022
7 edycja Plebiscytu Planszowe Gram Prix startuje 15.02.2021. Jak zwykle towarzyszyć jej będzie kilka konkursów, w tym główny, w którym pula nagród składa się ze 111 gier planszowych! Zachęcamy do zapisania się donaszego newsletterai dołączenia dowydarzenia na Facebooku, by niczego nie przegapić.
Już teraz przypominamy, że w każdej kategorii będziecie mogli oddać do trzech glosów na różne gry.
Aby Wasz glos został zapisany musicie potwierdzić go przez kliknięcie w link w mailu, wyslanym na podany przez Was adres.
- Komentarze mediów do wyników Planszowego Gram Prix 2025 - 16 kwietnia 2025
- Wyniki Planszowego Gram Prix 2025 - 14 kwietnia 2025
- 10 konkursów na 10 edycję Planszowego Gram Prix – ostatni moment na zagłosowanie! - 31 marca 2025