Planszowe Gram Prix 2022 – nominacje do kategorii: Gra Dwuosobowa
W ubiegłorocznej edycji Planszowego Gram Prix w kategorii gra dwuosobowa na podium znalazły się:
1 – Terrors of London – B. Pye (Portal Games)
2 – Watergate – M. Cramer (Lucy Duck Games)
3 – Nieustraszeni: Normandia – T. Benjamin, D. Thompson (Ogry Games)
Jakie tytuły wygrają w tym roku? To zależy od Was!
Zapraszamy do zapoznania się ze wszystkimi tytułami gier nominowanych do kategorii: Gra Dwuosobowa w Planszowym Gram Prix 2022
Zgodnie z regulaminem plebiscytu, do tej kategorii mogły zostać zgłoszone gry wydane w ubiegłym roku, w której głównym trybem wskazanym przez instrukcje jest tryb dwuosobowy. Dopuszczone są gry zawierające zasady trybu wieloosobowego, o ile nie jest on domyślnym sposobem rozgrywki;
Oto lista nominowanych gier:
Spis treści
Agricola Chłopi i Ich Zwierzyniec Big Box – U. Rosenberg (Lacerta)
Jesteś chłopem, hodującym owce, dziki, krowy i konie. W codziennej pracy pomagają Ci trzej parobkowie. W każdej rundzie wysyłasz swoich parobków na pola akcji, co pozwala im stawiać ogrodzenie wzdłuż pastwisk, budowę pomieszczeń do hodowli zwierząt i ulepszać twoje gospodarstwo.
W każdej rundzie Twoi parobkowie wykonują po jednej akcji. Wszystkie możliwe do wykonania akcje zostały zilustrowane na planszy głównej. Pamiętaj, że każdą akcję możesz wykonać tylko raz w trakcie rundy. Ważne jest zaplanowanie wykonania poszczególnych akcji w odpowiednich momentach, ponieważ wysyłacie swoich parobków do pracy na przemian.
Wygra ten, kto w trakcie gry zbierze najwięcej zwierząt oraz zbuduje najbardziej wartościowe budynki.
Ostium – M. Buczyński, W. Szewczuk (Lacerta)
Ostium jest grą karcianą w klimacie mrocznego fantasy, w której gracze walczą ze sobą o panowanie nad nowym światem. Podczas gry wcielamy do naszej armii potężne kreatury budując swoje talie. Kluczem do zwycięstwa jest odkrycie kombinacji, umiejętne łączenie zdolności swojej armii, a także odpowiednio szybkie reagowanie na działania przeciwnika. Zniszczenie wrogich bram zapewni zwycięstwo.
W pudełku znajdują się elementy pozwalające na rozgrywkę w trzech trybach:
- dwuosobowym (główny tryb)
- trzyosobowym
- jednoosobowym
Patchwork Polski Folklor – U. Rosenberg (Lacerta)

Patchwork to metoda szycia, w której łączy się małe kawałki materiału w większą całość, tworząc nowy wzór. W przeszłości wykorzystywano ją, żeby zagospodarować niechciane ścinki i skrawki, natomiast dziś jest formą sztuki – z cennych tkanin projektanci wyczarowują cudowne włókiennicze kreacje. Największe arcydzieła powstają z nierównych kawałków materiału, dlatego tę właśnie technikę przyjęła większość artystycznego światka.
Stworzenie pięknej kołdry nie jest jednak łatwe, wymaga wysiłku i czasu, a dostępne kawałki materiału nie zawsze chcą do siebie pasować. Musisz więc wybierać je bardzo uważnie i mieć solidny zapas guzików, który nie tylko pozwoli Ci zakończyć kołdrę, ale uczyni ją lepszą i ładniejszą od rękodzieł konkurencji.
Różnice między klasyczną edycją gry Patchwork, a wersją Polski folklor:
- szata graficzna zawiera 33 różne rodzaje haftu, inspirowane haftem ludowym z różnych stron Polski,
- poza powyższym, liczba i rodzaj elementów oraz zasady gry są takie same, jak w zwykłym Patchworku.
Imperial Struggle - A. Gupta, J. Matthews (Phalanx)
Imperial Struggle to gra dla dwóch graczy przedstawiająca rywalizację pomiędzy Francją i Wielką Brytanią na przestrzeni XVIII wieku. Rozpoczyna się ona w 1697 roku, gdy oba królestwa czekają z zapałem aż król Hiszpanii wyznaczy swojego dziedzica, a kończy się w roku 1789, kiedy nowy porządek doprowadził do zburzenia Bastylii. Fabuła gry nie obraca się wyłącznie wokół wojny: zarówno Francja, jak i Wielka Brytania muszą budować podwaliny kolonialnego bogactwa, radzić sobie z innymi narodami Europy i konkurować o chwałę w całym zakresie ludzkich przedsięwzięć.
Imperial Struggle to gra o niskiej złożoności, która może zostać ukończona przez doświadczonych graczy w krótki wieczór. W tej grze karty nie decydują o całym zakresie działań gracza w każdej turze; gracze muszą raczej łączyć dostępne dla każdego z nich Inwestycje z Wydarzeniami trzymanymi w tajemnicy przed przeciwnikiem. Dodatkowo, w Imperial Struggle nie ma rzutów kośćmi. Losowość w grze pochodzi z trzech źródeł: tworzenia puli Inwestycji w każdej turze pokoju, początkowej siły militarnej w każdym teatrze działań wojennych, a także dobieranie Wydarzeń przez każdego z graczy.
Amazonia - T.Eisner (Lucky Duck Games)
Światło słońca odbija się od tafli wody małego jeziorka, otulonego czerwonymi liśćmi bromelii. Z wody wyskakuje drzewołaz, skacząc dalej po cienkich gałęziach pobliskiego drzewa. Gorące słońce Amazonii oświetla gęste korony najwyższych drzew, jednak nie potrafi się przez nie przedrzeć aż do samego serca dżungli. Gardłowy krzyk wyjca przeszywa powietrze. Jaskrawo upierzony tukan podrywa się do lotu, poruszając listowiem. Tutaj wszystko żyje, przepycha się i rośnie, by być jak najbliżej słońca.
Sadź wysokie drzewa i dbaj o gęstą roślinność oraz zróżnicowaną faunę w tej rywalizacji o najbujniejszy las deszczowy Amazonii!
Amazonia to lekka dwuosobowa gra karciana w dobieranie kart i tworzenie z nich punktujących zestawów. Jest w niej miejsce na blefowanie, ryzykowanie oraz podejmowanie strategicznych decyzji – które karty zdobyć i kiedy użyć ich specjalnych zdolności. Gra jest przepięknie zilustrowana przez znanego w świecie gier planszowych artystę, Vincenta Dutrait.
Gra zawiera warianty dla 3-4 graczy i solo.
Dice Throne - N. Chatellier, M. Trembley (Lucky Duck Games)
Dice Throne to szybka gra karciano-kościana, która sprawi, że Twoje serce zabije mocniej. Wybierz bohatera i wykorzystaj jego umiejętności, by pokonać przeciwnika.
Każde pudełko zawiera całkowicie niezależną grę i pozwala stoczyć pojedynek między dwoma bohaterami. Można łączyć bohaterów z różnych części „Dice Throne”, by zagrać w więcej niż 2 graczy.
Wszystkie komponenty związane z bohaterem mieszczą się w poręcznej zamykanej tacce, dzięki której przygotowanie do gry przebiega błyskawicznie. Po prostu otwórz pudełko i zacznij bitwę!
W każdej rundzie rzucasz kośćmi 3 razy, starając się uzyskać różne kombinacje symboli i liczb, które pozwolą ci aktywować zdolności twojego bohatera i potężne ataki. W trakcie gry będziesz zdobywać punkty walki, za które kupisz karty z najróżniejszymi efektami. Pozwolą ci one rozwinąć twojego bohatera, zwiększyć siłę rażenia ataków lub wywinąć się z opresji.
Stronghold Undead - I. Trzewiczek (Portal Games)
Stronghold: Undead to strategiczna rozgrywka dwuosobowa, w której jeden z Was poprowadzi siły ciemności do szturmu na Perłową Twierdzę, a drugi za wszelką cenę postara się ją obronić.
Ogromne siły Arkhton maszerują w kierunku Perłowej Twierdzy. Armie wampirów, szkieletów i upiorów przybędą tutaj za kilka dni, starcie jest nieuniknione. Obrońcy przygotowują się do rozpaczliwej obrony, a atakujący już świętują zwycięstwo. To moment, kiedy odwaga przeciwstawia się tyranii, światło przeciwstawia ciemności, a arogancja – desperacji. Czasu zostało niewiele. Po której staniesz stronie?
Mystic Vale Big Box - J. D. Clair (Portal Games)
Przed wiekami pewien umierający nikczemny król prosił o pomoc druidów z Gai. Wiedząc, że uzdrowienie go sprowadzi tylko więcej cierpienia, druidzi odmówili. Rozwścieczony odmową król, swoim ostatnim tchnieniem rzucił straszliwą klątwę, która spustoszyła żyzną dotąd Dolinę życia. Wzmocnione żądzą zemsty zaklęcie króla rozsiało zarazę i choroby po całej krainie. Dolina życia została niegdyś poświęcona Gai, kolebce życiodajnych duchów natury. Teraz, gdy ziemia powoli usychała, duchy te poczęły błagać o pomoc. Co gorsza, niektóre duchy uległy zepsuciu i zostały spaczone przez zarazę. Było pewnym, że postępujące zepsucie wkrótce pochłonie każdego ducha w dolinie i nieodwracalnie zniszczy część mocy Gai.
Mystic Vale to gra karciana dla 2-4 graczy, w której wcielacie się w klany druidów, które próbują przywrócić przeklętej krainie jej dawne życie. Karty w Waszych taliach przedstawiają części doliny, które musicie zrewitalizować, a każde rozwinięcie, reprezentuje nowe życie przynoszone do krainy.
Wasza potęga jest związana z krainą i im więcej życia pojawi się w dolinach i gajach, tym stajecie się potężniejsi, a wraz z Wami duchy natury gotowe ożywić cudowne krainy. W każdej turze zagrywacie karty na swoje pole, aby zdobywać potężne rozwinięcia i cenne karty doliny. Musicie jednak uważać, by nie nadużywać swojej mocy, gdyż może to spowodować rozkład i zakończyć turę.
Podczas gry będziecie mogli rozbudować karty dodając do nich potężne rozwinięcia. Tworzenie kart za pomocą rozwinięć i kupowanie kart doliny we właściwym czasie pomoże wam przywrócić do życia najcudowniejszą część Tajemniczej doliny i osiągnąć zwycięstwo.
Unmatched: Bitwa Legend część 1 - R. Daviau (Ogry Games)
Unmatched to gra figurkowa o pojedynkach postaci z różnych krain i epok, od herosów znanych z mitów i legend do bohaterów książek i filmów. Każdy z nich dysponuje własną talią kart, która wyraża jego wyjątkowy styl walki.
Możesz mieszać i zestawiać bohaterów z dowolnych zestawów Unmatched, ale pamiętaj: ostatecznie zwyciężyć może tylko jeden.
Bohaterowie dostępni w tym zestawie:
- Król Artur ze swoim pomocnikiem Merlinem
- Alicja z Dżabersmokiem
- Meduza z Harpiami
- Sindbad z Tragarzem
Unmatched: Robin Hood vs Wielka Stopa - R. Daviau (Ogry Games)
Unmatched to gra figurkowa o pojedynkach postaci z różnych krain i epok, od herosów znanych z mitów i legend do bohaterów książek i filmów. Każdy z nich dysponuje własną talią kart, która wyraża jego wyjątkowy styl walki.
Możesz mieszać i zestawiać bohaterów z dowolnych zestawów Unmatched, ale pamiętaj: ostatecznie zwyciężyć może tylko jeden.
Bohaterowie dostępni w tym zestawie:
- Robin Hood ze swoimi pomocnikami Banitami
- Wielka Stopa z Szakalopem
Spór o Bór - Reiner Knizia (Muduko)
Taktyczna gra karciana, w której gracze rywalizują ze sobą przejmując kontrolę nad polanami. W tym celu zagrywają formacje zwierząt mających różną siłę. „Spór o Bór” to polskie wydanie gry „Schotten Totten”.
Kahuna - G. Cornett (Galakta)
Dwóch kahunów walczy o kontrolę nad archipelagiem składającym się z dwunastu małych wysp. Jednak nim będą mogli cieszyć się urokiem południowych mórz, muszą ustalić, który jest potężniejszy! Czekają w zniecierpliwieniu na to, jakie karty rozda im los i co będą mogli dzięki nim ugrać. Snują intrygi i splatają zaklęcia, by potem jednym ruchem dłoni zdobyć przewagę nad przeciwnikiem i zawładnąć jak największą liczbą wysp. Ale szybko przekonają się, że nawet najlepsza magia na nic się nie zda bez taktyki.
Lumeria - J. Siedlecki (Cube Factory o Ideas)
Mówią, że wiara czyni cuda, to jednak nieprawda. Cuda czynią bogowie, a wiara umacnia ich siłę. Kiedy jednak dawne ludy wymierają, a cześć bogom oddaje coraz mniejsza grupa wyznawców, ich potęga maleje. Wyruszają więc – jeden po drugim – na poszukiwanie nowych akolitów, a ich wzrok kieruje się ku brzegom Lumerii…
Lumeria to bitewna gra karciana.
Gracze wcielają się w bogów znanych z rozmaitych mitologii i prowadzą swoje armie, jednocześnie rywalizując na polu bitwy z przeciwnikiem. Celem rozgrywki jest zdobycie odpowiedniej liczby punktów za kontrolowanie celów oznaczonych na planszy. W trakcie rozgrywki gracze poruszają karty reprezentujące konkretne jednostki po siatce pól, ścierając się z armią przeciwnika w dynamicznej potyczce. Talie frakcji dostępne w grze reprezentują rozmaite cywilizacje znane z bogatych mitologii kultów politeistycznych. Gracze będą musieli zarządzać jednostkami poprzez wykonywanie zróżnicowanych akcji, pozwalających im na manewrowanie po polu bitwy i nękanie wroga. System stałej ekonomii nie tylko zapewnia wyrównaną rozgrywkę, ale też pozwala na naprawienie niektórych decyzji, czyniąc rozgrywkę bardziej angażującą. Szeroki wachlarz zdolności specjalnych jednostek i potężnych bogów tworzy niesamowitą kombinację, pozwalającą na realizację śmiałych zagrań na polu bitwy i zdobycie chwały dla swojej frakcji!
Botanik - G. Largey, F. Crittin, S. Pauchon (Rebel)
Botanik to dwuosobowa gra logiczna, w której uczestnicy naprzemiennie dobierają elementy ze wspólnego rejestru, by rozbudowywać swoje maszyny nawadniające. Jednak sprawa nie jest taka prosta! W Botaniku gracz nigdy nie może od razu wziąć kafelka, który sobie upatrzył. Musi to zrobić w 2 krokach: najpierw umieszcza go po swojej stronie rejestru, a później uwalnia dzięki sprytnemu umieszczeniu innego kafelka w rzędzie centralnym… To wymaga finezji!
Ważne informacje o Planszowym Gram Prix 2022
7 edycja Plebiscytu Planszowe Gram Prix startuje 15.02.2021. Jak zwykle towarzyszyć jej będzie kilka konkursów, w tym główny, w którym pula nagród składa się ze 111 gier planszowych! Zachęcamy do zapisania się donaszego newsletterai dołączenia dowydarzenia na Facebooku, by niczego nie przegapić.
Już teraz przypominamy, że w każdej kategorii będziecie mogli oddać do trzech glosów na różne gry.
Aby Wasz glos został zapisany musicie potwierdzić go przez kliknięcie w link w mailu, wyslanym na podany przez Was adres.
- Komentarze mediów do wyników Planszowego Gram Prix 2025 - 16 kwietnia 2025
- Wyniki Planszowego Gram Prix 2025 - 14 kwietnia 2025
- 10 konkursów na 10 edycję Planszowego Gram Prix – ostatni moment na zagłosowanie! - 31 marca 2025