303 Squadron coraz bliżej – krótko o zasadach (Patronat Board Times)
Zapraszamy do przeczytania pierwszego z cyklu artykułów przybliżających grę 303 Squadron którą objęliśmy patronem medialnym Board Times. Jej kampania na Kickstarterze ruszy już w listopadzie i jest na co czekać. Już podstawowa zawartość gry zapewnia wiele emocji a dodatkowa zawartość (na razie nie możemy o niej pisać) dostępna dla wspierających grę podczas kampanii zapowiada się bardzo atrakcyjnie.
Wydawnictwo: Hobbity.eu
Liczba graczy: 1-4
Czas rozgrywki: 60-90 minut (zależnie od scenariusza)
303 Squadron to kooperacyjna gra oparta na historii Polskiego Dywizjonu Lotniczego 303, który uczestniczył w Bitwie o Anglię. Gracze wcielając się w rolę polskich pilotów tego okresu będą starali się powstrzymać niemieckie naloty na Wielką Brytanię. Gra rozgrywana jest wg inspirowanych faktami – unikalnych scenariuszy. Każdy scenariusz to inna historia i inne wydarzenia. Podczas rozgrywania scenariusza, tak jak to w życiu bywało, pojawiać się będą nieprzewidziane wydarzenia, które drastycznie mogą zmienić równowagę sił. Każdy scenariusz będzie wymuszał na graczach podejmowanie odpowiednich decyzji tak, aby zminimalizować potencjalne straty i doprowadzić do powstrzymania lub pokonania nadlatujących eskadr Luftwaffe.
Spis treści
Jak Grać w 303 Squadron? Przygotowanie do rozgrywki
Po rozłożeniu planszy, wybraniu pilota, przydzieleniu trzech pilotów do rezerwy, podziale żetonów i potasowaniu kart walki – wybieramy scenariusz.
Każdy scenariusz przedstawia informacje o zadaniu jakie mają zrealizować gracze, celu i taktyce Luftwaffe, liczbie rund i wydarzeniach dodatkowych, które pojawią się w jego trakcie. Scenariusze mają dedykowane talie kart rozstawień eskadr niemieckich.
Tasujemy odpowiednią talię i wykładamy karty na miejscach startowych wskazanych przez scenariusz. Następnie na polach startowych ustawiamy odpowiadające kartom rozstawień samoloty Luftwaffe.
Losujemy odpowiednią liczbę kart wydarzeń i kładziemy je zakryte na planszy pomocniczej. Na tej planszy znajduje się również znacznik tur gry oraz wylosowany żeton punktacji (zakryty).
Każdy gracz ustawia swój samolot na polu wskazanym przez scenariusz i dobiera odpowiednią liczbę kart walki.
Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia gry.
Przebieg gry
Gra składa się z tur, a każda tura z następujących kroków:
W pierwszej kolejności gracz może zrezygnować z korzystania ze zdolności pilota w tej rundzie, aby w czasie walki wymienić jedną kość RAF na kość specjalną.
Teraz każdy z graczy dobiera 2 karty.
RUCH GRACZY
Podczas tej fazy, gracze w pierwszej kolejności przemieszczają swoje samoloty.
W tym momencie można podjąć decyzję o wycofaniu pilota z walki. Zasięg Hurricanów to 1 pole, ale gracze mogą zagrać karty z ręki, aby go zwiększyć.
Gdy wszyscy gracze wykonają ruch, mogą zaatakować te samoloty Luftwaffe, które znajdują się na tym samym polu.
WALKA
Walka rozgrywana jest w dwóch starciach. Wybierz swój cel i postaraj się go zestrzelić lub rozproszyć, używając kości i kart. Jeżeli nie możesz tego zrobić w pierwszym starciu, zbuduj przewagę i przygotuj się do następnego. Możesz też pomóc innym graczom podczas ich walk.
KONTRATAK LUFTWAFFE
Wszystkie myśliwce niemieckie które nie walczyły w czasie fazie walki RAF i nie mają przydzielonych żetonów rozproszenia, będą starały się zestrzelić samoloty graczy. W tym celu dobierz kości Luftwaffe dla wszystkich niemieckich myśliwców, wykonaj rzut i sprawdź wyniki. Jeżeli zostały wyrzucone wyniki [trafienie], gracze mogą ich uniknąć zagrywając karty walki i używając symboli obrony (śmigła). Każdy z graczy otrzymuje wszystkie trafienia, których nie udało się obronić.
Jeżeli któryś z niemieckich myśliwców miał przydzielone żetony rozproszenia nie będzie uczestniczył w kontrataku, zamiast tego odrzuć jeden z żetonów.
AKCJE LUFTWAFFE
Ruch Luftwaffe
Po wykonaniu kontrataków, te samoloty niemieckie, które nie mają przydzielonych żetonów rozproszenia, wykonują ruch zgodnie z założoną w scenariuszu trasą lotu. Jeżeli któryś z samolotów Luftwaffe ma przydzielone żetony rozproszenia, zamiast wykonywać ruch odrzuca jeden żeton
Atak Luftwaffe
Jeżeli samoloty niemieckie nie wykorzystały wszystkich swoich akcji na ruch, i po jego zakończeniu znalazły się na jednym polu z samolotami graczy, mogą wykonać atak. Dla każdego myśliwca Luftwaffe dobieramy tyle kości, ile punktów ruchu nie zostało wykorzystanych. Atak ten wykonywany jest dokładnie tak, jak kontratak, gracze mogą również się przed nim bronić za pomocą symboli obrony z kart walki.
FAZA REORGANIZACJI
W tej fazie przesuwamy znacznik tur, odsłaniamy karty wydarzeń i rozstawiamy na planszy elementy z nimi związane. Dobieramy też dwie karty walki.
Rozpoczyna się kolejna tura gry.
Zachęcam do śledzenia Board Times, na pewno będziemy publikować kolejne materiały na temat gry i poinformujemy o starcie kampanii. Jeśli nie chcecie jej przegapić zapiszcie się do naszego newslettera.
[mc4wp_form id=”20790″]- Planszowe Bestsellery Tygodnia (18-24.11. 2024) - 29 listopada 2024
- Lipowo – od książki do gry – wywiad z Katarzyną Puzyńską - 26 listopada 2024
- Planszowe Bestsellery Miesiąca (październik 2024) - 22 listopada 2024