Your Town: Twoje miasto. Komiks paragrafowy. Recenzja

Dziki Zachód to miejsce dla prawdziwych twardzieli. Niełatwe jest tu życie bandziora, ale jeszcze trudniejsze – uczciwego obywatela. Zwłaszcza jeśli trzeba będzie zarządzać miastem w środku prerii. Wciel się w rolę burmistrza miasteczka – kupuj ziemię, wznoś budynki, zatrudniaj pracowników, zarządzaj finansami i spraw, aby miasto prosperowało jak najlepiej. Uważaj jednak na wyjętych spod prawa złoczyńców, Indian i dzikie zwierzęta. Zarządzaj mądrze i sprawiedliwie, bo tutaj bohaterem jesteś Ty!

Pewnie każdy kojarzy Dziki Zachód przede wszystkim z pojedynkami, burdami w salonie, sępami, wyjętymi spod prawa etc. W Your Town akcent został przeniesiony w inną stronę. Dziki Zachód to także osadnictwo, nowe miasta, wędrówki i poszukiwanie nowych ziem. W komiksie paragrafowym od FoxGames naszym zadaniem będzie rozwinąć i utrzymać miasto, wybudować nowe lokale, ściągnąć nowych mieszkańców, zapewnić im pracę, bezpieczeństwo i zadowolenie. Wizja zupełnie inna niż w znanych westernach. Choć i tu spotkamy się z pojedynkami, podejrzanymi typami i Indianami. Jak udał się taki pomysł?

Informacje o grze

Autor: Shuky
Ilustracje: 2D

Wydawnictwo: FoxGames
Wiek: 10+
Cena: około 35 zł

Ciężkie życie burmistrza

Naszą przygodę rozpoczynamy dość skromnie. Mamy parę dolarów w kieszeni, a miasto (właściwie osada), do którego trafiliśmy, nie napawa optymizmem. Jak tu znaleźć pracę, a co dopiero rozwinąć to do czegoś większego? Tak czy siak już na samym początku możemy zdecydować się na konkretny cel. Może to być uzyskanie określonego przychodu bądź przyciągnięcie do miasta określonej liczby osób. Możemy wybrać prostsze lub trudniejsze zadanie.

Co jednak robi burmistrz? Przede wszystkim powinien wyruszyć w okolice na poszukiwanie pieniędzy i nowych ziem. W tytułowym mieście raczej zbyt dużo nie będziemy przebywać. Na szczęście za pomocą poczty ptasiej możemy przekazać wiadomość do miasta. Głównie dlatego, żeby zlecić postawienie nowych budynków. Spełniają one wielorakie funkcje:

  • potrzebujemy po prostu domów – jako miejsca mieszkalnego (wystarczy, że w mieście pojawią się nowe miejsca, a już pojawiają się nowi mieszkańcy)
  • kolejne budynki można traktować jako usługowe:
    • farmy – dostarczające jedzenie
    • sklepy – zapewniające pracę
    • więzienie, biuro szeryfa, teatr, park, cmentarz – to wszystko w dużej mierze zwiększa komfort życia mieszkańców

Najważniejsze, szczególnie na początku, będzie jednak dla nas to, ile dany budynek gwarantuje nam comiesięcznych zysków. Nie mamy na początku zbyt wiele, a dość szybko chcemy to pomnożyć. W czasie przygody musimy więc myśleć ekonomicznie.

Ale co z samą przygodą? Chyba nie będziemy tu siedzieć z kalkulatorem w dłoni? Na szczęście ekonomia jest ważna, ale nie najważniejsza. Mamy tu bowiem całkiem sporo innych decyzji do podjęcia. Przede wszystkim każdy miesiąc (rozgrywamy pełen rok) to wyprawa – wybieramy kierunek naszej podróży i… do dzieła. Często spotykać będziemy na swojej drodze nieznajomych. To od nas zależy, jak się zachowamy. Atakować? A może porozmawiać? W przypadku rozmów również możemy wybierać, o co zapytamy, czego zażądamy itd. Czasem opłacać się będzie dyplomacja, innym razem jeśli od razu nie złapiemy za kolta, możemy… ale nie uprzedzajmy faktów

Co z walką? Czy używać tu będziemy słynnego już koła obracanego w palcach? Autor wpadł tu na bardzo oryginalny pomysł. Z 15 centymetrów upuszczamy na stronę ołówek. Jeśli trafił w cel, wówczas możemy sobie uznać trafienie. Proste? Wyjątkowo, choć nie zawsze się uda. Chyba że sobie to poćwiczymy. Ważne, że nie ma w tym miejscu zbędnego liczenia, po prostu strzał i… wszystko jasne. Czasem niestety po walce okazuje się, że nasz bohater nie przeżył. Zaczynamy wtedy oczywiście od początku.

Wróćmy jednak do miasta. Stawianie budynków wydaje się proste, ale przecież musimy mieć też na nie miejsce. Ostatnie strony komiksu to wielkie połacie terenu podzielone na kratki, gdzie możemy postawić konkretne urzędy, sklepy itd. Jednak na początku tylko jeden sektor jest dla nas dostępny. Może się wydawać, że to całkiem sporo, jednak w czasie gry szybko zrobi się ciasno. Wszystko za sprawą specyficznych reguł budowania: każdy budynek musi sąsiadować z ulicą. W związku z tym musimy dość umiejętnie (i oszczędnie) planować rozmieszczenie. A poza tym oczywiście zadbać o zakup nowych ziem. W czasie naszych przygód spotkamy właścicieli areałów. To od nas zależy, czy uda nam się je pozyskać.

Podsumowanie

Your Town to przygoda w samym sercu Dzikiego Zachodu. Są pojedynki, typy spod ciemnej gwiazdy, wielkie przestrzenie, groźne zwierzęta i… całkiem ciekawa historia, a w tle sporo ekonomii i zarządzania. Przyznacie, że to całkiem niespotykana mieszanka. Mi osobiście pomysł się spodobał. Nie ma tu zbyt dużo losowości (tak jak w przypadku kręcenia kołem w Technomagach), a przy tym jest nad czym pomyśleć. Co prawda rozplanowanie przestrzenne budynków może się wydawać nużące, ale świetnie wpisuje się w popularny ostatnio w grach planszowych nurt roll & write.

Przeróżne misje (cele) pozwalają przeżyć przygodę jeszcze raz i zapewniają sporą regrywalność. Wyższy poziom wymaga sporo zabiegów, choć z pewnością też i dobrej pamięci. Pamiętajmy, że trafiając w to samo miejsce spotkamy te same przygody i niebezpieczeństwa. W końcu to komiks paragrafowy. Mimo wszystko jak dla mnie poziom regrywalności jest tu naprawdę wysoki jak na taką przygodę. Sam wybór budynków jest bogaty, a co dopiero różne zakamarki w czasie przygód.

Grę poleciłbym raczej ciut starszym graczom. W końcu mamy tu całkiem sporo liczenia i planowania. Z pewnością można zasiąść do przygody razem z dzieckiem. Z kolei dla dorosłego nie będzie to wcale zbyt proste. Ja sam bawiłem się momentami jak na prawdziwym westernie. Zwłaszcza, że ilustracje są niesamowite i wyjątkowo klimatyczne.

Plusy
  • ekonomia na Dzikim Zachodzie!
  • ciekawe podejście do zarządzania miastem
  • sporo różnych misji, który wymuszają inne podejście i zapewniają regrywalność
  • planowanie przestrzenne budynków
Plusy / minusy
  • oprawa graficzna
Minusy
  • losowość walk, choć w pewnym sensie klimatyczna

Ocena: 4 out of 5 stars (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu FoxGames za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Game Details
NameYour Town (2016)
ZłożonośćMedium Light [1.50]
BGG Ranking11185 [6.32]
Liczba graczy1
Projektant/ProjektanciShuky
GrafikaUncredited
WydawcaMakaka Editions, Delight, Ediciones MasQueOca, FoxGames, Graphic Novel Adventures, Mandala Jogos and Van Ryder Games
MechanizmyUncredited
Łukasz Hapka