SQULA – seria gier. Recenzja
Dzisiaj nie jedno, ale aż 4 pudełka! SQULA to bowiem seria gier od wydawnictwa Granna. Obecnie liczy sobie ona 6 tytułów. My skupimy się tylko na 4:
- SQULA QUIZ KL. 1
- SQULA QUIZ KL. 2-3
- SQULA. ZABAWY Z ORTOGRAFIĄ
- SQULA. MATEMATYCZNE WYZWANIA
Każda z gier serii ma właściwie charakter quizu. Oczywiście zawsze chodzić będzie o aspekt edukacyjny. W SQULA Quiz będziemy mieli do czynienia z wiedzą ogólną, zaś w mniejszych pudełeczkach zmierzymy się z matematyką i ortografią. Okładka właściwie jasno wskazuje, o jaki wiek/klasę chodzi.
Wewnątrz każdego pudełka znajdziemy przede wszystkim karty. To na nich będą sformułowane pytania. W grach dla starszych znajdziemy też dodatkowe elementy troszeczkę komplikujące rozgrywkę.
Każdy z tytułów (quizów) posiada bardzo zbliżoną grafikę – czytelną, choć trochę schematyczną. Mimo wszystko nie ma wątpliwości, co jest na rysunku. Część z pytań opiera się tylko na grafice (zwłaszcza dla młodszych graczy), więc jest to tym bardziej ważne.
Spis treści
SQULA QUIZ KL. 1
Liczba graczy: (1) 2 – 6
Czas gry: ok 15 minut
Wiek: 3-8 lat (klasa 1)
Cena: około 35 zł
Instrukcja
SQULA Quiz kl. 1 to właściwie najprostszy z tytułów. Pomimo sugestii mówiącej o klasie pierwszej do gry zasiąść mogą także stosunkowo młodsze dzieci. Pytania dotyczyć będą wiedzy ogólnej. Do gry potrzebna będzie dodatkowa osoba, która jako prowadzący odczytywać będzie pytania i sprawdzać odpowiedzi (za pomocą specjalnej karty odpowiedzi).
Po przeczytaniu pytania wszyscy starają się jak najszybciej podać prawidłową odpowiedź. Dla uproszczenia podajemy ją jako literę: A, B, C lub D. Kto pierwszy odpowie poprawnie, otrzymuje punkt.
Tytuł może być skierowany także dla jednej osoby. Wówczas rodzic czyta pytania dziecku i weryfikuje poprawność odpowiedzi. Wygrana polegać będzie na zebraniu co najmniej 8 punktów na 12 odczytanych pytań.
W wersji wieloosobowej zaczynamy z 2 żetonami (punktami). Przy poprawnej odpowiedzi otrzymujemy dodatkowy. Z drugiej strony po błędzie oddajemy żeton graczowi po prawej.
Wrażenia
Przede wszystkim gra rzeczywiście skierowana jest maksymalnie dla 6-latków. Starsze dzieci odpowiadać będą raczej z automatu i bez większego problemu. Odnośnie wieku minimalnego, to „pudełkowe” 3 lata uważam za trochę na wyrost. Oczywiście wszystko zależy od dziecka, ale w moim przypadku minimum to jednak 4 lata.
Same pytania są rzeczywiście o szerokim spektrum. Mamy tu muzykę, matematykę, edukację społeczno-przyrodniczą. Wszystko zgodnie z podstawą programową MEN.
Moje dzieci tak wciągnęły się w quiz, że właściwie po 2 wieczorach wszystkie pytania były przeczytane. Z jednej strony szkoda, z drugiej świadczy to o atrakcyjności gry. Wiadomo, dzieci lubią wszelkiego rodzaju zgadywanki i quizy.
SQULA QUIZ KL. 2-3
Liczba graczy: 2 – 6
Czas gry: ok 15 minut
Wiek: 7-9 lat (klasa 2-3)
Cena: około 35 zł
Instrukcja
Wraz z tym pudełkiem wkraczamy już w nieco poważniejszą rozgrywkę. Mamy tu z jednej strony tą samą formę pytań (z 4 odpowiedziami). Z drugiej jednak dochodzą żetony punktacyjne. Niby nic szczególnego, ale możemy na nich znaleźć symbole Szczęściarza bądź Psotnika. Szczęściarz pozwala na podebranie dowolnego żetonu od innego gracza, Psotnik powoduje, że dany gracz opuszcza kolejkę w odpowiadaniu na pytanie.
Poziom pytań jest tu oczywiście na wyższym poziomie niż poprzednio. Mamy tu podstawę programową klas 2-3. Tak jak poprzednio do gry dołączona jest karta z odpowiedziami.
Wrażenia
Dla ucznia klasy drugiej niektóre zadania rzeczywiście okazały się wyzwaniem. Poza tym rzeczywiście są okazją do nauczenia się czegoś pożytecznego. Tak jak i w przypadku poprzedniego pudełka – dwa wieczory i właściwie „przeszliśmy” przez wszystkie pytania.
Czy rzeczywiście dodanie dodanie elementu losowego jest dobrym pomysłem? Z punktu widzenia dorosłego nie jest to może konieczne, ale z perspektywy dzieci wyrównuje to szansę, bo zawsze można dogonić tego najlepszego (np. podkradając mu żeton za pomocą Szczęściarza).
SQULA. ZABAWY Z ORTOGRAFIĄ
Liczba graczy: 2 – 4
Czas gry: ok 15 minut
Wiek: 6-8 lat (klasa 1-2)
Cena: około 20 zł
Instrukcja
W grze mamy do dyspozycji 14 kart z wyrazami, z których wykorzystamy wszystkie w czasie jednej rozgrywki. Każdy z graczy otrzymuje na początek 3 karty z literkami.
W swoim ruchu gracz dobiera kartę z wyrazami, a następnie stara się uzupełnić jeden z nich za pomocą karty z ręki. Gdy to zrobi, sprawdza poprawność za pomocą karty kontrolnej. Jeśli mu się udało, może próbować uzupełnić wyraz na kolejnej karcie.
Na koniec ruchu gracz dobiera do 3 kart. Jeśli w czasie ruchu nie da się dołożyć żadnej z liter, wówczas gracz może wymienić jedną z liter, które posiada na ręce.
Mamy tu też coś na kształt wariantu zaawansowanego. Bierzemy wówczas pod uwagę napisy:
- „Twoja kolej!” – rzucamy wyzwanie innemu graczowi
- „Podglądam!” – sprawdzamy odpowiedź na karcie kontrolnej
- „Podbieram kartę z literką!” – podbieramy kartę z literkę innemu graczowi
Wrażenia
SQULA. ZABAWY Z ORTOGRAFIĄ uważam za naprawdę ciekawy tytuł. Ciekawie zbliża dzieci do często nielubianej ortografii. Do tego mamy tu dość atrakcyjną formę gry, gdzie jest całkiem sporo interakcji.
Bardzo pomocne są podpowiedzi na kartach z wyrazami, np. „Wypowiedz wyrazy w liczbie mnogiej”. Dzięki temu dzieci na bieżąco douczają się.
Może trochę dziwić tak mała liczba wyrazów, ale jak na poziom klas 1-2 to raczej wystarczające.
SQULA. MATEMATYCZNE WYZWANIA
Liczba graczy: 2 – 4
Czas gry: ok 15 minut
Wiek: 8-11 lat (klasa 3-4)
Cena: około 20 zł
Instrukcja
Ostatnią recenzowaną grą z serii jest SQULA. Matematyczne wyzwania. Mamy tu do czynienia z matematyką poziomu 3 i 4 klasy.
Każdy z graczy otrzymuje 3 karty odpowiedzi: A, B i C. Następnie wszystkie zadania są tasowane, prowadzący (lub jeden z graczy) dobiera wierzchnią kartę i czyta jej treść. W tym momencie wszyscy gracze wykładają odpowiednią kartę odpowiedzi. Ten, kto zrobi to ostatni, nie otrzyma żadnych punktów. Pozostali – w zależności od poprawności: 1 lub 0. Punkty (niestety!) zapisujemy na kartce.
Gra kończy się, gdy któryś z graczy otrzyma 5 punktów.
Dodatkowo warto wspomnieć, że łącznie na 31 kartach mamy 62 zadania. Niebieskie tło wskazuje na klasę trzecią, pomarańczowe – czwartą.
Wrażenia
Czy matematyka może być ciekawa? Myślę, że dzięki temu quizowi dzieci mogą ją polubić. Atrakcyjność leży tu bowiem w rywalizacji: kto pierwszy rozwiąże, kto pierwszy wskaże odpowiedź. Wiemy przecież, że ostatni nic nie dostanie. Czasem więc zdarza się, że ktoś strzela, choć nie jest do końca pewien odpowiedzi.
Jak widzimy poniżej, na karcie odpowiedzi oprócz wyniku mamy podany cały proces obliczeniowy, dzięki czemu naszemu dziecku będzie łatwiej zrozumieć cały mechanizm.
Gra polega na rywalizacji, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by do gry zasiadło tylko jedno dziecko. Tak jak w poprzedniej pozycji: po wskazaniu odpowiedzi sprawdzamy wynik na karcie kontrolnej. Co prawda nie mamy wtedy żadnych przeciwników, ale gra staje się wtedy po prostu zbiorem zadań.
Podsumowanie
Oceniając SQULĘ jako serię gier muszę przyznać, że to bardzo ciekawe narzędzie edukacyjne. Mamy tu więc przede wszystkim pytania quizowe. Nie jest więc wymagana odpowiedź z pamięci (w przypadku wiedzy ogólnej), a w przypadku np. matematyki dziecko może oszacować wynik.
Mobilizujące oczywiście jest, że w przypadku niektórych pozycji gracze w tym samym czasie starają się udzielić odpowiedzi, stąd też każdy chce się wykazać.
Poza tym mamy tu całkiem przystępną cenę, ciekawe zadania i dobrze spędzony czas. Warto pamiętać, że w przypadku większości pozycji potrzeba tu będzie osoba prowadząca (np. rodzic), by pomóc dzieciom w odczytywaniu pytań i sprawdzaniu odpowiedzi.
Już tak zupełnie na koniec patrząc na serię z punktu widzenia gracza odczuwamy lekki niedosyt. Mamy tu bowiem mimo wszystko bardziej pozycję edukacyjną niż „pełnowymiarową” grę. Jako delikatną osłodę mamy kod, który daje dostęp do platformy SQULA na okres 30 dni.
- dobra cena
- ciekawie pomyślane narzędzie edukacyjne dla dzieci (zgodne z podstawą programową MEN)
- gratis w postaci 30-dniowego dostępu do platformy SQULA.pl
- pytania dość szybko się kończą
- w większości przypadków mamy tu jedynie quiz
Ocena:
(3,5 / 5)
Dziękujemy wydawnictwu Granna za przekazanie gier do recenzji.
Łukasz Hapka
- Toriki: Wyspa rozbitków – co robić na bezludnej wyspie. Recenzja - 2 lutego 2025
- Tuki – kto będzie szybszy? Recenzja - 6 grudnia 2024
- Dunder albo kot z zaświatu – gdzie dojdziemy śladami niezwykłego kota? Recenzja - 4 grudnia 2024