Boss Monster: Twarde lądowanie. Recenzja

Statek obcych rozbił się w Arkadii! W pikselowym świecie Bossów pojawili się…kosmici! Wraz z nimi nowe wyzwania, niezłomni bohaterowie i zaskakująca, międzygalaktyczna konkurencja – mocarni bohaterowie z obcych planet! Szykuje się niezła jatka!

Twarde lądowanie to rozszerzenie do gry Boss Monster (recenzja #1, #2, recenzja samodzielnego dodatku). Wprowadza nowy rodzaj skarbu, bohaterów, bossów, komnaty zasilane przez kosmiczne potwory i zaawansowane technologicznie pułapki.

Niektórzy zarzucają temu dodatkowi, że nie wnosi nic więcej poza rozszerzeniem pozwalającym grać w 5 i 6 osób. Czy tak jest rzeczywiście?

Informacje o grze

Autor: Johnny O’Neal, Chris O’Neal
Wydawnictwo: Trefl Kraków
Liczba Graczy: 2 – 6 (5-6)
Czas Gry: od 30 do 60 minut
Wiek: od 13 lat
Cena: około 25 zł

Małe pudełeczko wielkości Niezbędnika Bohatera mieści w sobie 45 kart:

  • 3 nowych bossów
  • 7 kart zaklęć
  • 12 bohaterów (7 typowych i 5 legendarnych)
  • 23 karty komnat

Zasady

Niewielka instrukcja wskazuje nam, że dodatek umożliwia grę na 5 i 6 osób. Właściwie nie wiemy, co należy zrobić, by użyć go do gry w 2-4 osoby. Ale do tego jeszcze wrócimy.

Co więc dostajemy nowego? Karty z dodatku (bossowie, bohaterowie, komnaty) dodają do gry nowy symbol skarbu: artefakt obcych. 

Co jeszcze? Zmianie ulega parę zasad (dla gry w 5 lub 6 osób):

  1. Warunek końca gry: gra nie kończy się, gdy ktoś z graczy dostanie 5 ran. Gramy dotąd, aż któryś zbierze 10 dusz ewentualnie skończą się karty bohaterów w talii (mogą jeszcze jacyś zostać w mieście).
  2. Końcowe liczenie punktów: nie wygrywa ten gracz, kto zebrał 10 dusz. Sprawdzamy różnicę pomiędzy zebranymi duszami a otrzymanymi ranami. Kto ów wynik będzie miał największy, zostaje zwycięzcą. Remisy rozstrzyga niższy wskaźnik PD u bossa.
  3. Gdy mamy remis w fazie przynęty, rozstrzygamy to następująco:
    • bohaterowie trafią do graczy (oczywiście tych, którzy remisują), jeśli kart jest co najmniej tyle, ilu graczy – wówczas kolejno każdy otrzyma bohatera
    • powtarzamy przydzielanie (jedna karta, po kolei) aż nie będzie się dało podzielić kart po równo

 

Wrażenia

Po pierwsze miło, że pomyślano o kosmicznym klimacie. Na ilustracjach znajdziemy i Obcego, i Alfa, a nawet Małego Księcia. Jak zwykle całość przesiąknięta jest humorem i charakterystycznym 8-bitowym klimatem. 

Po drugie, gdy po raz kolejny przeczytamy instrukcję i sprawdzimy karty, okazuje się, że właściwie nie jak ich użyć w grze na 2-4 graczy. Dlaczego? Wszystko przez bohaterów. Mamy na nich oznaczenia, że używamy ich w rozgrywce 5+. Jeśli więc ich odrzucimy, to po co komnaty z symbolem artefaktu obcych? 

Na BGG mamy na ten temat dyskusję. Nie jest to co prawda nic oficjalnego, ale wielu graczy potwierdza, że ten wariant działa:

  • miksujemy wszystkie karty bohaterów (tak jak komnat, czarów i bossów)
  • na rozgrywkę musimy wylosować odpowiednią liczbę bohaterów:
    • 2 graczy = 13 typowych i 8 legendarnych
    • 3 graczy = 17 typowych i 11 legendarnych
    • 4 graczy = 25 typowych i 15 legendarnych
    • 5-6 graczy = 32 typowych i 20 legendarnych

Oczywiście rozgrywka w 5 czy 6 (wg zasad oficjalnych) osób działa poprawnie. Dużo się dzieje. Bohaterów jest cała masa. A nowy typ skarbu rzeczywiście balansuje rozgrywkę. Poza tym, jak się łatwo domyślić, rozgrywka w więcej osób, to oczywiście o wiele dłuższe partie. 

 

Podsumowanie

Czy więc warto zainwestować w ten dodatek? Przede wszystkim kosztuje on niewielkie pieniądze. Jeśli więc grasz w Boss Monstera, ale chętnie zagrałbyś w więcej osób (czyli 5-6), to bierz koniecznie. Jeśli jednak grasz raczej w mniejszym gronie, to nie jest on właściwie konieczny. 

Można oczywiście zmiksować wszystkie karty (według powyższego schematu) i w ten sposób wprowadzić całkiem ciekawą mieszankę. 

Dodatek nie zmienia diametralnie gry. Mamy tu właściwie rozszerzenie wszystkiego, z czym już się spotkaliśmy. Bez nowych mechanizmów czy nowych typów kart. 

Jeśli więc nie lubisz Boss Monstera, to i Twarde lądowanie tego nie zmieni. Jeśli lubisz, możesz spróbować. Nie – koniecznie. Nie – niezbędnie. Ale oczywiście więcej kart, to więcej możliwości. 

Plusy
  • dobra cena
  • możliwość gry w 5 i 6 osób
  • ciekawe urozmaicenie zasad (zmienione końcowe liczenie i rozstrzyganie remisów w fazie przynęty)
  • wreszcie kosmos w świecie Boss Monstera
Plusy / minusy
  • oficjalnie – właściwie mamy tu karty tylko do rozgrywki w 5 i 6 osób (choć oczywiście polecam wypróbowanie wariantu z BGG)

Ocena: (3 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Trefl Joker Line za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaBoss Monster: Crash Landing
AutorJohnny O'Neal, Chris O'Neal
WydawcaBrotherwise Games, Edge Entertainment, Trefl Joker Line
Rok wydania2016
Liczba graczy2 - 6
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 5
Liczba rekomendowana: 4, 5, 6
(3 głosy/głosów)
Czas gry0
Sugerowany wiek min.13 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)10 i więcej
(1 głosy/ów)
Zależność językowaModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(1 głosy/ów)
KategoriaCard Game, Expansion for Base-game, Fantasy, Science Fiction, Video Game Theme
MechanikaAuction/Bidding, Hand Management, Player Elimination, Take That
RozszerzeniaBoss Monster 2: The Next Level, Boss Monster: Rise of the Minibosses, Boss Monster: The Dungeon Building Card Game
RodzinaBoss Monster

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka