Boss Monster: Następny poziom. Recenzja
Wiemy już, że być Bossem nie jest łatwo (a skąd?). Zbudowaliśmy sobie piękne lochy, a tymczasem pchają nam się do nich jacyś obłędni bohaterowie. Po co? Ale już skoro się tu pchają, to nic tylko przerobić ich na paróweczki. Ach, jak pięknie udekorują ścianę w naszym gabinecie
Boss Monster: Następny poziom to samodzielne rozszerzenie do gry Boss Monster. Oznacza to, że można je połączyć z podstawką, ale też Następny Poziom to samodzielna, pełnoprawna gra. Podobnie jak w przypadku oryginalnego Boss Monstera rozgrywka przeznaczona tu będzie dla 2 do 4 graczy. Co znajdziemy tu nowego? Czy warto inwestować w taki dodatek? Przekonajmy się.
Spis treści
Informacje o grze
Wydawnictwo: Trefl Kraków
Liczba Graczy: 2 – 4
Czas Gry: od 20 do 40 minut
Wiek: od 10 lat
Cena: około 60 zł
Wykonanie
Pudełko jest rozmiaru podstawki. Żeby było ciekawiej, zostało dodatkowo “porysowane”. Ten specjalny efekt daje nam od razu stylowe, “stare” pudełko. Ciekawy i oryginalny zabieg.
Jak się pewnie domyślacie, wewnątrz znajdziemy głównie karty z kolejną porcją świetnych pikselowych ilustracji. Zostały one oczywiście zainspirowane starymi grami video, ale też możemy znaleźć na nich sporo bardziej współczesnych “cytatów”. Samo wyszukiwanie takich smaczków jest bardzo ciekawe.
Jakość kart jest zadowalająca. Na plus: pomoc gracza (szkoda, że tylko jedna).
Zasady
Właściwie porównując z podstawką nic się nie zmieniło. Dalej budujemy lochy (2 rodzaje komnat). Dalej możemy od czasu do czasu rzucić czar. Dalej ważne jest, by mieć więcej danych symboli od innych graczy, dzięki czemu ściągać będziemy do naszych lochów odpowiednich bohaterów.
Co się zmieniło?
- hybrydowi bohaterowie – operujący na 2 rodzajach symboli – sprawdzamy łączną sumę symboli i kto ma ich najwięcej, ten “ściąga” ich do lochów
- czary z dwoma opcjami (legendarne) – możemy wybrać, który efekt nam bardziej pasuje
- oczywiście mamy tu też sporo nowych, ciekawych efektów, w tym całkiem niezłe wypaśne komnaty
Wrażenia
Po rozegraniu kilku partii w podstawkę właściwie nie będziemy czuli tu czegoś diametralnie różnego. Dzięki nowym kartom i efektom mamy tu jednak delikatny powiew świeżości. Nie jakiś super mocny, ale właśnie delikatny. Gra w swym podstawach nie uległa bowiem zmianie. Dalej mamy tu świetny klimat, humor, ilustracje. Dalej rywalizujemy o bohaterów i od czasu do czasu wbijamy sobie szpilę.
W porównaniu z podstawką wydaje mi się jednak, że Boss Monster: Następny poziom jako samodzielna gra byłby lepszym wyborem. Hybrydowi bohaterowie i “łączone” czary sprawiają wrażenie, że jest tu coś więcej. I rzeczywiście. Dzięki temu mamy i więcej rywalizacji, a także więcej możliwości do pokombinowania.
Porównując pozostałe aspekty musiałbym pewnie powtórzyć sporo z recenzji podstawki. Gra jest podatna na wpływ losowości – nie wiemy, jakie komnaty za chwilę się pojawią czy jakie czary przyjdą nam na rękę. Podobnie nie wiemy, jaki bohater za chwilę pojawi się w mieście. Możemy przygotować się na bieżącą rundę (znamy wcześniej bohaterów), ale jeśli nie mamy odpowiednich kart na ręku, nic nie wskóramy. Czas gry również jest podobny: przy 2 osobach całość może zamknąć się w 20 minutach. Przy 4 – czas będzie raczej zbliżał się do 40 minut. Odnośnie regrywalności jest to też podobny poziom. Mamy tu sporo kart, które za każdym razem ułożą się inaczej. Poza tym mamy też różnych bossów, którzy troszeczkę inaczej pokierują naszą strategią na rozgrywkę (zdolność przy “awansie”). Co do skalowania, to właściwie w każdym składzie osobowym jest OK. W 4 osoby z pewnością poziom interakcji się zwiększy (więcej osób = więcej rzucanych czarów etc.). W 2 osoby owszem, mamy pewną “luźność”, ale i tak dzięki niektórym kartom może być naprawdę złośliwie.
Podsumowanie
Boss Monster: Następny poziom to bardzo dobra kontynuacja podstawki. Może nam posłużyć jako rozszerzenie kart z oryginalnej gry. Dodatkowo, jeśli jeszcze nie zaczęliście swojej podziemnej przygody, możecie sięgnąć właśnie po Następny poziom, który sprawdza się świetnie jako samodzielna gra. I tak właśnie polecałbym zrobić. W pudełku znajdziemy bowiem sporo ciekawych, różnorodnych kart. Poza tym są tu też hybrydowi bohaterowie i czary, które dają nam alternatywne efekty. Wszystko to sprawia, że mamy tu sporo możliwości.
Gra z pewnością zachęci fanów starych gier video. Poza tym mamy tu dość proste zasady, płynną rozgrywkę i bardzo przyzwoity czas gry. Do tego polejmy to sosem z negatywnej interakcji (której z drugiej strony nie ma przesadnie za dużo)…. I gotowe! Boss Monster: Następny poziom zaprasza!
FAQ do gry – wraz z instrukcją łączenia obu pudełek
- samodzielne rozszerzenie (2 w 1)
- te same świetne grafiki
- ten sam świetny humor
- dodatkowo: hybrydowi bohaterowie, nowe efekty czarów
- płynna rozgrywka
- losowość
Ocena:
(4 / 5)
Dziękujemy wydawnictwu Trefl Kraków za przekazanie gry do recenzji.
Łukasz Hapka
Game Details | |
---|---|
![]() | |
Name | Boss Monster 2: The Next Level (2015) |
Złożoność | Medium Light [1.84] |
BGG Ranking | 1960 [6.71] |
Liczba graczy | 2-4 |
Projektant/Projektanci | Johnny O'Neal, Chris O'Neal and Christopher O'Neal |
Grafika | Darren Calvert, Francisco Coda, Katrina Guillermo, Kyle Merritt, Santiago Reinoso Muñoz and David Nyari |
Wydawca | Brotherwise Games, Edge Entertainment, Fever Games, Muduko, Pegasus Spiele and Trefl Joker Line |
Mechanizmy | Auction/Bidding, Hand Management, Player Elimination and Take That |
- Great Western Trail + Kolej na północ. Druga edycja. Recenzja - 12 września 2023
- Dobble Connect – zbierz drużynę i szukaj par. Recenzja - 22 sierpnia 2023
- Oryszalk – atlantydzki wyścig o punkty. Recenzja - 1 sierpnia 2023