Bärenpark. Park dla misiów. Recenzja
W grze Park Niedźwiedzi (oryg. Bärenpark) zadaniem graczy będzie zaplanować układ własnego ogrodu ze zwierzętami. Co prawda mało tu będzie brania pod uwagę potrzeb misiów, a głównie chodzić będzie o całkowite wypełnienie przestrzeni. Czym się da. A co!
Wszystko więc razem składać się będzie na dość logiczną układankę. Czy jednak rzeczywiście inni gracze nie będą tu mieli nic do powiedzenia? I jak Park Niedźwiedzi ma się np. do Patchworka? Przekonajmy się!
Spis treści
Informacje o grze
Wydawnictwo: Mayfair Games
Liczba Graczy: 2 – 4
Czas Gry: od 30 do 45 minut
Wiek: od 8 lat
Cena: około 80 zł
Co w pudełku?
Co prawda to prawda, wielu osobom wystarczył rzut oka na okładkę. Klemens Franz z pewnością robił lepsze grafiki. Na szczęście wewnątrz pudełka jest już tylko lepiej. Grafiki na kafelkach czy na planszy głównej są naprawdę udane. Oczywiście co kto lubi, ale jak dla mnie jest i czytelnie, i dość ładnie.
Co zaś znajdziemy w tym całkiem ciężkim i wypełnionym pudełku? Jak się pewnie łatwo domyślić głównie będą to wielokształtne kafle, które tworzyć będą nasz park. Dodatkowo mamy też zestaw plansz, na których owe kafle będziemy wykładać. Do tego przyda się jeszcze plansza główna (do ułożenia wszystkich elementów), a także parę innych żetonów (pomniki niedźwiedzi) oraz kafle celów (do wariantu zaawansowanego). Jak już wspomniałem wcześniej, jest tego całkiem sporo.
Ciekawostka: wydawca zadbał o “wypraskę”. Jest dodatkowo do własnoręcznego złożenia. Pomysł o tyle oryginalny, co ciut niepraktyczny. Przede wszystkim robi się wtedy mało miejsca. Okazuje się, że po wyjęciu przegródek i zapakowaniu wszystkiego w woreczki strunowe nie ma właściwie żadnego problemu.
Zasady
Celem gry jest uzbieranie największej liczby punktów. Głównym ich źródłem będą kafelki i pomniki niedźwiedzi. W wariancie zaawansowanym dojdą jeszcze cele.
W swoim ruchu gracz ze swojej puli kafelków wybiera jeden i wykłada na dowolne pole na planszy. Ograniczenia:
- kafelki muszą tworzyć zwarty obszar
- nie mogą wystawać poza obszar plansz
- nie mogą przykryć specjalnego miejsca na pomnik
- nie mogą nakładać się na siebie
W momencie gdy zostanie przykryty jeden ze specjalnych symboli na planszy, należy dodatkowo:
- zielona taczka, biała betoniarka, pomarańczowa koparka – pobrać jeden z kafelków z odpowiedniej sekcji na planszy głównej
- robotnicy – dobrać i dołożyć do swojego parku kolejną planszę
A o co chodzi z tymi pomnikami? Otóż po zapełnieniu wszystkich pól na jednej z naszych plansz, otrzymujemy pomnik z najwyższym numerem. Na koniec gry tą wartość doliczamy do naszych punktów.
Gra kończy się, gdy jeden z graczy całkowicie zapełni 4 plansze. Dogrywamy wtedy kolejkę do końca i zliczamy punkty (wystawione przez nas pomniki + wyłożone kafelki).
Wariant zaawansowany
W tym wariancie dochodzą kafle z celami. Przed grą wybieramy 3 cele. Może to być np. wystawienie 3 kafli z misiami polarnymi albo stworzenie dużej przestrzeni obszarów zielonych (6). W czasie rozgrywki, gdy uda nam się zrealizować jeden z celów, wówczas zabieramy odpowiedni kafelek z największą liczbą punktów. Doliczamy je oczywiście na koniec gry.
Wrażenia
Park Niedźwiedzi pozornie może wydawać się rozrywką dla dzieci. Jednak okazuje się, że nie jest to gra banalna. Owszem, zasady są do przyswojenia właściwie przez każdego. Mimo wszystko będziemy tu potrzebowali sporo planowania przestrzennego, a do tego musimy też obserwować przeciwników.
Wspólne zasoby w postaci kafelków sprawiają, że często trzeba się spieszyć, by zdobyć odpowiedni. Pod koniec gry czasem okazuje się, że nie ma już odpowiednich kafelków, które by nam pasowały. Kto późno przychodzi… I wcale się jest tak, że wystarczy dla każdego. Kołderka (nawiązując do innego tytułu) jest dość krótka.
Gra poniekąd premiuje budowanie przemyślane i po kolei. Zapełniając kolejno “kwadraty” zdobywamy szybciej wyżej punktowane pomniki niedźwiedzi. Jeśli robimy to “zalewając przestrzeń”, no cóż… Ktoś inny zdobędzie te punkty.
Jak się łatwo domyślić, w Parku Niedźwiedzim trzeba wykorzystać przestrzeń maksymalnie. Zostawienie nawet niedużej dziury może nas sporo kosztować. Zwłaszcza, że gra ma charakter wyścigu: kto pierwszy zbierze lepszy kafelek, kto zbierze lepszy pomnik… Każda tura dłużej to właściwie stracone punkty.
Szczególnie ważna jest rywalizacja o największe kafelki. Mamy tam unikalne kształty (pentomina) z dość wysokimi wartościami punktowymi. Każdy więc stara się, by zebrać ten najlepiej pasujący. Znów jeden ruch i ktoś może nas wyprzedzić.
Sami więc widzicie, że nie ma lekko. Jeśli do tego dołożymy cele, wówczas jest jeszcze ciekawiej. Właściwie spokojnie od początku można grać z nimi. To dodatkowe punkty i dodatkowe strategie.
W Park Niedźwiedzi gra się naprawdę szybko, skalowanie jest świetne, losowości właściwie nie ma. Czy nie będziemy tu narzekać na regrywalność? Raczej nie, wystarczy spojrzeć na różnorodne cele (10). W czasie rozgrywki zaś wybieramy (losujemy) tylko 3.
Park Niedźwiedzi a Patchwork
Park Niedźwiedzi | Patchwork | |
dla ilu graczy? | 2-4 | 2 |
czas gry | 30-45 min. | 15-30 min. |
wiek graczy (pudełkowy) | 8+ | 8+ |
ilustracje | Klemens Franz | Klemens Franz |
ciężar gry (wg BGG), skala od 1 do 5 | 2.00 | 1.71 |
cena | ok. 75,- | ok. 65,- |
regrywalność | zapewniona przez różnorodne cele | zapewniona przez losową kolejność kafli |
cecha charakterystyczna |
|
|
Jeśli miałbym wybrać tylko jedną z nich, zdecydowanie wybrałbym Park Niedźwiedzi. Nawet jeśli tylko do rozgrywek 2-osobowych.
Podsumowanie
Park Niedźwiedzi to świetna rozrywka dla każdego. Oczywiście jeśli ktoś nie lubi gier logicznych ani układanek, to nie znajdzie tu zbyt wiele dla siebie. Ale dla pozostałych, właściwie w każdym wieku, będzie to mile spędzony czas.
Zasady są przyswajalne dla każdego, czas rozgrywki akceptowalny (do ok. 45 min.), skalowanie świetne. Cóż dodać? Tylko grać i grać W swojej kategorii absolutnie gra bez wad.
- klarowne zasady przystępne dla każdego
- płynna rozgrywka
- … która pozwala na sporo kombinowania
- świetne skalowanie
- różnorodne cele, które faktycznie zmieniają rozgrywkę
- przystępna cena jak na tak wypchane pudełko
- okładka
- jedynie ciut niepraktyczna wypraska
Ocena: (5 / 5)
Dziękujemy wydawnictwu Mayfair Games za przekazanie gry do recenzji.
Łukasz Hapka
Game Details | |
---|---|
Name | Bärenpark (2017) |
Accessibility Report | Meeple Like Us |
Złożoność | Medium Light [1.65] |
BGG Ranking | 384 [7.29] |
Liczba graczy | 2-4 |
Projektant/Projektanci | Phil Walker-Harding |
Grafika | Klemens Franz |
Wydawca | Lookout Games, 999 Games, Compaya.hu: Gamer Café Kft., Funforge, GaGa Games, GoKids 玩樂小子, Hobby Japan, Korea Boardgames, Lacerta, Lanlalen, Ludofy Creative, Maldito Games, Mayfair Games and uplay.it edizioni |
Mechanizmy | Grid Coverage, Open Drafting, Set Collection and Tile Placement |
- W mroku wieży. Recenzja gry książkowej - 10 września 2024
- Władca Pierścieni: Wyprawa do Góry Przeznaczenia – licz na dobre rzuty. Recenzja - 6 sierpnia 2024
- Marvel Dice Throne – rzucaj i wygrywaj. Recenzja - 14 czerwca 2024