Planszopedia

W planszówkowym świecie istnieją profesjonalne zwroty na konkretne rozwiązania mechaniczne, więc postanowiliśmy je posegregować i zebrać w jednym miejscu. Nie tylko dla początkujących

Area Control/Area Influnce – celem jest zdobycie jak największego wpływu na danym obszarze. El Grande.

Area Movement – ruch na planszy pomiędzy połączonymi obszarami. Merchants & Marauders, Risk.

Auction/Bidding – możliwość składania ofert / aukcji. Wysokie napięcie, Modern Art.

Action Point Allowance System – w danej rundzie/fazie gracze dysponują określoną ilością punktów akcji/ruchu, które mogą wykorzystać do wykonywania, często różnie płatnych, czynności. Pandemic, Earth Reborn.

Area Enclosure – elementy gry są ustawiane, bądź przesuwane w celu otoczenia obszaru, tworzonego w trakcie gry. Carcassone, Go.

Betting/Wagering – gracze mogą, bądź muszą robić zakłady w trakcie gry.

Commodity Speculation – gracze inwestując w rozmaite towary, których wartość ulega dynamicznej zmianie w ciągu gry, a poprzez ich kupno i sprzedaż zarabiane są pieniądze. Black Friday.

Stock Holding – gracze sprzedają/kupują akcje, którymi potem zarządzają, bądź odsprzedają. Vinhos.

Chit-Pull System – wprowadzanie losowości polegająca na umieszczaniu elementów, zawierających informacje np. w pojemniku, a następnie ich dobieraniu. Arkham Horror.

Card Drafting – gracze dobierają karty z jednego stosu [nie własnych, jak to bywa w większości przypadków], przez co otrzymują natychmiastowe korzyści, bądź gromadzą je, aby realizować dalsze cele gry, z możliwością wyboru jednej z nich. Wsiąść do pociągu.

Co-operative play – gracze, chcąc wygrać, zmuszeni są współpracować. Są odmiany pozwalająca na drobną rywalizację, choć przeważnie takowa nie występuje między uczestnikami. Ghost Stories, Pandemic.

Deck / Pool Building – początkowa talia kart jest modyfikowana dynamicznie w trakcie gry poprzez dodawanie/usuwanie nowych. Arcana, Dominion.

Dice Rolling – rzut kością wprowadzający element losowości do gry. Twilight Struggle, Warcraft.

Hand Managment – takie zarządzanie kartami na ręku, które pozwoli na jak najbardziej optymalne ich wykorzystanie. Chicago Poker.

Hex-and-Counter – możliwość wykonywania ruchu w sześciu kierunkach dzięki heksagonalnej siatce. Neuroshima Hex!

Modular Board – plansza komponowana z wielu fragmentów. Claustrophobia, Sid Meier’s: Civilization.

Parnerships – możliwość tworzenia zespołów/sojuszy, których funkcjonowanie i zrywanie regulują zasady gry. Dune, Gra o Tron.

Pattern Recognition – znaczniki są przesuwane lub dodawane na określone/losowe pozycje, wiążąc je z planszą, bądź innymi znacznikami.

Point to Point Movement – ruch na planszy odbywa się pomiędzy punktami łączonymi linią. Mister X.

Paper-and-pencil – zapisywanie informacji za pomocą kartki papieru i długopisu/ołówka. Cluedo

Pattern Building – gracze tworzą układy zgodne z modelami w grze. Ingenious.

Pick-up and deliver – gracz ma możliwość wyboru jednego z elementów z jednej części planszy, aby doprowadzić go do innego, co zwykle przynosi korzyści, bądź jest celem gry. Railroad Tycoon.

Press your luck – akcja powtarzana do momentu w którym gracz zatrzyma ją z powodu wzrostu ryzyka utraty czegoś [zwykle punktów/pieniędzy]. RA.

Rock-Paper-Scissors – kołowa zależność określająca sposób wygranej. Sid Meier’s: Civilization

Roll and move – zgodnie z wyrzuconą wartością na kości gracz przesuwa swoje pionki. Chińczyk.

Role Playing – kontrolowana przez gracz postać rozwija się w trakcie gry. Battlestar Galactica, Mansion of Madness.

Route/Network Building – gracze, stawiając znaczniki, tworzą sieć lub drogi. Thurn and Thaxis, Settlers of Catan.

Secret Unit Deployment – w grze występują niejawne informacje, dzięki którym gracz kontroluje pewne obszary gry. The First World War.

Simulation – symulacja rzeczywistych zdarzeń. 1805: Sea of Glory.

Set Collection – zbieranie dóbr dostępnych w grze. 7 cudów świata.

Simultaneuos Action Selection – gracze, najczęściej w sposób niejawny, podejmują jednoczesną decyzję o wykonywanych jednocześnie.

Time Track – każda wykonywana czynność w grze kosztuje określoną ilość czasu, co jest zaznaczane na listwie czasu. Gracz, który wykorzysta go mnie, akcje wykonuje jako pierwszy. Olympos, Red November.

Wariable Player Powers – gracze, dzięki różnym zdolnościom, zmierzają do celu innymi drogami. Cosmic Encounter.

Worker Placement – gracz w swojej turze, przy pomocy znacznika [najczęściej robotnika] stawianego na danym polu/karcie, oznacza jaką akcję wykona [np. postawienie na kopalni przyniesie nam surowiec]. Magnum Sal, Caylus.

Tile Placement – kafelki [żetony] są zagrywane w celu powiększenia obszaru gry i/lub zdobycia punktów. Wilki i Owce.

Trading – gracze wymieniają między sobą dobra i usługi, którymi dysponują. Osadnicy z Catanu.

Variable Phase Order – tury nie są powtarzalne, ale zależą np. od wyboru gracza. Puerto Rico, Race for the Galaxy.

Voting – głosowanie, które może określać wynik.