Boss Monster: Twarde lądowanie. Recenzja

Statek obcych rozbił się w Arkadii! W pikselowym świecie Bossów pojawili się…kosmici! Wraz z nimi nowe wyzwania, niezłomni bohaterowie i zaskakująca, międzygalaktyczna konkurencja – mocarni bohaterowie z obcych planet! Szykuje się niezła jatka!

Twarde lądowanie to rozszerzenie do gry Boss Monster (recenzja #1, #2, recenzja samodzielnego dodatku). Wprowadza nowy rodzaj skarbu, bohaterów, bossów, komnaty zasilane przez kosmiczne potwory i zaawansowane technologicznie pułapki.

Niektórzy zarzucają temu dodatkowi, że nie wnosi nic więcej poza rozszerzeniem pozwalającym grać w 5 i 6 osób. Czy tak jest rzeczywiście?

Informacje o grze

Autor: Johnny O’Neal, Chris O’Neal
Wydawnictwo: Trefl Kraków
Liczba Graczy: 2 – 6 (5-6)
Czas Gry: od 30 do 60 minut
Wiek: od 13 lat
Cena: około 25 zł

Małe pudełeczko wielkości Niezbędnika Bohatera mieści w sobie 45 kart:

  • 3 nowych bossów
  • 7 kart zaklęć
  • 12 bohaterów (7 typowych i 5 legendarnych)
  • 23 karty komnat

Zasady

Niewielka instrukcja wskazuje nam, że dodatek umożliwia grę na 5 i 6 osób. Właściwie nie wiemy, co należy zrobić, by użyć go do gry w 2-4 osoby. Ale do tego jeszcze wrócimy.

Co więc dostajemy nowego? Karty z dodatku (bossowie, bohaterowie, komnaty) dodają do gry nowy symbol skarbu: artefakt obcych. 

Co jeszcze? Zmianie ulega parę zasad (dla gry w 5 lub 6 osób):

  1. Warunek końca gry: gra nie kończy się, gdy ktoś z graczy dostanie 5 ran. Gramy dotąd, aż któryś zbierze 10 dusz ewentualnie skończą się karty bohaterów w talii (mogą jeszcze jacyś zostać w mieście).
  2. Końcowe liczenie punktów: nie wygrywa ten gracz, kto zebrał 10 dusz. Sprawdzamy różnicę pomiędzy zebranymi duszami a otrzymanymi ranami. Kto ów wynik będzie miał największy, zostaje zwycięzcą. Remisy rozstrzyga niższy wskaźnik PD u bossa.
  3. Gdy mamy remis w fazie przynęty, rozstrzygamy to następująco:
    • bohaterowie trafią do graczy (oczywiście tych, którzy remisują), jeśli kart jest co najmniej tyle, ilu graczy – wówczas kolejno każdy otrzyma bohatera
    • powtarzamy przydzielanie (jedna karta, po kolei) aż nie będzie się dało podzielić kart po równo

 

Wrażenia

Po pierwsze miło, że pomyślano o kosmicznym klimacie. Na ilustracjach znajdziemy i Obcego, i Alfa, a nawet Małego Księcia. Jak zwykle całość przesiąknięta jest humorem i charakterystycznym 8-bitowym klimatem. 

Po drugie, gdy po raz kolejny przeczytamy instrukcję i sprawdzimy karty, okazuje się, że właściwie nie jak ich użyć w grze na 2-4 graczy. Dlaczego? Wszystko przez bohaterów. Mamy na nich oznaczenia, że używamy ich w rozgrywce 5+. Jeśli więc ich odrzucimy, to po co komnaty z symbolem artefaktu obcych? 

Na BGG mamy na ten temat dyskusję. Nie jest to co prawda nic oficjalnego, ale wielu graczy potwierdza, że ten wariant działa:

  • miksujemy wszystkie karty bohaterów (tak jak komnat, czarów i bossów)
  • na rozgrywkę musimy wylosować odpowiednią liczbę bohaterów:
    • 2 graczy = 13 typowych i 8 legendarnych
    • 3 graczy = 17 typowych i 11 legendarnych
    • 4 graczy = 25 typowych i 15 legendarnych
    • 5-6 graczy = 32 typowych i 20 legendarnych

Oczywiście rozgrywka w 5 czy 6 (wg zasad oficjalnych) osób działa poprawnie. Dużo się dzieje. Bohaterów jest cała masa. A nowy typ skarbu rzeczywiście balansuje rozgrywkę. Poza tym, jak się łatwo domyślić, rozgrywka w więcej osób, to oczywiście o wiele dłuższe partie. 

 

Podsumowanie

Czy więc warto zainwestować w ten dodatek? Przede wszystkim kosztuje on niewielkie pieniądze. Jeśli więc grasz w Boss Monstera, ale chętnie zagrałbyś w więcej osób (czyli 5-6), to bierz koniecznie. Jeśli jednak grasz raczej w mniejszym gronie, to nie jest on właściwie konieczny. 

Można oczywiście zmiksować wszystkie karty (według powyższego schematu) i w ten sposób wprowadzić całkiem ciekawą mieszankę. 

Dodatek nie zmienia diametralnie gry. Mamy tu właściwie rozszerzenie wszystkiego, z czym już się spotkaliśmy. Bez nowych mechanizmów czy nowych typów kart. 

Jeśli więc nie lubisz Boss Monstera, to i Twarde lądowanie tego nie zmieni. Jeśli lubisz, możesz spróbować. Nie – koniecznie. Nie – niezbędnie. Ale oczywiście więcej kart, to więcej możliwości. 

Plusy
  • dobra cena
  • możliwość gry w 5 i 6 osób
  • ciekawe urozmaicenie zasad (zmienione końcowe liczenie i rozstrzyganie remisów w fazie przynęty)
  • wreszcie kosmos w świecie Boss Monstera
Plusy / minusy
  • oficjalnie – właściwie mamy tu karty tylko do rozgrywki w 5 i 6 osób (choć oczywiście polecam wypróbowanie wariantu z BGG)

Ocena: (3 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Trefl Joker Line za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

BGG jest chwilowo niedostępne.
Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka