Marvel D.A.G.G.E.R. – po superbohatersku! Recenzja.

[WSPÓŁPRACA REKLAMOWA] Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Rebel. Wydawnictwo Rebel nie miało wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.

Marvel D.A.G.G.E.R. został u nas wydany przez Rebel, ale oryginalnym wydawcą jest FFG, co ma duży sens, ponieważ jest to po części re-implementacja ich innej gry – Eldritch Horror. Jednak tym razem nie będziemy się uganiać za Cthulhu jako podrzędny detektyw, a walczyć przeciwko Thanosowi, Ultronowi, Red Skullowi lub Lokiemu jako jeden z potężnych superbohaterów! Avengers! Zbiórka!

Informacje o grze Marvel D.A.G.G.E.R.

Pudło wielkie i drogie

Posiadając w swojej kolekcji Marvel Zombies i Marvel United – gry pełne plastiku – ciężko było mi patrzeć na tekturowe standy z Marvel D.A.G.G.E.R., aczkolwiek mają swoje plusy – nie trzeba ich malować, żeby na planszy wyglądały estetycznie. Pomimo tektury zamiast plastiku, cena gry jest bardzo wysoka w stosunku do zawartości. Oczywiście część tych kosztów pokrywa licencję, aczkolwiek gra do tanich nie należy. 

W środku, oprócz wspomnianych dwudziestu standów bohaterów oraz czterech Arcywrogów, znajdziemy również dużą planszę główną, przedstawiającą mapę świata ze strefami, tekturowe znaczniki wrogów, podstawki na standy, kości oraz mnóstwo kart i tekturowych znaczników. Całość, jak na FFG przystało, jest świetnej jakości – grube, wytrzymałe, tekturowe znaczniki, pięknie wykonane karty. Cieszy fakt, że każdy Bohater ma alternatywną wersję – czy to Miles Morales zamiast Petera Parkera, czy Hulk i SheHulk – każdy znajdzie tu coś dla siebie.  

Mechanika Marvel D.A.G.G.E.R.

Marvel D.A.G.G.E.R. to kooperacyjna gra dla od 1 do 5 graczy, w której, wcielając się w Bohaterów, będziemy próbowali powstrzymać wybranego Arcywroga przed zrealizowaniem celu. Będziemy podróżować przez świat wykonując misje i walcząc ze sługusami, by w końcu dopaść głównego Złola w finałowej walce. Będziemy ulepszać naszego herosa nie tylko przez zdobywanie nowych zdolności, ale też artefaktów czy potężnych sojuszników. 

W celu przygotowania rozgrywki, musimy wybrać Bohatera, którego będziemy prowadzić – każdy z nich ma alternatywną wersję, mocno zwiększającą tak klimat jak i regrywalność. Po wybraniu postaci i otrzymaniu wszystkich jej znaczników i kart, musimy wybrać też Aspekt. To uniwersalny typ bohatera, który wraz z naszą postacią stanowi wspólny wyznacznik tego w czym jesteśmy dobrzy. Agresja sprawi, że lepiej poradzimy sobie w walce, Czujność pozwoli nam wykonywać unikalne akcje ruchu, itp. Każda karta Aspektu pokazuje dostępne dla gracza akcje, ale różni się od innych kart ulepszoną wersją niektórych akcji. Po wybraniu naszej drużyny, musimy oczywiście mieć kogo powstrzymać – wybrać możemy spośród czterech dostępnych Arcywrogów. Po przygotowaniu kart Misji i Wydarzeń, oraz utworzeniu puli zasobów, wybieramy pierwszego gracza i możemy rozpocząć grę.

Główną siłę napędową gry stanowi talia misji Arcywroga. Rozgrywka dzieli się na dwie Fazy: 

  1. Faza Bohaterów – gracze rozgrywają swoje tury i wykonują akcje. Zaczynając od pierwszego gracza, każdy używać będzie jednego znacznika Aspektu, by przeprowadzić pojedynczą akcję:
      • Ruch – poruszenie się na sąsiednie pole lub pola, w zależności od wartości Ruchu
      • Walka – zaatakowanie wroga na swoim polu. Rzucamy kośćmi i za każdy Sukces wróg otrzymuje jedno obrażenie.
      • Wyzwanie – wykonanie testu Obrony, by umieścić znacznik postępu na aktualnej misji.
      • Odpoczynek – leczenie obrażeń oraz doładowanie kart wsparcia, po wykonaniu testu Taktyki.
      • Zdolności Bohaterów – niektóre zdolności wymagają użycia znacznika Aspektu.
      • Akcje D.A.G.G.E.R.  – specjalna akcja związana z bazami i misjami bohaterów.
  2. Faza Arcywroga – po zakończeniu wszystkich tur bohaterów rozpoczyna się faza arcywroga. 
    1. Zwiększenie zagrożenia
    2. Sprawdzanie Misji Arcywroga
    3. Rozpatrzenie karty Wydarzenia

Bohaterowie wygrywają po ukończeniu 3 misji Arcywroga i pokonaniu go w ostatecznym pojedynku. W zależności od ukończonych przez nas misji może być łatwiej lub trudniej, aczkolwiek zawsze ta ostatnia walka jest bardzo emocjonująca i stanowi idealny finał całej rozgrywki.

Rozgrywka

Jako wielki fan Marvela nie mogłem przejść obojętnie obok tej gry. Pierwsze co zachwyca to rozbudowane uniwersum, które nie sięga jedynie po najpopularniejszych bohaterów i znane schematy, a wprowadza ciekawe postacie i miejsca, które stanowią smaczki dla osób czytających komiksy. W samej rozgrywce mocno zaakcentowane są również różnice pomiędzy bohaterami. Każdy z nich ma swój wyjątkowy sprzęt lub misje, które sprawiają, że czujemy, że gramy Czarną Panterą chroniącą Wakandę, a nie tylko pionkiem. Gra bazuje na Eldritch Horror, ale jest jednak na tyle wyjątkowa, że spokojnie może stać obok swojego pierwowzoru na półce każdego fana, właśnie przez swój inny setting.

Niestety minusem jest długość samej gry, powyżej 3-4 godzin, oraz jej duża powtarzalność. Bohaterowie są bardzo powolni i często jedyną rzeczą, którą możemy zrobić, jest poruszenie się po planszy, żeby dojść do miejsca docelowego. Absurdalną sytuacją, w jednej z moich rozgrywek, było wylosowanie w pierwszej turze Whiplasha, który obniża wartość Ruchu bohaterów o 1, często sprowadzając tę wartość do 0… Jak w każdej grze przygodowej pełnej losowości, mamy tutaj emocjonujące, pełne klimatu rozgrywki, w których czujemy się wspaniale, ale zdarzają się też takie, które strasznie irytują i sprawiają, że chcemy wyrzucić grę przez okno.

Dużym wpływem na to, jak dobrze będziemy odbierać grę jest liczba graczy przy stole. Przy 2-3 osobach gra bardzo traci i dopiero 4-5 graczy wydobywa z niej co najlepsze. Solo rozgrywka istnieje i każe nam kontrolować dwie postacie, co nie jest najlepszym rozwiązaniem, patrząc na poprzednie zdanie. Ciężko mi też polecić grę dla dzieci. Raz, że prowadzenie samej postaci bywa problematyczne – trzeba sporo ogarnąć, a dwa, że długość rozgrywki  nawet dorosłego potrafi wynudzić.

Podsumowanie

To nie jest zła gra, bazując na Eldritch Horror ciężko zrobić grę złą – aczkolwiek ważnym czynnikiem będzie tutaj setting. Jeżeli lubimy Marvela i niestraszne są nam długie kooperacje, to będzie to bardzo fajna gra na długie posiedzenia. Jeżeli jednak szukamy czegoś do grania rodzinnego, lub setting jest nam obojętny, to warto chyba przemyśleć swoją decyzję.

Tak jak pisałem wcześniej – dużo zależy od szczęścia – i mogą się nam zdarzyć epickie gry, jak i również takie, po których będziemy ziewać. Największą bolączką jest powolność postaci, która sprawia, że Ruch jest bardzo często wykorzystywaną akcją, a liczba akcji jest limitowana. Dochodzi do sytuacji, w której nie mamy za bardzo co robić, albo najzwyczajniej czujemy się zbędni, gdy pozostali gracze dobrze się bawią.

Mechanicznie – jest dobrze! Setting? To już zależy co kto lubi, ale oddanie go w grze jest bardzo dobre! Jeżeli więc tego szukacie, to znaleźliście idealną grę! 

Plusy
  • naprawdę solidne wykonanie każdego elementu
  • duża regrywalność, dzięki różnym arcywrogom i  bohaterom
  • sięga po mniej znane elementy z komiksów
  • czuć klimat settingu
  • dobra mechanika, która nie jest wcale banalna, i daje duże możliwości
Plusy / minusy
  • długość rozgrywki, która sięga powyżej 3 godzin, nawet przy ogranych osobach
  • setting rozgrywki dla niektórych będzie plusem, a dla innych minusem
  • słabiej działa poniżej 4 osób
Minusy
  • jak to w losowych przygodówkach – może się zdarzyć nudna rozgrywka
  • powolne przemieszczanie się postaci skutkuje straconymi rundami
  • cena!

Ocena:

Marvel D.A.G.G.E.R. to świat Marvela w świetnej kooperacji, aczkolwiek jak z każdą przygodową grą – możemy trafić epickie rozgrywki, jak i ziewać przez te 3-4 godziny. Jeżeli masz grupę zapalonych i dorosłych fanów Marvela – to może być świetna gra na długie posiedzenia, ale do grania z dzieciakami raczej poszukaj czegoś innego.

 

Dziękujemy Wydawnictwu Rebel za przekazanie gry do recenzji.

 

Sebastian Lamch

Game Details
NameMarvel D.A.G.G.E.R. (2023)
ZłożonośćMedium [2.89]
BGG Ranking4797 [7.11]
Player Count (Recommended)1-5 (1-4)
Projektant/ProjektanciDane Beltrami
GrafikaUncredited
WydawcaADC Blackfire Entertainment, Fantasy Flight Games and Rebel Sp. z o.o.
MechanizmyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Point to Point Movement, Solo / Solitaire Game and Variable Player Powers
Sebastian Lamch