Park Niedźwiedzi: Kolej na Grizli. Przejdźmy na wyższy poziom. Recenzja

Wasze parki muszą się rozbudować, aby przyjąć niedźwiedzie grizli! To już jest pewne: jedne z największych niedźwiedzi na ziemi znajdą swój dom w waszych parkach. Ich ostoje będą wielkie, więc czeka was nie lada wyzwanie, aby jakoś je pomieścić! Większy park to również większa liczba odwiedzających. Macie więc teraz możliwość budowy kolejki, która usprawni zwiedzanie parku.

W pudełku znajdziemy dwa moduły: Grizli oraz Kolejka, które w dowolnej konfiguracji dodać do gry podstawowej. Nie zapominajmy także o nowych żetonach osiągnięć. Każdy z modułów to coś troszeczkę innego, ale szczególnie Kolejka wprowadzi rozgrywkę na wyższy poziom. Dosłownie!

Informacje o grze



Autor: Phil Walker-Harding
Wydawnictwo: Lacerta
Liczba graczy: 2 – 4
Czas gry: 30 – 45 minut
Wiek: 8+
Cena: ok. 70 zł
Instrukcja

Wykonanie

Pudełko jest cieńsze niż w przypadku podstawki, ale też jest to uzasadnione. Mamy tu trochę mniej komponentów. Wszystko mieści się na kolejnych arkuszach wyprasek. To na nich mamy dodatkowe żetony osiągnięć, dodatkowe kafle niedźwiedzi, a także plansz wyjścia. To na nich także znajdziemy elementy do zbudowania kolejki. Wszystko jakościowo wygląda tak samo jak w przypadku podstawki.

Graficznie za wszystkim stoi oczywiście niezastąpiony Klemens Franz.

Czy cenowo nie ma tu trochę wygórowanej ceny? Mimo wszystko nie. Dwa moduły, sporo tektury, dobra jakość. Nie ma co narzekać.

Nowe płytki wyjścia + dodatkowe kafelki osiągnięć

Zasady

Moduł Grizli

W pewnym sensie jest to dość klasyczny moduł, który dodaje nowy gatunek niedźwiedzi do naszych parków. Wybiegi dla grizli są jednak trudniejsze do zdobycia niż inne wybiegi. Można je otrzymać tylko i wyłącznie po odrzuceniu z własnych zasobów 2 kafelków: jednego pawilonu i jednego terenu zielonego. W grze, gdzie bardzo często brakuje nam każdego kafelka, odrzucanie jeszcze dwóch? Właściwie to takie coś za coś. Wybiegi grizli są większe niż normalne wybiegi, a do tego dają więcej punktów. Trzeba więc wyważyć to wszystko i wybrać opcję optymalną. W końcu Park niedźwiedzi to dalej swoisty wyścig o to, kto pierwszy zapełni swoje płytki.

Razem z tym modułem otrzymujemy 4 dodatkowe płytki wyjścia. Tak więc nasz park będzie od teraz większy. Dodatkowo parę toalet, a także dodatkowe kafelki pomników niedźwiedzi. 

Moduł Kolejka

Mamy tu trochę zasad, bo i samo budowanie kolejki wcale proste nie jest. Na co musimy zwrócić uwagę:

  • pierwszą podporę kolejki możemy postawić na dowolnym terenie zielonym
  • podpory ustawiamy tylko i wyłącznie w momencie dokładania, tylko na terenach zielonych
  • kolejne podpory muszą być oddalone o 2 pola w linii prostej
  • kolejka przy każdej podporze musi skręcić
  • nie można tworzyć pętli ani rozgałęzień (tylko jedna nitka rozwijana na obu końcach)

Co nam daje budowanie kolejki? Oczywiście dodatkowe punkty. I tu (tak jak w przypadku np. pawilonów) mamy swoisty wyścig, bo kolejne wagoniki (dokładane między podporami) będą miały coraz niższe wartości. 

Dodatkowe komponenty

Jakby tego było mało, do gry możemy jeszcze dołączyć żetony osiągnięć. Mamy ich tu aż 6 nowych typów. Łącznie z podstawką będziemy więc mieli wybór z 16 rodzajów. 

Wrażenia

Z pewnością co do zasad Park niedźwiedzi nie jest grą trudną. Dodatek co prawda wprowadza trochę urozmaiceń, ale dalej poziom jest dość zbliżony. Mimo wszystko co innego zasady, a co innego poziom kombinowania i strategii zapełniania naszego parku. Czynników jest tu bowiem całe mrowie: co mi da wyłożenie tego kafelka (jakie bonusy), gdzie położę kolejne, jakie kafelki mam teraz dobrać, co planują inni, bo może mi podbiorą wybieg, który mi najbardziej odpowiada, jak zaplanować sobie rozłożenie kolejnych płytek parku… I tak dalej, i tak dalej. 

Wraz z dodatkiem opcji jest jeszcze więcej. Co niektórzy mogą oczywiście wpaść w poważny paraliż decyzyjny, co wcale nie będzie łatwe dla współgraczy. I tu dochodzimy do największego dylematu: jeśli wystarczy nam poziom móżdżenia w podstawce, czy warto go podkręcać przez dorzucenie dodatku? Ja bym się mimo wszystko zdecydował. Jeśli lubicie Park niedźwiedzi i tego typu rozgrywkę, to znaczy, że niestraszne wam kombinowanie. Na początku polecam zagrać na spokojnie z dodanymi niedźwiedziami grizli. Zasady właściwie pozostają te same. Rozgrywka trochę się wydłuża przez dołożenie kolejnej płytki terenu. Po paru rozgrywkach możecie spróbować Kolejki – ale bez grizli. Wydaje mi się, że nie ma co skakać od razu na głęboką wodę. Niedźwiedzie nie pouciekają. Kolejka dodaje zupełnie inny poziom kombinowania. Dużo więcej musimy tu zaplanować na początku rozgrywki – m.in. czy będziemy inwestować w kolejkę i jak ją poprowadzimy. Z każdym kolejnym dołożonym kafelkiem musimy zastanowić się, czy nie blokujemy dalszej trasy kolejki. Cały czas musimy też zadbać o tereny zielone, bo tylko na nich można postawić podstawy. Jest tego więc dużo, dużo więcej. Mimo wszystko mamy na koniec satysfakcję, gdy uda nam się poprowadzić najdłuższą linię. Oczywiście będą szły za tym spore punkty. Gra z grizli jest więc dość spokojna, przy kolejkach nabiera zupełnie innego charakteru. W końcu gracze rywalizować będą także o lepsze (czyli lepiej punktowane) wagoniki. Dlatego też szybki rozwój kolejki może się opłacić. Z drugiej strony pewnie pozostali podbiorą nam co atrakcyjniejsze pawilony czy wybiegi.

Dodatek nie rozszerza liczby graczy, ale za to znacznie wydłuża czas gry. Dodanie obu modułów, a przy tym gra z osiągnięciami zajmie całkowicie nasz stół, ale też zje nam ponad godzinę. W pełnym składzie można nawet liczyć ok. 90 minut. To długo. Zwłaszcza jak na grę rodzinną. Mimo wszystko fanom układanek zdecydowanie polecam.

Poziom interakcji jest właściwie taki sam, jak wcześniej. Dalej rywalizujemy o lepsze kafelki, teraz dodatkowo o lepsze wagoniki, które przyniosą nam więcej punktów. Dalej – kto pierwszy, ten lepszy. W innym sposób nie będziemy sobie przeszkadzać.

Podsumowanie

Jeśli nie znasz Parku niedźwiedzi, to warto się z nim zapoznać. Ale mimo wszystko nie kupować od razu całego pakietu. Jeśli znasz i lubisz podstawkę, to szczerze polecam zapoznać się z Kolej na grizli. Dostajemy dwa ciekawe moduły, dostajemy nowe osiągnięcia, które są trochę bardziej wymagające od tych z podstawki. Kolejki wprowadzają kolejny czynnik do gry: niejako inny wymiar. Z początku wcale nie jest łatwo zaplanować naszą linię, a w dodatku pamiętać o wszystkich zasadach (m.in. o odległościach). Jednak z czasem wszystko nabiera charakteru.

Ważne, że moduły można dodawać osobno. Wszystko razem to prawdziwa gratka dla miłośników puzzli i układanek. Jednak oprócz sporej dawki kombinowania zajmie nam całkiem sporo czasu. Ja ze swej strony polecam Kolej na grizli, choć z pewnością nie zawsze będę łączył wszystkie moduły.

Plusy
  • 2 niezależne moduły
  • dodatkowe płytki osiągnięć
  • trójwymiarowe kolejki
  • więcej decyzji, więcej kombinowania
Plusy / minusy
  • Klemens Franz
Minusy
  • znacznie wydłuża się setup
  • podstawka z kompletem modułów z dodatku jest jeszcze bardziej podatna na paraliż decyzyjny

Ocena: 4.5 out of 5 stars (4,5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Lacerta za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Game Details
NameBärenpark: The Bad News Bears (2019)
ComplexityMedium Light [2.14]
BGG Rank [User Rating]0 [7.86]
Player Count2-4
Designer(s)Phil Walker-Harding
Artists(s)Klemens Franz
Publisher(s)Lookout Games, 999 Games, Funforge and Lacerta
Mechanism(s)Card Drafting, Set Collection and Tile Placement
Łukasz Hapka