Boss Monster: Narzędzia zagłady – recenzja

Przygoda z Boss Monsterem trwa dalej. Tym razem dostajemy Narzędzia zagłady, które wzmocnią bohaterów wkraczających do naszych lochów. Nie dostajemy tu nowego mechanizmu – przedmioty bowiem ukazały się pierwszy raz w Niezbędniku bohatera. Tutaj mamy ich nowy zestaw. Ale to nie koniec – otrzymamy też 5 nowych Bossów. Czy narzędzia zagłady rzeczywiście są w stanie rozwalić nasze potężne lochy?

Informacje o grze


Autor: Johnny O’Neal, Chris O’Neal
Wydawnictwo: Trefl Kraków (Trefl Joker Line)
Liczba graczy: 2 – 4 (z Boss Monster 2 możliwość gry nawet w 6 os.)
Czas gry: od 20 do 40 minut
Wiek: od 13 lat
Cena: około 25 zł

Mamy tu do czynienia z małym dodatkiem, stąd też i niewielki format (identyczna wielkość jak w Twardym Lądowaniu). Tradycyjnie więc w środku znajdziemy same karty. Nawet mini instrukcja znajduje się na jednej z nich. 

Jak już wspomniałem, mamy tu 5 nowych bossów i całą masę przedmiotów. Łącznie 29 kart. Od razu więc nasuwa się pytanie, czy za tą cenę warto?

Wrażenia

Narzędzia zagłady to oczywisty element utrudniający w pewien sposób rozgrywkę. Wiadomo, że w Boss Monsterze nie chodzi o to, żeby przeżyć bez szwanku. Legendarni bohaterowie, złośliwe zaklęcia przeciwników, a teraz nowy zestaw przedmiotów – to wszystko ma na celu utrudnić rozgrywkę. Nie będzie więc lekko. 

Bohater otrzymuje odpowiedni przedmiot (pasujący typem) i razem z nim wędruje przez lochy. Oczywiście wzmacnia on go w jakiś sposób: dodaje mu życia, wyłącza niektóre komnaty itd. Gdy jednak uda nam się go pokonać, wówczas dostajemy ów przedmiot. Jest na nim specjalna zdolność, którą od teraz możemy wykorzystać w dowolnym momencie (niestety tylko raz). Naraz możemy mieć aktywny tylko jeden taki przedmiot. 

Mamy tu oczywiście pewne cechy charakterystyczne dla Boss Monstera:

  • oprawa graficzna – w charakterystycznym pikselowym klimacie
  • żarty na ilustracjach czy nazwach kart
  • interakcja – działanie niektórych przedmiotów (po pokonaniu bohatera) jest często wymierzone w innych graczy

Tak więc nie spotykamy tu niczego nowego, jeśli chodzi o samą rozgrywkę. Jeśli wcześniej zaopatrzyliśmy się w Niezbędnik bohatera, to posiadamy też przedmioty. Narzędzia zagłady to po prostu kolejna porcja kart. Głównie przedmiotów. Mimo wszystko nowi bossowie są ciekawi, bo niejako wspierają zbieranie tytułowych narzędzi. 

Podsumowanie

Czy Narzędzia zagłady to dodatek obowiązkowy? Fanów Boss Monstera z pewnością nie trzeba do niego specjalnie zachęcać. Dodatkowa porcja kart wprowadzi jeszcze więcej różnorodności i regrywalności. Co prawda nie otrzymujemy nowych bohaterów ani komnat, ale zestaw przedmiotów, które łączą się z bohaterami. W późniejszej grze możemy je wykorzystać (najczęściej w dowolnym momencie) i przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. 

Jak dla mnie przedmioty sprawdzają się dość dobrze. Pozornie łatwi do pokonania bohaterowie (nawet w początkowej fazie gry) mogą stać się wyjątkowo silni. Przedmioty można poza tym wykorzystać w późniejszej grze. Stają się więc często asami w rękawie. Zwłaszcza gdy ktoś w ostatniej chwili rzuca na ciebie jakiś perfidny czar. 

Dalej jednak Boss Monster z tym dodatkiem się nie zmienia. Dalej sporo zależy od układu kart, dalej negatywna interakcja jest na dość wysokim poziomie. Stąd też jeśli nie lubisz tego tytułu, to Narzędzia zagłady niczego tu nie zmienią. Z kolei fanom polecam. Warto, bo przedmioty faktycznie urozmaicają rozgrywkę. 

Plusy
  • więcej żartów, więcej pikseli
  • nowi bossowie wspierający strategię opartą na przedmiotach
  • przedmioty urozmaicają rozgrywkę 
Plusy / minusy
  • trudniejsza rozgrywka, często bohaterowie są wręcz niemożliwi do pokonania
Minusy
  • mimo wszystko trochę mało zawartości jak na tą cenę (29 kart)

Ocena: (3,5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Trefl Kraków (Trefl Joker Line) za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaBoss Monster: Implements of Destruction
AutorJohnny O'Neal, Chris O'Neal
WydawcaBrotherwise Games, Fever Games, Trefl Joker Line
Rok wydania2017
Liczba graczy2 - 6
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 4
Liczba rekomendowana: 3, 5, 6
(2 głosy/głosów)
Czas gry0
Sugerowany wiek min.13 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)10 i więcej
(1 głosy/ów)
KategoriaCard Game, City Building, Expansion for Base-game, Fantasy, Video Game Theme
MechanikaAuction/Bidding, Hand Management, Player Elimination, Take That, Variable Player Powers
RozszerzeniaBoss Monster 2: The Next Level, Boss Monster: Rise of the Minibosses, Boss Monster: The Dungeon Building Card Game
RodzinaBoss Monster

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka