Enterprise-D kontra Superman czyli Heroclix – czym to się je

heroclix“Did he just punch my ship?” – James Tibertius Kirk, “Star Trek/X-men”

Czy kiedykolwiek chcieliście sprawdzić jak Superman poradziłby sobie z ogniem fazerów Enterprise? Zobaczyć walkę między Spartanami pod dowództwem Master Chiefa a Drużyną Pierścienia? Stwierdzić czy Ezio Auditore da Firenze jest stanie przekraść się obok Batmana? Zobaczyć, czy moc zbroi Iron-Mana jest w stanie  równać się z Jaegerami? A może chcielibyście obejrzeć burdę pomiędzy X-menami a Ryu, Kenem i Chun-Li (poza ekranem konsoli)?

Jeśli tak to Heroclix jest grą dla Was. Jeżeli nie to czytajcie dalej. Są duże szanse, że Wy również znajdziecie coś dla siebie.

 Czym jest „Heroclix”?

W jednym zdaniu: „Heroclix” to kolekcjonerska gra bitewna, wykorzystująca figurki postaci z komiksów o superbohaterach, jak i z innych popularnych źródeł. Gra jest produkowana przez firmę Wizkids od 2002 roku.

Główną atrakcją Heroclix jest tarcza ze zmieniającymi się statystykami postaci umieszczona w podstawce figurki. Kiedy postać zostaje ranna, tarczę przekręca się o pole w lewo, czemu towarzyszy charakterystyczne kliknięcie, od którego wzięła się nazwa gry.

System figurek z tarczą przedstawiającą zmieniające się statystki został po raz pierwszy wykorzystany przez Wizkids w roku 2001 w grze „MageKnight”. MageKnight było grą figurkową osadzoną w typowych realiach fantasy. W maju 2002 Wizkids postanowił wykorzystać tę samą technologię w nowej grze, wydając „Marvel Heroclix: Infinity Challenge”, pierwszy zestaw figurek Heroclix. W wrześniu do Infinity Challenge dołączyło „DC Heroclix: Hypertime”, a gracze uzyskali dostęp do figurek z obu głównych uniwersów komiksów o superbohaterach.

Marvel HeroClix i DC HeroClix

W 2003 mechanika clixowa została wykorzystana w osadzonej w settingu „Battletech”, w grze „Mechwarrior: Dark Age” (która doczekała się kontynuacji w postaci „Mechwarrior: Age of Destruction”) oraz w łączącej walki powietrzne i pojedynki między podniebnymi piratami „Crimson Skies”. Gracze Heroclix natomiast otrzymali możliwość grania postaciami z komiksów m.in. AD 2000 (Judge Dread), Top Cow (Witchblade), Crusade (Shi) dzięki dodatkowi Indy Heroclix.

Przez następne trzy lata Wizkids wydawała kolejne zestawy figurek do Heroclix, aż w 2006 rozszerzył zakres clixów o „Horrorclix”, grę o potworach z horrorów i dzielnych obrońcach ich niedoszłych ofiar. W ramach „Horroclix” pojawiły się zestawy figurek „Alien vs Predator”, „Jason vs Freddy” i specjalny zestaw z postaciami z komiksów Hellboy i BRPD umożliwiający granie nim na zasadach Hero- i Horroclix. Rok później do sklepów trafił Halo Actionclix, osadzony w realiach kultowego FPS Bungi.

Niestety pozostałe gry nie cieszyły się równą popularnością co Heroclix. W 2008 firma Topps, właściciel Wizkids, ogłosiła zamknięcie firmy. W roku następnym Wizkids została jednak wykupiona przez NECA, co pozwoliło na wznowienie produkcji Heroclix.

Wraz z przejęciem przez NECA, Wizkids zawęziła clixowe gry do Heroclix. Nie oznaczało to jednak tematycznego ograniczenia do konfliktów superbohaterów. W 2011 ponownie pojawiły się figurki z Uniwersum Halo, tym razem w formie Heroclixowej, później gracze mogli grać również bohaterami serii „Assasin Creed”, „Gears of War”, „DotA” czy też trzeciej części „Bioshock”.

Heroclix Bioshock

Wizkids również wydała zestawy Heroclix z postaciami z „Władcy Pierścieni” a potem „Hobbita” (czerpiąc głównie z filmowych adaptacji tych dzieł). Na tych filmach nie poprzestano.  Większości premier filmów o superbohaterach towarzyszy specjalny zestaw figurek, a w ubiegłym roku gracze mogli rozgrywać pojedynki gigantycznych Kaiju i Jaegerów z „Pacific Rim” w formie clixowej. W związku z rebootem Star Treka heroclixy rozszerzyły swój asortyment o bitwy kosmiczne. „Heroclix Tactics: Star Trek” pozwala na rozgrywanie batalii między Federacją, Klingonami, Borgami i innymi siłami kwadratu Alfa, Delta i Gamma na tych samych zasadach, co w przypadku walki superbohaterów.

W tym roku clixy wracają do korzeni z „MageKnight: Ressurection”. Zestaw ten, nomen omen, wskrzesza MageKnight w podwójnej odsłonie: zgodnej z zasadami Heroclix i  uaktualnionymi zasadami MageKnight. Gra wkracza również w nowe obszary z zestawem Yu-Gi-Oh.

Heroclix Mage Knight Ressurection

Jak widać Heroclix ma długą i różnorodną historię. Oferuje zarówno coś fanom trykotów jak i osobom nie zainteresowanym superbohaterami.

 

Anatomia figurki czyli jak się gra w „Clixy”

Wyjaśnienia jak wygląda rozgrywka Heroclix rozpocznijmy od przyjrzenia się przykładowej figurce:

Podstawka figurki Heroclix

W Heroclix gracze wykorzystują drużyny postaci, których wspólna wartość nie przekracza wcześniej wyznaczonego limitu (zwykle wynoszącego wielokrotność 100, najpopularniejsze są rozgrywki drużyn za 300 punktów). Jak widać na ilustracji, każda figurka ma swój własny koszt punktowy. Zasady promują budowanie „klimatycznych” drużyn dając graczowi, który złoży drużynę z postaci o wspólnym słowie kluczu, drobne korzyści. Tak więc drużyna składająca się z członków Ligi Sprawiedliwych będzie miała pewne fory, co nie powstrzymuje graczy od grania Wolverinem, Gandalfem i Master Chiefem w jednym składzie.

Postacie reprezentowane są przez pięć charakterystyk:

–        Szybkość – określa o ile pól figurka może się maksymalnie poruszyć

–        Atak – reprezentuje zdolności ofensywne postaci

–        Obrona – przedstawia umiejętności defensywne

–        Obrażenia, podaje o ile clicków przesuwana jest tarcza statystyk przeciwnika po udanym trafieniu

–        Zasięg – wyznacza jak oddalone mogą być cele, które figurka może atakować.

 

W okienku każdego współczynnika znajdują się kolorowe kwadraty, reprezentujące moce postaci. Moce opisane są na karcie mocy, które są wspólne dla wszystkich postaci, lub w przypadku mocy unikalnej dla danej figurki, na jej własnej karcie. Cecha jest mocą opisaną na karcie postaci niezależną od stanu jej współczynników. Otrzymane obrażania powodują, że tarcza współczynników przesuwana jest do momentu, aż w oknie znajdzie się pole KO, figurka jest wtedy uznawana za pokonaną.

Wraz z obrażeniami, współczynniki postaci zwykle spadają, choć w wypadku niektórych potrafią rosnąć. Jak wszyscy wiemy, im bardziej wkurzony jest Hulk, tym potężniejszy się staje, a im bardziej obrywa, tym bardziej jest wkurzony.

  Przykładowa tarcza postaci Heroclix. Białe kwadraty reprezentują unikalną moc.

 Przykładowa tarcza postaci. Białe kwadraty reprezentują unikalną moc

Postacie mogą wykonywać jedną z czterech akcji:

–        Akcja Ruchu, która pozwala poruszyć się o liczbę pól równą lub mniejszą od jej prędkości

–        Akcja Walki Wręcz

–        Akcja Walki Z Zasięgu

–        Akcja Mocy

Gdy figurka atakuje, gracz rzuca dwoma kostkami (k6) i dodaje wynik do współczynnika ataku. Jeśli suma jest równa lub wyższa od wartości obrony figurki atakowanej, atak jest udany, a cel otrzymuje liczbę obrażeń równą współczynnikowi obrażeń figurki atakującej. Zasady gry zachęcają do wykorzystywania wszystkich posiadanych figurek zamiast koncentrowania się na graniu jedynie  częścią drużyny. Jest to spowodowane tym, że figurka, która działa drugą turę z kolei, „Forsuje się” i otrzymuje z tego powodu obrażenie. W trzeciej turze nie może już wykonywać żadnej akcji i musi pozostać bezczynna.

Podstawy gry, jak widać, są proste. Natomiast różnorodne moce i umiejętności poszczególnych postaci znacznie urozmaicają rozgrywkę.

Normalnie figurka nie może się jednocześnie ruszać i atakować, ale jeśli w jej okienku pojawi się zdolność Szarża może poruszyć się o połowę prędkości i wykonać atak wręcz, jeśli natomiast posiada umiejętność Naddźwiękowa Szybkość, może przeprowadzić atak jako część ruchu. Latające figurki mogą ignorować różne rodzaje terenu (o tym za chwilę) i przenosić inne figurki. Postacie Olbrzymy (których figurki są często większe od innych) mogą wykonywać atak wręcz z odległości kilku pól. Postacie o umiejętnościach taktycznych lub o mocach manipulujących szczęściem mogą zwiększać współczynniki swoich kompanów, lub zmuszać przeciwnika do ponownego rzutu kośćmi.

Wspominałem o terenie, więc warto byłoby przyjrzeć się mapie, na której prowadzone są rozgrywki. Jest ich wiele, niektóre posiadają własne dodatkowe zasady, ale w większości składają się z tych samych elementów.

Różne tereny w Heroclix

Jak widać pola w Heroclix mają kształt kwadratu. Kolorowe obramowania, reprezentują rożne rodzaje terenu. Zielony to teren trudny. Spowalnia on poruszanie się figurek (figurka wchodząc na pole trudnego terenu zatrzymuje się na nim, a rozpoczynająca ruch porusza się tylko o połowę swojej szybkości), ale również pomaga w obronie (jeśli linia strzału do figurki przechodzi przez pole trudnego terenu jej obrona wzrasta o 1, a jeśli postać posiada moc „ukrywanie”, linia strzału nie może być wyznaczona).

Brązowy to teren blokujący. Jak nazwa wskazuje blokuje on linie strzału, a figurki nie mogą zatrzymywać się na polach terenu blokującego.

Czerwone obramowanie wyznacza teren wyniesiony. Są to zwykle dachy lub wzgórza. Można się do nich dostać tylko z wyznaczonych pól (takich jak drabiny czy schody), chyba że postać potrafi latać.

Na przykładowej mapie nie ma terenu z niebieską obwódką, który reprezentuje wodę. Woda działa jak teren trudny, ale dotyczy to tylko ruchów figurek (jeśli nie są one postaciami latającymi lub pływającymi).

Pole z fioletową obwódką to pole startowe, wewnątrz którego rozstawiane są drużyny graczy.

Mapy dzielą się na otwarte (przedstawiające tereny otwarte takie lasy, powierzchnie obcych planet czy ulice) i zamknięte (przedstawiające wnętrza budynków). Są też mapy, których część jest terenem zamkniętym a część otwartym.

Do drużyny gracz może również włączyć maksymalnie trzy obiekty (reprezentowane przez kartonowe żetony lub makiety) rozkładane na mapie. Pozwalają one super silnym postaciom rzucać pokrywami kanałowymi lub motocyklami, a innym dają okazję do ukrycia się.

Batman w pudelku, czyli o kupowaniu figurek Heroclix

Jak wspomniałem na początku Heroclix jest grą kolekcjonerską. Oznacza to, że podobnie jak w przypadku karcianek, figurki sprzedawane są w zamkniętych boosterach, i nie wiadomo, co dokładnie dostaniemy, dopóki nie otworzymy pudełka. Różne figurki mają różną Rzadkość (patrz opis figurki), niekonieczne zależną od mocy czy jej użyteczności.

Dostępne są również startery (zestawy figurek, kości, mapy i żetony zawierające wszystko co jest potrzebne do pierwszej rozgrywki) i Action Packi (złożoną drużynę figurek, bez dodatków).

Podobnie jak w wypadku karcianek, istnieje rynek wtórny (bardzo żywy za granicą, rozwijający się w Polsce) oferujący pojedyncze figurki.

Słów parę o systemie Heroclix w Polsce

Heroclixy w Polsce są znane, ale mało rozpowszechnione. Po raz pierwszy pojawiły się około siedmiu lat temu. Były popularne przez pierwsze dwa lata, przeprowadzono nawet oficjalny turniej w Warszawie. Później zainteresowanie nimi osłabło, natomiast dzisiaj przeżywają renesans. Od kilku miesięcy sklep internetowy Rebel prowadzi sprzedaż gry, a ISA (pierwszy dystrybutor Heroclix w Polsce) właśnie ponownie rozpoczął promocję gry, poszerzając tym samym asortyment sklepu o nowe zestawy Heroclix.

Na tym kończę swoje wywody na temat figurkowych walk superbohaterów. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej zapraszam na nasze forum fanów clickania: http://heroclix.pl oraz stronę na facebooku. Służymy radą i zachęcamy do spróbowania.

Michał “Coyote’s Own” Dąbrowski

Krzysztof Pilch

Lubi gry planszowe z klimatem, nie cierpi sucharów, choć nie znaczy to, że nie gra w euro. Fascynacja nowoczesnymi planszówkami zaczęła się u niego od „Dungeoneera” i gry przygodowe ciągle są mu bliskie.
Krzysztof Pilch