Humanistyka 2.0 – komentarz

Nie korzystam z sieci do przeglądania informacji ze świata, bo czytuję polską prasę publicystyczną. I z wielkim zaciekawieniem oddałem się lekturze artykułu poświęconego nowemu kierunkowi humanistycznemu. I nie miałbym powodu, aby pisać o tym na Board Times, gdyby nie fakt, że jedną ze specjalności jest projektowanie gier, a w tym między innymi planszowych i karcianych.

W pierwszej chwili nasunęło się pytanie – kto miałby to prowadzić? Znane osobistości polskiej sceny planszowej? Adam Kałuża? Filip Miłunski? Jakim kluczem kierowano się przy wyborze i czy decydująca jest duża liczba gier na półce naszego autorstwa? Szybko jednak przestałem się nad tym zastanawiać i zaczęło nurtować mnie pytanie: “po co?”. Wiem, że w USA podobna inicjatywa nie jest nowością, ale to, iż trend przybył do nas zza wielkiej wody, nie znaczy, że potrzebujemy go w Polsce. Nasz rynek nie niewspółmiernie mniejszy, a wiedza teoretyczna w tej branży znaczy mniej niż umiejętności praktyczne jak np. programowanie. Zresztą spójrzmy na program zajęć:

Moduł badania i projektowania gier (1):
Projektowanie gier planszowych i karcianych
Projektowanie gier role-playing
Projektowanie gier wideo
Gry miejskie i ARG
Projektowanie gier edukacyjnych
Gamifikacja w edukacji i zarządzaniu
Moduł badania i projektowania gier (2):
Badanie gier – ujęcie ludologiczne
Badanie gier – ujęcie narratologiczne
Literatura interaktywna
Historia gier cyfrowych
Społeczności graczy w realu i w sieci
Gry a kontekst kulturowy

Nie widzę kształcenia umiejętności praktycznych, ale zgodnie z trendem polskiej edukacji, pakowanie do naszej głowy krytycznej ilości wiedzy teoretycznej. Być może mylę się i takie osoby świetnie sprawdzą się na stanowisku producenta, bądź game designera, a firmy zacierają ręcę w oczekiwaniu na najzdolniejszych absolwentów. Tych, którzy założą własne studia, a znając przeszłość i współczesne trendy, staną się autorami hitów. Może. Jestem rozdarty. Pomóżcie mi uporządkować myśli i powiedzcie jak wy postrzegacie ów pomysł na ten nietypowy kierunek studiów.