Unconditional Surrender! World War 2 in Europe – relacja z rozgrywki

Unboxing Unconditional Surrender! World War 2 in Europe narobił mi olbrzymiego apetytu na rozegranie pierwszych scenariuszy. Lektura zasad tylko powiększyła tą chęć, więc kiedy tylko udało mi się wygospodarować nieco więcej czasoprzestrzeni (i miejsca!) rozłożyłem grę i rzuciłem się w wir II wojny światowej. W pierwszej kolejności, aby lepiej poznać podstawowe mechanizmy partii, rozegrałem dwa pierwsze scenariusze – kampanię wrześniową i inwazję Danii oraz Norwegii. Oba scenariusze są jednostronnymi akcjami, ale pozwoliły mi na lepsze okiełznanie podstaw rozgrywki. Scenariusz nr 3 (Atak Niemiec na Francję i kraje Beneluksu) także wydawał się być grą do jednej bramki, ale uznałem, że z racji większej skali, to będzie świetny materiał poglądowy, którym będzie można się z Wami podzielić i pokazać jak USE działa w praktyce. Zapraszam do obejrzenia relacji z rozegranej przeze mnie partii!

Poniżej rzut oka na początkowe rozstawienie:


Niemieckie armie są zgrupowane przy francuskiej, belgijskiej i holenderskiej granicy. Dwie amie pancerne czekają na rozkazy. Poniżej także arkusz Aliantów – morale zachodnich sojuszników, poziom produkcji i żetony dostępnych wydarzeń.

Mapa do tego tytułu jest naprawdę gigantyczna! Zajmuje prawie całą moją wielką tacę, jaką swego czasu zrobiłem do gry w gry wojenne. A to przecież tylko połowa mapy! Wiele scenariuszy wymaga użycia obu połówek więc ta gra wymaga naprawdę wiele wolnego miejsca.

0c
Tor etapów. Scenariusz rozpoczyna się w maju 1940 roku i trwa do końca września. Państwa Osi (w zasadzie Niemcy bo tylko one będą po stronie tej frakcji w tym scenariuszu) zwyciężają jeżeli Belgia, Holandia i Francja lub Wielka Brytania upadną przed końcem rozgrywki. Jeżeli ten warunek nie zostanie spełniony, to wygrywają Alianci.

Na torze etapów są także umieszczane żetony, które pojawią się w grze, już w toku jej trwania. W ten sposób, przesuwając żeton upływu czasu nie ma ryzyka, że o czymś zapomnimy.

Arkusz państw Osi.


Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia partii!

TURA NR 1 – MAJ 1940

Faza Pogody
W trakcie tej fazy ustalana jest pogoda panująca w każdej z trzech stref, w których może ona ulegać zmianom. W strefie pustynnej jest zawsze dobra pogoda więc tam rzut kostką nie jest potrzebny.
Rzuty: 1/4/1
Pogodnie będzie więc we wszystkich czterech strefach.

1
Faza Wypowiedzenia Wojny
Pomijamy ją. W tym scenariuszu nie będzie rozgrywana.

Faza Ekonomii
Niemcy uzyskują 28 punktów produkcji (14 x 2)
Belgia uzyskuje 1 punkt
Holandia uzyskuje 1 punkt
Francja uzyskuje 16 punktów produkcji (8 x 2)
Wielka Brytania uzyskuje 18 punktów produkcji (9 x 2)

2
Faza Wojny Strategicznej
Pomijamy tą fazę bo brytyjski żeton utraconych fabryk nie znajduje się jeszcze w grze.

Faza Ruchu Strategicznego
Żadna z frakcji nie przemieszcza jednostek.

Faza Operacji
Francuska druga eskadra powietrzna pojawia się w grze (oznaczona 4 wyjściami) i zostaje umieszczona w Dijon.
Niemiecka 18 armia wkracza do Niderlandów. Zaczyna się bitwa!


Pierwszy atak mobilny (można ich wykonywać tyle w trakcie jednej aktywacji, na ile pozwolą nam posiadane przez jednostkę punkty ruchu) kończy się fiaskiem więc Niemcy atakują ponownie. Tym razem holenderski oddział zostaje pobity i zmuszony do wycofania. Niemcy postępują w ślad za nim.

Następnym aktywowanym oddziałem jest 1 Armia Pancerna. Przekracza granicę i błyskawicznie podchodzi do Brukseli.


Armia pancerna atakuje Belgów, którzy muszą się wycofać. Następnie Niemcy zmieniają cel i atakują Francuzów w Sedanie. Wsparcie powietrzne umożliwia uzyskać przełamanie i odnieść zdecydowane zwycięstwo (wynik DD). Francuski oddział traci jeden poziom sprawności bojowej i wycofuje się na 3016. Niemiecki czołgi wkraczają do Sedanu. Utrata miasta powoduje spadek francuskiego morale i 2 punkty.


Armia pancerna nadal ma jeszcze punkty ruchu do wykorzystania więc może ponownie zaatakować francuski oddział. Wynik starcia to ponownie DD więc francuska armia zostaje wyeliminowana. Morale Francuzów spada o 1.

Następną aktywowaną armią jest 4. Przemieszcza się prosto do Brukseli i zajmuje belgijską stolicę. Państwo upada bo morale Belgów spada do 0. Ponieważ Niemcy kontrolują Brukselę, to państwo jest traktowane jako podbite. Morale Niemców wzrasta o 1. Belgijski oddział jest usuwany z planszy.

4 armia nadal ma jeszcze kilka punktów ruchu do wykorzystania więc atakuje francuską 1 Armię Zmotoryzowaną stacjonującą w Lille. Niemcy używają wsparcia lotniczego, ale podobnie czynią Francuzi.  Dochodzi do podniebnego pojedynku, który kończy się wynikiem DR+2. Obie strony otrzymują wsparcie lotnicze, ale francuska eskadra otrzymuje 2 dodatkowe znaczniki wyjść. Francuzi wykorzystują dodatkowo żeton wsparcia lądowego – aby wyrównać nieco szanse. Starcie kończy się remisem więc nic się nie dzieje. Francuzi wykonują rzut kostką za żeton wsparcia – wróciłby do gry dopiero w październiku więc jest usuwany z gry – scenariusz kończy się we wrześniu.

Niemiecki oddział ma już tylko 2 punkty ruchu więc nie może ponownie zaatakować Lille (musiałby posiadać 3 punkty). Może jednak zaatakować 6 Armię stojącą na 2916 więc to czyni. Bitwa kończy się jednak kolejnym remisem i Francuzi utrzymują się na swoich pozycjach.

Następna w kolejności rozpoczyna swoją aktywację niemiecka 9 Armia. Jej celem będzie Rotterdam.

Wynik starcia to DR. Holenderski oddział nie ma dokąd się wycofać* więc jest eliminowany. 9 Armia wkracza do Rotterdamu, Holandia upada i zostaje podbita. Niemieckie morale wzrasta o 1. Francja i Wielka Brytania zostają same.

*Po rozegraniu scenariusza zostało wskazane, że holenderski oddział mógł wycofać się do Amsterdamu. Miasto w tym przypadku niweluje strefę kontroli, a taki kierunek wycofania sprawiłby, że jednostka oddaliłaby się od atakującego oddziału. Ten ruch był legalny!

Następna zostaje aktywowana 6 Armia. Przemieszcza się przez Rotterdam i zajmuje Antwerpię. Stamtąd atakuje Francuską Zmotoryzowaną Armię w Lille.Wynik starcia to DR więc Francuzi muszą opuścić miasto.W ich miejsce wkraczają Niemcy, sprawiając w efekcie kolejne zmniejszenie francuskie morale o 2 punkty.

7 i 1 Armia przeprowadzają natarcie na Linię Maginota w Strasbourgu. Natarcie, pomimo wykorzystania wsparcia z powietrza, zostaje gładko odparte (atakując fort atakujący dzieli swój końcowy wynik przez 2).

Pozostałe niemieckie oddziały przemieszczają się bliżej powstałego wyłomu, ale więcej ataków już nie ma miejsca.
Faza Operacji Państw Osi dobiega końca.
Weryfikowane jest zaopatrzenie – wszystkie niemieckie oddziały są w pełni zaopatrzone.

Czas na reakcję Aliantów.


Brytyjski Korpus Ekspedycyjny (BEF) i francuska 1 armia próbują odzyskać Lille. Zostakje zorganizowane natarcie, którego celem jest odepchnąć Niemców z powrotem do Antwerpii.


Niemcy udzielają wsparcia lotniczego swojemu oddziałowi. Brytyjczycy wykorzystują z kolei żeton Czołgów. Natarcie kończy się fiaskiem i Niemcy pozostają w Lille. Żeton Czołgów trafia na tor etapów – Brytyjczycy odzyskają go w trakcie kolejnej tury.

Francuska 10 Armia przemieszcza się z Paryża na heks 3016 i wspólnie z 9 Armią naciera na niemiecką armię pancerną. Francuzi wysyłają wsparcie lotnicze, ale Niemcy czynią to samo i wywiązuje się powietrzne starcie pomiędzy obiema formacjami. Niemcy wychodzą z niego górą, choć obie strony będą mogły skorzystać z udzielonego wsparcia. Francuzi dołożą po prostu więcej znaczników wyjść na swojej jednostce. Natarcie kończy się niepowodzeniem i Armia pancerna pozostaje w Sedanie.

Francuska flota przemieszcza się z Marsylii do Calais. Żeby udzielić moralnego wsparcia armii lądowej.
Faza zaopatrzenia: wszystkie jednostki Aliantów są w pełni zaopatrzone.

Faza Posiłków
Obie strony zdejmują znaczniki wyjść ze swoich jednostek powietrznych. Francuzi zdejmują także znacznik ze swojej floty.

Faza Dyplomacji
Faza jest pomijana w trakcie tego scenariusza

Faza Weryfikacji Warunków Zwycięstwa
Żadna ze stron nie osiągnęła celów. Gra jest kontynuowana.

Koniec tury
Niemiecki i brytyjski żeton utraconych fabryk wchodzą do gry i są umieszczane na stosownych planszach na polu z cyfrą 1. Wyeliminowana w obecnym etapie francuska 2 Armia jest przemieszczana do pola mobilizacji.

TURA NR 2 – CZERWIEC 1940

Faza Pogody
Wyniki rzutów kostką: 1/3/4
Będzie pogodnie we wszystkich czterech strefach.

Faza Ekonomii
Niemcy otrzymują 26 punktów produkcji (13 x 2)
Francja otrzymuje 14 punktów (7 x 2) (w poprzedniej turze zostało utracone Lille – znajdował się tam fabryka)
Wielka Brytania otrzymuje 16 punktów (8 x 2)
Holandia i Belgia nic nie otrzymują – są wyeliminowane z rozgrywki

Faza Wojny Strategicznej
Scenariusz przewiduje, że strefie morskiej nr 3 znajduje się niemiecka jednostka lotnicza (będzie dawać Niemcom dodatkowy bonus do rzutu kością w trakcie wojny strategicznej).

Państwa Osi uzyskują bonus +1 do rzutu (za jednostkę lotniczą)
Dodatkowo wykorzystują żeton Okrętów Podwodnych.

Niemcy: 5 (+1) = 6
Alianci: 4 (/2) = 2
Wynik: DR
Niemiecka liczba utraconych fabryk mogłaby zostać obniżona o 1, ale żeton znajduje się na polu z cyfrą 1 – to minimalna wartość. Żeton utraconych brytyjskich fabryk zostaje przesunięty o jedno pole w prawo na 2.

Żeton Okrętów Podwodnych trafi z powrotem na tor etapów. Rzut kostką daje wynik 2 więc żeton zostaje umieszczony dwa miesiące dalej – Niemcy odzyskają go w sierpniu.

Faza ruchu strategicznego
Brak ruchu po obu stronach.

Faza Operacji
9 Armia opuszcza Rotterdam, przemieszcza się przez Antwerpię i zajmuje heks 2315. Stamtąd atakuje Brytyjski Korpus Ekspedycyjny.

Obie strony korzystają ze wsparcia: Oś ze wsparcia lotniczego, zaś Brytyjczycy z Czołgów.
Bitwa kończy się remisem więc Niemcy próbują ponownie. Ponownie obie strony udzielają wsparcia – tym razem z obu stron jest to wsparcie lotnicze. Wynik bitwy ponownie pozostaje nierozstrzygnięty więc Niemcy próbują po raz trzeci. Po raz kolejny starcie poprzedza pojedynek lotniczy, który kończy się tym razem remisem. Sama bitwa kończy się identycznym wynikiem – BEF wytrzymał trzy kolejne ataki.

Następnym aktywowanym oddziałem jest 1 Armia Pancerna. Atakuje francuską 10 Armię.Obie strony angażują wsparcie lotnicze – podniebne starcie kończy się wynikiem DR+2. Obie strony otrzymają więc wsparcie, ale francuski oddział lotniczy doda o jedno wyjście więcej. Bitwa kończy się rezultatem DR i Francuzi muszą wycofać się na 3116.

Armia Pancerna kontynuuje swój atak i tym razem zwraca się ku francuskiej 9 Armii stojącej na 2916.

Obie strony wzywają wsparcie. Niemcy korzystają ze wsparcie lotniczego, zaś Francuzi z Czołgów. Bitwa kończy się wynikiem DR i Francuzi muszą wycofać się na 3015.

16
Francuski oddział znajdujący się na 3017 jest w forcie, a więc nie posiada strefy kontroli. Armia Pancerna może więc swobodnie kontynuować swoją „wycieczkę” i przemieszcza się na 3016.

Francuska 9 Armia zostaje ponownie zaatakowana. Jest źle umiejscowiona bo nie ma dokąd się wycofać. Obie strony korzystają ze wsparcia lotniczego. Powietrzne starcie, dzięki przewadze niemieckiego lotnictwa kończy się ponownym wynikiem DR+2. Obie strony uzyskują jednak wsparcie i bitwa kończy się szczęśliwym dla Francuzów remisem. 

Armia Pancerna ma jednak jeszcze 3 punkty ruchu do wykorzystania więc ponownie atakuje. Tym razem starcie kończy się wynikiem DR. Francuzi nie mają dokąd się wycofać więc zamiast tego 9 armia traci jeden poziom sprawności bojowej (żeton jest odwracany).

Z 1 pozostałym punktem ruchu niemiecka 1 Armia Pancerna kończy swoja aktywację.
 

Następna w kolejce jest 2 Armia Pancerna. Przemieszcza się na 2916 i atakuje osłabioną francuską 9 armię.

Bitwa kończy się wynikiem DD i francuska armia zostaje wyeliminowana. Na zajmowanym przez nią polu umieszczany jest żeton „Brak Wrogiej Strefy Kontroli”. Francuskie morale spada o 1 wynosi obecnie 14. Armia Pancerna postępuje do przodu i staje u bram Paryża. Natychmiast atakuje stacjonującą we francuskiej stolicy 6 armię. 

Obie strony udzielają wsparcia lotniczego. Ponownie dochodzi do powietrznego starcia, które tak jak poprzednie kończy się wynikiem DR+2. Bitwa, która ma miejsce tuż po nim pozostaje nierozstrzygnięta więc Paryż pozostaje we francuskich rękach.

Armia Pancerna ma już tylko 2 punkty ruchu, nie może więc ponownie zaatakować Paryża (musiałaby mieć 3 punkty). Może natomiast zaatakować francuską armię zmotoryzowaną znajdującą się na 2915.

Bitwa kończy się wynikiem DR i Francuzi muszą się wycofać na 2914. Niemcy nie postępują w ślad za wycofującymi się Francuzami i pozostają u bram Paryża.

Niemiecka 4 Armia przemieszcza się na 2915. Atak na Paryż ma małe szanse powodzenia więc celem natarcia, wspólnie z 6 Armią, będzie BEF.

Obie strony udzielają lotniczego wsparcia, a starcie powietrzne kończy się remisem. Wynik natarcia to DR więc Brytyjczycy wycofują się do Calais. Żadna z niemieckich armii nie wykonuje pościgu. Taki ruch naraziłby postępującą do przodu armię na kontratak. 

Następnie aktywowana zostaje 18 Armia. Zajmuje Amsterdam, następnie przemieszcza się do Rotterdamu i tam stopuje swój ruch.

Niemieckie 12, 16 i 1 armie przeprowadzają natarcie na francuską 5 armię strzegącą Linii Maginota.

20
Żadna ze stron nie udziela lotniczego wsparcia i atak, podobnie jak poprzednio kończy się niepowodzeniem.

Niemiecka 2 armia przemieszcza się na 2817, co kończy fazę operacji po stronie Osi. Wszystkie niemieckie oddziały są w pełni zaopatrzone.

Czas na ruch Aliantów.

Francuska flota przenosi się do Hawru. Zostaje przygotowany kontratak wymierzony w wysuniętą 2 Armię Pancerną. Zatrzymanie niemieckiej szpicy pancernej jest kluczowe, aby zachować cień nadziei na przetrwanie.

Francuzi udzielają wsparcia lądowego. Natarcie kończy się jednak wynikiem AS (attacker stopped).To złe wieści dla Aliantów bo 2 Armia Pancerna będzie mogła ponownie zaatakować w trakcie swojej kolejnej aktywacji. Żeton wsparcia lądowego nie powróci już do gry. Rzut kostką dał wynik 4, co oznacza, że żeton byłby dostępny dopiero w październiku.

Nie ma kolejnych ruchów. Francuska pozycja jest bardzo słaba, ale niewiele można zrobić, aby ją poprawić bez jednoczesnego opuszczenia Linii Maginota.

Wszystkie francuskie oddziały są zaopatrzone. Podobnie jak BEF.

Faza Posiłków
Obie strony zdejmują znaczniki wyjść ze swoich jednostek powietrznych.

Faza Mobilizacji
Państwa Osi nie mają oddziałów do zmobilizowania. Alianci mobilizują 1 eskadrę RAF – pojawia się w Southampton. Francuzi mobilizują 2 Armię. Zostaje umieszczona w Dijon.

Faza Dyplomacji
Faza jest pomijana w trakcie tego scenariusza

Faza Weryfikacji Warunków Zwycięstwa
Żadna ze stron nie osiągnęła celów. Gra jest kontynuowana.

Koniec tury
Alianci otrzymują znacznik Ataku z Zaskoczenia (Surprise Attack).

22
TURA NR 3 – LIPIEC 1940

Faza Pogody
Wyniki rzutów kostkami: 1/5/5
Będzie pogodnie we wszystkich czterech strefach.

Faza Ekonomii
Liczba punktów produkcji jest identyczna jak w trakcie poprzedniej tury. Wyjątkiem są Brytyjczycy, którzy otrzymują 2 punkty mniej z uwagi na wyniki wojny strategicznej.

Faza Wojny Strategicznej
Niemcy uzyskują wynik 2 (1 + 1).
Alianci rzucają 3.

Nie ma żadnego efektu.

Faza ruchu strategicznego
Brak ruchów po obu stronach.

Faza Operacji
Niemcy rozpoczynają swoje akcje od aktywacji 2 floty powietrznej. Flota wymierza uderzenie we francuską 1 flotę powietrzną. Starcie kończy się remisem.

Następnie aktywowana zostaje 1 Armia Pancerna. Atakuje 10 Armię po drugiej stronie Marny. Żadna ze stron nie udziela wsparcia i wynik DR oznacza, że Francuzi muszą się wycofać. Pancerniacy postępują naprzód i 1 flota powietrzna musi zmienić swoją bazę. Przemieszcza się na 3213 i otrzymuje dodatkowy znacznik wyjścia.

23
1 Armia Pancerna atakuje 7 Armię. wynik to DR i Francuzi wycofują się na 3214.

Teraz 1 Armia Pancerna atakuje ponownie 10 Armię. Kolejny wynik DR spycha Francuzów na 3315. Niemcy przemieszczają się na 3115 i kończą aktywację.

1 Armia Pancerna atakuje francuską stolicę. Niemcy używają wsparcia lotniczego, Francuzi wzywają na pomoc Czołgi. Bitwa kończy się remisem.

Niemcy próbują ponownie i tym razem już im się udaje: wynik DR oznacza, że Francuzi muszą opuścić Paryż. Oddział przemieszcza się na 3013. Armia Pancerna wkracza do francuskiej stolicy. Liczba posiadanych przez Francuzów fabryk spada do 6. Morale spada o 4 i wynosi obecnie 10.
 
24
Armia Pancerna ma jeszcze 4 punkty ruchu więc atakuje ponownie. Tym razem 1 Armię na 2914. Francuzi powstrzymują ten atak i pozostają na zajmowanym przez siebie miejscu pomimo kolejne, ponownie nieudanej próby ze strony Niemców.

9 i 6 Armia przeprowadzają natarcie na pozycje zajmowane przez BEF. Brytyjczycy zapewniają wsparcie z powietrza, ale to nie wystarcza do odparcia ataku. Wynik to DD! Brytyjski oddział traci jeden poziom sprawności bojowej i wycofuje się z Calais. 9 Armia postępuje w ślad za nim i zajmuje miast. Francuskie morale spada do 8.

Kilka kolejnych ruchów i faza operacji Osi dobiega końca. Wszystkie oddziały są w pełni zaopatrzone.*

*Po rozegraniu scenariusza okazało się, że w tej konkretnej pozycji 1 Armia Pancerna zlokalizowana na 3115 nie była w pełni zaopatrzona. Zasady mówiące o wyznaczaniu linii zaopatrzenia mówią, że wpierw możliwe jest doprowadzenie ścieżki do linii komunikacyjnej, a później, wzdłuż tej linii, należy dotrzeć do źródła zaopatrzenia. W trakcie rozgrywki sądziłem, że mogę wyznaczyć linię do 3015, potem przez puste pole i do linii komunikacyjnej.

26

Alianci podejmują próbę reakcji.
Francuska 1 i 6 Armia przeprowadzają natarcie na 2 Armię Pancerną. Są dwa powody, dla których przeprowadzany jest ten atak:
1) Odzyskanie Paryża,
2) Danie więcej przestrzeni francuskiej 1 Armii Zmechanizowanej – obecnie nie miałaby dokąd się wycofać i jest narażona na atak z kilku stron.

Francuzi zapewniają dodatkowo wsparcie z powietrza. Niestety natarcie kończy się niepowodzeniem. O mały włos!

Francuskie 10 i 2 armie przeprowadzają natarcie na pozycje zajmowane przez 16 armię. Atak także kończy się niepowodzeniem i niemiecka pozycja pozostaje silna.

25
Nie ma więcej dodatkowych ruchów.
Wszystkie jednostki Aliantów są w pełni zaopatrzone.

Faza Posiłków
Brytyjczycy odwracają żeton BEF – znowu ma dwa poziomy. Z jednostek lotniczych są usuwane znaczniki wyjść.

Faza Mobilizacji
Francuska 9 Armia pojawia się ponownie w grze. Zostaje umieszczona w Vichy.

Faza Dyplomacji
Faza jest pomijana w trakcie tego scenariusza

Faza Weryfikacji Warunków Zwycięstwa
Żadna ze stron nie osiągnęła celów. Gra jest kontynuowana.

Koniec tury
Niemcy otrzymują żetony Desantu Lotniczego, Ataku z Zaskoczenia i odzyskują żeton Okrętów Podwodnych. Francuzi odzyskują żeton Czołgów.

TURA NR 4 – SIERPIEŃ 1940

Francuzi muszą wytrzymać jeszcze przez dwie tury.

Faza Pogody
Wyniki rzutów kostką: 3/2/6
Będzie pogodnie we wszystkich czterech strefach.

Faza Ekonomii
Niemcy: 26 punktów produkcji
Wielka Brytania: 14 punktów produkcji
Francja: 12punktów produkcji

Faza Wojny Strategicznej
Niemcy wykorzystują żeton Okrętów Podwodnych i dodatkowo uzyskują modyfikator +1 za obecność jednostki powietrznej w strefie morskiej nr 3.

Wynik to brak efektu, a więc nic się nie dzieje. Rzut kostką za Okręty Podwodne kończy się wynikiem 3 więc, jako że scenariusz kończy się we wrześniu, to żeton jest usuwany z gry.

Faza ruchu strategicznego
Brak ruchów po obu stronach.

Faza Operacji
Niemcy kontynuują swoją ofensywę.
2 eskadra Luftflotte zmienia bazę z Düsseldorfu na Lille.
Zostaje aktywowana 1 Armia Pancerna – od razu przeprowadza atak na francuską 7 Armię. Starcie kończy się wynikiem DD.

Niemcy wykonują pościg i wkraczają na heks 3214. Celem ich kolejnego ataku staje się osłabiona 7 armia. Wynik to tym razem DR.

Armia pancerna postępuje na 3213. Francuska eskadra musi zostać przemieszczona i przelatuje do Hawru. Pancerniacy mogą zająć  z rozpędu Cherbourg, ale to by był ryzykowny ruch. Problematyczne byłoby zaopatrzenie. Dodatkowo priorytetem jest obecnie zamknięcie powstałego w między Hawrem a Calais kotła.

27
2 Armia Pancerna atakuje francuską 1 Armię Zmechanizowaną. Atak jest skuteczny i francuski oddział zostaje wyeliminowany (DE). Francuskie morale spada do 7.

Drugi atak zostaje wymierzony we francuską 6 Armię. Tym razem wynik to DD i drugi z otoczonych francuskich oddziałów zostaje wyeliminowany (nie ma dokąd się wycofać). Francuskie morale spada do 6.

Kocioł został oczyszczony z francuskich armii. Pozostał tylko BEF. 2 Armia Pancerna ma jeszcze 6 punktów ruchu. Najpierw wkracza na heks zajmowany przez wyeliminowany oddział, a potem przemieszcza się błyskawicznie do Nantes i zdobywa bez walki miasto. Francuskie morale spada do 4.
 
28
1 Armia wkracza do Paryża. Droga na południe stoi otworem więc przekracza Sekwanę, potem Loarę i atakuje osłabioną 7 Armię. Francuzom udaje się jakoś utrzymać – tylko dzięki wsparciu z powietrza.

4 i 16 armia przeprowadzają natarcie na francuską 10 armię znajdującą się na lewym brzegu Sekwany. Bitwa kończy się wynikiem DR i Francuzi wycofują się na 3316. Niemcy rezygnują z przeprowadzenia pościgu. Taki ruch odsłoniłby zanadto postępujący do przodu odział.

Faza operacji państw Osi dobiega końca.

W tym momencie jest już po grze. Francuskie morale wynosi 4 i Niemcom do zwycięstwa wystarcza zajęcie 2 kolejnych miast. Brest, Bordeaux, Cherbourg i Hawr są wszystkie w zasięgu. Alianci nie mają jak osłonić co najmniej 3 z 4 wymienionych powyżej miast. 

Niemcy odnoszą zwycięstwo.

PODSUMOWANIE

Rozgrywka była jednostronna. Niemiecki walec drogowy był nie do zatrzymania i gra skończyła się zupełnie tak samo jak rzeczywista kampania w 1940 roku. Dwie armie pancerne są arcy potężne – szybko się poruszają i otrzymują dodatkowy modyfikator +2 w trakcie bitew. Rozjeżdżają wszystko to, co napotykają na swojej drodze. Oddziałom piechoty pozostaje tylko posprzątać.

Rozgrywka bardzo mi się podobała. Scenariusz był świetnym poligonem do wypróbowania i nauki podstawowych mechanizmów. Teraz kusi mnie sięgnąć po któryś z kolejnych – z całym spektrum dyplomacji w tle!

 

Dziękujemy wydawnictwu GMT Games za przekazanie gry do recenzji.

Michel Sorbet

Michel Sorbet
Twitter

Michel Sorbet

Ma dwie Ojczyzny (Polska i Francja), ale jedno serce. Przygodę z planszówkami zaczął jeszcze w czasach gier wydawanych przez Sferę, Encore i Dragona. Potem w jego życie wtargnął M:TG, Rage CCG i kilka innych karcianek. Po kilku latach wrócił do gier planszowych - głównie do strategii sygnowanych przez GMT. Uwielbia wielostronicowe instrukcje, wyjątki od wyjątków i gry, nad którymi można siedzieć tygodniami. Dwoje wspaniałych Dzieciaków w domu sprawia jednak, że często grywa i w lżejsze tytuły.

Motto: "Świat jest w moich rękach".
Michel Sorbet
Twitter

Latest posts by Michel Sorbet (see all)