iKnow 2.0 – taktyczna gra quizowa. Recenzja

[WSPÓŁPRACA REKLAMOWA] Gra została przekazana mi bezzwrotnie w ramach recenzji od wydawnictwa Tactic. Wydawnictwo Tactic nie miało wpływu na kształt mojej opinii/niniejszej recenzji.

iKnow to tytuł którego fanom gier quizowych nie trzeba przedstawiać. Gra jest na rynku od kilku ładnych lat i zdążyła pozyskać już swoich fanów, jak i przeciwników.  Nie wszyscy jednak może wiedzą, że na rynek wchodzi edycja 2.0, czyli ten sam dobry, stary iKnow z zestawem nowych pytań. Niezła gratka dla fanów, jak i dla osób, które jeszcze nie znają tytułu. Czy pozycja ta sprosta wymaganiom fanów gier wiedzowych? To zależy, jest to bowiem gra taktyczno-quizowa i trzeba samemu sobie wyrobić zdanie na temat tego rodzaju połączenia. Mam nadzieję, że poniższa recenzja nieco pomoże w tej kwestii.

Informacje o grze

iknow

Autor: ?
Wydawnictwo: Tactic
Liczba graczy: 2-6
Czas gry: ok. 60 min
Wiek: 16+
Cena: ok. 100 zł

Wykonanie

Jeśli chodzi o jakość wykonania elementów w iKnow, to nie mogę pominąć faktu białego pudełka, które może i wygląda ładnie na półce w sklepie, ale wierzcie mi, że bardzo szybko biel przestaje być bielą i zamienia się w różne odcienie szarości.  To samo tyczy się czystej, bialutkiej planszy do obstawiania. Jasne, fajnie to wygląda – gdy gra jest nowiutka.

Mimo to sam design przypadł mi do gustu. Na przykład bardzo podobają mi się znaczniki dla graczy w kształcie wykrzyknika – jeden do ustawiania się po podpowiedzi, a drugi do obstawiania. Punkty, które zbieramy w trakcie gry, idealnie mieszczą się na jednym z nich, więc od razu widać kto prowadzi, a żetony punktacji nie walają się dzięki temu po stole. Swoja drogą – owe żetony też wyglądają dość interesująco i wykonane są z plastiku, więc przetrwają naprawdę dużo, a żadne zalanie im nie straszne.

Prócz tego w pudełku znajdziemy stertę kart z pytaniami, krótką i zwięzłą instrukcję oraz pudełeczko na karty.

Zasady

Zasady gry są bardzo proste i jak już wspomniałam do sukcesu potrzebna jest zarówno wiedza, jak i taktyka (a czasami również trochę szczęścia).

Na początku każdy dostaje znaczniki w wybranym kolorze i jeden punkt (trzeba wszak mieć z czego tracić).

Planszę należy położyć na środku obszaru gry i wyznaczyć pierwszego czytającego, który dostaje dodatkowe dwa punkty (za piękną dykcję ) Pytania na kartach skonstruowane są w taki sposób, że na samej górze widnieje pytanie, pod nim przy znaczniku trzech kolorowych kropek pierwsza podpowiedź, następnie przy dwóch kropkach druga podpowiedź i przy jednej kropce trzecia. Po przeczytaniu samego pytania, gracze mają za zadanie rozstawić się na planszy, która, analogicznie jak karta z pytaniami, ma pola z trzema, dwoma i jedną kropką. To, gdzie wstawi się gracz, oznacza ile podpowiedzi będzie potrzebował przy danym pytaniu, oraz ile punktów może zdobyć. Jest to pierwsza taktyczna zagrywka w grze, gdyż kolejność ustawienia znaczników na torze podpowiedzi wyznacza również kolejność ruchu graczy na dalszą część rundy.

plansz iknow

Potem nadchodzi czas na obstawianie. Pierwszy gracz (ustawiony najwyżej na torze podpowiedzi) stawia swój drugi znacznik na planszy, po stronie  z plusem jeśli sądzi, że przeciwnik udzieli poprawnej odpowiedzi, lub też po stronie z minusem, jeśli konkurent nie podoła pytaniu. Następni gracze ustawiają swoje znaczniki, w tej samej wyznaczonej przez tor podpowiedzi, kolejności.

Wreszcie czytający czyta pierwszą podpowiedź – dla tych którzy ustawili się na trzech kropkach. Gracze po kolei udzielają odpowiedzi i wówczas czytający czyta podpowiedź z dwoma kropkami – i znów gracze odpowiadają. Na końcu czytana jest trzecia podpowiedź i ci ustawieni na dole toru mają szansę odpowiedzieć. Ważne jest to, że słyszymy jakiej odpowiedzi udzielali poprzednicy i możemy ją po nich powtórzyć, tak więc czasem wystarczy się dobrze postawić za osobą mocną w danej kategorii, żeby zyskać punkty „ściągając” odpowiedź od poprzednika. Nie każdemu ten motyw się podoba, dlatego nasi znajomi wymyślili swoją modyfikację zasad, ale o tym później.

Na koniec sprawdzamy odpowiedź i przyznajemy punkty.

Liczba punktów za prawidłową odpowiedź wyznaczona jest przez liczbę kropek na polu planszy, na którym się ustawiliśmy. Możemy dostać zatem 1-3 punktów. Nie tracimy żadnych punktów za nieprawidłową odpowiedź.

Możemy również zyskać jeden punkt za prawidłowe obstawienie tego, jak odpowie któryś z przeciwników, lub stracić punkt, jeśli nie obstawiliśmy poprawnie.

Dobrze być też pierwszą osobą, która udzieli poprawnej odpowiedzi, bowiem to ona wybiera kategorię pytań na następną rundę.

Teraz przychodzi kolej na kolejnego czytającego – karty przekazuje się graczowi po lewej, dostaje on 2 punkty za czytanie i gra toczy się dalej aż do momentu, kiedy któryś z graczy zdobędzie 20 punktów.

Wrażenia

Mam ten komfort, że mogę porównać nową wersję ze starą, w którą to grywamy od lat. Gdyby wydawnictwo wydało sam deck z pytaniami jako upgrade dla posiadaczy wcześniejszego iKnow, nie trzeba by było całej osobnej gry nabywać, tym bardziej, że nadal sporo pytań się powtarza w obydwu edycjach.

Ogólnie gra w iKnow moim zdaniem zaczyna się od 4 osób, na 5 i 6 zabawa jest jeszcze lepsza, jak się uprzeć to można grać i w 7, tylko ostatni w danej rundzie nie ma już wówczas wyboru i musi wstawić się na ostatnim wolnym polu na torze podpowiedzi. Owszem, da się zagrać i w mniejszym składzie, tylko po prostu nie jest to wówczas aż tak przyjemne ani zabawne. Nie ma sensu siadać do iKnow we dwie osoby, jakoś taki pojedynek wiedzowy 1 vs 1 zupełnie nas nie bawi. 

iKnow zawartość pudełka

Byłabym zapomniała… Słyszałam też dużo opinii, że pytania są trudne i jak tu się do tego odnieść? Jasne, zdarzają się hardcorowe pytania o planetoidę nr jakiś tam i coś tam, na które nikt z moich współgraczy nie zna odpowiedzi, albo inne, przy których tylko wybałuszasz oczy nie mając pojęcia o co chodzi i nie mając nawet szans strzelić (w historycznych pytaniach można strzelać, szczególnie jak jest „w której dekadzie XX wieku?”), ale szczerze to gramy w takim gronie, że tych mega ciężkich pytań naprawdę nie ma dużo. Mamy po prostu specjalistów od poszczególnych dziedzin – sportu, książek, filmów i nagle okazuje się, że zawsze znajdzie się ktoś, kto autentycznie zna odpowiedź. Moja młodsza siostra np. nie raz nas zaskoczyła wiedzą na temat zespołów muzycznych i to takich, o których ja nigdy nawet nie słyszałam. Dodam też, że jeśli wyciągam pytanie i widzę, że odpowiedzią jest przykładowo asteroida 2005 CK15 , to z góry mogę założyć, że NIKT nie będzie tego wiedział i po prostu biorę następne pytanie z danej kategorii. To taki nasz mały home rule. Jeśli zaś macie dobrą pamięć, to podczas rozgrywki zawsze coś ciekawego może wam zostać w głowie. My dzięki tej grze poznaliśmy np. palczaka madagaskarskiego 😊 Zawsze sprawdzamy, jak zwierzęta z pytań wyglądają i ten paskudek kupił moje serducho w całości.

Podsumowanie

iKnow, jak powtarzam od lat, nie jest stricte wiedzową grą i nie należy jej tak traktować. Jeśli przyjmiemy do wiadomości, że taktyka odgrywa w niej bardzo ważną rolę, to dostajemy solidny i fajny tytuł na wiele wieczorów.  Gdzie się postawić, który będę odpowiadał, ile punktów za to dostanę i myślenie w stylu: „ona jest dobra z muzyki, ustawiam się za nią i najwyżej powtórzę odpowiedź” – to wszystko odgrywa kluczową rolę w iKnow. Jeśli zaś nie podoba się wam, że ktoś może ściągać od was odpowiedzi, to znajomi znaleźli sposób – wszyscy piszą swoje odpowiedzi na kartkach i na końcu porównują. Dla mnie pozbawia to grę całego funu z kombinowania, kto z czego jest dobry i czy opłaca mi się wstawiać na 3 punkty, skoro inni mogą po mnie ściągnąć, czy lepiej iść niżej na torze, tak żeby nie dawać im odpowiedzi na tacy. 

W iKnow gram ze znajomymi, z teściami, z rodzinką na niedzielnych obiadach u mamy i nam wszystkim bardzo odpowiada ten rodzaj rozgrywki, dlatego na naszej półce tytuł ten znajduje miejsce na stałe.  Dla mnie bardzo mocne 4. 

Plusy
  • fajne połączenie quizu i taktyki
  • podczas rozgrywki zawsze można się czegoś nauczyć
  • bardzo duża liczba pytań z różnych kategorii
  • ciekawie zaprojektowane znaczniki graczy
Minusy
  • białe pudełko
  • niekiedy pytania są bardzo bardzo trudne
  • potrzeba co najmniej 3 osób do rozgrywki, najlepiej 4-5

Ocena: 4 out of 5 stars (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Tactic za przekazanie gry do recenzji.

Julia Gawrońska

Game Details
NameiKNOW (2012)
ZłożonośćLight [1.43]
BGG Ranking4462 [6.39]
Player Count (Recommended)2-6 (3-6)
Projektant/ProjektanciUncredited
GrafikaUncredited
WydawcaAlbi, Reflexshop and Tactic
MechanizmyBetting and Bluffing
Julia Gawrońska