Świat gier planszowych staje się coraz większy. Z każdym miesiącem wychodzą kolejne tytuły mniej lub bardziej podobne do poprzednich. Każdy planszówkowy weteran ma swoje ulubione pozycje, dzięki którym poznał różne mechaniki i akcje używane powszechnie w grach. Stare tytuły wyznaczają poprzeczkę nowościom, a nasza opinia o grze jest często porównaniem do innego tytułu. Laikowi ciężko jest znaleźć tytuł dla siebie, kiedy ma do wyboru wiele podobnych gier, używających tej samej mechaniki. W tym artykule chciałbym przedstawić pięć gier, których elementem jest dominacja i kontrola terenów.
Każda z nich wyróżnia się czymś innym i inaczej wykorzystuje wyżej wymienioną mechanikę. Wszystkie tytuły są inne pod względem klimatu oraz decyzji jakie musimy podejmować. Kolejność nie ma znaczenia, aczkolwiek całe zestawienie tworzy coś w rodzaju własnego top 5 gier w tej kategorii. Z radością zapraszam do podawania innych tytułów pasujących do tej grupki oraz tworzenia swoich list w komentarzach.
Smallworld – jedna z prostszych gier strategicznych na rynku, bez skomplikowanych reguł walki i ruchu. Zasady są zrozumiałe dla dzieci rozpoczynających szkołę, co sprawia , że Small world jest również dobrym tytułem rodzinnym. Ładne baśniowe grafiki nadają grze ciekawy klimat i przyciągają początkujących graczy. Mimo swojej prostoty każdy miłośnik strategii i planowania znajdzie w tej grze masę zabawy. W tej chwili na rynku można znaleźć dwie wersje gry podstawowej Smallworld i Smallworld: Underground oraz kilka rozszerzeń, które sprawnie odświeżają rozgrywkę.
Runewars – tytuł, który niedawno doczekał się polskiego wydania przez Galaktę. Jest w tej chwili jedną z lepiej dostępnych na rynku gier typu 4X (obok Eclipse). Wyjątkowość tego tytułu polega na połączeniu gry strategicznej z przygodową. Obok zmagań militarnych gracz musi kontrolować postać bohatera, którego losy mogą wpływać na całą rozgrywkę. Masę przepięknie wykonanych figurek i klimatyczne grafiki pomagają zbudować niepowtarzalną atmosferę. Na rynku dostępny jest również dodatek Banners of War, który dodaje do rozgrywki wiele ciekawych opcji i znakomicie odświeża tytuł.
Terra Mystica – tytuł ten nie do końca pasuje do pozostałym. Nie znajdziemy w nim aspektu militarnego i podbojów. Terra Mysticato gra ekonomiczna, w której rozbudowujemy nasze terytorium. Przez opanowywanie nowych obszarów możemy blokować lub utrudniać rozwój innym graczom. Do wyboru mamy 14 bardzo zróżnicowanych ras, a każda wymaga od nas innej strategii. W mechanice gry zastosowano wiele ciekawych elementów, które gwarantują zmienność rozgrywki.
Shogun – gra o dominacji militarnej rodów w XVI wiecznej Japonii. Esencją rozgrywki są podboje oraz obrona swoich prowincji. Wszystkie walki rozgrywane są za pomocą wieży kościanej, która zatrzymuje niektóre elementy w środku, a każda jednostka jest symbolizowana przez małą kosteczkę. Prócz rozwoju wojska, gracz musi zadbać o rozbudowę królestwa wznosząc pałace, świątynie i zamki. Shogun oferuje pełny napięcia wieczór, obfity w małe triumfy i porażki. Bardzo dużo negatywnej interakcji stale przekładającej się na działania militarne i krzyki przy stole.
Rex: Final Days of an Empire – gra powstała na podstawie starego tytułu Dune, tym razem zaadoptowana do fabuły gry Twilight Imperium. Każdy z graczy wciela się w dowódcę jednej z ras, które tworzyły do tej pory imperium. Jednak nadszedł dzień upadku władzy, a naszym zadaniem jest zyskać jak najlepsze wpływy i położenia wojsk, które przyniosą nam przewagę nad przeciwnikami w przyszłej batalii. Gra wymaga od nas ciągłego ruchu wojsk na planszy, a bezmyślne podbijanie terenów nic nie da. Wszystko zależy od tego kiedy i co kontrolujemy.