Cywilizacja: Poprzez wieki. Recenzja

Trzecia edycja gry Cywilizacja: Poprzez wieki to następczyni kultowego już tytułu. Vlaada Chvatil stworzył dzieło, któremu do perfekcji brakowało tak niewiele. Drobna poprawka tu, małe korekty tam, ogólny lifting. I to właśnie te zmiany zawiera nowa edycja, którą w polskiej wersji językowej możemy się cieszyć dzięki wydawnictwu Rebel. Z jednej strony są to zmiany niewielkie, jedynie korygujące doskonałą już wcześniej rozgrywkę. Największą zmianą jest ta graficzna, dzięki czemu gra, która po raz pierwszy pojawiła się 10 lat temu dostała oprawę, na jaką faktycznie zasługuje. Z drugiej strony zmiany te są na tyle duże, że nowa Cywilizacja samodzielnie walczy w rankingu BGG o jak najlepszą pozycję. I chyba niedługo dogoni swoją poprzedniczkę!

Nie jest chyba zaskoczeniem, że w grze będziemy zarządzać swoją cywilizacją. Dbać o jej rozwój, a także populację, którą trzeba będzie wyżywić. Cała gra oparta jest na kartach, dlatego w pudełku znajdziemy ich ponad 300! Karty reprezentują budynki, które będziemy wznosić, formacje militarne, którymi będziemy walczyć, postacie historyczne, które będą przewodzić naszej cywilizacji, cuda świata, którymi będziemy się chełpić, oraz przede wszystkim wynalazki i technologie, które pozwolą na udoskonalanie cywilizacji w najróżniejszych aspektach: rolnictwie, wydobyciu, religii, nauce i kulturze.

cywilizacja-1-10Cywilizacja na pierwszy rzut oka wydaje się być grą niezwykle dużą i złożoną. I tak jest w istocie, ale… Pomimo ogromu zasad, możliwości i elementów, które na początku przytłaczają, mechanika gry jest bardzo intuicyjna: już po dwóch-trzech partiach gracze nie będą mieli problemu z zapamiętaniem co, jak i dlaczego dzieje się podczas rozgrywki. A zrozumienie mechanizmów rządzących naszą cywilizacją to podstawowa droga do sukcesu. Niestety Cywilizacja nie wybacza błędów. Cały czas musimy reagować na działania rywali oraz dostosowywać się do rzeczywistości danej chwili.

Faza akcji graczy jest sercem całej gry. To w tym momencie trzeba będzie podjąć wszystkie decyzje, które powinny być zaplanowane, przemyślane i „policzone”. Do dyspozycji mamy akcje cywilne i militarne w ilości zależnej od naszego ustroju. Możemy wykorzystać je na wiele sposobów, wszystkie jednak sprowadzają się do jednego: być o krok przed przeciwnikami. Wszystkie decyzje i akcje podjęte na tym etapie powinny zapewnić nam jak najefektywniejszą fazę produkcji, w której zdobywamy jedzenie, surowce, ale też punkty nauki i kultury. A to właśnie te ostatnie decydują o tym, kto zostanie zwycięzcą.

cywilizacja-1

 

Zwracać uwagę musimy na kilka aspektów naszej cywilizacji. Przede wszystkim potrzebujemy jedzenie, by wyżywić naszych robotników. A także surowce, bo to za ich pomocą stawiamy lub ulepszamy budynki. Nowe budynki mogą nam dostarczyć oprócz jedzenia i surowców także punkty nauki, bez których nie wynajdziemy żadnej nowej technologii. A im więcej budynków, tym większą populację będziemy potrzebowali. Ale z kolei im więcej ludzi, tym bardziej musimy dbać o ich zadowolenie, bo bez niego robotnicy rozpoczną strajk i w fazie produkcji nie dostaniemy nic. Nie wolno również zapomnieć o sferze militarnej, którą zawsze warto trzymać oczko wyżej, lub chociaż bardzo blisko pozostałych graczy, żeby nie dać się im nagle zaskoczyć. Odpowiedni balans to klucz do zwycięstwa, chociaż na początku znalezienie go może wydawać się niemożliwe.

cywilizacja-1-8Co prawda początkowe ruchy są w zasadzie takie same u każdego gracza, ale nie od razu Rzym zbudowano. Jednak im dalej w las, tym lepiej widać, że każdy z graczy idzie swoją własną ścieżką. Możemy skupić się na sile militarnej i tłamsić rywali, ale także zamienić się w nację myślicieli, którzy pójdą drogą wynalazków i technologii. Ciężar cywilizacji możemy oprzeć na wartościowych liderach, ale także monumentalnych cudach. Strategii i pomysłów jest multum, podobnie jak dróg do ich realizacji. A co za tym idzie decyzji do podjęcia. Daje to niesamowitą radochę z gry i olbrzymią regrywalność.

Wygląd nowej edycji Cywilizacji to zdecydowanie pierwsza klasa. Czyli dwie klasy wyżej niż poprzednia wersja. Grafiki kart i ich design są świetne. Wypraska mieści elegancko wszystkie elementy, każdy ma swoje miejsce. Przyczepiłbym się tylko do plansz graczy, które są zbyt cienkie jak na mój gust. Reszta plansz jest gruba, czytelna, ale… Zajmują te wszystkie tory masę miejsca na stole, a z pewnością nic by nie straciły ze swojej czytelności, gdyby były znacznie mniejsze. Przygotujcie duży stół

Podsumowanie

cywilizacja-1-11Trzecia edycja Cywilizacji: Poprzez wieki jest już na 20 miejscu w rankingu BGG. Jej średnia ocen wynosi 9.08. Goni swoją poprzedniczkę, która wciąż jest na miejscu 5. I rozumiem dlaczego. Ma wszystko, czego bym chciał od gry cywilizacyjnej. Decyzje, konsekwencje, strategie, przystosowywanie się do aktualnej sytuacji, reagowanie na działania innych, różne drogi do zwycięstwa i mnóstwo narzędzi, by swoje plany wprowadzić w życie. A przy całej tej mnogości elementów jest grą stosunkowo łatwą do poznania i opanowania.

Świetnie się skaluje, chociaż w 2 osoby wydarzenia i wyścig militarny są nieco mniej emocjonujące. Ale wciąż diabli wciągające! Gra za to cierpi na spory downtime, który jest do zaakceptowania w rozgrywce dwuosobowej, za to przy większej ilości graczy lepiej znaleźć sobie coś do robienia między swoimi turami. Tym bardziej, że ciężko coś w tym czasie sobie zaplanować, bo karty z toru znikają dosyć szybko.

Regrywalność stoi na bardzo wysokim poziomie. Naszą cywilizację będziemy budować za każdym razem nieco inaczej. A to właśnie szukanie zwycięskich połączeń między poszczególnymi budynkami, technologiami, liderami i cudami jest tym, co Cywilizacja ma najlepszego do zaoferowania. Optymalizacja i reakcja, a wszystko posypane niewielką dozą losowości, która tylko pomaga całemu daniu.

cywilizacja-1-12

Pamiętać jednak należy, że próg wejścia jest bardzo wysoki. Pierwsza partia to będzie chaos i rezygnacja. Gra potrafi dać w kość, potrafi przeżuć i wypluć. Szczególnie na początku. A kiedy już będziemy wiedzieli co i jak, to z kolei musimy non stop być czujni. Każdy błąd może przekreślić naszą szansę na zwycięstwo. Dlatego moim zdaniem ważne jest, by grać w nią w gronie osób będących na tym samym poziomie doświadczenia.

Mimo niewielkich minusów Cywilizacja: Poprzez wieki to gra absolutnie warta uwagi każdego gracza. Na pewno nie każdemu się spodoba, choćby ze względu na czas trwania rozgrywki, który nawet przy dwóch osobach zwykle ledwo mieści się w 3 godzinach. Jednak każdy planszówkożerca powinien chociaż raz spróbować zagrać. Wielu wsiąknie, innych może nie przekona. Ale zawsze będziecie mogli powiedzieć, że graliście w jedną z najlepszych gier planszowych na świecie.

Plusy
  • różne drogi do zwycięstwa
  • mnóstwo ważnych decyzji do podjęcia
  • ogromna regrywalność
  • znakomite wykonanie
  • bardzo dobrze się skaluje
  • sprytna, dająca wiele możliwości, ale łatwa do opanowania mechanika
  • wypraska
Minusy
  • spory downtime
  • bardzo wysoki próg wejścia
  • długi czas rozgrywki
  • nie wybacza błędów

Ocena: (5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu REBEL za przekazanie gry do recenzji.

Bartłomiej Cieślak

Tę i wiele innych gier kupisz w dobrej cenie u naszego partnera – planszostrefa.pl

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaThrough the Ages: A New Story of Civilization
AutorVlaada Chvátil
GrafikJakub Politzer, Milan Vavroň
WydawcaCranio Creations, Czech Games Edition, Devir, DiceTree Games, Eagle-Gryphon Games, GaGa Games, Gém Klub Kft., Heidelberger Spieleverlag, IELLO, MINDOK, One Moment Games, Rebel
Rok wydania2015
Liczba graczy2 - 4
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 4
Liczba rekomendowana: 2, 3, 4
(245 głosy/głosów)
Czas gry240
Sugerowany wiek min.14 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)14 i więcej
(48 głosy/ów)
Zależność językowaExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(42 głosy/ów)
KategoriaCard Game, Civilization, Economic
MechanikaAction Point Allowance System, Auction/Bidding, Card Drafting, Hand Management
RodzinaTableau Building

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Bartłomiej Cieślak

Lubi głównie gry karciane, w których trzeba sporo kombinować, ale nie pogardzi również innymi tytułami, szczególnie kiedy mają w pudełku figurki lub dużo kostek.
TOP 3 autorów: Ignacy Trzewiczek, Bruno Cathala, Uwe Rosenberg
TOP 3 gier: Osadnicy: Narodziny Imperium, Innowacje, Robinson

Latest posts by Bartłomiej Cieślak (see all)



  • Maksym Mamcarz

    Grałem w drugą edycję, posiadam trzecią i szczerze polecam! A ‚nie wybacza błędów’ zaliczyłbym do plusów.

  • Tomasz Sroka

    Grając w tę grę praktycznie przez całą rozgrywkę ciśnie się na usta istne „Wow”. TTA to prawdziwy Kozak pośród gier i potrafi skopać człowieka dosłownie. Nie wybacza błędów, to fakt, ale to tak jak w życiu. Pewnych decyzji nie można cofnąć, pewnych spraw nie sposób naprawić. Dlatego jest świetnym symulatorem wyścigu cywilizacji. Dobija mnie jedynie downtiming, który jest wręcz okrutny. W związku z czym rekomendowałbym grę dla dwóch, góra trzech osób. W czwórkę to wręcz świństwo kazać komuś czekać dwadzieścia minut na swoją kolej (co się może zdarzyć niejednokrotnie).