Agricola – Chłopi i ich zwierzyniec: Jeszcze więcej budynków do zwierzyńca – Recenzja

agricolachlopi-dodatek-pudelkoAgricola – Chłopi i ich zwierzyniec to jak dla mnie bardzo udana próba skompresowania starszej i o wiele większej siostry. Minimalizacja ta polega nie tylko na zmniejszeniu pudełka i czasu gry, ale przede wszystkim na ograniczeniu liczby graczy do 2. Zarówno mi jak i mojej żonie tytuł ten bardzo przypadł do gustu.

Pewnym mankamentem wersji podstawowej był zupełny brak czynnika losowego i identyczny za każdym razem setup. Owszem, można było próbować różnych kombinacji: więcej owiec, więcej budynków, budowa Składziku… Na szczęście nie dotarłem do tego momentu, gdy gra stała się zupełnie przewidywalna. A tu nagle niesamowita wieść – Lacerta planuje wydanie dodatku. Bydynki. Dużo budynków. Regrywalność przemnażamy przez pińćset.

Ostatnio mogliście przeczytać na naszych łamach recenzję dodatku do Ewolucji. Wydawnictwo G3 wpadło na świetny pomysł połączenia dwóch dodatków w jeden. W przypadku rozszerzenia do „małej Agricoli” Lacerta miała podobną myśl – za cenę jednego dostajemy dwa. Świetny pomysł, a najważniejsze, że również przyjazny dla kieszeni gracza.

Jeśli nie mieliście do tej pory do czynienia z Agricolą – Chłopi i ich zwierzyniec, zapraszam do recenzji. Zaś wszystkich fanów zapraszam szybciutko do lektury tego tekstu.

Zawartość dodatku

Przykładowe budynki

Przygotowanie do gry z dodatkiem

Zawartość to przede wszystkim 54 budynki. 54. 2×27. W pojedynczej grze używać będziemy ich 4 (budynki z podstawki dalej będą grać). Oprócz tego mamy też dodatkową szopę i rozszerzenie (potrójny pasek terenu). Mało? Z pozoru tak. Ale wyobraźcie sobie, że te liche 4 budynki może wywrócić grę do góry nogami. To wszystko mieści się w niedużym pudełeczku (mniejszym niż podstawka).

Nowości

Wiadomo, że nowe rozszerzenie terenu powoduje, że gracze będą o nie walczyć. W końcu za zapełnienie go otrzymamy 4 punkty. Poza tym to dodatkowe miejsce na pastwiska/żłoby/budynki.

Przykładowe budynki

Przykładowe budynki

A co nowego wnoszą budynki? Trudno właściwie wszystko wymienić, bo każdy jest inny. Tak więc pozwolę sobie wymienić kilka ciekawych zabiegów:

  • podobnie jak w podstawce w budynkach (niektórych) będzie można trzymać zwierzęta; tu czasem będziemy ograniczeni tylko do konkretnego rodzaju zwierzęcia (np. max 3 krowy)
  • niektóre budynki dadzą nam akcję od razu po zakupie, niektóre na koniec gry, niektóre przy użyciu konkretnej akcji (np. dodatkowe drewno z pola „3 drewna” przy akcji „+1 materiał budowlany”)
  • częstym zabiegiem jest nakazanie/zakazanie ustawiania budynków wg pewnego klucza: zakaz ustawiania budynków przy lesie (w innym przypadku utrata punktów), nakaz ustawiania budynków koło siebie (Urząd architekta). Co ciekawe budynki tego typu dają sporo punktów
  • kilka budynków da nam też możliwość ustawiania zwierząt na pustych polach (np. możesz ustawiać po jednym dziku na pustych polach przylegających do lasu)
  • niemałym powodzeniem cieszą się budynki przynoszące nam zniżki: tańszy żłób, tańsze budynki, tańsza obora

Jak już wspominałem, jest tego naprawdę dużo. Najciekawszym elementem są zawsze połączenia pomiędzy wylosowanymi budynkami. Na początku każdej rozgrywki jest więc sporo kombinowania, co postawić, co z czym działa i czy przypadkiem przeciwnik nie podbierze mi tego super budynku.

Co ciekawe nie zawsze trzeba/warto/musimy od razu budować. Czasem konkretne warunki na kafelku wymuszają od nas, żeby postawić go jak najpóźniej. Innym razem zaś budynek nic nam nie da, gdy nie będziemy spełniać konkretnych warunków (np. min. 2 konie).

Wiadomo też, że aby zbudować coś naprawdę potężnego, będziemy potrzebować sporo zasobów. Oczywiście w tym czasie przeciwnik może podebrać nam zwierzęta (które przecież dalej są bardzo ważne), rozszerzenia czy żłoby.

Chciałoby się tak wiele, a gra ani trochę się nie wydłuża. Ilość akcji pozostaje ta sama. A jest tylko jeszcze więcej do zrobienia. Początkowo trochę to frustruje, ale dla każdego, kto uwielbia kombinowanie, to po prostu bajka, miód i śmietanka

Czy budynki są zbalansowane? Nie zagrałem niestety tyle, by skorzystać z każdego, ale muszę przyznać, że moc budynku jest proporcjonalna do ilości surowców potrzebnych do budowy. Za każdym też razem może się okazać, że inny kafelek okaże się kluczowy. Jakoś tak przywykłem do niesamowitej różnorodności w grach Uwe i jakoś tak po prostu ufam mu i jego testerom. Nic szczególnego mnie tu nie zaniepokoiło.

Wspominałem już, że dodatek dorzuca 4 budynki do gry. Instrukcja wspomina także o wariancie zaawansowanym. Bierzemy wtedy po 4 budynki z każdego pod-dodatku (jedne mają ikonkę strach na wróble, drugie – ptaka). 8 dodatkowych budynków to jeszcze więcej kombinowania i zazwyczaj jeszcze więcej punktów (w jednej z partii wykręciliśmy wyniki w okolicach 60 punktów).

Z tyłu - ikonki pozwalające rozróżnić dodatek

Z tyłu – ikonki pozwalające rozróżnić dodatek

Czy to coś dla Ciebie?

Jak dla mnie recenzowane rozszerzenie likwiduje właściwie jedyny minus podstawki – regrywalność. Każdy zestaw budynków (na grę) będzie inny, będzie wymuszał inne strategie. Mała Agricola wkracza tym sposobem w nowy wymiar. Dla fanów podstawki – pozycja obowiązkowa. Dla każdego, komu doskwierał pewien brak regrywalności oryginalnego tytułu, polecam przyjrzeć się mu jeszcze raz. Przy okazji warto podkreślić, że jest to świetny tytuł dla par, które lubią pokombinować (mojej żonie bardzo się podoba), poza tym rozgrywka nigdy nie trwa dłużej niż pół godziny. Gorąco polecam!

 

Plusy
  • nowe budynki
  • nowe strategie
  • o wiele więcej kombinowania, a czasu tyle samo
  • cena – 2 angielskie dodatki kosztują 2 razy więcej niż polski podwójny
Minusy
  • ech, ni ma

Ocena: 5 Stars (5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Lacerta za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Galeria:

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaAgricola: Chłopi i ich zwierzyniec – Jeszcze więcej budynków do zwierzyńca
AutorUwe Rosenberg
GrafikKlemens Franz
WydawcaLacerta
Rok wydania2014
Liczba graczy2 - 2
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 0
Liczba rekomendowana: 2
(1 głosy/głosów)
Czas gry0
Sugerowany wiek min.10 i więcej
KategoriaAnimals, Expansion for Base-game, Farming
MechanikaArea Enclosure, Tile Placement, Worker Placement
RozszerzeniaAgricola: All Creatures Big and Small
RodzinaAgricola

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka