Wyścig pingwinów. Recenzja

Zima niepostrzeżenie się skończyła, a my tymczasem recenzujemy dla Was grę o pingwinach. Grę w pewnym sensie niezwykłą, bo przez prosty mechanizm symuluje ona poruszanie się (w wodzie!) góry lodowej (właściwie górki). Co prawda tytuł sugerowałby raczej jakiś wyścig, ale za to dostajemy dość interesującą grę zręcznościową w stylu: “dołóż element, żeby nic nie spadło”.

Zapraszam do lektury.

Wykonanie

Wyścig pingwinów został wydany przez znane wydawnictwo Ravensburger. Od wielu lat słynie ono z pięknie i solidnie wykonanych gier dla dzieci. I tak właśnie jest i tym razem. W pudełku otrzymujemy pokaźnych rozmiarów trójwymiarową planszę – górę, a także 24 plastikowe pingwiny. Te ostatnie przyjdzie nam przed pierwszą rozgrywką poskładać, ale oczywiście warto do tego zaangażować dzieci, niech też coś z tego mają.

A w jaki sposób to działa. Na podstawce ze “szpikulcem” umieszczamy drugą część – lód. Obie części góry stykają się w jednym, małym punkcie, przez co całość się obraca i może delikatnie się przechylać.

Plastik, z którego wykonana jest góra, jest specjalnie dość śliski, by jednocześnie przypominał lód i utrudniał rozgrywkę. 

Początek...

Początek…

Zasady

W rozgrywce może brać udział od 1 do 6 graczy. Na początek dzielimy pingwiny (24) po równo.

W swoim ruchu gracz po prostu bierze jednego ze swoich pingwinów i umieszcza go w dowolnym miejscu na górze. Górę można dowolnie sobie obracać (oczywiście delikatnie, by nic nie strącić).

Gdy spadnie więcej niż jeden, wówczas należy zabrać je do swoich zasobów. 

Wygra oczywiście ten, kto pierwszy umieści wszystkie swoje pingwiny na górze.

Wrażenia

Początek gry wydaje się prosty, ale już po chwili okazuje się, że nie jest wcale tak łatwo. Po pierwsze góra jest śliska. Po drugie – ona jeszcze się rusza. To właściwie nie koniec, z czasem miejsca na niej jest coraz mniej, a więc trzeba znajdować coraz dziwniejsze miejsca, a nie wszystkie “wnęki” w górze są równe i pingwiny będą się gdzieniegdzie zsuwać. 

Nie jest to więc wszystko takie oczywiste i nie jest też proste. Cieszę się, że pomimo tego, że gra jest dla dzieci, dostarcza ona sporo emocji także i dorosłym. To właśnie przez te wszystkie utrudnienia robi się naprawdę ciekawie. Dzieci, owszem, będą tu miały sporo frajdy, bo przecież plansza 3D, fajne plastikowe pingwiny, ale trzeba uważać, by za szybko się nie zniechęciły. Dobrze przynajmniej na początku wskazać dobre miejsca do położenia, poćwiczyć spokojne dokładanie. W związku z tym dolna granica słusznie została określona na 5 lat. Oczywiście można próbować dla młodszych dzieci, ale jak wspominałem – nie będzie lekko.

Gra nauczy więc cierpliwości, gra nauczy też koordynacji oko-ręka, być może można też przy okazji rozgrywki wtrącić dwa słowa o balansie i równowadze. 

Skalowalność w grze jest płynna. W każdej konfiguracji jest ciekawie, zauważalny jest jednak krótszy czas gry przy większej liczbie graczy (mniej pingwinów). Szczególnie interesujący jest wariant solo, gdzie naszym zadaniem będzie wyłożenie 24 pingwinów. Po kilku próbach szczerze zacząłem się zastanawiać, czy komukolwiek się to udało.

Efekt gry solo

Efekt gry solo

Podsumowanie 

Wyścig pingwinów może kojarzyć się z prostą grą dla dzieci, ale okazuje się dość ciekawym wyzwaniem także dla dorosłych. Góra lodowa jest śliska, szybko się zapełnia, a do tego jeszcze się chwieje.

Razem z dziećmi będziemy się więc tu uczyć cierpliwości, opanowania, koordynacji.

Podsumowując: gra zręcznościowa dla całej rodziny!

 

Plusy
  • trójwymiarowa góra lodowa
  • figurki pingwinów
  • trudność!
  • wariant solo
  • ćwiczy cierpliwość i koordynację 
Minusy
  • dla niektórych dzieci może okazać się za trudna

Ocena: 4 out of 5 stars (4 / 5)

Dziękujemy firmie TM Toys, wyłącznemu dystrybutorowi marki Ravensburger w Polsce, za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

 

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaIceberg Seals
AutorSeven Towns
GrafikClive Davies, Markus Erdt, IDL, Kinetic
WydawcaFive Below Merchandising, Inc., Fundex, Ravensburger Spieleverlag GmbH, Sababa Toys, Inc., Swan Panasia Co., Ltd.
Rok wydania1996
Liczba graczy1 - 6
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 6
Liczba rekomendowana:
(6 głosy/głosów)
Czas gry20
Sugerowany wiek min.5 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)3 i więcej
(6 głosy/ów)
Zależność językowaNo necessary in-game text
(1 głosy/ów)
KategoriaAction / Dexterity, Animals, Children's Game, Real-time
MechanikaArea Movement, Pattern Building
RodzinaAnimals: Penguins, Animals: Seals, Antarctic Theme, Happy Feet

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka

Latest posts by Łukasz Hapka (see all)