Zapowiedzi Wydawnictwa ALTER: gry planszowe i karciane
Wydawnictwo ALTER to literatura popularnonaukowa, książki podróżnicze wyróżniające się wspaniała szatą graficzną, prace archeologiczno-antropologiczne, powieści historyczne dla młodzieży, a od 2013 roku również gry! Zeszłoroczna premiera gry karcianej Rok 1863 przyniosła nam niemały sukces. Pochlebne recenzje, wyróżnienia i nagrody w konkursach, ciepły odbiór gry na konwentach i imprezach w terenie, a przede wszystkim liczba sprzedanych egzemplarzy, skłoniła nas do dalszej pracy. Jako że jako autorzy (Łukasz Wrona & Piotr Krzystek), i Wydawca, jesteśmy pozytywnie historycznie zwariowani, co mogliście zaobserwować w trakcie naszej specyficznej promocji poprzedniej gry, nasze kolejne tytuły również będą poświęcone dziejom bliższym i odległym – ale nie tylko! Oto one…
Spis treści
Byle do pierwszego
Rok 2014 zaczniemy tytułem lekkim, towarzyskim, a nawet rodzinnym. Osiem stów na rękę i cała skrzynka rachunków, opłat i mandatów? Do tego fanaberie córeczki, rozróby synalka i nieżyczliwi sąsiedzi. Jak żyć?
Mamy nadzieję, że po premierze gry to powszechne w Polsce zawołanie nie będzie już kojarzone tylko z politycznymi występami. Grając w Byle do pierwszego sprawdzimy się w roli głowy rodziny, starającej się utrzymać swoich milusińskich, mieszkających na typowym, wesołym, polskim osiedlu. Zapłacisz czynsz czy raczej mandat za sikanie pod śmietnikiem? Zafundujesz córce tipsy czy raczej udobruchasz posterunkowego za nocną burdę twego ukochanego syna-wandala? A może toster dla żony lub gadżet dla siebie? Pamiętaj jednak, że zawsze możesz liczyć na sąsiadów. Nie zawahają się podrzucić Ci dodatkowy rachunek, nasłać kontrolę lub zaprzepaścić Twoją szansę na premię w pracy. Realia życia w Polsce są jakie są, gra ich nie zmieni. Mamy jednak nadzieję, że karykaturalne przedstawienie osiedla i jego problemów, pozwoli złapać dystans do szarej rzeczywistości.
W Byle do pierwszego znajdziemy planszę przedstawiającą plan osiedla, talię kart- rachunków, karty akcji, banknoty i monety, pionki rodziny, a także dodatkowe żetony oraz instrukcję.
Liczba graczy: 3-6 w wieku od 12 lat
Czas gry: 40-60 minut
Data premiery: wiosna 2014
Piekło Okopów
Powrót do tematyki historycznej zaczniemy od drugiej gry z serii Gra na rocznicę. W tym roku obchodzić będziemy setną rocznicę wybuchu I Wojny Światowej, która odcisnęła piętno na narodach całego świata. Sięgnęliśmy więc po bardzo ciekawy, lecz zarazem bardzo brutalny, motyw walk pozycyjnych na froncie zachodnim.
Piekło okopów to gra planszowo-karciana, w której gracze przejmują dowodzenie nad batalionem piechoty, liczącym ok. 1000 żołnierzy. Celem obu graczy jest zdobycie oraz utrzymanie nieprzyjacielskich linii okopów, przy jednoczesnym utrzymaniu własnych pozycji. Gra tym samym obrazuje zwykły dzień walk na francuskiej czy belgijskiej ziemi. Walk, o sens których pytali muzycy Sabatonu w kultowym utworze „The Price of a Mile”. Gra ta jest pierwszym wydanym w Polsce tak wiernym symulatorem walk okopowych, będących esencją frontu zachodniego podczas I Wojny Światowej.
Dzięki niskiemu szczeblowi taktycznemu jakim jest batalion (w grze jest to 15 lub 16 żetonów, w zależności od nacji) udało nam się odwzorować niemal każdy aspekt taktyki walki w okopach. Plansza przedstawia wąski fragment frontu, na którym wrogie linie okopów oddziela niewielki pas ziemi niczyjej. Do ich dyspozycji oprócz żetonów oddaliśmy karty, dzięki którym mogą dozbroić swoje jednostki (np. wyposażając je w maczugi okopowe lub miotacze ognia) lub skorzystać z pomocy sojuszniczych jednostek (np. dzikich wojowników z francuskich kolonii). Ponadto każdy z graczy będzie miał przed sobą planszę sztabu, który to sztab, może ściągnąć na przeciwnika nawałę ogniową czy atak gazowy. Każda decyzja będzie jednak wymagała rozwagi, gdyż dowodzenie na polu bitwy bywa bardzo trudne i nie zawsze uda nam się przekazać odpowiednie rozkazy podległym nam jednostkom.
Podczas rozgrywki pokierujemy oddziałami Niemców, Brytyjczyków lub Francuzów. Planujemy wydanie gry w wersji polskiej oraz angielskiej, a być może i niemieckiej. Jeśli gra zostanie dobrze przyjęta, chcielibyśmy uraczyć graczy nie mniej wciągającym dodatkiem, który ukazywał by inne piekło – tym razem lodowe.
Liczba graczy: 2 w wieku od 12 lat
Czas gry: ok. 60-90 minut
Data premiery: wiosna 2014
Rok 1863 – wersja anglojęzyczna
Również za oceanem pojawiło się zapotrzebowanie na pierwszą polską grę o powstaniu styczniowym. Wydawnictwo ALTER przygotowuje również anglojęzyczną wersję gry, która trafi zarówno do przedstawicieli Polonii, jak i rodzimych miłośników historycznych karcianek.
Data premiery: wiosna 2014
Gry ukażą się w II kwartale tego roku. Równolegle pracujemy jednak nad kilkoma innymi tytułami. Które z nich ujrzą światło dzienne i w jakiej kolejności, tego nie jesteśmy w stanie w tym momencie stwierdzić. Jednak, co najmniej trzy wydają nam się pewniakami na drugą połowę roku.
Las Teutoburski – roboczy tytuł karcianki dla jednego lub dwóch graczy, którzy wcielą się w dowódcę rzymskich legionów oraz wodza germańskich plemion. Zadanie tych pierwszych będzie banalne – przeżyć. Oczywiście wykonanie, podobnie jak to miało miejsce 2005 lat temu, będzie niezmiernie trudne. Spodziewajcie się wciągającej, dynamicznej i szybkiej gry z mocnym i mrocznym klimatem germańskiej puszczy!
Semper Fidelis – jak się okazało gra o bardzo aktualnej problematyce. Semper Fidelis, czyli „zawsze wierny”, to oczywiście gra o Lwowie. Lwowie, który stał się tuż po zakończeniu pierwszej wojny światowej areną krwawych walk pomiędzy Polakami a Ukraińcami. Semper Fidelis będzie grą operacyjną, najprawdopodobniej na zasadach point-to-point, przedstawiającą walki z listopada i grudnia 1919 r. Choć będzie to gra wojenna, jej mechanika będzie bardzo intuicyjna. W dodatku zdecydowaliśmy się nie rozdrabniać w szczegółach, kładąc raczej nacisk na specyfikę i „krajobraz” tych walk, aniżeli na militarne parametry poszczególnych jednostek.
Przepustka – i na koniec wracamy do rocznicowego tematu wielkiej wojny. Tym razem gra dla młodszych i ich rodziców. Wojna kojarzy nam się głownie ze śmiercią, ale pamiętajmy, że dla wielu żołnierzy – zwłaszcza dla młodych i rezolutnych Legionistów Piłsudskiego – wojna to też przygoda życia i zderzenie się z twardą biurokracją monarchii austro-węgierskiej. W Przepustce będziemy musieli zadbać o to, by nasi dzielni Legioniści, mogli odwiedzić swoich najbliższych, podczas zasłużonego kilkudniowego urlopu. Czy uda im się odbyć wielki wyścig z czasem z frontu do swoich domów i z powrotem? Przyjdzie im podróżować po drogach, torach i w przestworzach przez kraj ogarnięty wojennym chaosem. A co jeśli nie zdążą wrócić na czas? Pomysłów na oszukanie austro-węgierskich żandarmów będzie sporo. Do gry, której klimat ma być raczej familijny, przemycimy sporo informacji historycznej, by młodzi Polacy mogli sporo dowiedzieć się o wyczynach wiarusów Komendanta.
Pomóżcie nam dokonać wyboru. Podzielcie się z nami swoimi sugestiami na temat naszych planów. Wiele od was zależy! Kolejne szczegóły dotyczące naszych gier będziemy publikować na blogu http://graniec.blogspot.com/
Zapraszamy
Pozdrawiamy
Zespół gier Wydawnictwa ALTER