Strajk! Skok do wolności – edukacyjna gra planszowa
Sierpień 1980. Miesiąc zmian, trudności, a najbardziej – Lecha Wałęsy. Strajk: skok do wolności opowiada właśnie o tym okresie. I właśnie Wałęsą będziemy sterować podczas rozgrywki. Czy warto wcielić się w wąsatego bohatera? Przekonajmy się.
Nie jestem zbytnim fanem planszówek edukacyjnych/historycznych. Strajk zainteresował mnie głównie za sprawą nazwiska autora. Karol Madaj powinien być znany zwłaszcza fanom Kolejki. Czy i tym razem stworzył coś przyjemnego i pouczającego? Średnio. W pudełku znajdziemy talię 110 kart, które należy podzielić ze względu na kolory i rysunki. Krótko mówiąc mamy tu 9 rodzajów kart. Gruba, dwustronna plansza prezentuje się nadzwyczajnie i okazale. Do tego wszystkiego 5 plansz na karty każdego gracza i duży, drewniany znacznik Lecha Wałęsy.
Wykonanie gry jest poprawne. Solidne karty i plansze, a do tego mocny i potężny pion Wałęsy nie powinny się zbyt szybko poniszczyć. Wizualnie jednak jest gorzej. O ile schematyczna mapa stoczni jest dość wyraźna i prosta w odbiorze, o tyle rysunki na kartach są po prostu nieładne. Stylistyka Kolejki jakoś bardziej mi odpowiadała. Tam karykaturki, tutaj dziwnie zilustrowane, mono-kolorystyczne postacie.
Do tego wszystkiego dwie instrukcje (po polsku i angielsku), w których zawarto też pokaźny i sympatycznie napisany rys historyczny. Ten element podoba mi się najbardziej. Przejrzysta historia podana na talerzu. Niezbędny w grze edukacyjnej element został wykonany najlepiej, jak tylko można.
Źródło |
Gadane, biegane, chodzone
Na tych właśnie trzech słowach opiera się cała gra. Gracze zagrywają karty z ręki i poruszają się po planszy jednym, wspólnym pionem. Z zajętego pola można zabrać dla siebie kartę, lub odkryć kolejną. Ważne, że do każdego pola przypisany jest stos jednakowych i znanych graczom kart. Także od razu wiadomo gdzie należy iść po jakie bonusy. Zdobyte karty tworzą naszą talię. Możemy wykorzystywać zdobycze w celu zabierania kolejnych kart (odrzucając wskazane na planszy karty z ręki), lub wykorzystując ich cechy. Może to być dobieranie dodatkowych kart na rękę, odrzucanie ich z ręki na stałe do pudełka, lub wymiana kart z ręki na te w talii. Schemat prosty i przyjemny. I tak aby zdobyć kartę robotnika, czy mieszkańca potrzebujemy kart gadane. Korespondenta dostaniemy za mieszkańca i robotnika, a delegata i eksperta za gadane i korespondenta. Celem gry jest zdobycie dwóch kart postulatów, które uzyskujemy za konkretną kombinację kart delegatów i ekspertów rozpisaną na danej karcie postulatu. Koniec zasad.
Źródło |
Nie chcem, ale muszem
Strajk jest grą prostą. Niestety niezbyt wciągającą. Rozpracowaliśmy już nawet ze współgraczami sposób na blokadę, jaką może wykonać dowolny gracz. Problem polega na ograniczonej ilości kart w stosach i gdy tylko jakiś stos zostanie wyczerpany przez jednego gracza, reszta jest pozbawiona możliwości ich zdobycia. To skutkuje kompletną blokadą zdobycia postulatów, czyli odniesienia zwycięstwa. Oczywiście ten sposób nie sprawdzi się w 100% rozgrywek, ale niestety na rozegrane przez nas 7 partii w 3 przypadkach dało się to zastosować. Może kwestia naszej chorej chęci przeszkadzania innym..?
Idąc dalej jest to niestety jedyna negatywna interakcja w całej grze. Podbieranie sobie kart ze stosów i przesuwanie Wałęsy na pola, gdzie ewidentnie nie ma nic ciekawego dla przeciwników to wszystko czego można się spodziewać, jeśli idzie o pojedynek. Reszta to już tylko “to pierwszy ten lepszy”.
Czy Strajk jest grą słabą? Nie. Jednak uważam, że można ją zbyt łatwo rozpracować i traci ona wtedy cały urok, który mogłaby zaoferować.
Jeśli jednak spojrzymy na nią pod kontem czysto edukacyjnym i obniżymy wiek odbiorców z ludzi po studiach na uczniów szkół, to…czemu nie? Walorów edukacyjnych nie można Strajkowi odmówić. A jest element na pewno istotny w procesach zarówno naukowych jak i wciągania nowych ludzi do świata gier.
Źródło |
Plusy
+ Jakość wydania
+ Wartość edukacyjna
+ Pełna dwujęzyczność (PL i ENG)
+ Prostota
Minusy
– Rysunki
– Można opracować taktykę idealną
– Troszkę nudna…
+ Jakość wydania
+ Wartość edukacyjna
+ Pełna dwujęzyczność (PL i ENG)
+ Prostota
Minusy
– Rysunki
– Można opracować taktykę idealną
– Troszkę nudna…
Game Details | |
---|---|
Name | Strajk! Skok do wolności (2013) |
Złożoność | Medium Light [2.20] |
BGG Ranking | 20852 [5.69] |
Player Count (Recommended) | 2-5 (Unset) |
Projektant/Projektanci | Karol Madaj |
Grafika | Natalia Baranowska and Marta Malesińska |
Wydawca | Narodowe Centrum Kultury |
Mechanizmy | Deck, Bag, and Pool Building and Point to Point Movement |
Latest posts by Maciej Matuszewski (see all)
- Altaria: Starcie Wymiarów, czyli niebiescy kontra czerwoni - 1 maja 2015
- GRY PLANSZOWE W PIGUŁCE #470 - 8 stycznia 2015
- Mr House, czyli damy radę? - 22 grudnia 2014