H.P. Lovecraft na planszy

Na przełomie XIX i XX wieku w dalekich i tajemniczych Stanach Zjednoczonych powstał niszowy podgatunek science fiction, który przez wielu pisarzy został określony jako weird fiction (dziwna fikcja). Autorzy sami nie wiedzieli czym dokładnie charakteryzuje się nowe odkrycie. Każdy z nich tworzył nowy świat, wymyślał potężne bóstwa, niepowtarzalny początek wszystkiego. Na końcu wrzucał do tego nowoczesną cywilizację ludzi, która ostatecznie musi stawić czoła wszystkim mrocznym postaciom mistycznego świata. Jednym z tych autorów był H.P.Lovecraft. Popełnił on szereg książek i opowiadań, które dzisiaj składają się na tzw. mitologię Cthulhu. Przez wiele lat jego twórczość była inspiracją dla wielu komiksów, książek, gier komputerowych, filmów i wreszcie gier planszowych.

W 1987 nakładem Chaosium Inc. powstała pierwsza wersja gry planszowej Horror w Arkham, która dość szybko została przetłumaczona i wydana we Francji i Japonii. Gra otrzymała nagrodę Best Fantasy or Science Fiction Board Game of 1987 oraz nominację Games 100 Family Game Nominee w 1991. Horror w Arkham był jedną z pierwszych gier kooperacyjnych. Z powodu problemów finansowych wydawnictwa gra nigdy nie doczekała się dodruku, a przez to stała się najbardziej pożądaną, wyprzedaną grą Ameryki lat 90-tych. Przez lata 1990- 2003 mitologia Cthulhu szerzyła się jedynie przez kilka gier karcianych. Przykładowe tytuły to Mythos, Creatures & Cultists, Cthulhu 500. W świecie planszówek historie H.P. Lovecrafta leżały w cieniu przez 18 lat, aż w końcu…
 
W 2004 roku została wydana kolekcjonerska gra karciana Call of Cthulhu. Gra sama w sobie nie zyskała wielkiej popularności, lecz wydawnictwo FFG zyskało aprobatę środowiska i w 2005 roku zdecydowało się odświeżyć kooperacyjną grę planszową Horror w Arkham, co wskrzesiło sukces mitologii Cthulhu na planszy. Gra obecnie została przedrukowana przez 13 różnych wydawnictw z całego świata (w tym polskie wyd. Galakta).  Jest jedną z najpopularniejszych gier kooperacyjnych (w rankingu BGG wyprzedza ją Pandemic). Wydano osiem dodatków,  które sukcesywnie są tłumaczone na różne języki (na polski przetłumaczono i wydano do tej pory cztery). FFG nie zapomniało również o wiernych fanach i przygotowało 49 pomalowanych figurek, które przedstawiają nieustraszonych badaczy oraz przerażające kreatury.
 
W 2008 roku wydawnictwo Fantasy Flight Games uznało, że jeszcze raz spróbuje wydać karciankę opowiadającą historie napisane przez Lovecrat’a. Jednak do tej pory rynek nie wzburzał się zbytnio, gdy na półki trafiała nowa gra karciana z Cthulhu na pudełku. Postanowili, że ich świeży produkt powinien wywodzić się z rodziny Living Card Games. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Przez ok. 4 lata wydano ponad 40 dodatków i planowane są kolejne podkolekcje. Call of Cthulhu: the Card Game dumnie stoi w szeregu gier z rodziny LCG.
 
FFG sprawnie wykorzystało sukces Horror w Arkham i uznało, że tematyka mitów Cthulhu pomieści jeszcze jakiś planszówkowy tytuł. Pałeczkę oddali w ręce jednego ze swoich najlepszych projektantów Coreya Konnieczki. Tą drogą, w 2011 na sklepowe półki trafiła Posiadłość Szaleństwa. Gra niesiona na opinii swojej poprzedniczki szybciutko wspięła się na wysokie listy w rankingach praktycznie dorównując Horror w Arkham. W niecałe dwóca lata FFG wydało 7 dodatków, które urozmaicają rozgrywkę i dodają nowe scenariusze. Do tej pory grę wydało 6 wydawców z całego świata.
 
Razem z Mansions of Madness w 2011 na półki trafił Eldern Sign, czyli Znak Starszych Bogów. Szalenie pożądany w grach planszowych przedmiot, stał się tytułem dla karcianki osadzonej w mitologii Cthulhu. Świat nie oszalał na jej punkcie, lecz gra doczekała się kilku tłumaczeń, głównie ze względu na sukces gier opartych na twórczości H.P. Lovecraft.  Dodatek Elder Sign: Unseen Forces ukaże się w tym roku.
 
Rozmawiając o  grach opartych na świecie H.P. Lovecraft’a nie należy zapominać, że swoje pięć groszy dołożył tu Steve Jackson. Jego popularna seria gry karcianej Munchkin świetnie odnajduje się w mitologii Cthulhu. Oczywiście parodia i śmiech jest tu motywem przewodnim.
 
W chwili obecnej na BGG istnieje osobna rodzina gier Cthulhu Mythos, zapoczątkowana przez Chaosium Inc., rozbudowana przez FFG. Tytułów przybywa równie szybko, jak nowych fanów…