Dragons, czyli pewien klasyk na sterydach. Recenzja

pic3010177_mdTrudno o bardziej epickie stworzenie niż smok. Wielki, ziejący ogniem, budzący respekt… tak, to jest dobry motyw do wykorzystania.

Nawet w grze, która mechanicznie ze smokami właściwie nie ma nic wspólnego, jak Dragons.

Zawartość

Pudełeczko nieco większe od paczki papierosów zawiera instrukcje (w 4 językach), 4 żetony oraz niewielki stosik kwadratowych kart z białym i czarnym rewersem. Nie ma tego dużo, ale można się było tego spodziewać po pudełku.

 

Sama instrukcja jest krótka i… niejasno określona w opisie głównej zasady, przez co kilka partii rozegrałem według błędnych zasad. A wystarczyło podać przykład… eh… Na dodatek jej harmonijkowe składanie utrudnia czytanie i spowodowało jej lekkie uszkodzenie.

 

Karty są ładne (jednak o ich funkcjonalności wypowiem się dalej), choć nie ma ich zbyt dużo – przedstawiają smoki w kombinacji 4 kształtów i 4 kolorów.

Zasady

Nasz cel jest prosty – na początku dostajemy po jednej tajnej dla reszty karcie kształtu i koloru smoka, a naszym zadaniem staje się ułożyć 4 smoki w linii (poziom, pion lub skos). W tym momencie pojawia się problem z instrukcją – początkowe partie rozgrywaliśmy w ten sposób, że warunek zwycięstwa spełnia się gdy nasza linia spełnia choć jeden z dwóch warunków. Niestety, okazało się to błędne. Dopiero po rozegraniu rozgrywki w innym towarzystwie i przewertowaniu instrukcji w innym języku (a mogłem się uczyć w szkole niemieckiego… wyłapałbym błąd od razu) okazało się, że linia musi być dopasowana ALBO kolorem ALBO kształtem (a nie LUB jak graliśmy pierwotnie). Takie “małe” niedopowiedzenie w angielskiej instrukcji jest gigantycznym problemem, bo zmienia całą rozgrywkę.

 

Oprócz samego “dokładania” kart mamy możliwość przesunięcia już raz zagranego smoka (o ile nie rozerwie on żadnego szeregu) oraz raz na grę zagrania dwustronnego żetonu. Żeton możemy zagrać jako “Harpun” lub “Siatkę”. W wariancie “Siatki” dany smok nie może już zostać przemieszczony, natomiast w wariancie Harpun dany smok nie może być przemieszony oraz nie wlicza się on w naszą linię smoków.

Rozgrywka i podsumowanie

W Dragons możemy grać zarówno w 2 jak i 4 osoby. Osobiście nie proponuje grać w 4 osoby – za dużo jest tu wzajemnego pilnowania się, łatwo popełnić błąd. Zdecydowanie lepiej gra działa “na dwóch”. Wtedy rozgrywka staje się naprawdę emocjonująca, choć tak naprawdę Dragons to kółko i krzyżyk na sterydach.

Partia trwa około 10 minut, choć zdarza się (jak ktoś czegoś nie zauważy), że kończy się szybciej.

 

O ile sama rozgrywka (w dwie osoby) jest przyjemna, o tyle do wykonania kart muszę się przyczepić. Owszem, grafiki na nich są bardzo ładne. Problem w tym, że smoki nie odróżniają się drastycznie od siebie (praktycznie tylko jeden jest unikalny, pozostałe są dość podobne). Kolorystyka również nie jest najlepsza- czasem musimy dość mocno przyjrzeć się czy dany smok jest ciemno zielony czy może (przepraszam, obsługuję tylko standardową męską paletę barw) czarny. Utrudnia to dość znacznie rozeznanie w sytuacji na stole. Minusem jest także to, że 2 karty przyszły do mnie oznaczone na rewersie. Nie przeszkadza to w rozgrywce, ale trudno takiego minusa nie zauważyć.

 

Jak oceniam Dragons? Średnio. Z jednej strony mamy całkiem ładne wykonanie i przyjemną rozgrywkę na dwie osoby, z drugiej zaś – błąd w instrukcji, problemy z rozróżnianiem kart i dość przeciętną rozgrywkę dla  4 graczy. Dlatego ocena może być tylko jedna.

 

Jak oceniam 2,5?

2,5 – przeciętny tytuł, w którym plusy równoważą minusy, można zagrać, ale z pewnością znajdzie się lepszy tytuł w danym gatunku.

 

Plusy
  • niezła rozgrywka dla 2 osób
  • dość proste zasady
  • ładne grafiki…
Minusy
  • …które przeszkadzają w rozeznaniu sytuacji ze względu na podobieństwo do siebie
  • ogromna “niejasność” zasad w angielskiej instrukcji (nie każdy obsługuje pozostałe 3 języki)
  • słaba rozgrywka dla 4 graczy

Ocena: 2.5 out of 5 stars (2,5 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu GDM Games za przekazanie gry do recenzji.

Piotr Kędzierski

Game Details
NameDragons (2016)
ZłożonośćLight [1.33]
BGG Ranking23813 [5.56]
Player Count (Recommended)2-4 (Unset)
Projektant/ProjektanciOriol Comas i Coma
GrafikaAmelia Sales
WydawcaGDM Games
MechanizmyPattern Recognition and Tile Placement
Piotr Kędzierski