Kolejki ciąg dalszy

KOLEJKA_wizualizacja 3D_RGBWłaśnie rozpoczyna się kolejny rozdział w historii największego sukcesu rodzimego rynku gier planszowych – Kolejki. W ostatnich dniach rozstrzygnięty został przetarg ogłoszony przez Instytut Pamięci Narodowej na udzielenie licencji na produkcję gry. Zwycięską ofertę złożyła firma Trefl SA, lider wśród producentów gier planszowych i puzzli w Polsce. Oznacza to, że już niebawem rusza produkcja nowego wydania i Kolejka jeszcze w tym roku powróci na półki sklepowe. Tym samym skończy się „kolejka do Kolejki” – okres deficytu tego tytułu na rynku.

Premiera gry miała miejsce w 2011 roku. Sukces gry zaskoczył wszystkich. Nigdy wcześniej polska gra planszowa nie spotkała się z tak entuzjastycznym przyjęciem i nie mówimy tutaj tylko o ojczyźnie gry, a o całym świecie. Informacja o premierze Kolejki ukazała się w najważniejszych globalnych mediach takich jak: Associated Press, BBC, CNN oraz w niezliczonej liczbie mniejszych. O grze można było usłyszeć lub przeczytać w 150 krajach świata, od Japonii po Chile, od Kanady po Filipiny.

W 2012 roku gra zdobyła najważniejsze wyróżnienie w rodzimym świecie gier planszowych – tytuł „Gry Roku”. Nagroda przyznawana jest przez Gamesfanatic.pl – najstarszy i najbardziej opiniotwórczy serwis o grach planszowych i karcianych w Polsce.

Kolejka to edukacyjna gra historyczna autorstwa Karola Madaja, opracowana przez Instytut Pamięci Narodowej. Gra przenosi nas w czasy PRL z jej czasowymi problemami z dostawami towarów. Cel gry, który stoi przed graczami, z perspektywy wolnorynkowej gospodarki wydawać się może prozaiczny, wręcz banalny. Jest nim zrobienie zakupów. Niestety w czasach określanych jako „słusznie minione” nie było to zadanie łatwe a czasem wręcz niemożliwe. Wymagało ono zaangażowania całej rodziny, sprytu, strategii i cierpliwości w staniu w wielogodzinnych kolejkach. Gra Kolejka doskonale oddaje te realia oraz klimat okresu Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Na uwagę zasługuje także oprawa graficzna gry: znajdziemy w niej całą masę zdjęć z epoki, a rysunki i kolorystyka idealnie pasują do czasów, w które przenosi nas Kolejka. Wisienką na torcie jest humor zawarty w tytułach i opisach na kartach, które gracze zagrywają w kluczowym etapie każdej rundy – „przepychankach kolejkowych”. I tak, jak gra bez zawartego w niej humoru byłaby w dalszym ciągu wciągającą rozrywką, tak życie w kraju o komunistycznym reżimie bez wentyla bezpieczeństwa w postaci śmiechu i dowcipu jest wyjątkowo przykrą perspektywą. Na szczęście na brak poczucia humoru wśród obywateli PRL, pomimo niewesołych okoliczności nie można było narzekać.

Zwycięstwo w przetargu i możliwość kontynuowania sukcesu Kolejki to dla Trefla wyróżnienie i powód do zadowolenia. Jest to również wielkie wyzwanie, gdyż przed firmą pojawiła się doskonała szansa, aby w oryginalny i bardzo atrakcyjny sposób przybliżyć światu fragment historii Polski. Dla obywateli pozostałych państw byłego „bloku wschodniego” to także okazja do odbycia sentymentalnej podróży w przeszłość, którą w Polsce przemierzamy przy planszy Kolejki już od kilku lat.

Marką Trefl sygnowane są nie tylko produkowane przez Trefl SA w fabryce w Gdyni puzzle i gry planszowe. To również karty do gry i seria gier Joker Line, które powstają w nowo otwartej Fabryce Kart Trefl Kraków w podkrakowskich Niepołomicach. Fanom sportu, Trefl kojarzy się przede wszystkim z trzema profesjonalnymi drużynami sportowymi: Trefl Sopot (koszykówka mężczyzn), PGE Atom Trefl Sopot (siatkówka kobiet) i Lotos Trefl Gdańsk (siatkówka mężczyzn). W sferze mediów, Trefl jest obecny poprzez interaktywną, regionalną telewizję Pomorska TV.

 

Krzysztof Pilch

Lubi gry planszowe z klimatem, nie cierpi sucharów, choć nie znaczy to, że nie gra w euro. Fascynacja nowoczesnymi planszówkami zaczęła się u niego od „Dungeoneera” i gry przygodowe ciągle są mu bliskie.
Krzysztof Pilch