Hansa – recenzja.

Dobrze jest mieć na swojej półce z grami pudełko „uniwersalne”, które możemy wyciągnąć bez względu na to, czy odwiedza nas planszówkowy nowicjusz, bądź stary wyga, który zapuścił korzenie jako geek w serwisie BGG. Takim względnie godzącym oba te światy tytułem jest „Hansa” właśnie. Za sprawą zawartości tego intrygującego, bo niestandardowo płytkiego pudełka przeniesiemy się w czasie, i to nie mało bo aż na przełom XIV i XV w., kiedy to na wodach Bałtyku prężnie działała liga Hanziecka. Skupiała ona największe portowe miasta i najznamienitszych kupców. Właśnie w jednego z nich przyjdzie nam się wcielić w grze Michaela Schachta: autora takich przebojów jak „Zooloretto” czy „Valdora”. Skoro już zostaliśmy kupcem z okresu średniowiecza, warto byłoby wykazać się żyłką handlowca i zgromadzić większy od pozostałych majątek. Warto wspomnieć, iż gra bardzo dobrze, a niektórzy twierdzą wręcz, że najlepiej sprawdza się podczas gry w dwie osoby. Wtedy dopiero tytuł zyskuje bardzo elegancką mechanikę, która pozwala lepiej zaplanować nasze działania licząc się tylko ze względnie małym ryzykiem.

 

Ładnie i przede wszystkim solidnie wykonana plansza przedstawia basen morza Bałtyckiego wraz z dziewięcioma miastami, w których będziemy stawiać swoje kupieckie stragany, co umożliwi nam obrót cennymi towarami, dającymi ostateczny wynik gry. Interesującym mechanizmem w „Hansie” jest fakt, że gracze we wszystkich portowych miastach poruszają się wspólnym pionem statku, a każdy może wykonać tyle ruchów na ile go aktualnie stać. Stąd przy komplecie wkrada się odrobinę chaosu i niepewności związanej z tym w jakim mieście przyjdzie nam rozpocząć swoją turę, i czy wystarczy nam kapitału na zaplanowane działania, ale już przy dwóch uczestnikach rozgrywki, ruch wspólnym statkiem jest istotnym elementem strategii i interakcji. W każdym odwiedzanym przez nas mieście możemy wykonać jedna z trzech akcji: kupić znacznik towaru płacąc za niego graczowi, który ma w tym mieście najwięcej swoich straganów, postawić stragany płacąc za nie znacznikiem towarów, lub sprzedać towar zamieniając go na punkty zwycięstwa i jednocześnie usuwając swój stragan z danego portu. W „Hansie” każdy ruch statkiem kosztuje, zazwyczaj cechuje się tym też wzięcie towaru, dlatego też na początku swojej ruchu tury gracz otrzymuje z banku trzy talary, jednak nie może jej zakończy posiadając więcej niż trzy talary i trzy znaczniki towarów. Do wydatku jednego talara skłania nas też pustoszejący w miarę postępu gry rynek towarów w miastach, i aby go uzupełnić musimy zrzec się jednego talara. Co często jest trudne do przełknięcia, bo uzupełniamy towary we wszystkich miastach na planszy z czego skorzystają też nasi rywale do tytułu najlepszego kupca w Lidze. Zabawa kończy się z chwiką, gdy nadbałtyckie rynki towarów zaczną czerpać znaczniki z ostatniego piątego stosu znaczników, które to stosy przygotowujemy przed rozpoczęciem rozgrywki. Zwycięzcę określamy nie tylko po ilości sprzedanych i posiadanych towarów, ale też po miastach, w których uczestnicy mają swoje stragany, a być może nawet są w tej kwestii monopolistami co jest jeszcze wyżej punktowane.

 

Reasumując naszą podróż w czasie nad XV-wieczny Bałtyk: „Hansa” to tytuł szybki, stosunkowo lekki, z niezaprzeczalmnym plusem jakim jest łatwość wdrożenia w jej tajniki nowych graczy i tego, że wcale nie są na przegranej pozycji względem bardziej obytej osoby. Elegancka mechanika, mimo swojej prostoty daje spore możliwości kombinowania i przeszkadzania współgraczom. Dla mniej zaawansowanych i niedzielnych graczy jest pozycją bardzo dobrą, jednak już dla planszówkowych wyjadaczy pozostaje tylko ciekawostką, której warto zasmakować nie  spodziewając się jednak wyrafinowanych delicji. Plusy:

  • Szybka, intuicyjna, łatwa do opanowania rozgrywka
  • Niska cena (ok 65 zł)
  • Solidne wykonanie elementów
 
Minusy:
  • Brak większej głębi, która wpłynęłaby pozytywnie na regrywalność
  • Chaos przy rozgrywce czteroosobowej
 

Ogólna ocena: 7 out of 10 stars (7 / 10)

Filip Grochowina

 
Game Details
NameHansa (2004)
ComplexityMedium Light [2.35]
BGG Rank [User Rating]807 [6.89]
Player Count2-4
Designer(s)Michael Schacht
Artists(s)Michael Schacht
Publisher(s)ABACUSSPIELE, 999 Games, Game Field (II) and Überplay
Mechanism(s)Action Point Allowance System, Area Control / Area Influence, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement and Set Collection