Pola Arle: Handel i Herbata – pola, ale też i statki. Recenzja

Jeśli poznaliście już Pola Arle, to być może tak jak ja zdziwiliście się, że powstał do nich dodatek. Ale skąd to zdziwienie? Jak już wspominałem przy recenzji owego tytułu, Uwe Rosenberg stworzył tu grę niesamowicie złożoną, rozbudowaną i po prostu trudną. Dlaczego więc chciał ją rozbudować jeszcze bardziej? Czy poziom trudności nie był już wystarczający?

No właśnie, co nowego wprowadza dodatek? Przede wszystkim możliwość gry w 3 osoby. Wiadomo, nowe plansze… Ale przecież tytuł nie wziął się znikąd… Mamy tu także nowy rodzaj towaru: herbatę. Dzięki nim dostaniemy sporo przeróżnych możliwości. Mamy też statki i kutry, które działają w pewnym sensie podobnie do pojazdów, choć mają też pewne dodatkowe funkcje.

Co jeszcze? Czy warto w ów dodatek się zaopatrzyć? Przekonajmy się!

Informacje o grze

Autor: Tido Lorenz, Uwe Rosenberg
Wydawnictwo: Games Factory
Liczba graczy: 1 – 3
Czas gry: od 60 do 150 minut
Wiek: od 12 lat
Cena: około 120 zł

Wykonanie i zawartość pudełka

Pola Arle to gra spora. Ja osobiście poszczególne żetony dla wygody umieściłem w organizerze. Dzięki temu rozkładanie jest zdecydowanie szybsze. I co ważne – wciąż mieści się w pudełku. 

Gdy jednak próbowałem dołączyć do tego elementy dodatku… niestety, już się nie mieściły. Być może gdybym zrezygnował z organizera… 

Ale przejdźmy do zawartości:

  • 23 nowe budynki
  • żetony kutrów i statków handlowych
  • rozszerzenia planszy akcji (nowe akcje, a także miejsca na nowe budynki)
  • plansze zatoki (gdzie mieścić się będą kutry i statki)
  • drewniane znaczniki rowów
  • elementy dla 3 gracza
  • nowy notes (uwzględniający nowe elementy punktacji) 

Dodatek nie odbiega właściwie jakością od podstawki. Wszystko prezentuje się porządnie i pasuje do siebie. Ma to spore znaczenie zwłaszcza w przypadku dodatkowych plansz (dokładanych jako rozszerzenia). 

Zasady

We Fryzji Wschodniej zawsze jest pora na herbatę […] /fragment instrukcji/

Jak przystało na Uwe zasady są opisane bardzo dokładnie i precyzyjnie. 

Najistotniejsze (i zarazem najciekawsze) w przypadku Handlu i Herbaty są nowe elementy:

  • rowy
  • kutry/statki handlowe
  • herbata i herbata wschodniofryzyjska

Rowy są dostępne dzięki nowej akcji Kopacz rowów (na dodatkowym rozszerzeniu planszy głównej). Ich budowa jest także możliwa dzięki wykorzystaniu nowych budynków. Po co owe rowy są? Jeśli obszar przylega do przynajmniej 2 rowów, uważa się go za osuszony. Ale co nam to daje?

  • Na osuszonym obszarze mieści się do 3 owiec (mogą się one też tu rozmnażać).
  • Przy akcji Rolnika każdy Pług jest w stanie zaorać 2 osuszone obszary.
  • Torfowisko przylegające do przynajmniej 2 rowów staje się również osuszone (odwracamy je na drugą stronę)

Statki handlowe i kutry mieszczą się na specjalnej planszy dołączanej do plansz gracza. Oczywiście podobnie jak w przypadku pojazdów należy je zakupić na odpowiednich polach akcji. Zarówno kutry jak i statki handlowe umożliwiają ulepszanie żetonów dóbr. Nie można jednak nimi dostarczać dóbr do miasta. Niezapełnione kutry dają nam w Fazie Inwentaryzacji jedzenie. Niezapełnione statki handlowe mogą dokonać swoistej wymiany: np. wypełniamy statek herbatą za skromną opłatą 3 jednostek jedzenia. 

Herbata zapewnia nam przede wszystkim dodatkowe punkty (widoczne na żetonie). Oprócz tego możemy ją wykorzystać na 3 sposoby:

  1. Jeśli zapłacimy 1 Herbatę w czasie wykonywania akcji narzędzia, zwiększamy jego efektywność o 1 pole (czyli mamy tymczasowo narzędzie lepsze o 1 poziom).
  2. Jeśli zapłacimy 1 Herbatę Wschodniofryzyjską – narzędzie „ulepsza się” tymczasowo o 2 poziomy.
  3. Jeśli 2 zapłacimy 2 Herbaty Wschodniofryzyjskie, wówczas wykonamy daną akcję podwójnie. 

Dodatkowe elementy gry to właściwie nowe budynki dające nowe możliwości (i oczywiście wykorzystujące nowe elementy gry: rowy, herbatę). 

Przy grze w 3 osoby mamy też inne przygotowanie do gry – Rundę Wstępną. W jej trakcie możemy ulepszyć dowolne narzędzie (narzędzia) czy nawet wybudować jeden z zielonych budynków. Mamy też wtedy grę skróconą do 7 rund. 

Wrażenia

W XVIII wieku picie herbaty zyskało we Fryzji Wschodniej wielką popularność; a nawet zbyt wielką, przynajmniej z punktu widzenia niektórych władców […] /fragment z instrukcji/

Dodatek Pola Arle: Handel i Herbata to świetny dodatek do świetnej gry. Dlaczego?

  1. W podstawce rzuca się w oczy niezbyt duża pula budynków budynków (np. tylko 6 Karczm, z których w rozgrywce bierze udział 3, podobnie z Mniejszymi Warsztatami Rzemieślniczymi – z 5 losujemy 2). Ogólnie w podstawce mamy 31 budynków. Jeśli więc do tego dołożyć 23 nowe, które znajdują się w dodatku, otrzymamy prawie że drugie tyle. 
    Wiadomo, że nie wszystkie budynki będą dla graczy tak samo atrakcyjne. Podobnie jak nie wszystkie będą wystawione. Jednak różnorodności w poszczególnych rozgrywkach będziemy mieli aż nadto. 
  2. Kutry i statki (czyli tytułowy Handel). Czy rzeczywiście są przydatne? W końcu robią prawie to samo co pojazdy. Jednak w tym przypadku prawie robi wielką różnicę Kutry generują jedzenie. Może niezbyt dużo, ale w końcu mamy je za darmo. Nie załadujesz, a jedzenie się pojawia. Po drugie statki pozwalają na całkiem atrakcyjne wymiany – tylko 3 jedzenia za 3 herbaty. Nie wspominając już o odzieży zimowej, drewnie czy deskach. Cały statek desek! Marzenie…
    Działanie statków jest o tyle korzystne, że nie zużywa cennych akcji – dzieje się to w czasie rozładunku pojazdów. Bardzo ciekawe są tu połączenia: torf, wymiana za pomocą barki na jedzenie, a jedzenie na statku na herbatę. 

  3. Dochodzimy w końcu do tytułowej Herbaty. Dzięki niej znów oszczędzamy akcje. Wystarczy skupić się na herbacie, by nie martwić się o rozwój narzędzi. Jedna herbata i … więcej drewna. Dwie herbaty … więcej gliny. Zwłaszcza w kontekście tych dwóch surowców często w trakcie gry będzie nam ich brakować. A teraz wystarczy wzmocnić akcję narzędzi i gotowe. 
    Jeśli zaś dodać do tego możliwość podwójnego wykonania akcji, to otrzymujemy naprawdę niezłe pomoce, by jeszcze bardziej się rozwinąć.
  4. Mamy tu też rowy, które przynoszą korzyści na kilku frontach i w pewnym sensie znowu oszczędzają nam akcje.

Herbata i Handel to elementy niezbędne w czasie gry 3-osobowej. Zdecydowanie czuć tutaj od razu pewną ciasnotę. Dlatego często będziemy kopiować zajęte akcje. Dlatego też autorzy wspomogli nas tutaj możliwością dublowania akcji. Czasem więc dojdzie nawet do tego, że zmuszeni będziemy skopiować i podwoić akcję. Owszem, koszt spory, ale zdarza się, że zysk o wiele większy. 

 

Podsumowanie

Pola Arle: Handel i Herbata dodają do podstawki całkiem sporo nowości. Jednak liczmy się z tym, że sporo nowości, to też:

  • więcej rozkładania
  • dłuższy czas rozgrywki
  • a do tego więcej myślenia, bo i więcej wyborów

Ja osobiście zasmakowałem w herbacie wschodniofryzyjskiej. Dodaje smaczku, ale też nie wymusza wykorzystania nowości. Gracze, którzy wypracowali sobie strategie w podstawce dalej mogą z nich korzystać. Herbata może leżeć z boku. Podobnie jak kutry i statki, które wcale nie są potrzebne do wygranej. Z pewnością można opracować strategię, by obyć się bez nich. 

Dróg rozwoju mamy więc coraz więcej. Jak zwykle u Rosenberga warto się w miarę wcześnie wyspecjalizować w jednej dziedzinie (np. pola czy lasy), jednocześnie nie zapominając o pozostałych elementach. Nie będziemy przecież przez całą grę robili tylko jednej rzeczy. Masz owce? Nie zapomnij, że będziesz miał z nich wełnę. Masz wełnę? Przerób ją szybko na sukno. A te z kolei na odzież zimową. 

No właśnie, mamy wciąż zimę… Na długie wieczory w gronie (już!) do trzech graczy – zapraszam na Handel i Herbatę

Plusy
  • cała masa nowych budynków (zapewniająca jeszcze większą regrywalność)
  • możliwość gry w 3 osoby
  • nowe elementy: rowy, herbata, kutry/statki dostarczają nowych możliwości i nowych strategii
Plusy / minusy
  • wydłużony czas rozgrywki
Minusy
  • znacznie wydłużony setup

Ocena: (4 / 5)

Dziękujemy wydawnictwu Games Factory za przekazanie gry do recenzji.

Łukasz Hapka

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaFields of Arle: Tea & Trade
AutorTido Lorenz, Uwe Rosenberg
GrafikDennis Lohausen
WydawcaFeuerland Spiele, Games Factory, Games Factory Publishing, Maldito Games, Z-Man Games
Rok wydania2017
Liczba graczy1 - 3
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 3
Liczba rekomendowana: 1, 2
(3 głosy/głosów)
Czas gry150
Sugerowany wiek min.12 i więcej
Zależność językowaSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(2 głosy/ów)
KategoriaEconomic, Farming, Industry / Manufacturing
MechanikaWorker Placement
RozszerzeniaFields of Arle
RodzinaFields of Arle

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Łukasz Hapka

Łukasz Hapka

Jest miłośnikiem gier złożonych. Mimo wszystko sympatią darzy wiele tytułów, niekoniecznie mózgożernych. W kręgu jego zainteresowań są także gry logiczne.
Ulubione tytuły: Race for the Galaxy, Le Havre, Lewis & Clark.
Łukasz Hapka