Eldritch Horror „Pod Piramidami” – Unboxing

eh05_box_leftOto jest – Pod Piramidami Eldritch Horror. 22. lipca Galakta  rozpoczęła wysyłkę drugiego dużego dodatku, w wersji polskiej. Podobnie jak Podstawka osadzony on jest w klimatach mitologii Cthulhu. Jako fan H. P. Lovecrafta, przyznać muszę, że rewelacyjnie przeniesiony z książek, klimat lat dwudziestych poprzedniego wieku, a także klimat grozy jaką niosą przedwieczni, powoduje, że gra jest niczym wehikuł przenoszący w tamte miejsca oraz czasy. Dlatego też bardzo wiele spodziewałem się po dodatku i oto nareszcie mogę rozerwać z niecierpliwością folię oraz ocenić, czy to co otrzymałem spełni moje oczekiwania, oraz czy będzie równie dobre jak podstawka i wcześniejsze dodatki. 

Eldritch Horror Przedwieczna Groza: Pod Piramidami, to rozszerzenie wydane przez Fantasy Flight Games i Galaktę. Autorem jest Nikki Valens- współautor Gry Eldritch Horror. 

Pod Piramidami – pierwszy kontakt

Dodatek został wydany w pudełku o standardowych rozmiarach dla tytułów oraz dużych dodatków  Galakty. Okładka robi bardzo dobre wrażenie. Ilustracja świetnie nawiązuje nie tylko do tematu, jaki towarzyszyć nam będzie w trakcie rozgrywki. Nawiązuje także do prozy Lovecrafta, a ściślej do opowiadania „Pod Piramidami”, w którym przedwieczny to Nephren-Ka, będący mumią- a jakże by inaczej – Czarnego Faraona. Wszystko w najwyższym standardzie, do którego zdążyły nas już przyzwyczaić FFG i Galakta. Efekt jest podwójny, wygląd pudła zdecydowanie zachęca do tego, aby odkryć co znajduje się w środku, a dodatkowo wprowadza delikatny element niepewności, jaka tym razem groza czeka na gracza. Podtytuł został zaprojektowany w taki sposób, że przywodzi na myśl pieczęcie wbijane do paszportu, czy naklejki na walizki z lat dwudziestych XX wieku. Nie pozostaje nic innego, jak tylko sprawdzić, jakie tajemnice skrywa to piękne pudło.

IMG_2515

Po otwarciu naszym oczom ukazuje się instrukcja – ośmiostronicowa, przejrzyście napisana, z ilustracjami, kilkoma przykładami i FAQ. Na ostatniej stronie znajdziemy ciekawy opis fabularny, nawiązujący do prozy H.P. Lovecrafta.

IMG_2520

Nie mogło zabraknąć opisu wszystkich elementów rozszerzenia, z ilustracjami poglądowymi, dzięki czemu możemy szybko zidentyfikować poszczególne karty i żetony.

FullSizeRender (1)

Wyprawa do wnętrza pudła

To, na co wszyscy gracze czekają, to nowi przedwieczni. W rozszerzeniu „Pod Piramidami”, mamy tematycznie dobrane dwie istoty: Nephren-Ka oraz Abhoth’a. Obie karty mistrzowsko zilustrowane, a zasady związane z rozegraniem poszczególnych przedwiecznych, bardzo ciekawie różnicują rozgrywkę.

FullSizeRender (2)

„Pod Piramidami”, podobnie jak poprzedni duży dodatek, oferuje nam dodatkową planszę w postaci mapy. Znajduje się na niej 6 nowych pół-lokalizacji, z którymi powiązane są nowe karty spotkań – 16 w Egipcie oraz 16 w Afryce. Mapa to to, na co ja osobiście szczególnie czekałem i o ile ilustracje są przepiękne, sama mapa nieco rozczarowuje, ale może jako geograf zbyt wiele oczekiwałem. Wizualnie nowa plansza robi dobre wrażenie, muszę jednak przyznać, że nastręcza niemałego problemu jeśli chodzi o zagospodarowanie miejsca na rozgrywkę – podstawka zajmuje już tak dużo miejsca, że trzeba mieć naprawdę spory stół, aby teraz wraz z nową planszą wszystko się zmieściło. To co widzimy na zdjęciu poniżej, jest bardzo ciekawie przemyślane. Jak wynika z legendy, mamy tutaj nowe rodzaje szlaków – lokalne – łączące mapę główną z dodatkową. Na dodatek, przemieszczanie się tymi szlakami nie kosztuje gracza poświęcenia akcji „ruchu”.

FullSizeRender (3)

Kolejny element, to dwie wypraski z żetonami. Znajduje się tu 12 żetonów zdrowia i poczytalności, 6 żetonów wskazówek, 20 żetonów zupełnie nowego rodzaju – osłabienia, 1 żeton przygody, 1 żeton aktywnej ekspedycji, 6 żetonów bram, 7 żetonów potworów zwykłych i 5 potężnych potworów, a także najważniejsze – żetony badaczy, w liczbie zgodnej z arkuszami, których jest osiem.

Wszystkie elementy dają się wycisnąć dość łatwo, żetony są przyzwoitej grubości i nic nie powinno ulec uszkodzeniu. Nie muszę chyba wspominać, że wszystkie są bardzo ładnie ilustrowane i oczywiście nawiązują do gry podstawowej.

Wracając do badaczy: znajdziemy tutaj trzy Panie o ciekawych profesjach (a co za tym idzie ciekawych zdolnościach): Siostra Mary jest zakonnicą – a jakże – która potrafi wymodlić odrzucenie stanu Szaleństwo, wpływa na testy Udręki i Łaski, na początek dostaje też… wodę święconą. Mandy Thompson to naukowiec, który potrafi znajdować niezbędne wskazówki, pewnie dlatego, że posiada od samego początku lupę :P, Minh Thi Phan – japońska sekretarka, dbająca o zaopatrzenie w bilety na podróż, potrafi także zadbać o podniesienie poziomu zdolności badaczy na jej polu.

Panów znajdziemy aż pięciu: krzepkiego parobka Hanka Samsona- jak przystało na parobka niezły z niego osiłek, potrafi też wymachiwać ciężkim młotem. Przeciwieństwem jest Harvey Walters- profesor Uniwersytetu Miskatonic – to mózgowiec, który pomaga ulepszyć innym badaczom wybrane przez nich umiejętności, zna też tajemnice „Necronomikonu”.

Prywatny detektyw Joe Diamond, jest przydatny jeśli chcemy mieć wpływ na to co znajduje się w rezerwach zasobów (przedmioty, które badacze mogą zdobyć w trakcie fazy akcji- mogą to być: przedmioty, usługi, sprzymierzeńcy, a także usługi ekspresowe). Monterey Jack jest archeologiem. Ma ciekawą umiejętność, która polega na cofaniu zagłady- musi w tym celu poświęcić posiadany artefakt. Z jego początkowego wyposażenia, na uwagę zasługuje, znany z filmów o innym słynnym archeologu- bicz.

Jednym z ciekawszych badaczy jest Rex Murphy- reporter- permanentnie będący pod wpływem stanu klątwy, co oznacza, że aby osiągać sukcesy w rzutach kośćmi, musi za każdym razem wyrzucić 6. (normalnie sukces przynoszą 5 i 6, a w przypadku stanu błogosławieństwa 4, 5 i 6), nie jest jednak tak źle, Rex może dobierać z rezerw dowolne zasoby, o równowartości jego wpływu.

FullSizeRender (4)

Nieodzownym elementem są karty. W rozszerzeniu znajdziemy oczywiście karty badawcze, przyporządkowane do dwóch nowych przedwiecznych – w ilości 48 sztuk. Dzięki nowym kartom mitów (znajdziemy ich w pudle 22), możemy urozmaicić każdą rozgrywkę, nawet bez użycia rozszerzenia. Jak zwykle podzielone są na trzy kolory oraz trzy poziomy trudności.

IMG_2528Karty

Nephren-Ka i Abhoth, należą do przedwiecznych, do których przyporządkowane są różnorodne karty specjalne. Będziemy je rozgrywać w zależności od wylosowanej wcześniej karty preludium.  Spotkania specjalne to specyficzne wydarzenia, które urozmaicają rozgrywki i powodują znaczne podniesienie poziomu regrywalności. Starając się nie dopuścić do pojawienia się przedwiecznego, będziemy musieli rozwiązać po trzy jego tajemnice. Dodatek zawiera po sześć kart tajemnic dla każdego z pradawnych istot.

IMG_2529

Wspomniałem wcześniej o kartach preludium. Są one już znane z wcześniejszych dodatków do Eldritch Horror. W tym dodatku jest ich 6 i jak wspomniałem wcześniej urozmaicają rozgrywkę, każda z nich powoduje bowiem nieco inne przygotowanie nowej gry a także wprowadzają inne elementy „na stół”. Dzięki temu, gra za każdym razem powinna być inna. W pudle znajdziemy także dodatkowe karty ekspedycyjne- do już znanych lokalizacji oraz do lokalizacji na nowej planszy-mapie. Znajdziemy również 6 kart przygód- to specyficzne karty, używane tylko w niektórych scenariuszach, polegające na rozwiązaniu dodatkowej wieloetapowej przygody. 

IMG_2530

Kolejny element, to karty zasobów, w liczbie 16, 24 karty zaklęć, 4 karty artefaktów i 16 kart stanów. Znajdziemy tu zarówno karty które znamy już z podstawki i poprzednich dodatków, jak również zupełnie nowe, fabularnie dopasowane do tematyki „Pod Piramidami”.

IMG_2533

Ostatni element to 35 kart zasobów unikatowych – są to bardzo ciekawe karty, które umożliwiają uzyskanie dodatkowych korzyści i często powiązane ze sobą w taki sposób, że po rozpatrzeniu jednego zasobu unikalnego, dociągamy kolejny i tym sposobem możemy doskonalić naszego badacza.

IMG_2534

Pierwsze wrażenie

Elementy wypakowane, Arkusze, karty i plansza obejrzane, żetony wyciśnięte z wyprasek – całe i zdrowe ;). Instrukcja przeczytana! Nie jest obszerna, więc nie zajęło to sporo czasu. Napisana jest bardzo przystępnie, dodatkowo znajdują się w niej FAQ, co rozwiewa wszelkie wątpliwości, jakie mogłyby się pojawić w trakcie rozgrywek. Teraz pozostało już tylko rozegrać pierwszą a następnie kolejną i kolejną partię.  :)

Wszystkie elementy gry wyglądają rewelacyjnie, FFG i Galakta zdążyły nas już do tego przyczaić i tym razem również stanęły na wysokości zadania. Uwielbiam prozę H.P. Lovecrafta, na widok okładki już miałem przed oczami opowiadanie „Pod Piramidami” mam więc wielką nadzieję, że podobnie jak w przypadku podstawki i innych dodatków, ten również jest wierny opowiadaniom. Na razie wszystko na to wskazuje. Nie mogę się też napatrzyć na wspaniałe ilustracje, które nie tylko są piękne, ale też idealnie przywodzą na myśl klimat lat 20 XX wieku.

 

Jacek Wildbret-Tuszyński

Tę i wiele innych gier możesz kupić w dobrej cenie w sklepie naszego partnera – planszostrefa.pl.

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaEldritch Horror: Under the Pyramids
AutorNikki Valens
GrafikJake Murray
WydawcaEdge Entertainment, Fantasy Flight Games, Galakta, Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag, Hobby World
Rok wydania2015
Liczba graczy1 - 8
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 5
Liczba rekomendowana: 1, 2, 3, 4, 5, 6
(9 głosy/głosów)
Czas gry0
Sugerowany wiek min.14 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)14 i więcej
(4 głosy/ów)
Zależność językowaExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(7 głosy/ów)
KategoriaAdventure, Expansion for Base-game, Fighting, Horror, Novel-based, Travel
MechanikaCard Drafting, Co-operative Play, Dice Rolling, Point to Point Movement, Variable Player Powers
RozszerzeniaEldritch Horror
RodzinaArkham Horror, Cthulhu Mythos, Eldritch Horror, Solitaire Games

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Jacek Wildbret-Tuszyński

Jacek Wildbret-Tuszyński

Zakochany w przygodowych grach fantasy. Nie gardzi też dobrą karcianką. Eurosuchar - tylko pozwalający na dobre logiczne myślenie. Uważa, że gra powinna mieć dobry klimat, tak jak Zombicide Black Plague, Eldritch Horror, czy Runebound
Jacek Wildbret-Tuszyński

Latest posts by Jacek Wildbret-Tuszyński (see all)