Carcassonne – recenzja

… klasyk. Czemu? Śpieszę z odpowiedzią.
Zawartość w opakowaniu to blisko setka kafli terenów, kilkadziesiąt pionków w kolorze graczy oraz tor punktacji. Nie ma tutaj niczego na czym moglibyśmy zawiesić wzroku, ale nie to jest atutem.
Grę rozpoczynamy poprzez umieszczanie kafelków, wyłożeniu startowego i przyporządkowaniu pionków dla każdej osoby. Cała reszta przebiega już do turowo. W swoim ruchu musimy wylosować kafelek z ogólnodostępnej puli, a następnie dołożyć go do istniejącego tak, by pasował tematycznie, albo jeszcze inaczej – plastycznie [nie możemy np. łączyć rzeki z kawałkiem zamku]. Następnie mamy prawo postawić naszego chłopka na właśnie wyłożonym kaflu. To zasadniczo zamyka wszystkie dostępne opcje. Haczyk kryje się jednak w punktowaniu.
– Jeśli uda nam się dokończyć budowę zamku, na którym znajduje się nasz chłopek, stając się automatycznie rycerzem, otrzymamy 2 punkty za każdy element, który złożył się na jego budowę. Trzeba jednakże uważać, gdyż w każdym przypadku, także poniższych, punkty otrzymuje osoba, która posiada więcej „swoich” na punktowanych miejscach.
– Drogi zapewniają profity dopiero, gdy postawimy na niej rozbójnika. Jeśli posiada początek i koniec, liczymy jak długa była.
– Klasztory z kolei wymaga posiadania w nim mnicha, a następnie otoczenia go przez inne tereny, co daje zawsze stałą ilość punktów.
– Łąki mogą sprawiać w pierwszej partii trochę problemów; otóż każda zamknięta łąka zapewni punkt za każdy przylegający do niej zamek, co mnożymy następnie x 3.
Co ważne, wszystko z wyjątkiem łąk zaznaczamy na bieżąco, co zapobiega żmudnego liczeniu na koniec gry. Ten następuje zaś z chwilą wyczerpania się wszystkich terenów. Rodzi to niejako kolejny problem: sprawia, iż „Carcassonne” domyślnie stworzony jest z myślą o dwóch osobach i tylko w takiej konfiguracji czas zabawy będzie satysfakcjonujący, ponieważ niezależnie od ilości uczestników, kafli jest tyleż samo. Pudełko jednak o tym lojalnie ostrzega, choć problem całkowicie rozwiązują liczne dodatki.
We wstępie wspominałem o możliwości przyjęcia dwóch stylów gry, a teraz przyszedł czas, by to wyjaśnić. Otóż nic nie stoi nie przeszkodzie, byśmy grali dla siebie, z dala od placu budowy pozostałych. Z drugiej strony możliwe są akty agresji w postaci blokowania działań pozostałych, albo prób wyrwania z tego co budują kilku punktów dla siebie. Ponadto wypada powiedzieć, iż rozgrywka często kończy się niespodziewanie szybko, nierzadko pozostawiając nas z chęcią rewanżu, co znakomicie świadczy o jej grywalności.
Podsumowanie
Nie bez powodu tytuł otrzymał miano klasyka – czas zabawy [podstawki] zamyka się w około 30 minutach dobrej zabawy, która sprawdzi się w każdym gronie. Znakomicie zachęca do zabawy w nowoczesne planszówki, a starzy wyjadacze, mimo sporej dawki losowości, znajdą tu miejsce na strategie i negatywną interakcję, dzięki czemu będą długo pamiętali Carcassonne.
Ocena:
(9 / 10)
+ Wszechstronność tytułu
+ Miła dla oka oprawa
+ Łatwość zasad
+ Otwarta na rozbudowę o nową zawartość [dodatki], z możliwości przekształcenia tytułu w coś poważniejszego.
– Spora losowość [choć istnieje sporo nieoficjalnych modyfikacji mogących ten stan zmienić]
– Jeśli nadmiernie często będziemy po nią sięgać, szybko ją „wyczerpiemy”.
Za przekazanie gry do recenzji, dziękujemy firmie Bard.
Game Details | |
---|---|
![]() | |
Name | Carcassonne (2000) |
Accessibility Report | Meeple Like Us |
Złożoność | Medium Light [1.89] |
BGG Ranking | 229 [7.41] |
Liczba graczy | 2-5 |
Projektant/Projektanci | Klaus-Jürgen Wrede |
Grafika | Marcel Gröber, Doris Matthäus, Anne Pätzke, Chris Quilliams and Franz-Georg Stämmele |
Wydawca | Hans im Glück, 64 Ounce Games, 999 Games, Albi, Astrel Games, Bard Centrum Gier, Brain Games, cutia.ro, Devir, Enigma (Bergsala Enigma), Fantasmagoria, Feelindigo, Filosofia Éditions, Giochi Uniti, Grow Jogos e Brinquedos, Hobby World, Ísöld ehf., Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi, Midgaard Games, MINDOK, Möbius Games, Monkey Time, NeoTroy Games, Nordic Games ehf, Paper Iyagi, Piatnik, Ponva d.o.o., Rio Grande Games, Schmidt Spiele, Smart Ltd, Stupor Mundi, SuperHeated Neurons, Swan Panasia Co., Ltd., Venice Connection, Ventura Games and Z-Man Games |
Mechanizmy | Area Majority / Influence, Enclosure, End Game Bonuses, Kill Steal, Map Addition, Modular Board, Pattern Building, Square Grid, Take That, Tile Placement and Worker Placement |