Dlaczego gry planszowe nie tanieją?

W przypadku gier na PC i konsole, zauważalna jest tendencja do stopniowych obniżek cen. Początkowo, w chwili premiery, ich próg postawiony jest nader wysoko [do nawet 10-krotności końcowego etapu życia produktu], a z upływem czasu trafia do coraz to kolejnych, tańszych edycji. Oczywiście wyklucza to tym samym koszt wersji pudełkowej, bo zdarza się nawet, iż edycje cyfrowe bywają od nich droższe. Dlaczego tego samego modelu nie przyjął żaden sklep z grami planszowymi?

Z prostego powodu – koszt wytworzenia wersji elektronicznej jest dużo, dużo wyższy, niż w przypadku planszówki. Stąd, pierwotna cena ma na celu zwrot włożonych w proces produkcji kosztów [obecnie tytuł klasy AAA wymaga przynajmniej wyłożenia przez wydawcę kilkunastu milionów dolarów]. Produkcja planszówki jest nieporównywalnie tańsza, ale za to koszt jednostkowy wytworzenia egzemplarza gry jest z kolei wyższy. Stąd planszówki nie mogą spaść poniżej pewnego progu cenowego, gdyż nie składają się z kawałka tektury i płytki, a zarobić chce zarówno wydawca gry, które realizuje zamówienia hurtowni, sama hurtownia, a na samym końcu tego łańcucha pokarmowego, również sklepy. Zresztą wszystko i tak rozbija się o niewidzialną rękę rynku, więc gdyby cena planszówek okazała się być przeszacowana, nie miałyby one racji bytu. Zresztą polecam zapoznać się z interesującym tematem na forum.