Tajemnicze Domostwo – czyli nie taki Duch straszny…

tajdom1.301693.1580x0Kiedy zaproszono nas do tej rozpadającej się rudery zastanawiałem się, czy kpią sobie z nas jej nowi właściciele. Prośba o pomoc w wypędzeniu ducha była dla nas czymś nowym, zwłaszcza dla mnie. Bo jak jestem jeszcze w stanie zrozumieć cygankę i wiedźmę… tak po co zapraszać mnie – zwykłego dziennikarza – było dla mnie zagadką. Wkrótce jednak okazało się, że będziemy musieli rozwikłać nie lada tajemnicę.

Piękne sale, dziwni ludzie, niebezpieczne przedmioty

Na miejscu przywitał nas chłód. Powybijane szyby i powyłamywane drzwi był idealną pożywką dla przeciągów. Mieliśmy chwilę na rozejrzenie się po okolicy. Ze starych zapisków w gazetach wywnioskowaliśmy, że coś co nawiedza ten dom jest duszą zaiste nieszczęśliwą. Wszystkie wskazówki mówiły jasno: kogoś skazano niesłusznie za morderstwo, którego ta osoba NIE POPEŁNIŁA! Aby istota zaznała wreszcie spokoju musieliśmy wydedukować, kto był uwikłany w całą sprawę, w jakich pomieszczeniach działy się kluczowe zdarzenia i jakie przedmioty został użyte podczas wszelakich mrocznych działań.

Aby móc zapamiętać swoje tożsamości rozdaliśmy sobie solidne tekturowe „karty” z wizerunkami naszych twarzy. Do tego oznaczyliśmy na nich, kto aktualnie czym się zajmuje. W pierwszej kolejności każdy miał odnaleźć jakiś konkretny przedmiot, następnie miejsce, a w końcu osobę. Każde z nas dostało również po drewnianym znaczniku, którym mieliśmy oznaczać nasze przypuszczenia co do aktualnie poszukiwanej wskazówki.

IMG_2678.455234.600x0

Wtedy po raz pierwszy doświadczyliśmy kontaktu z Duchem. W naszej podświadomości pojawiła się informacja, że możemy zgadywać raz dziennie, a na rozwiązanie całej sprawy mamy tylko tydzień… Wzięliśmy się więc do roboty – oczywiście najpierw idąc spać. Nasze sny zostały opanowane przez Ducha. Podsuwał nam on obrazy, jak na jakichś kartach. Bardzo ładnie wykonanych, muszę zresztą przyznać. Przypominały mi bardzo grę, w którą już kiedyś grałem, a mianowicie Dixita. Równie tajemnicze i chaotyczne. Tak samo piękne. Każde z nas we śnie ujrzało obraz, czasem kilka. Wiedzieliśmy, że każdy z tych obrazów to wskazówka dotycząca naszego śledztwa. Wpierw szukaliśmy odpowiednich przedmiotów. Jeśli któreś z nas odnalazło „swój”, zostawiało przy nim znacznik. Zły wybór oznaczał, że w nocy nasz sen się powtórzy, ale zostanie wsparty nowymi obrazami/kartami. Dobra dedukcja pozwalała na oznaczenie na naszej wizytówce, że będziemy szukać miejsca, a następnie osoby.

IMG_2752.506782.600x0

Mnogość przedmiotów sprawiała nam nie lada kłopot. Spośród, noży, zegarów, butli z gazem, piłek, ostrych gwiazdek każde z nas musiało wybrać ten właściwy. To samo tyczyło się miejsc. Zapuszczone ogrody, stara kuchnia, mroczny pokój dziecięcy, ciemna jaskinia, dziwne laboratorium, to tylko kilka pomieszczeń jakie mogliśmy napotkać w tym tajemniczym domostwie.

Kiedy wiedzieliśmy już, gdzie odbywały się kluczowe wydarzenia i z jakimi przedmiotami się one łączyły, przyszedł czas na zdemaskowanie sprawców. Ponownie duch przysłał nam dziwne sny, które mieliśmy powiązać z podejrzanymi. Mając w pamięci, że tydzień to nasz cały czas byliśmy w kropce. Zostało kilka dni, a my wciąż nie wiedzieliśmy kogo oskarżyć. Zdjęcia osób podejrzanych pomogły nam odgadnąć, kto przyczynił się do śmierci niewinnej istoty. To jednak nie był koniec. Spośród wszystkich winnych tylko jedna osoba była mózgiem całej operacji. I to właśnie musieliśmy odgadnąć wspólnie na samym końcu. Sen, który nam się przyśnił był taki sam dla każdego. Było jednoznaczne, na kogo wskazuje.

IMG_2739.624273.600x0   IMG_2714.361087.600x0

Rankiem wezwaliśmy policję. Pokazaliśmy im niezbite dowody na winę odkrytego przez nas przestępcy. Dusza mogła spocząć w pokoju.

Konkrety

Recenzję napisałem w troszkę inny sposób niż zazwyczaj, ale pasowało mi to do klimatu gry. Podsumowując: Tajemnicze Domostwo jest grą troszkę przypominającą Dixita. Różnica polega na tym, że jeden gracz będący Duchem podrzuca wskazówki reszcie. Karty naprawdę są piękne. Bardzo oryginalne. I jest ich dużo. Można spokojnie zagrać nimi w wyżej wspomnianego Dixita.

Gracze muszą trafić w przypisane do nich karty przedmiotów, miejsc i osób. Tych jest po 19 (20 przedmiotów) różnych. Na szczęście nie musimy odgadywać spośród wszystkich. Tabela w instrukcji rozpisuje, ile kart należy rozłożyć na stole. Ilość zależy od liczby graczy i poziomu trudności, jaki chcemy sobie narzucić.

IMG_2730.610621.600x0   IMG_2720.474611.600x0

Całość wypada bardzo dobrze. Można się świetnie bawić w gronie nawet do 7 osób. Jest to jednak gra bardzo spokojna. Nie będzie tu wybuchów śmiechu, pojedynków, walk, współzawodnictwa. Będziemy w spokoju analizować wskazówki i działać wspólnie, aby je odszyfrować. Ja Tajemnicze Domostwo bardzo szczerze polecam. Jedyne, czego można się przyczepić, to fakt, że jeśli będziemy grać codziennie z tymi samymi osobami, to zaczniemy wyłapywać te same skojarzenia. Dlatego warto grać, ale po pierwsze nie codziennie i po drugie nie zawsze w tym samym gronie. A już na pewno nie pozwalajcie odgrywać Ducha ciągle tej samej osobie!

 

Plusy:
+ piękne karty
+ proste zasady
+ skalowalność
+ klimat jest
Minusy:
– jest to bardzo spokojna gra
– grając z tymi samymi osobami zaczynamy się powtarzać w skojarzeniach

 

Ocena (4 / 5)

 

Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za udostępnienie gry do recenzji i zapraszamy do śledzenia ich fanpaga.

Maciek Matuszewski

Podstawowe informacje (na podst. BGG)

NazwaTajemnicze Domostwo
AutorOleksandr Nevskiy, Oleg Sidorenko
GrafikMateusz Bielski, Igor Burlakov, Mariusz Gandzel, Karolina Węcka
WydawcaPortal Games, Brain Games, IGames, uplay.it edizioni
Rok wydania2013
Liczba graczy2 - 7
Sugerowana liczba graczy Najlepiej w: 7+
Liczba rekomendowana: 2, 3, 4, 5, 6, 7
(64 głosy/głosów)
Czas gry60
Sugerowany wiek min.8 i więcej
Sugerowany wiek min. (wg użytk. BGG)8 i więcej
(15 głosy/ów)
Zależność językowaNo necessary in-game text
(41 głosy/ów)
KategoriaDeduction, Murder/Mystery
MechanikaCo-operative Play, Hand Management
RozszerzeniaTajemnicze Domostwo: Lost letter Promo Set, Tajemnicze Domostwo: Motive cards, Tajemnicze Domostwo: Plansza Ducha, Tajemnicze Domostwo: Ukryte Tropy
RodzinaAdmin: Better Description Needed!, Mysterium

Informacje pochodzą z serwisu boardgamegeek.com. Więcej informacji o grze.

Maciej Matuszewski
Kontakt

Maciej Matuszewski

W grach planszowych/karcianych ceni:
+ regrywalność (Neuroshima Hex!)
+ klimat (Arkham Horror)
+ wiele opcji dążenia do zwycięstwa (51 Stan)
+ w grach małych - prostotę (Imperium w 8 minut)
Nie toleruje:
- tandetnego wykonania (Inwigilacja Luksusowa)
- 100% losowości (Wojna ;))
- gier, które klimat i fabułę mają "na siłę" (Highland Clans)
Maciej Matuszewski
Kontakt

Latest posts by Maciej Matuszewski (see all)