Między półkami. Recenzja łamigłówki z kotem
Dzisiaj przed nami łamigłówka. Co w niej szczególnego? Może kot? Ale chyba jednak nie o to chodzi? Być może zmysł architekta (czy też projektanta), który nam się tu przyda. W grze musimy podołać zadaniu (a właściwie zadaniom) skonstruowania półki na książki. Na dale umieszczamy poziomą deseczkę, gdzieś po drodze są książki (i od czasu do czasu kot), a na górze mamy drugą poziomą deseczkę. Zawsze będziemy musieli zwrócić uwagę, czy górna półka jest idealnie pozioma. Do tego będziemy korzystać ze specjalnej (dodawanej do łamigłówki) poziomicy. A więc tu jest ta nowość?! Wydaje mi się, że tak.
Spis treści
Informacje o grze Między półkami
Uporządkuj książki na regale!
Oryginalna trójwymiarowa układanka, dzięki której poćwiczysz wyobraźnię przestrzenną i planowanie. Wybierz kartę zadania, przygotuj wskazane na niej elementy, a następnie ułóż je na dolnej półce tak, żeby górna półka była równoległa do podłoża. Do dyspozycji masz 12 książek o różnych kształtach oraz jednego przebiegłego kota, a po skończonej pracy możesz sprawdzić efekty za pomocą specjalnej poziomnicy! W pudełku znajdziesz 40 wyzwań o rosnącym poziomie trudności – rozwiąż je wszystkie, a twoja biblioteka stanie się wzorem dla innych!
Wykonanie
Całość wykonana jest nad wyraz solidnie. Co prawda pudełko jest przesadnie duże i nie ma żadnego woreczka czy mniejszego pudełka do przenoszenia… ale elementy są wykonane świetnie. Mamy tu drewniane półeczki, książki, poziomicę. Całości dopełnia sympatyczny plastikowy kotek, który też będzie występował w niektórych zadaniach.
Karty zadań mamy w osobnej talii, a jest ich łącznie 40 podzielonych na 4 poziomy trudności.
Uwagi:
- brak mniejszego pudełka do przenoszenia
- trzeba pilnować kart, żeby nam nie pouciekały (chyba można było pomyśleć o książeczce z zadaniami)
Zasady
Zasady pokrótce przedstawiłem powyżej, ale dla przypomnienia:
- wybieramy zadanie, a wraz z nim odpowiednie elementy (na zadaniu mamy oznaczone, jakie to będą książki i czy będzie potrzebny kot)
- na płaskiej powierzchni wykładamy dolną półkę, na niej mają znaleźć się poszczególne książki
Czasem karta zadania wskaże nam dodatkowe wymagania, np. 3 książki muszą być pionowo. - po zrealizowaniu zadania układamy górną półkę (deskę)
- sprawdzamy, czy góra jest pozioma (mamy do tego specjalną poziomicę)
- dodatkowo dobrze zweryfikować rozwiązanie na podstawie odpowiedzi z tyłu karty zadania
Wrażenia
Między półkami to dość ciekawa propozycja dla fanów łamigłówek. Dlaczego?
Mamy tu element przestrzenny, który wymusza trochę inne działania. Spora część łamigłówek (np. Smarty) bazuje na dwóch wymiarach i zakłada, że np. zajmiemy jakieś pole wymaganymi elementami. Tu co prawda mamy wyszczególnione wymagane książki, ale rozwiązanie bazuje na odpowiednio zorganizowanej półeczce.
Dodatkowo zadania są różnorodne. Zaczynamy od dość prostych i oczywistych. Z czasem dochodzi kot i coraz więcej książek. Już nie tylko trzeba je postawić, ale też część położyć, dodać kota, rozważyć sąsiedztwo innych książek etc…
Nie można przy tym wszystkim zapomnieć o wykonaniu. Elementy są wykonane naprawdę solidnie i nic im się nie powinno stać, nawet przy kontakcie z mniejszymi dziećmi. Uważać tylko musimy na niezbyt dużą poziomicę – kwiatek. Mimo wszystko wygląda to świetnie i wystarczy na długo.
Z drugiej strony…
Największy minus to brak jednoznacznego rozwiązania. Co prawda instrukcja informuje nas, że czasem możemy znaleźć inne rozwiązanie niż sugerowane, ale zdarzało mi się to na okrągło. Przyzwyczaiłem się do rozwiązywania serii Smart Games, gdzie każde rozwiązanie jest bardzo konkretne. Nawet przy Rush Hour i najtrudniejszych zadaniach otrzymamy całą sekwencję ruchów, która prowadzi do wyjazdu naszego samochodzika. Tutaj rozwiązań jest często kilka (choć być może nawet i kilkanaście). Czy w związku z tym powinniśmy się martwić, gdy nasza półka po złożeniu wygląda inaczej niż ta z drugiej strony zadania? Bynajmniej. Po prostu tak to jest skonstruowane. Mimo wszystko chciałoby się mieć jednoznaczne potwierdzenie, że wszystko jest ok. Tu powinno nam wystarczyć prawidłowe ułożenie (poziome) górnej deseczki.
Każde z zadań zajmuje od kilku do kilkudziesięciu sekund. Zdarzało się, że niektóre zadania zajęły parę minut. Mimo wszystko częściej dłużej szukałem elementów do zadania niż je rozwiązywałem. Owszem, czuć pewien progres jeśli chodzi o stopień trudności zadań, ale właściwie nie jest to trudna łamigłówka.
Podsumowanie
Lubię wszelakiej maści łamigłówki. Między półkami przyciągnęło mnie swoją oryginalnością… i niestety trochę się zawiodłem. Z jednej strony, owszem, wszystko wygląda naprawdę ładnie, a komponenty są dobrej jakości, ale z drugiej – brakuje tu większego wyzwania, a przy tym rozwiązań jednego zadania może być wiele. To ostatnie nie każdy z pewnością uzna za wadę, ale mi to osobiście przeszkadza. Przy innych łamigłówkach każde z zadań opatrzone jest w odpowiedź, która jest po prostu jedyna.
Tak czy siak mamy tu pewne wyzwanie umysłowe. Trochę to wszystko opiera się na próbowaniu i przekładaniu książek, ale po poznaniu elementów jest coraz lepiej. Książki są różne: jedne cieńsze, drugie grubsze, są wyższe i niższe. Czasem je położymy, a czasem postawimy. Do tego dochodzi kot, który często utrudnia.
Mi się podobało, ale po prostu są lepsze łamigłówki. Choć w żadnej innej nie spotkałem poziomicy
- oryginalny pomysł z poziomicą
- wysoka jakość komponentów
- różnorodne zadania
- zadanie może mieć wiele odpowiedzi, a rozwiązanie z tyłu jest jednym z wielu
- pudełko jest za duże, a nie ma żadnego woreczka do “skompaktowania” łamigłówki
Ocena:
Bardzo dobre wykonanie, które cieszy oczy. Oryginalna łamigłówka polegająca na konstruowaniu półki. Książki raz będziemy kłaść, a raz stawiać, do tego musimy gdzieś tam zmieścić kota. Musimy mieć przy tym świadomość, że każde z zadań może mieć wiele rozwiązań, a te z tyłu karty to jedna z możliwości.
Dziękujemy wydawnictwu Rebel za przekazanie gry do recenzji.
Łukasz Hapka
Wesprzyj nas na Patronite i zdobądź planszówkowe nagrody.
- Dunder albo kot z zaświatu – gdzie dojdziemy śladami niezwykłego kota? Recenzja - 4 grudnia 2024
- W mroku wieży. Recenzja gry książkowej - 10 września 2024
- Władca Pierścieni: Wyprawa do Góry Przeznaczenia – licz na dobre rzuty. Recenzja - 6 sierpnia 2024