Biuro Śledcze: Śledztwa w Arkham i inne tajemnice. Recenzja.
„Biuro Śledcze: Śledztwa w Arkham i inne tajemnice” to gra detektywistyczna od wydawnictwa Galakta, która wprowadza graczy w mroczny i tajemniczy świat H.P. Lovecrafta. Podobnie jak w serii „Sherlock Holmes: detektyw doradczy”, wcielamy się tu w detektywów, którzy muszą rozwiązać skomplikowane przypadki i odkryć sekrety ukryte w Arkham. W dalszej części recenzji przybliżę mechanikę gry, przedstawię wrażenia z rozgrywki oraz podzielę się swoją opinią na temat tego tytułu.
Spis treści
Informacje o grze
Wykonanie
Wykonanie oraz zawartość gry „Biuro Śledcze: Śledztwa w Arkham i inne tajemnice” są odpowiednio przemyślane i utrzymane w konwencji świata H.P. Lovecrafta. Znajdziemy tu między innymi duże, klimatyczne mapy Arkham i Bostonu, gazetę z epoki, która dodaje jeszcze więcej autentyczności do rozgrywki, oraz książkę adresową.
Szczególnie warte uwagi są grafiki w księgach spraw, które wprowadzają nas w atmosferę tajemniczego i mrocznego świata Arkham. Wszystko to sprawia, że gra ma niepowtarzalny klimat.
Instrukcja do gry została napisana w sposób przystępny dla graczy. Krok po kroku wyjaśnia zasady gry, co ułatwia szybkie rozpoczęcie pierwszej partii.
Zasady
Celem gry „Biuro Śledcze. Śledztwa w Arkham i inne tajemnice” jest wspólne rozwiązanie zagadek kryminalnych i wyjaśnienie tajemniczych zdarzeń, które mają miejsce w fikcyjnym mieście Arkham oraz jego okolicach. Postaram sie po krótce, bez spojlerowania, przybliżyć na sucho mechanikę samej rozgrywki.
Podczas rozgrywki gracze wcielają się w agentów Biura Śledczego i muszą rozwikłać pięć spraw – „Oblicze”, „Ekspedycję”, „Dom Czarownika”, „Sprawę Spartakusa” oraz „Kanonierkę”. W każdej sprawie otrzymują scenariusz zagadki, który dzieli się na cztery części: wprowadzenie, przygotowanie, trop i interwencja. Warto również wspomnieć, że wraz z każdym kolejnym scenariuszem rośnie poziom skomplikowania – oznaczone jest to za pomocą symbolu macek.
Na wstępie każdej rozgrywki zapoznajemy się z aktami danej sprawy, a następnie prowadzimy dochodzenie, które z każdą turą przybliża nas do rozwiązania śledztwa. W każdym śledztwie istnieje określony limit czasowy. To ograniczenie określa, ile razy możemy przesłuchać świadków, czy też zbadać lokacje w poszukiwaniu dowodów.
Rozgrywka w „Biuro Śledcze. Śledztwa w Arkham i inne tajemnice” wymaga skrupulatnego prowadzenia notatek, aby zapisać najważniejsze rzeczy dotyczące śledztwa, np. liczbę użytych tropów. Nie raz okazało się, że dobry skryba w drużynie to prawdziwy skarb i dzięki jego/jej notatkom udało nam się wydedukować w którą stronę podążyć dalej.
Gdy już wyczerpiemy limit poszlak lub uznamy śledztwo za zakończone, wybieramy trzy miejsca, w których interweniujemy. Następnie czytamy tekst na końcu księgi i dopiero wtedy dowiadujemy się, czy nasza dedukcja była poprawna, czy też ponieśliśmy klęskę.
Wrażenia
„Biuro Śledcze. Śledztwa w Arkham i inne tajemnice” to świetna propozycja dla miłośników mitologii Lovecrafta, którzy docenią niesamowity klimat gry – ale i osoby nie znające kompletnie jego twórczości bawiły się dobrze podczas rozgrywki. Sam dreszczyk emocji i możliwość zagłębiania się coraz bardziej w śledztwo, aż dojdziemy do sedna sprawy, jest rozrywką samą w sobie.
Rozwiązanie jednej zagadki zajmuje około dwóch godzin, jednak nad trudniejszymi śledztwami zdarzyło nam się spędzić niemalże cztery godziny.
Oczywiście, ze względu na tematykę, gra zdecydowanie nie jest przeznaczona dla dzieci. Może niekoniecznie ograniczałabym ją od razu do 18+, ale na pewno nie zasiadłabym do niej jeszcze z moim trzynastolatkiem. Sądzę, że bezpieczny próg wiekowy to gdzieś w granicach 16+.
Gra w trybie solo jest całkiem przyjemna, jednak, żeby w pełni cieszyć się z rozgrywki, trzeba rozegrać ją w kilka osób. Burza mózgów i wymienianie się swoimi wnioskami z innymi graczami potrafi naprowadzić śledztwo na właściwą ścieżkę i pokierować nas w odpowiednim kierunku, a słuchanie odmiennego niż nasze postrzegania całości sprawy to bardzo ciekawe doświadczenie. Najbardziej komfortowo grało mi się we 2-3 osoby, kiedy już można wymienić się spostrzeżeniami w kilka osób, ale nie przedłuża to jakoś zbytnio rozgrywki. Przeglądanie wielu elementów przy większej liczbie graczy może wprowadzać nieco chaosu.
W odróżnieniu od gier paragrafowych, które często polegają na wyborze jednego z kilku wariantów odpowiedzi, „Biuro Śledcze. Śledztwa w Arkham i inne tajemnice” oferuje swobodę w podejmowaniu decyzji i bardziej skomplikowane zagadki, które wymagają logicznego myślenia i kojarzenia faktów. Mi osobiście ta pozycja trafiła w gusta pod każdym względem, a zaznaczam, że nie jestem fanką gier kooperacyjnych.
Podsumowanie
Gra „Biuro Śledcze. Śledztwa w Arkham i inne tajemnice” to bardzo ciekawa pozycja, w której szczególnie podoba mi się klimat świata Lovecrafta, którym gra jest wręcz przesiąknięta. Wielkim sentymentem darzę stare dobre RPG „Zew Cthulhu”, który to system był moim pierwszym zetknięciem ze światem klasycznych RPGów. „Biuro Śledcze. Śledztwa w Arkham i inne tajemnice” co prawda nie oferuje rozwoju postaci, jednak podczas rozgrywki nie raz poczułam bardzo podobny dreszczyk, jak przy tych moich pierwszych doświadczeniach z „Zewem Cthulhu”, dlatego też wycieczka do Arkham była dla mnie pod wieloma względami jak powrót do lat młodzieńczych.
- Dokumenty oraz przedmioty, z których korzystamy, wprowadzają fajny klimat Lovercrafta
- Przyjemna mechanika gry
- Fabuła potrafi naprawdę wciągnąć
- Dobra pozycja zarówno dla początkujących, jak i dla wprawionych graczy
- znajomość twórczości H.P. Lovecrafta nie jest wymagana, aby czerpać przyjemność z rozgrywki
- W większym gronie przeglądanie wielu elementów wprowadza chaos
- Trochę brakuje w pudełku zwykłego notesika oraz ołówka
- Trafianie na ślepe zaułki potrafi wyssać energię i chęć do dalszej gry
Wesprzyj nas na Patronite i zdobądź planszówkowe nagrody.
Ocena:
Jeśli lubisz gry dedukcyjne, paragrafowe, oraz mroczny klimat grozy, to ta pozycja na pewno przypadnie Ci do gustu. Jest to dobry tytuł w zasadzie dla każdego dorosłego gracza, bez względu na poziom ogrania.
Dziękujemy wydawnictwu Rebel za przekazanie gry do recenzji.
Julia Gawrońska
Game Details | |
---|---|
![]() | |
Name | Bureau of Investigation: Investigations in Arkham & Elsewhere (2022) |
Złożoność | Medium Light [2.37] |
BGG Ranking | 4053 [7.27] |
Player Count (Recommended) | 1-8 (1-4) |
Projektant/Projektanci | Grégory Privat |
Grafika | Rene Aigner, Bernard Bittler and Pascal Quidault |
Wydawca | Space Cowboys, CrowD Games and Rebel Sp. z o.o. |
Mechanizmy | Cooperative Game, Narrative Choice / Paragraph and Storytelling |
- IQ Puzzler PRO. Recenzja - 19 lutego 2025
- Mędrcy znad Południowego Tygrysu – recenzja. - 4 grudnia 2024
- W krainie legend – recenzja - 23 lipca 2024