Oltree – najważniejsza jest opowieść. Recenzja
Oltree to opowieść o dzielnych Zwiadowcach, wysłanych przez Cesarza, by odzyskać utracone ziemię. Przejmujemy władanie nad małą twierdzą, a nasze działania wpłyną na bezpieczeństwo całego regionu. W tej przepięknie wydanej grze kooperacyjnej zanurzymy się po czubek głowy w opowieści. Tego oczekujemy po grach przygodowych i to tutaj dostajemy, aczkolwiek nie obyło się bez problemów…
Spis treści
Informacje o grze Oltree
Na bogato!
Oltree przyciąga wzrok od pierwszego kontaktu, oferując wysoki standard wykonania. Nie znajdziemy tu co prawda plastikowych figurek, ale w zamian otrzymujemy drewniane meeple w kształcie naszych zwiadowców – każdy inny, każdy z nadrukowanym obrazkiem. Podoba mi się bardzo stylistyka Oltree, która idzie bardziej w kierunku starych malowideł niż typowych grafik fantasy.
W pudełku otrzymamy planszę główną, na której znajduje się nasza twierdza, którą będziemy rozbudowywać w trakcie gry o kolejne budynki, w postaci żetonów. Do tego mnóstwo drewnianych znaczników z nadrukami – skóry, monet, kamieni, ognia i drewna. Do tego pełno kart wydarzeń, Problemów oraz Wyzwań. Całość uzupełniają jeszcze drewniane kości oraz masa innych żetonów.
Wszystko to jest naprawdę wysokiej jakości, a każdy element sprawia wrażenia obcowania z produktem z najwyższej półki. Wykonanie jest po prostu niesamowite!
W Oltree będziemy wcielać się w Zwiadowców, dzielnych obrońców Cesarstwa, wysłanych w dzikie tereny. Kooperacyjnie, we 2 do 4 graczy będziemy rozbudowywać naszą twierdzę, pomagać społeczności w dziczy rozwiązywać problemy oraz podejmować się Wyzwań. Cała gra napędzana jest Kronikami, czyli głównym wątkiem, który odkrywamy z czasem, a który stawia nam dodatkowe wyzwania, każe podejmować ważne decyzje, a na końcu prowadzi do wielkiego finału.
W grze znajdziemy 6 Kronik– pięć z nich jest długich. Dodatkowo obok każdej Kroniki musimy wybrać Zadanie – są to trzy rozkazy, których wypełnienie pomoże nam w finale Kroniki. Te Zadania wyznaczają również poziom trudności – od łatwego, przez średni, na trudnym kończąc.
Po rozłożeniu planszy musimy zdecydować się na Kronikę, którą będziemy rozgrywać – nie są one powiązane, więc wybór jest dowolny. Następnie dobieramy zadanie w zależności od poziomu trudności, który nas interesuje. Każdy gracz wybiera swoją postać, rozkładamy wstępne Wyzwania na planszy i możemy zaczynać!
Każdy gracz na początku swojej rundy rzuca kością Lokalizacji, która określa gdzie pojawi się Problem lub Wyzwanie, oraz kością Przeciwności, która określa jak daleko (0-2) poruszy się znacznik Przeciwności. Ten znacznik krąży po 4 polach:
- Pole Kroniki – tutaj odsłaniamy kolejną kartę Kroniki, która opowiada jakąś historię związaną z główną fabułą.
- Pole Wyzwania – dokłada na pole wskazane przez kość Lokalizacji nowe Wyzwanie.
- Pole Problemów – dokłada w ten sam sposób nowy Problem.
- Pole Wydarzenia – globalny efekt, który jest natychmiastowy i jednorazowy, albo wprowadza długotrwałe efekty.
Następnie dany gracz wykonuje swoje dwie różne akcje z kilku dostępnych:
- Ruch – porusza pionek gracza z Twierdzy na dowolne inne pole, lub do sąsiedniej strefy.
- Popas – Zwiadowca odzyskuje 1 punkt życia oraz zyskuje Prowiant.
- Mobilizacja Społeczności – jeżeli nie ma na polu Problemu, to zyskujemy efekt danego region – zwykle jest to surowiec, lub jakaś akcja.
- Zajęcie się Problemem – Zwiadowca podejmuje się rozwiązania Problemu w danej strefie.
- Podjęcie się Wyzwania – gracz po prawej stronie Zwiadowcy czyta pierwszą zakrytą kartę ze stosu w jego regionie – czasem będzie tam decyzja do podjęcia, ale przeważnie jest to test.
- Budowa budynku – będąc w Twierdzy, Zwiadowca może wydać zasoby, by postawić nowy budynek.
- Naprawa budynku – będąc w Twierdzy, Zwiadowca musi wykonać test Rzemieślnika, by usunąć znacznik uszkodzenia z budynku.
- Budowa Wieży – będąc w Twierdzy, Zwiadowca może wydać zasoby, by postawić jedną z dwóch wież na wybranym narożniku. Jeżeli w Regionie sąsiadującym z Wieżą nie ma żadnych Wyzwań region ten jest zabezpieczony.
Dodatkowo można wykonać akcje Premiową – zwykle za wydanie 2 Prowiantu – można w ten sposób powtórzyć akcję Zwykłą. Mechanika testów opiera się na rzucie kośćmi. Każdy Zwiadowca ma swoją profesję – znajdziemy tu Budowniczych, Wojowników, Magów i Uczonych. Podczas testu na profesję zliczamy ile danych symboli posiadamy w Twierdzy (budynki dają nam symbole) oraz czy nasz własny Zwiadowca nie oferuje takiego symbolu. Następnie rzucamy tyloma kośćmi, ile symboli mamy – każdy wynik z Sukcesem oznacza 1 Sukces, a gdy na kości znajdziemy symbol z sercem oznacza to, że musimy stracić punkt życia, by uzyskać ten Sukces.
Gra skończyć się może źle dla graczy, gdy wartości Obrony lub Prestiżu spadną do 0, ale przeważnie to Kronika i jej finał określą, czy gracze wyjdą z przygody na tarczy czy z tarczą.
Oltree jest grą kooperacyjną i rzeczywiście czuć to podczas rozgrywki. Zwiadowcy muszą planować uważnie swoje akcje, konsultując je z innymi, gdyż bardzo łatwo tutaj o przegraną, a nawet łatwy poziom trudności potrafi dać w kość.
Jest to dosyć prosta gra kooperacyjna, która pewnie zniknęłaby wśród tłumu, gdyby nie jej warstwa fabularna. Każda karta Wyzwań oferuje nam krótką historię – a to spotykamy Trolle, które postanowiły spróbować jak smakujemy, a to odnajdujemy starożytną Iglicę, która wskazuje drogę. W połączeniu z napędzającą to wszystko fabułą Kroniki otrzymujemy bogaty mały świat, który potrafi oczarować.
Sama rozgrywka sprowadza się do umiejętnego zarządzania akcjami, których zawsze jest za mało, a dookoła pojawiają się nowe Problemy oraz Wyzwania. Dzięki Kronice rozgrywka jest szybka i dynamiczna – wierzę w te 60 minut, które widnieje na pudełku.
Na pewno Oltree nie jest grą dla każdego. Osoby, które szukają tutaj głównie mechaniki raczej od gry się odbiją. Jeżeli nie będziemy czytać kart i opowieści na nich zawartych, to będzie to prosty wyścig z czasem. Jednak ci gracze, którzy rozegrają Oltree na spokojnie, czytając karty odkrywające ten świat, znajdą tutaj świetną przygodę.
Kronik jest sześć, z czego jedna jest krótszym wprowadzeniem, więc gra oferuje przynajmniej tyle godzin dobrej zabawy. Po rozegraniu Kroniki możemy podejść do niej jeszcze raz z innym poziomem trudności, ale nie jest to zbyt duża regrywalność. Kiedy znamy Kronikę, oraz większość kart Wyzwań – wkradnie się powtarzalność. A razem z nią, czy tego chcemy czy nie, wkradnie się i nieczytanie kart, bo ile można czytać o tych zbliżających się wikingach…
Należy też wspomnieć o poziomie trudności samej gry. A nie jest to łatwa gra! Losowość wpływa tak na nasze rzuty, jak i pojawiające się karty, które mogą nam po prostu nie dać dużych szans. Biorąc pod uwagę, że to idealna gra na wprowadzenie starszych dzieci w świat gier i opowieści, może to sprawić, że się od gry odbiją. Jednak to już zależy od graczy, ja tam lubię wyzwanie!
Przy Oltree spędziłem naprawdę miło czas. Od wykonania, poprzez prostą mechanikę, a na opowieściach kończąc, miałem wrażenie obcowania z powieścią przygodową dla młodzieży. Świat wciągał, a wymagająca rozgrywka nie pozwalała osiąść na laurach. Sukces w tej grze naprawdę cieszy… tym bardziej szkoda, że zwykle zależy od ostatniego rzutu kostkami…
- pięknie wykonana gra pod każdym względem
- prosta, acz przyjemna mechanika rozgrywki
- bardzo niski próg wejścia, praktycznie w 5 minut da się ją wytłumaczyć.
- fabuła i opowieść jako całość – tak pod względem Kronik jak i tego co opisano na kartach.
- idealna do rodzinnego wciągania w gry fabularne i przygodowe.
-
poziom trudności sprawia, że często będziemy tu przegrywać.
- Losowość. Kiedy o wygranej decyduje zwykle rzut kośćmi, to burzy to trochę cały misternie budowany klimat.
Ocena:
Oltree to świat pełen opowieści. To kooperacyjna gra, której wykonanie przyciąga wzrok i pozwala zanurzyć się w inną rzeczywistość. Nie jest to skomplikowana gra, dzięki czemu nic nie przeszkadza w czytaniu dobrze napisanej fabuły. Pomimo niskiej regrywalności, te sześć przygód zaczaruje wszystkich graczy przy stole!
Dziękujemy wydawnictwu Galakta za przekazanie gry do recenzji.
Sebastian Lamch
Game Details | |
---|---|
![]() | |
Name | Oltréé (2021) |
Złożoność | Medium Light [2.27] |
BGG Ranking | 1506 [7.47] |
Player Count (Recommended) | 2-4 (1-4) |
Projektant/Projektanci | Antoine Bauza and John Grümph |
Grafika | Vincent Dutrait |
Wydawca | Studio H, Across the Board, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, Board Game Box, Evrikus, Galakta, GateOnGames, Geekach Games, Gém Klub Kft. and Maldito Games |
Mechanizmy | Cooperative Game, Dice Rolling, Events, Scenario / Mission / Campaign Game and Storytelling |
- Miasta Marzeń – wymarzony city builder? – recenzja - 21 stycznia 2025
- Władca Pierścieni: Pojedynek o Śródziemie – recenzja - 5 listopada 2024
- Too Many Bones – czyżby za dużo kości? Recencja. - 4 czerwca 2024